Wat is er nieuw

Kleine gaatjes Echinodorus

Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
De Echinodorussoorten groeien goed maar de oudere bladeren vertonen na verloop van tijd veel kleine gaatjes in het midden van het blad.
De gaatjes nemen toe zodat het hele blad verpest wordt.

Er zitten nu 1 jonge Ancistrus sf cirrhosus, 1 Panaque, Corydoras en een groepje Otocinclus vitt., Goerami's en kleine scholenvisjes in.

Dacht eerst dat de Ancistrus dit deed, maar die zie ik meer zitten op wanden, bodem, hout en zo af en toe op de Javavaren. En krijgt komkommer, courgette, algentabletten, diepvriesvoer ed. dus komt niet om van de honger.
De Oto's zitten meer op Vallisneria en ruiten.
Of het moet allemaal 's nachts gebeuren?

De bodem is JBL Manado, dus genoeg voeding voor planten lijkt me? Of moet er Profito bij?
Heb nog wel alg waaraan flink wat gedaan wordt.
(Ik zal nog wel een foto proberen te plaatsen van de plant).

Heb je ook een duidelijke foto van het blad met gaatjes??
Hier deed de Ancistrus het ook maar na het geven van meer groente is dat stukken minder.
Hier gebeurde het wel echt na het uitgaan van de verlichting.

Dat je het niet ziet betekent niet dat iets niet gebeurt natuurlijk... 😉

Doe je er ook lateriet,of ijzer bolletjes bij?
Wat je in het water geeft,doet hij niets mee.

Gebruik geen ijzerbolletjes of lateriet.
(Foto volgt nog)

echinodorus_gaatjes_planten.jpg

Hoop dat de foto is gelukt.
Bedankt voor de antwoorden🙂

Lijkt me weggevreten hoor. Zijn geen mooie ronde plekjes wat je ziet vind ik. Zijn ook geen gaatjes die helemaal door het blad heen gaan zeg maar meer meer afgeschraapt denk ik.
Ik kan me vergissen maar dan corrigeert men me maar.
Bij mij leek het hier ook op en na het geven van komkommer zie ik het nog zelden nu.

Dan probeer ik wat meer komkommer te geven. Nu krijgen ze maar 1 x pw.

Zou,ondanks dat ,toch ook bolletjes bij stoppen.
Zijn toch ook moerasplanten,die dat wel gebruiken.
Maar,is jouw keuze.

Heb begrepen dat bolletje vaak 'rommel' geven?

Dacht zelf aan profito/easycarbo?

Ik gebruik Tetra initialsticks onder planten die voeding uit de bodem willen hebben. Maakt nauwelijks troep/mist. Heb ook kleibolletjes gebruikt, maar deed nooit een hele bol onder een plant. De bol maakte ik poeder van. Een beetje in een injectiespuit beetje water erbij, schudden dat het een "drapje" is en bij de wortels spuiten in het grind/zand. Als ik dan eens de plant eruit moet halen, kwam er weinig klei meer naar boven.

Ja,die gebruik ik ook. Tetra plant.
Zijn ook makkelijk.
Potje 300 gram,doe je een jaar mee. of langer.
Verwandelt grint in vruchtbare bodemgrond.

Resultaat zie je aan je Bleheri,s. Groot.

Ik maak bolletjes van de poeder van aquariumbemesting.nl en als je die gewoon naar de bodem brengt met de hand dan komt er amper stof af hoor. Dat valt best mee en ik gebruik ze al jaren.
Heb je zo n 50 bolletjes voor 4,95.

Bertus zei:
Resultaat zie je aan je Bleheri,s. Groot.
Klopt groeien de bak uit. 😀

Ja,hier ook.
Nu zitten er weer jonge sturi,s op, van 0.8 mm.
Dus rustig aan doen.

Buiten het feit dat je eigenlijk kleibolletjes moet gebruiken lijken die gaatjes in je plant me echt eerder aangevreten plekken. Ik geef de vissen zo n 5x per week komkommer en dat heeft echt geholpen en nu blijven ze zo goed als van de planten af.

jessicapilon zei:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquariaplanten_en_verzorging/plantenmest/tetra/70982

Ik zie hier ook bolletjes van Tetra en dan heb je 10 voor 4 a 5 euro. Daarom maak ik ze dus zelf want dan heb je 50 voor dat geld 😉

Wortel meststof - bevordert luxe, gezonde waterplanten

� Levert voedingsstoffen direct aan de wortels van de plant
� Bevat ijzer en alle noodzakelijke sporenelementen in complex vorm
� Actieve ingredi�nten blijven aanwezig in het water totdat de plant ze heeft geabsorbeerd
� Speciaal geformuleerd voor de condities op de aquariumvloer ter ondersteuning van vitale micro-organismen
10 tabletten.

Deze gaatjes komen door L.nummers 100%

Dacht ik ook hoor Alex. Lijken dezelfde gaatjes als die ik destijds in mn Echino had zitten.

Heb meteen komkommer erin gedaan. Twee schijfjes in plaats van een.

Een schijfje was in het hoekje bij de Echinodorus gekomen waar de Panaque vaak zit op het hout. Nu zit hij op de komkommer!
Dus wie is de dader... ?
Denk dat het raadsel is opgelost.

Het beestje zag er wat bleekjes uit, misschien gaf ik te weinig

De Tetra sticks kan ik event. ook nog proberen.

Wat zijn Sturi's, Bertus?

Hoe houden jullie die komkommer op de bodem, bij mij blijft het drijven.

Aan vork prikken...

Of een theelepeltje 😉

Als het maar zinkt he... 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan