Wat is er nieuw

Kletsen over onze bakken en bewoners (Hanna2)

Hanna2

Well-known member
Lid geworden
6 november 2016
Leeftijd
69
Hai, ik weet niet of het topic hier goed staat.
Ik heb best behoefte om te vertellen over mijn vissen etc. In mijn omgeving is geen leuke feedback. Hierbij twee foto's van mijn bakken.
thumb_IMG_0423_1024.jpg

Dit een 240 liter. Bewoners: 10 prachtbarbelen, 4 kegelvlekbarbelen, 5 zebradanio's, 5 groene sumatranen en 1 chinese algeneter (die op zijn einde loopt).

Bak gaat iets minder: als op de bladeren. Eheim 4+ 350

thumb_IMG_0470_1024.jpg

Deze bak is ook 240 liter. Bewoners: 9 rasbora espei, 9 diamantzalmen, ong. 15 heterandria formosa, 10 corydoras pygmae, 8 otocinclus, 5 dwergkogeltjes, 3 mikrogeophagus altispinosus, 1betta en tig vuurgarnalen en japonica's.

Bak gaat goed. Alleen zijn de diamantzalmen drukker dan ik had verwacht. Eheim 4+ 250

In beide bakken de heaters eruit gehaald voor de zomer.

Ik neem aan dat dit een fototopic voor jezelf zal zijn en daar mag en kan je alles vertellen😉

Mooie bakkies!!

10 prachtbarbelen, 4 kegelvlekbarbelen, 5 zebradanio's, 5 groene sumatranen
Ik zal voor 1-2 groepsvissen in de middellaag doen, en niet 4 verschillende vissen. Als je dat doet zou je er nog een koppelvisje bijkunnen doen, zoals apistogramma's of gourami's🙂
Deze bak is ook 240 liter. Bewoners: 9 rasbora espei, 9 diamantzalmen, ong. 15 heterandria formosa, 10 corydoras pygmae, 8 otocinclus, 5 dwergkogeltjes, 3 mikrogeophagus altispinosus, 1betta en tig vuurgarnalen en japonica's.
Kogelvisjes moeten volgens mij als ze volwassen zijn naar brak water😉

Ik heb best behoefte om te vertellen over mijn vissen etc. In mijn omgeving is geen leuke feedback.
Ik heb nu ook commentaar gegeven, sorry, maar vat het niet als een aanval op😉

In beide bakken de heaters eruit gehaald voor de zomer.
Dat hoeft denk ik niet, ze gaan vanzelf uit, als de temperatuur goed is. Als je een keer een koude nacht is, en jenhebt geen verwarming, daalt de temperatuur weer in je bak.😉

Mag ik vragen wat al dat bruinige spul op de bodem is?😉

Jessicapilon: ik zou wel feedback en verhalen van anderen willen. Moet dat naar een ander topic?
Ruben: in de 120 bak zijn de vissen in alle waterlangen aanwezig. Ik heb de Corydoras eruit moeten halen, omdat er niet genoeg te eten voor ze was. De barbelen en sumatranen grondelen de hele bodem af na het voeren.
Ik heb sowieso de temperatuur op 22 graden staan. Nu schommelt het een paar graden. Niet erg toch? In de natuur toch ook? Zelfs de betta is actief door de hele bak en was depressief alleen in het 60 liter bakje.

Bruinige spul is Akadama en grind, in de 110 bak Akadama en zandstrandje

Bruinige spul is Akadama en grind, in de 110 bak Akadama en zandstrandje
Oooooo:daisy:
Jessicapilon: ik zou wel feedback en verhalen van anderen willen. Moet dat naar een ander topic?
Ruben: in de 120 bak zijn de vissen in alle waterlangen aanwezig. Ik heb de Corydoras eruit moeten halen, omdat er niet genoeg te eten voor ze was. De barbelen en sumatranen grondelen de hele bodem af na het voeren.
Ik heb sowieso de temperatuur op 22 graden staan. Nu schommelt het een paar graden. Niet erg toch? In de natuur toch ook? Zelfs de betta is actief door de hele bak en was depressief alleen in het 60 liter bakje.
het moet niet teveel schommelingen maar 1-2 graden is niet zo erg denk ik😉

2 mooie bakken en ik deel de mening van Ruben dat 4 verschillende soorten in de middelste waterlaag te veel van het goede is.
Ik heb het niet zo voor groene sumatraan maar das persoonlijke goesting en die kogelvissen zou ik er ook uit zwieren want als die groter worden dan ga je je andere visjes 1 voor 1 zien verdwijnen en nooit meer terug vinden want die vreten visjes bij de vleet.

Leuke bakken!

die kogelvissen zou ik er ook uit zwieren want als die groter worden dan ga je je andere visjes 1 voor 1 zien verdwijnen en nooit meer terug vinden want die vreten visjes bij de vleet.

Als ze de juiste dwergkogels heeft zal dat niet zo snel gebeuren... Daar is hun bekkie iets te klein voor, ze zouden misschien wel willen maar is eerder een kwestie van niet kunnen denk ik 😛

Heb je ze al lang, Hanna? en komen ze goed overeen (met elkaar en de medebewoners)?

Allemaal behalve dwergkogels

dat is ook niet 100% correct.
Zoek maar eens op Sushi of MBU kogelvis via de zoekfunctie op dit forum. Is volgens mij geen dwergje 😀 en zit wel op zoet water

mooi bakken hoor
wat de tempnatuur betreft niet te veel zorgen overmaken gebeurt in de natuur ook
zou niet best wezen als de vissen daar niet tegen konden zou bijna iedereen hier een probleem hebben toch
wat je heaters betreft deze kun je gewoon laten zitten hoor zolang de water temp hoger is als de ingestelde heater temp gaat ie niet aan

succes

Als ze de juiste dwergkogels heeft zal dat niet zo snel gebeuren... Daar is hun bekkie iets te klein voor, ze zouden misschien wel willen maar is eerder een kwestie van niet kunnen denk ik 😛

Heb je ze al lang, Hanna? en komen ze goed overeen (met elkaar en de medebewoners)?

Het zijn kogeltjes van max. 2,5 cm. Piepklein bekje. De larven etc. worden naar binnen gezogen. Ze laten iedereen met rust omdat ze ruimte genoeg hebben, met veel planten. Ik had eerst Bennie in een 60 liter bakje in zijn eentje. Doodongelukkig (net als de beta). Gewoon in de grote bak gedaan en 4 vriendjes erbij. Ze 'doen' de hele bak op zoek naar slakken. Nu sinds een maand of vijf.

2 mooie bakken en ik deel de mening van Ruben dat 4 verschillende soorten in de middelste waterlaag te veel van het goede is.
Ik heb het niet zo voor groene sumatraan maar das persoonlijke goesting

Tja, zoals ik al zei,zitten ze in alle waterlagen. Ze zijn allemaal druk, behalve de kegelvlekjes. Die blijven in de middenlaag om elkaar heen draaien en zetten hun oranje rugvin op als een haaienvin.

thumb_IMG_0390_1024.jpg

Zo zag de bak er 2 maanden geleden uit voor een hout-herinrichting. Dat is ook leuk: aquaria blijven er nooit hetzelfde eruit zien!

Mooi hoor, voeg je nog iets toe qua plantenvoeding?

ik zou wel feedback en verhalen van anderen willen. Moet dat naar een ander topic?

Een fototopic is een topic van jouw en daar mag men natuurlijk kritiek geven en tips. dat is geen probleem hoor. Zolang het maar over jouw bakken gaat😉

Leuke bakken, misschien een idee om in de 2e bak de plantgroepen wat duidelijker samen te voegen, dit zal wat rustiger ogen en geeft vaak een mooiere scape.

Dat is ook leuk: aquaria blijven er nooit hetzelfde eruit zien!

Daar heb je gelijk in en ik heb zelf de ervaring dat je de bak in de loop van de tijd altijd wel weer wat veranderd. Dan is het ook niet saai in ieder geval😉

Leuke bakken, misschien een idee om in de 2e bak de plantgroepen wat duidelijker samen te voegen, dit zal wat rustiger ogen en geeft vaak een mooiere scape.

Wat bedoel je? Ik vind het heel moeilijk om een inrichting te maken. Uiteindelijk laat ik alles groeien en snoei wat als het te vol wordt.

De kogeltjes zwemmen niet zo snel. Ze zoemen door de bak en alle vissen en garnalen (behalve eigenlijk de cory's, een beetje dommig) zijn sneller dan zij.

Mooi hoor, voeg je nog iets toe qua plantenvoeding?

Helemaal niets. Ik ben van mening dat veel planten en een dunne mulm bodem eigenlijk het meest effectief werkt voor de waterwaarden. Ik voer vrij veel. Nitriet is 0.

Wat bedoel je? Ik vind het heel moeilijk om een inrichting te maken. Uiteindelijk laat ik alles groeien en snoei wat als het te vol wordt.
Vaak worden planten in groepen neergezet een een mooi geheel van te maken, dus b.v. de vallisneria bij elkaar i.p.v. door heel de bak :!

Dit is een 40x40x40 bakje. Er zitten nu alleen garnalen en slakken (kweek voor de Bennies = kogeltjes) in. De betta was doodongelukkig onder de filter), de eerste Bennie vond het ook niet fijn (glaszwemmen).
Er zit een baby espei in. De filter heeft 24 uur in de 110cm bak gehangen, blijkbaar is een eitje meegekomen naar de 40cm bak.

IMG_0484.JPG

Helemaal niets. Ik ben van mening dat veel planten en een dunne mulm bodem eigenlijk het meest effectief werkt voor de waterwaarden. Ik voer vrij veel. Nitriet is 0.

Plantenvoeding heeft weinig tot geen nadelige effecten op de waterwaardes hoor. Als je juist veel voert en geen voeding toedient, willen de planten groeien, maar kunnen ze dat niet goed door de weinige voedingsstoffen. Zo geef je algen juist meer kans!

Ik bedoel dat e.e.a. elkaar in evenwicht houdt. Er is heel weinig alg in die bak. Planten groeien goed maar langzaam.

Nou, het 40 cm bakje had planaria. Ik werd er helemaal vies van. De garnalen en slakken aten de wormen niet en het werden er steeds meer.
Weer leeggehaald. Zoveel mogelijk garna len in de 110 bak
.
IMG_0507.JPG

Ik heb geen idee of het gaat werken, maar ik heb dus een HFM en aarde gebruikt.

IMG_0508.JPG

IMG_0510.JPG

Dit is min of meer een scape.
Van boven af ziet het er enig uit.

IMG_0526.JPG

En zo op dit moment. Er zitten blauwe appelslakken in. Kleine slakken voor de kogels. 10 Rasbora Galaxy. En sinds 1 dag mijn Betta. Hij werd in de 110 bak systematisch door de kogeltjes achtervolgd.
Nu gaat het fantastisch.
De Galaxy's waren wel erg mager toen ik ze kocht. Nu zijn ze 1mm dikker, maar ik krijgt ze nog niet op de foto.

IMG_0510.JPG

Wie er wel goed op de foto komen zijn de prachtbarbelen en sumatranen.
IMG_0055.JPG

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan