Wat is er nieuw

Knol Rode lotus alleen klein blad, geen grote

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Ik heb sinds twee weken een knol van de Rode lotus.

Er zaten al enkele kleine blaadjes aan.

Sindsdien zijn er alleen maar kleine blaadjes bij gekomen,.. nog geen mooie grote zoals je op plaatjes/foto's ziet.

Ik las al hier-en daar dat het vaak even tijd nodig heeft.

Voor voeding heb ik er twee voedingsbolletjes bij gedaan van Dennerle en een ijzertabletje van Dennerle.
Verder staat de Rode lotus op een lichte plek in het aquarium.

Voor plantenvoeding gebruik ik EasyLife Carbo en EasyLife Profito.
Indien nodig ( druppeltest), vul ik aan met Dennerle NPK.

Extra ijzer heb ik eventueel ook nog ( van JBL) ,indien de druppeltest aangeeft dat er een ijzer tekort is.
Maar in Profito zelf zit dacht ik ook al voldoende ijzer toch?

Omdat er maar één TL8 buis in kan ( Juwel Rekord 600), heb ik laatst een reflector gekocht.
Om zo hopelijk voor meer lichtsterkte te zorgen.

Heb nog meer planten in mijn aquarium staan die ook wel wat extra licht willen, dus denk dat de reflector wel een goede keus is geweest.

Komen de grotere blaadjes vanzelf bij de Rode lotus?
Ik bedoel geen hoge blaadjes,.. maar gewoon grotere blaadjes.
De blaadjes die er nu aan zitten zijn net speldenknopjes,.. om het zo maar even uit te leggen.

Laatst bewerkt:
Je moet denk ik even geduld hebben zodat hij kan wennen en wortels kan aanmaken.

Je moet denk ik even geduld hebben zodat hij kan wennen en wortels kan aanmaken.

Hij heeft al wortels, die zijn ondertussen al de bodem in gegaan.
Ik kijk elke dag heel vaak naar het aquarium en zo kan ik de groei mooi volgen🙂

Geduld is denk ik ook de enigste oplossing 🙂

Was alleen erg benieuwd hoe snel een Rode lotus groeit,.. en de eerste gewone/normale bladeren aan gaat maken.

Je moet het eigenlijk net zo zien alsof je een plantje net hebt gezaaid.

In de knol (zaadje) zit net genoeg voeding voor het plantje, om de eerste worteltjes en blaadjes te maken.
Met deze eerste kleine blaadjes gaat het plantje energie omzetten naar een sterk wortel gestel.
Dus voorlopig gebeurd er boven de grond weinig.
Pas als het plantje gnoeg wortels heeft, gaat het nieuwe bladeren maken. Deze bladeren worden steeds een stukje groter.

Als de uiteindelijke plant te grote bladeren gaat maken, kun je het ook terug draaien.
Plant eruit trekken, wortels inkorten. Terugplanten. Hierna krijg je weer klein(re) bladeren.

Dus even geduld hebben.

Als het plantje eenmaal geworteld is, zal de knol niets meer doen. Laat op den duur zelfs los. Ik heb geen knol meer. Wel drie planten.

• Leuk
Waarderingen: OVL
Mooie omschrijving van Marcel :thumbs:

Als de plant goed geworteld is en mooie bladeren heeft gemaakt kan je zelf bepalen hoe je de plant wil hebben, veel nieuw blad en een brede plant krijg je door de allergrootste bladeren er steeds van af te halen, of juist deze laten doorgroeien dan zullen ze zelfs de oppervlakte kunnen begrijken, het is maar net welke uitstraling jij van de plant wenst i.c.m. slim snoeien.

Over enkele maanden heb je vast een mooie Lotus in je bak staan maar groeien op commando doen ze niet😉

Je moet het eigenlijk net zo zien alsof je een plantje net hebt gezaaid.

In de knol (zaadje) zit net genoeg voeding voor het plantje, om de eerste worteltjes en blaadjes te maken.
Met deze eerste kleine blaadjes gaat het plantje energie omzetten naar een sterk wortel gestel.
Dus voorlopig gebeurd er boven de grond weinig.
Pas als het plantje gnoeg wortels heeft, gaat het nieuwe bladeren maken. Deze bladeren worden steeds een stukje groter.

Als de uiteindelijke plant te grote bladeren gaat maken, kun je het ook terug draaien.
Plant eruit trekken, wortels inkorten. Terugplanten. Hierna krijg je weer klein(re) bladeren.

Dus even geduld hebben.

Als het plantje eenmaal geworteld is, zal de knol niets meer doen. Laat op den duur zelfs los. Ik heb geen knol meer. Wel drie planten.

Ok, bedankt 🙂

Mooie omschrijving van Marcel :thumbs:

Als de plant goed geworteld is en mooie bladeren heeft gemaakt kan je zelf bepalen hoe je de plant wil hebben, veel nieuw blad en een brede plant krijg je door de allergrootste bladeren er steeds van af te halen, of juist deze laten doorgroeien dan zullen ze zelfs de oppervlakte kunnen begrijken, het is maar net welke uitstraling jij van de plant wenst i.c.m. slim snoeien.

Ik wil hem graag laag houden.
Mag hier- en daar wel een blad aan zitten die wat uitsteekt,.. maar zie tegen de tijd dat de Rode lotus gegroeid is wel even hoe ik het precies wil 🙂

Over enkele maanden heb je vast een mooie Lotus in je bak staan maar groeien op commando doen ze niet😉

Hahaha,.. nee 🙂

Ik had alleen verwacht dat hij wel wat sneller zou groeien ( grotere bladeren).
Hij maakt wel voldoende kleine blaadjes aan, maar de grotere laten nog even op zich wachten.
Maar geeft niks, ik wacht er graag op 🙂
Zo te zien wordt het een mooie plant 🙂
Mooie kleur en veel blad er aan 🙂

Ik haal ook altijd de bladeren eraf die de lucht in willen gaan want dan gaat hij licht wegnemen voor de Crypto s. na enige tijd dit wekelijks te doen merk je wel dat hij minder snel de lucht ingaat maar volgens mij hou je altijd wel dat je wat "te lange bladeren" moet snoeien. Wortels inkorten moet ook helpen heb ik gelezen. Ik denk dat de plant dan meer energie steekt in het aanmaken van een nieuw wortelstelsel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan