Koffiedrab in aquarium?


Menno Bosman

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2023
Berichten
104
Leeftijd
65
Hallo allemaal,

Ik zoek naar natuurlijke manieren om pH en dergelijke op niveau te houden. Over koffiedrab lees ik dat het een positieve uitwerking heeft in een dosering van 1 theelepel op elke 10 liter. Maar voor ik 's ochtends met mijn vissen een kopje koffie ga drinken, zou ik toch graag wat praktijkervaringen willen lezen. Heeft iemand het al eens toegepast? Ik kan er geen berichten over vinden op dit forum, vandaar.
 
ik heb er nog nooit van gehoord iig :D lijkt me ook wat verkleuring aan je water geven en flink vervuilen voor je filter?
 
ik heb er nog nooit van gehoord iig :D lijkt me ook wat verkleuring aan je water geven en flink vervuilen voor je filter?
Ik lees het volgende:


Koffiedrab heeft een aantal positieve effecten op aquariumwater. Het kan helpen om:

  • De pH-waarde van het water te verlagen. Koffiedrab is lichtzuur, dus het kan helpen om een te hoge pH-waarde te verlagen. Dit is gunstig voor vissen en andere waterdieren die in zuur water leven.
  • De hardheid van het water te verlagen. Koffiedrab bevat tannines, die de calcium- en magnesiumionen in het water kunnen binden. Dit kan de hardheid van het water verlagen, wat gunstig kan zijn voor vissen die in zacht water leven.
  • De biologische filterwerking te verbeteren. Koffiedrab is een goede bron van voedingsstoffen voor bacteriën, die een belangrijke rol spelen in de biologische filterwerking.
Daarnaast kan koffiedrab ook helpen om:

  • Algengroei te verminderen. Koffiedrab bevat cafeïne, dat algengroei kan remmen.
  • De geur van het aquariumwater te verbeteren. Koffiedrab heeft een aangename, subtiele geur die de geur van ammoniak en andere afvalstoffen kan maskeren.

Verkleuring is niet zo erg (maar smaken verschillen natuurlijk!) en vervuiling van het filter is tegen te gaan door de koffiedrab niet los maar (tijdelijk) in een netje te doen.
 
Tja ik denk dat het mengt met het water en verkleuring geeft en verder is dit nieuw voor mij.
 
Ik ben over het algemeen groot fan van natuurlijke materialen en oplossingen in een aquarium maar eeeeh:

De geur van het aquariumwater te verbeteren. Koffiedrab heeft een aangename, subtiele geur die de geur van ammoniak en andere afvalstoffen kan maskeren.
Als je aquarium een merkbare ammoniak lucht heeft heb je andere prioriteiten dan de geur maskeren door er koffie drab in te flikkeren.
 
Ik kan me vergissen maar volgens mij gebruiken sommige leden juist biologische rooibos thee omdat daar geen cafeïne inzit. Met koffiedrap breng je dat dan juist wel in je bak.
Volgens mij geeft dat alleen maar hyper actieve visjes;)
 
Ik ben over het algemeen groot fan van natuurlijke materialen en oplossingen in een aquarium maar eeeeh:


Als je aquarium een merkbare ammoniak lucht heeft heb je andere prioriteiten dan de geur maskeren door er koffie drab in te flikkeren.

Als je ammoniak ruikt, zijn de bewoners van de bak volgens mij al lang overleden. ;) Moet er niet aan denken!
 
Ik kan me vergissen maar volgens mij gebruiken sommige leden juist biologische rooibos thee omdat daar geen cafeïne inzit. Met koffiedrap breng je dat dan juist wel in je bak.
Volgens mij geeft dat alleen maar hyper actieve visjes;)

Kan een grappig effect zijn. ;)
Maar ok, ik ga eens naar rooibos zoeken, wie weet.
 
Benoemde stoffen zijn er enkel voor om het water een wat donkere indruk / kleur te geven, gebruik gewoon bij elke verversing van of schoonmaken van het filter wat turf.
 
Benoemde stoffen zijn er enkel voor om het water een wat donkere indruk / kleur te geven, gebruik gewoon bij elke verversing van of schoonmaken van het filter wat turf.

Misschien experimenteer ik er toch eens mee in een klein bakje zonder bezetting. Koffie is er hier genoeg, voor turf moet ik 2 uur in de auto (zuid Spanje).
 
Ik zou zelf ook niet naar Zuid-spanje rijden voor turf, daarom is het bestellen via internet gewoon de oplossing,
 
Ik zou zelf ook niet naar Zuid-spanje rijden voor turf, daarom is het bestellen via internet gewoon de oplossing,

Ik woon daar, maar dat was al wel duidelijk, lijkt me.
Ja, zonder internet zou een hobby als deze hier gewoon onmogelijk zijn. In Nederland kun je alles wat je maar nodig hebt binnen een straal van 50 km. krijgen maar hier ... . Maar goed, daar staat veel tegenover. Het was hier vandaag 27 ⁰C. ;)
 
Menno als je zoals je zelf aangeeft dat de hobby onmogelijk is vanuit Spanje, dan kan het enkel via internet er zijn in Spanje toch ook webshops waar aquarium-artikelen besteld kunnen worden, of anders vanuit Nederland, zal wat langer duren, maar,,.

Positief is wel dat je waarschijnlijk geen verwarming nodig hebt, verder heb ik natuurlijk geen enkel idee hoe de watersamenstelling in elkaar steekt in Spanje, lijkt mij en misschien overige forumleden leuk om te lezen hoe dat in vergelijking met Nederland is.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe de waterwaardes zijn vh aqua.
Heeft spanje misschien ook een aquariumforum waar je kunt informeren naar het verlagen vd ph mbv lokaal verkrijgbare middelen.
Azijn is ook zuur maar ik heb er geen ervaring mee.
 
Menno als je zoals je zelf aangeeft dat de hobby onmogelijk is vanuit Spanje, dan kan het enkel via internet er zijn in Spanje toch ook webshops waar aquarium-artikelen besteld kunnen worden, of anders vanuit Nederland, zal wat langer duren, maar,,.

Positief is wel dat je waarschijnlijk geen verwarming nodig hebt, verder heb ik natuurlijk geen enkel idee hoe de watersamenstelling in elkaar steekt in Spanje, lijkt mij en misschien overige forumleden leuk om te lezen hoe dat in vergelijking met Nederland is.

Het water? Oh daar kan ik je verhalen over vertellen!
In Nederland ben je gezegend met goede kwaliteit water, al is de hardheid misschien ook soms te hoog. Hier ben ik afhankelijk van bronwater dat zo hard is dat je bij wijze van spreken de kalk van je tanden moet schrapen na het poetsen. De waarde zit maar nét binnen de Europese normen maar toch, een waterverzachter is een harde noodzaak want de CaCO3 vernielt je leidingen, je sanitair en alle apparaten die er op zijn aangesloten. Met als resultaat: water zonder kalk maar met een pH van 8.4.
(Een jaar geleden heb ik zelfs een afvoer moeten openzagen omdat een klont kalkafzetting tot verstopping leidde.)

Dus osmose is noodzakelijk om het verder aquarium-geschikt te maken (pH van 6.7), met toevoeging van wat mineralen. Noodzaak inderdaad want de hoeveelheid sulfaat zit namelijk ook in de rode zone en een Langelier-indicator die ver boven de norm zit, verergert het allemaal nog eens.

En dat alles áls je water hebt. Sinds begin maart hebben we 35(!) onderbrekingen gehad en die kunnen 1, 2, 3, 5 of 8 dagen duren, een maal zelfs 13 dagen. Dus ook een opslagtank is helaas nodig, met een electriciteit vretende pomp.

Kortom: ellende. Veel werk en veel kosten voor wat we in Nederland als een vanzelfsprekendheid beschouwen.
 
Menno als je zoals je zelf aangeeft dat de hobby onmogelijk is vanuit Spanje, dan kan het enkel via internet er zijn in Spanje toch ook webshops waar aquarium-artikelen besteld kunnen worden, of anders vanuit Nederland, zal wat langer duren, maar,,.

Zeker! Zoomalia.es, Tiendanimal.es en natuurlijk Amazon.es en AliExpress. Maar planten heb ik uit Nederland laten komen; niet te betalen hier.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe de waterwaardes zijn vh aqua.
Heeft spanje misschien ook een aquariumforum waar je kunt informeren naar het verlagen vd ph mbv lokaal verkrijgbare middelen.
Azijn is ook zuur maar ik heb er geen ervaring mee.

Ik heb toevallig met (food grade) citroenzuur geëxperimenteerd én met witte azijn.
De vreselijke explosie van slijmbacteriën die ik kortgeleden had, schrijf ik toe aan dat citroenzuur. Aquarium opnieuw gestart, gestopt met citroenzuur en het doet zich niet meer voor.
Met azijn heb ik te weinig ervaring voor een oordeel.
 
Ik lees het volgende:


Koffiedrab heeft een aantal positieve effecten op aquariumwater. Het kan helpen om:

  • De pH-waarde van het water te verlagen. Koffiedrab is lichtzuur, dus het kan helpen om een te hoge pH-waarde te verlagen. Dit is gunstig voor vissen en andere waterdieren die in zuur water leven.
  • De hardheid van het water te verlagen. Koffiedrab bevat tannines, die de calcium- en magnesiumionen in het water kunnen binden. Dit kan de hardheid van het water verlagen, wat gunstig kan zijn voor vissen die in zacht water leven.
  • De biologische filterwerking te verbeteren. Koffiedrab is een goede bron van voedingsstoffen voor bacteriën, die een belangrijke rol spelen in de biologische filterwerking.
Daarnaast kan koffiedrab ook helpen om:

  • Algengroei te verminderen. Koffiedrab bevat cafeïne, dat algengroei kan remmen.
  • De geur van het aquariumwater te verbeteren. Koffiedrab heeft een aangename, subtiele geur die de geur van ammoniak en andere afvalstoffen kan maskeren.

Verkleuring is niet zo erg (maar smaken verschillen natuurlijk!) en vervuiling van het filter is tegen te gaan door de koffiedrab niet los maar (tijdelijk) in een netje te doen.
Ik denk dat je dit luchtzure effect ook kan bereiken met (catappa)bladeren en elzenproppen.
Het verzurende effect in hard water (met een hogere KH) is minimaal. De verkleuring dan weer niet.

Met andere woorden: als je echt wat aan de hardheid van het water wilt doen kun je beter het water zelf aanpakken en daar de hardheid weghalen :)
 
Ik denk dat je dit luchtzure effect ook kan bereiken met (catappa)bladeren en elzenproppen.
Het verzurende effect in hard water (met een hogere KH) is minimaal. De verkleuring dan weer niet.

Met andere woorden: als je echt wat aan de hardheid van het water wilt doen kun je beter het water zelf aanpakken en daar de hardheid weghalen :)

En dat doe ik dus ook, zoals hierboven beschreven. Waterverzachter én omkeerosmose, anders lukt het gewoon niet. Catappabladerden hebben geen enkel effect.
 
Ik zoek naar natuurlijke manieren om pH en dergelijke op niveau te houden. Over koffiedrab lees ik dat het een positieve uitwerking
Sorry geen ervaring hoe je koffie kunt gebruiken hiervoor.

Welke waterwaardes zou je graag in je aquarium hebben en hoeveel liter denk je wekelijks nodig te hebben?

Hier komt er bij ons( West Vlaanderen ) ook zeer hard water uit de kraan en de veilige maar tevens ook dure is zelf aanmaken met osmose of met een ionen wisselaar.

Proper regenwater of van een vijvertje die je (eventueel) nabehandeld door over actieve kool filteren en met uv lamp steriliseren .

Meer risicovol en waar ik zou van wegblijven ( voor aquarium en eigen gezondheid ) is werken met zuren die men kan gebruiken om de kh af te breken van zachte looizuren tot zware spul als fosfor en zoutzuur
 
Nodig: PH lager dan 6.8, wekelijks 150 liter.
Regenwater is helaas geen optie. Het regent hier zelden. Ik woon dicht bij het enige officiële woestijngebied in Europa. Dus ionenwisselaar (= waterverzachter) en osmose zijn de enige resterende mogelijkheden, los van de zuren die je noemt maar daar schrik ik vooralsnog van terug.
Dank voor je reactie!
 
Ik ga me nu op glad ijs begeven maar je kan je afvragen of je in die regio überhaupt een aquarium moeten willen denkend aan de droogte problemen van de afgelopen zomer(s)
 
Ik ga me nu op glad ijs begeven maar je kan je afvragen of je in die regio überhaupt een aquarium moeten willen denkend aan de droogte problemen van de afgelopen zomer(s)
Ben daar ook wel geweest, regio Malaga/Almeria etc. Dat aquarium, zelfs als het een 2000l bak is, valt in het niet met de hoeveelheden water die er richting de landbouw gaan voor de kweek van avocados, mangos en ander fruit.
 
Ben daar ook wel geweest, regio Malaga/Almeria etc. Dat aquarium, zelfs als het een 2000l bak is, valt in het niet met de hoeveelheden water die er richting de landbouw gaan voor de kweek van avocados, mangos en ander fruit.

... en die vervolgens naar Nederland en andere landen worden getransporteerd om bij Appie en Jumbo te worden verkocht. ;)
 
Ik ga me nu op glad ijs begeven maar je kan je afvragen of je in die regio überhaupt een aquarium moeten willen denkend aan de droogte problemen van de afgelopen zomer(s)

Mijn water komt van een bron, niet van regenwater en gebruikt water gaat via een septic tank naar een naastgelegen boomgaard (olijven, amandelen) die daardoor minder irrigatie nodig hebben. Zo bezien verspil ik geen druppel.
 
En dat ontslaat je van alle verantwoordelijkheid om het niet erger te maken :)
Nee, maar je moet dingen soms wel relativeren. Een aquarium is qua watergebruik echt super zuinig, waarschijnlijk gebruikt je douche dagelijks al meer dan een gemiddelde waterwissel. Als je het gebruikte water dan ook gewoon bij de plantjes gooit is er helemaal niets aan de hand.

Je hebt het over misschien een paar honderd liter per maand, die met een beetje beleid een 2e leven krijgt in je tuin/natuur. Alleen al de regio Almeria heeft tienduizenden hectares aan kassen staan die elke minimaal 1000l per m2 aan diep grondwater gebruiken. Dit grondwater wordt amper aangevuld en is ook eindig. Dat verschepen we weer richting Nederland waar we onze handen kunnen wassen in onschuld.
 
Als je het gebruikte water dan ook gewoon bij de plantjes gooit is er helemaal niets aan de hand.

Inderdaad. De afvoer van de osmose gaat naar de boomgaard, waterwissels gaan naar de boomgaard. Die heeft dus minder irrigatie nodig ... die anders trouwens uit precies dezelfde bron zou zijn gekomen. Ik circuleer in zekere zin slechts het water tussentijds en voel me dus niet bezwaard, het is niet onverantwoord.

Overigens begrijp ik de zorgen van cemedia wel als het om onze 'footprint' in het algemeen gaat. Die zorg deel ik en ik doe mijn ding: zonnepanelen die me 100% onafhankelijk maken, geen gas, minimaal gebruik van de airconditioning, verwarming uit hernieuwbare bron (olijfhout) en een auto op LPG (minder uitstoot). En het prettige is: het is nog veel goedkoper ook.
 
Als je reservoirs hebt voor water wat ik aan mag nemen, kun je dat zelfde water dat je ververst met aktieve kool weer herbruikbaar maken?
 
Als je reservoirs hebt voor water wat ik aan mag nemen, kun je dat zelfde water dat je ververst met aktieve kool weer herbruikbaar maken?

Interessant idee. Ik denk dat het in theorie wel zou kunnen maar ik weet niet of het 100% veilig is. En overigens: actieve kool is niet gratis en de tuin heeft toch ook wat water nodig, dus het potentiële netto-effect is m.i. verwaarloosbaar.
 
Interessant idee. Ik denk dat het in theorie wel zou kunnen maar ik weet niet of het 100% veilig is. En overigens: actieve kool is niet gratis en de tuin heeft toch ook wat water nodig, dus het potentiële netto-effect is m.i. verwaarloosbaar.
t water komt nu ook al op een prima plek terecht toch :)
 
Nodig: PH lager dan 6.8, wekelijks 150 liter.
Regenwater is helaas geen optie. Het regent hier zelden. Ik woon dicht bij het enige officiële woestijngebied in Europa. Dus ionenwisselaar (= waterverzachter) en osmose zijn de enige resterende mogelijkheden, los van de zuren die je noemt maar daar schrik ik vooralsnog van terug.
Dank voor je reactie!
Als ik me een beetje kan indenken/meedenken in je situatie blijft osmose en een aanmaakvat de simpelste oplossing.

Je geeft aan dat je een ph van 6.8 wenst maar niet je gewenste hardheid (kh)
Wat voor visbestand wordt het +eventueel beplant of niet ?

Ph6.8 kun je bereiken met een 2kh maar ook gemakkelijk met een 6kh
Het hangt af of je eventueel co2 wenst toe te voegen en hoeveel .

Maar ik denk wel eens out of the box en een in 1ste gedacht zal dit misschien een zeer rare(dure) oplossing zijn maar een kleine waterpartij (bv 1a3 kuub of groter) buiten.
Bv een vijvertje /fontein in de schaduw dicht bij terrasje lijkt me een leuke mogelijkheid om een grote hoeveelheid onmiddelijk bruikbaar (na eventuele uv behandeling)aquariumwater te hebben.

Andere mogelijkheid die ik zelf al jaren toepas is geen waterverversingen meer doen maar dan kan/mag/moet je visbestand/vervuiling lager zijn dan de capaciteit die je filter en planten kunnen verwerken.
 
Of toch met een beetje zoutzuur danwel fosforzuur, dat klinkt eng maar is niet ongewoon en dan ben je meteen van die hele questie af
 
Als ik me een beetje kan indenken/meedenken in je situatie blijft osmose en een aanmaakvat de simpelste oplossing.

Je geeft aan dat je een ph van 6.8 wenst maar niet je gewenste hardheid (kh)
Wat voor visbestand wordt het +eventueel beplant of niet ?

Ph6.8 kun je bereiken met een 2kh maar ook gemakkelijk met een 6kh
Het hangt af of je eventueel co2 wenst toe te voegen en hoeveel .

Maar ik denk wel eens out of the box en een in 1ste gedacht zal dit misschien een zeer rare(dure) oplossing zijn maar een kleine waterpartij (bv 1a3 kuub of groter) buiten.
Bv een vijvertje /fontein in de schaduw dicht bij terrasje lijkt me een leuke mogelijkheid om een grote hoeveelheid onmiddelijk bruikbaar (na eventuele uv behandeling)aquariumwater te hebben.

Andere mogelijkheid die ik zelf al jaren toepas is geen waterverversingen meer doen maar dan kan/mag/moet je visbestand/vervuiling lager zijn dan de capaciteit die je filter en planten kunnen verwerken.

Het moet een discus aquarium worden. KH is nu 4, aan de lage kant. Geen CO2 (dat heb ik in het tweede aquarium) en beplanting dus met Javavaren, anubias en dergelijke. Osmosewater loopt in een 250 liter-vat dat hoger geplaatst is dan het aquarium zelf; zwaartekracht doet dan de rest. ;) Het idee van die vijver spreekt me zeker aan, maar ik hoop eigenlijk dat ik met dat vat kan volstaan. En het osmose-apparaat produceert 180 per etmaal. Als ik meer nodig zou hebben, doe ik iets vreselijk fout.
 
Of toch met een beetje zoutzuur danwel fosforzuur, dat klinkt eng maar is niet ongewoon en dan ben je meteen van die hele questie af

Ik ga eens met zoutzuur experimenteren in een klein reservebakje. Moet het goed begrijpen en 'in de vingers' hebben voor ik er iets levends aan blootstel.
 

Terug
Bovenaan