Wat is er nieuw

Kogelvissen van nilo1804

Nee helaas! Ik had wel de telefoon er snel bij maar hij was al weer bezig met leegblazen.

Ik heb wel dit voorbeeld van “Brody the puffer

IMG_2771.jpeg

Kleine update! Willy eet nog steeds niet, maar heeft wel een dikke ronde buik aan het eind van het lichaam. In mijn zoektocht stuitte ik vrij snel op dit artikel: https://www.researchgate.net/public...e_Freshwater_Puffer_Pao_suvattii_in_Captivity

De Pao suvattii is dan misschien geen Tetraodon specie zoals Willy (T. miurus) dat wel is, maar qua gedrag en uiterlijk lijken ze wél heel erg op elkaar. In dit artikel wordt een aantal dingen bij 'Solo-spawning' beschreven (dus het leggen van eitjes zonder dat er een mannetje bij is geweest):
-Aggressief gedrag en opblazen met water
-Verkeuring
-Zwaar bewaken van een 'pit' --> een kuil in het zand voor de eieren
-Als iemand het aquarium nadert actief zwemmen zónder bijten naar het glas
-Water 24-26graden, 15%WW per 4 weken, vis voeren uit pincet, 180L aquarium
-Dikke buik
-Geluid maken

Als ik dan hier naar kijk dan heeft Willy min of meer dezelfde aquariumcondities, en doet hij én opblazen, én verkleuren, én heeft hij ineens een favoriete kuil onder een cryptocoryne én zwemt hij aggressief langs het glas maar valt hij mij of het glas niet actief aan. Dit alles doet mij vermoeden dat Willy geen hij maar een zij is, en dat zij momenteel eitjes draagt. Ik heb de schrijver van het artikel een mail gestuurd, hopelijk reageert hij en kan hij wat meer info geven...

Er is nog nooit iets gemeld over kweken of eieren van de Tetraodon miurus dus als het zo is zou het een wereldprimeur zijn! Ik hoop dat dit het is want Willy heeft nu al een week niet gegeten en gedraagd zich gek, dit zou dan wel het een en ander verklaren. Hier de foto uit het artikel met de opvallende buik, ik heb geen foto van Willy maar dit is precies zoals Willy er nu uit ziet:

1753021302773.png

Het enige over het induceren van eieren wat het artikel meldt is 'Misschien door een enkele hete zomerdag van 28-30 graden', nou, de aquariumtemperatuur staat hier altijd om 26, maar met de 38 graden van twee weken terug is het even gestegen richting de 27 zo uit mijn hoofd :DD

Nog geen echte update over de kogel, de buik blijft dik en ze eet niet... Ik ben wel al een flinke tijd bezig met een nieuwe bak, komend weekend wilde ik over maar zolang ze niet eet wordt dat nog uitgesteld.

Wat betreft de nieuwe bak: lang getwijfeld maar uiteindelijk gekozen voor een 100x40x40 op een standaard juwel meubel. Ik heb veel meubels in winkels bekeken maar voor in de basic prijsrange vind ik de juwel de netst afgewerkte. Er stond een donkerbruine op marktplaats en die past opzich prima in ons interieur.

De bak is een open bak van de Hornbach van 8mm dik normaal glas. Deze bak gaat dus de 60x30x30 in de woonkamer vervangen en zal ook een riparium voor Willy de kogelvis worden. Hiermee wordt zijn zwemruimte 3x zo groot :DD. De planning is dat de techniek gewoon overgezet wordt, al vermoed ik dat ik een sterker verwarmingselement moet halen. De lamp weet ik nog niet precies of ik iets aan beugels wil of met pootjes, maar ik heb in ieder geval een Twinstar B gehaald.

Het inwateren van het hout zorgde voor een flinke NO2 piek maar dat is inmiddels allemaal achter de rug. Voor de inrichting heb ik gekozen voor een meer regenwoud achtig riparium waarbij de Aglaonema’s een boomeffect moeten gaan geven… Grasland ripariums vind ik ook gaaf maar via mijn werk kan ik makkelijk aan regenwoud achtige planten komen dus dat woog ook flink mee in de keuze.

De plantenhouders heb ik gemaakt van de standaard Obelink vijerplanters en tiewraps:
IMG_2773.jpeg
IMG_2774.jpeg
IMG_2776.jpeg

Gisteren heb ik een frame gemaatk voro de houders. Dit viel een beetje tegen maar al met al ben ik wel tevreden over het resultaat, ik hoop dat dit de planten enzo goed kan ondersteunen. Later moet ik ook nog op dezelfde manier een afdeknet fabriceren:

IMG_2851.jpeg

IMG_2854.jpeg

Plan is dat later deze week de planten er ook nog inkomen, die zijn al grotendeels gespoeld en staan al in een emmer water:
IMG_2825.jpeg
IMG_2826.jpeg
IMG_2827.jpeg

Bijlagen

• IMG_2777.jpeg
    IMG_2777.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 12
Ik had een dragon puffer. Lijkt beetje op willy. Die van mij at de eerste tijd ook zeer lastig. Wat voor mij uiteindelijk werkte waren giga wormen.
Ik merkte dat alles onder de 5cm had ie geen interesse in. Ik moest de wormen (ong 10cm )ook savonds voeren en zelf de kamer uit. Na een maand at ie uit de hand. Hopelijk eet ie snel eens.

Dus ik zou zeggen voer snachts en voer grote levende wormen.

Ik vind het echt jaloersmakend hoe mooi dat hout boven water was geworden. Planten idem.

Draait deze bak nog? Zo ja, zou je er nog eens wat foto’s van willen posten?

Ik vind het echt jaloersmakend hoe mooi dat hout boven water was geworden. Planten idem.

Draait deze bak nog? Zo ja, zou je er nog eens wat foto’s van willen posten?
Bedankt!! Nee deze bak draait niet meer helaas!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan