Wat is er nieuw

Kom maar niet van mijn baardalg af

  • Onderwerp starter Onderwerp starter tvdh
  • Startdatum Startdatum
T

tvdh

Guest
Hallo,

Sinds ik mijn Rio 350 bak heb draaien is er al vrijwel meteen baardalg in gekomen. Dit is een tijd flink minder geweest, maar helaas heb ik vanwege een leeg vat c.a. 3 weken zonder CO2 gedraaid. Hierdoor is het weer behoorlijk gegroeid.
Daarna heb ik het serieus aangepakt, grondig gesnoeid en diverse planten vervangen. Alles eens grondig schoon gemaakt.
Ik heb tevens de instroom en spraybar aan de zelfde kant zitten nu om hopelijk de stroming zo goed mogelijk te maken.

Ik heb CO2 met een milwaukee controller dit zou goed afgesteld moeten zijn, tevens geef ik 2x per week 45ML all-in-one plantenvoeding.
De co2 en voeding lijken me dus goed en de doorstroming ook, maar na dat alles schoon is gemaakt blijven de algen maar terug komen. Ik heb wat fotos toegevoegd.

Ik zou echt heel graag van de baardalg af komen, maar momenteel groeit het juist weer flink bij.

Verlichting is 8 uur per dag.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen?
Bekijk media item 1961
Bekijk media item 1959
Bekijk media item 1958
Bekijk media item 1957
 
Heb je al geprobeerd om er rechtsstreeks easy carbo of waterstofperoxide op de baardalg te spuiten? Dit werkt vrij goed, pakt uiteraard niet de oorzaak aan.

Ik heb mijn pH controller er tussenuit gehaald. Ik merkte dat de CO2 toevoer ongelijkmatig was met de controller. Baardalg kan o.a. ontstaan door fluctuaties in CO2 niveau's in het water.

Bij sommige mensen werkt een pH controller wel mooi overigens?
 
Zeker met het verhaal dat je CO2 installatie drie weken stil heeft gestaan zou ik ook Easycarbo toevoegen. het werkt het mooiste als je de hoeveelheid Easycarbo in een doseerspuit kunt doen met een naald er op. Je kunt het dan rechtstreeks op de baardalg spuiten onder- en/of bovenwater werkt dit heel mooi op die manier. Het is aan te raden om even je filter uit te zetten als je dit doet. Maar vergeet niet om hem weer aan te zetten als je klaar bent. Ik wacht zelf 10 minuten nadat ik de laatste baardalg heb ingespoten voor ik het filter weer aanzet.

Ik zet het filter uit om te voorkomen dat de stroming de Easycarbo weer direct van de ingespoten baardalg afspoelt trouwens. :DD
 
Je kan het inderdaad inspuiten of je past een stootkuur toe. Dan voeg je op dag 1 5x de max hoeveelheid toe en op dag 2 vier maal enzovoorts. Ook zou ik sterk aangetaste bladeren eerst met de hand verwijderen.
 
Als je hardnekkige baardalgen hebt werkt Eay-life Carbo of Flora Excel het beste als je om de 3uur elke dag de standaard dosering geeft totdat ze rood van kleur worden daarna kan je dagelijks 1x de normale dosering geven om beginende nieuwe algen te doden.
Na 3-4dagen 3x per dag te doseren zie je al resultaat en het kan verder geen kwaad voor je planten omdat de stof maar 2uur werkt in het water en dan is vervlogen dus kan je om de 3uur een dosis toevoegen.

Preventief weghouden van baardalen kan je om de dag een dosering toedienen, goedkoper in gebruik en het werkt tegen algen als je er last van blijft houden omdat Co2 toedienen niet altijd de garantie geeft dat je geen baardalgen krijgt ook al heb je een PH-controller met Co2.
Hier in de Discus bak door het vele voeren hou ik ook last van soms wat algen her en der, en doseer dan om de dag easy-life Carbo om dat weg te houden terwijl er ook een Co2 systeem op staat met een PH controller dus Co2 geeft echt geen garantie dat je daar baaralgen mee weg houd als je vervuilers hebt in het aquarium.

Sucses met bestrijden moet vast gaan lukken.
 
Als je hardnekkige baardalgen hebt werkt Eay-life Carbo of Flora Excel het beste als je om de 3uur elke dag de standaard dosering geeft totdat ze rood van kleur worden
Dat is dan niet 5 maar 8x de aanbevolen dosering. Maar goed het breekt vrij snel af dus 8x de dosering zul je niet snel in het water hebben.
 
Dat is dan niet 5 maar 8x de aanbevolen dosering. Maar goed het breekt vrij snel af dus 8x de dosering zul je niet snel in het water hebben.

Als je licht 10uur brand kan je maar 3x de standaard dosering geven en bij 12uur 4x de standaard dosering van 2ml per 50liter water.. of ik mis iets ?
overdoseren kan ook werken dus meer ml per 50liter geven alleen heb je dan wel kans op plantschade die verbranden ofwel gaan verslijmen dus kies ik liever voor de save optie.
.
 
Waarschijnlijk heb je de oorzaak weg gehaald, en dan kun je idd nog symptoombestrijding doen om de huidige algen weg te krijgen. Easycarbo of gewoon blaadjes afknippen, en wat geduld.

Als het terug komt is de oorzaak er nog, en zou ik de pH 0.1-0.2 punten lager instellen op je controller. Dan is je CO2 blijkbaar niet hoog genoeg op alle plekken in je bak.
 
Ik lees hier nogal wat adviezen mbt doseren, maar als ik op de fles van seachem leees staat daar dont overdose.
Lees ik op buitenlandse fora vind ik toch wel wat verhaaltjes wat er gebeurd als je een overdosis geeft.
 
Ach ja op de flessen staat zovaak wat Jan en ik heb het al meermalen toegepast en heb het advies via Aquaplantsexchange destijds gehad. Er is hier een keer in een topic aangegeven door ik dacht Marcel hoeveel je toevoegd met 1 dosering en dan kom je lang niet in de buurt van te hoge hoeveelheden en dat zelfs niet bij een stootkuur.
 
 
Ik zou ook niet overdoseren. Je weet de langetermijneffecten niet. Als mens kun je ook prima elke dag aan wat asbest snuiven. Kan best 10 jaar goed gaan.
 
Even inhaken of dit forum TS. ik heb ook nog last van baardalg (hetzij minimaal), ondanks CO2

Ach ja op de flessen staat zovaak wat Jan en ik heb het al meermalen toegepast en heb het advies via Aquaplantsexchange destijds gehad. Er is hier een keer in een topic aangegeven door ik dacht Marcel hoeveel je toevoegd met 1 dosering en dan kom je lang niet in de buurt van te hoge hoeveelheden en dat zelfs niet bij een stootkuur.
Ik zit ook te denken aan een stootkuur, maar ik heb ook Vallisneria in mijn bak staan. Heb jij toevallig ervaring met hoge concentraties Carbo en vallisneria? Of misschien iemand anders?
 
Heb je al geprobeerd om er rechtsstreeks easy carbo of waterstofperoxide op de baardalg te spuiten? Dit werkt vrij goed, pakt uiteraard niet de oorzaak aan.

Ik heb mijn pH controller er tussenuit gehaald. Ik merkte dat de CO2 toevoer ongelijkmatig was met de controller. Baardalg kan o.a. ontstaan door fluctuaties in CO2 niveau's in het water.

Bij sommige mensen werkt een pH controller wel mooi overigens?

Dan zou ik de controller eens nakijken want dit lijkt me heel vreemd!
 
Hallo,

Sinds ik mijn Rio 350 bak heb draaien is er al vrijwel meteen baardalg in gekomen. Dit is een tijd flink minder geweest, maar helaas heb ik vanwege een leeg vat c.a. 3 weken zonder CO2 gedraaid. Hierdoor is het weer behoorlijk gegroeid.
Daarna heb ik het serieus aangepakt, grondig gesnoeid en diverse planten vervangen. Alles eens grondig schoon gemaakt.
Ik heb tevens de instroom en spraybar aan de zelfde kant zitten nu om hopelijk de stroming zo goed mogelijk te maken.

Ik heb CO2 met een milwaukee controller dit zou goed afgesteld moeten zijn, tevens geef ik 2x per week 45ML all-in-one plantenvoeding.
De co2 en voeding lijken me dus goed en de doorstroming ook, maar na dat alles schoon is gemaakt blijven de algen maar terug komen. Ik heb wat fotos toegevoegd.

Ik zou echt heel graag van de baardalg af komen, maar momenteel groeit het juist weer flink bij.

Verlichting is 8 uur per dag.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen?
Bekijk media item 1961
Bekijk media item 1959
Bekijk media item 1958
Bekijk media item 1957
Ik meen te zien dat je een spraybar hebt op de korte zijde? Dat is altijd een wat moeilijke plaats omdat je stroming een erg grote afstand moet overbruggen waardoor kaatsing bijna onmogelijk wordt. Met name over je bodem zal daardoor de waterdistributie minder zijn. Je kan dit ook zien, met name je lagere planten zijn dan meer aangetast. Mijn advies is dan ook; maak een spraybar over de volle lengte op de achterzijde vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gezet. Er ontstaat dan een kaatsing mogelijkheid met je voorruit waardoor je stroming naar onder gedrukt en over de bodem naar achter gaat waar het dan weer boven komt en meteen weer een duw krijgt. Je creëert dan een spiraalvormige waterbeweging richting je aanzuiging. Een prachtige waterverdeling en eventueel ook je CO2, afhankelijk van je gebruikte CO2 invoermethode, is het gevolg.
 
Even wat opgevraagd en dit is de dosering die je toevoegt met de doseringen en verder kun je in het topic lezen dat vissen een veeeel hogere dosis kunnen hebben en je niet snel schade zal hebben van carbo.

Ah, dan is de advies dosering van easycabro dus 0,3 Mg/L (1ml/50L) tot 0,6 Mg/L (2ml/50L)
Uitgaande van die 1,5% natuurlijk
 
Voor de goede orde is hier alles te lezen over het toevoegen van carbo:
 
Even inhaken of dit forum TS. ik heb ook nog last van baardalg (hetzij minimaal), ondanks CO2


Ik zit ook te denken aan een stootkuur, maar ik heb ook Vallisneria in mijn bak staan. Heb jij toevallig ervaring met hoge concentraties Carbo en vallisneria? Of misschien iemand anders?

Cabomba en gedoornd hoornblad,Vallisneria,Crypoto's,eendenkroost kunnen slecht tegen overdoseren dus ik zou net wat ik al gepost hebt bij hardnekkige baardalgen 3x de standaard dosis geven per dag met 3uur er tussen dan kan het geen kwaad.
Als de baardalg eenmaal rood is gaan kleuren (meestal na 3-4dagen) daarna 1e week dagelijks 1x per dag de standaard dosering geven en de 2e week om de dag.. preventief mocht je er last van blijven houden.
Natuurlijk heeft Baardalgen een oorzaak en los je het hier wel mee op maar blijft symtoon bestrijding omdat iets het veroorzaakt en het problem er niet mee weghaald.
in mijn geval alles wel op orde maar omdat ik 3-4x flink voer in de bak gooi voor mijn Discussen heb ik ondank ook Co2 wel een beetje algen die ik dan preventief bestrijd door om de dag de standaard dosering carbo te geven en dat gaat prima.
Nu weet ik niet welk effect het geeft op lange termijn op vissen maar in de Rio180 die ik al 7jaar draaende hebt heb ik nog nooit vis er van zien dood gaan of nadelen van dit goedje gehad indien je gaat overdoseren door meer ml per 50liter te geven kunnen planten verbranden/verslijmen.
 
verder kun je in het topic lezen dat vissen een veeeel hogere dosis kunnen hebben en je niet snel schade zal hebben van carbo.
Dat hangt er vanaf hoe je schade definieert. Het is echt geen fijn stofje hoor.
Je vissen zullen niet direct dood gaan, maar kunnen wel degelijk schade ondervinden: problemen met organen, afgenomen vruchtbaarheid, kortere levensduur. Veel daarvan zul je niet zien en kan dus alleen via wetenschappelijk onderzoek goed vastgesteld worden.
Er is natuurlijk wel een reden dat Easylife een bepaalde dosering adviseert. Als je daarboven gaat zitten, neem je risico's.

Ben het wel met je eens dat er veel bericht wordt dat er geen (ogenschijnlijke) schade lijkt te zijn. Iedereen moet zelf maar bepalen hoe veel waarde ze daar aan hechten.
 
Dan zou ik de controller eens nakijken want dit lijkt me heel vreemd!

Hoe vaak moet je op een gegeven moment nakijken en ijken?
Ik ben niet de enige met dit probleem. Dat betekent niet dat het voor anderen wel kan werken, zoals ik eerder aan gaf.
Het is wel iets om in het achterhoofd te houden 🙂
Ik doe nu gewoon rechtsstreeks en hou de dropchecker in de gaten ?
 
Dat hangt er vanaf hoe je schade definieert. Het is echt geen fijn stofje hoor.
Je vissen zullen niet direct dood gaan, maar kunnen wel degelijk schade ondervinden: problemen met organen, afgenomen vruchtbaarheid, kortere levensduur. Veel daarvan zul je niet zien en kan dus alleen via wetenschappelijk onderzoek goed vastgesteld worden.
Er is natuurlijk wel een reden dat Easylife een bepaalde dosering adviseert. Als je daarboven gaat zitten, neem je risico's.

Ben het wel met je eens dat er veel bericht wordt dat er geen (ogenschijnlijke) schade lijkt te zijn. Iedereen moet zelf maar bepalen hoe veel waarde ze daar aan hechten.

Het is inderdaad geen lekker middel maar als ik lees dat vissen tot 11 mg kunnen verdragen dan voeg je met een 5 maal hogere dosering nog maar een klein deel van die 11 mg toe. Dat wil niet zeggen dat het lekker spul is dat totaal geen schade veroorzaakt maar goed het is een incidentele toediening van 5 dagen en na een dikke 7 uur is de werking al gehalveerd. Het is en blijft lastig dit natuurlijk en ik heb ook alle begrip voor mensen die het niet willen gebruiken.
 
Hoe vaak moet je op een gegeven moment nakijken en ijken?
Ik ben niet de enige met dit probleem. Dat betekent niet dat het voor anderen wel kan werken, zoals ik eerder aan gaf.
Het is wel iets om in het achterhoofd te houden 🙂
Ik doe nu gewoon rechtsstreeks en hou de dropchecker in de gaten ?

Wanneer een controller niet volgens een ingestelde manier z'n CO2 toevoer regelt middels het aangesloten magneetventiel dan kan er sprake zijn, uiteraard, van menselijke fouten. Foute of te ruime instellingen bijvoorbeeld. Een sensor kan ook zorgen voor problemen. Anders zou zo'n ding gewoon regelmatig het magneetventiel moeten openen. Het is feitelijk een simpele microcontroller. Wanneer het apparaat juist is ingesteld en de aangesloten delen werken ook zoals het hoort dat moet het goed gaan. Zo niet dan zou ik toch omzien naar een andere controller of andere aangesloten delen.
 
Wanneer een controller niet volgens een ingestelde manier z'n CO2 toevoer regelt middels het aangesloten magneetventiel dan kan er sprake zijn, uiteraard, van menselijke fouten. Foute of te ruime instellingen bijvoorbeeld. Een sensor kan ook zorgen voor problemen. Anders zou zo'n ding gewoon regelmatig het magneetventiel moeten openen. Het is feitelijk een simpele microcontroller. Wanneer het apparaat juist is ingesteld en de aangesloten delen werken ook zoals het hoort dat moet het goed gaan. Zo niet dan zou ik toch omzien naar een andere controller of andere aangesloten delen.

Ik weet hoe de techniek er achter werkt ?
Inmiddels ben ik tevreden zonder controller ☺️
 
Dat is dan niet 5 maar 8x de aanbevolen dosering. Maar goed het breekt vrij snel af dus 8x de dosering zul je niet snel in het water hebben.
Ik durf zelf ook niet hoger te gaan dan 3x de dosis in een keer. En dit dan eenmaal daags. Wie weet probeer ik het ooit eens uit hoor. Maar dat durf ik niet te doen in mijn bak met garnalen die het eindelijk weer goed beginnen te doen.

Ik weet hoe de techniek er achter werkt ?
Inmiddels ben ik tevreden zonder controller ☺
Lizzy heeft alles onder controller. :DD
 
Bedankt voor jullie reacties, ik ga aan de slag met easycarbo en ik ga de spraybar over de volledige lengte maken.
Hoop dat het snel beter wordt...
 
Bedankt voor jullie reacties, ik ga aan de slag met easycarbo en ik ga de spraybar over de volledige lengte maken.
Hoop dat het snel beter wordt...
Veel succes gewenst en ook ik vind het leuk om de hoogte gehouden te worden. Misschien kunnen we later nog iets voor elkaar betekenen! :thumbs:
 
Hoe zit het eigenlijk met Easy Carbo en Drijfplanten zoals Pistia's ? Iemand ervaring ermee? En dan bedoel ik kunnen ze ertegen of is beter niet te doen? Samen dan?
 
Hoe denk je die spraybar te maken, wil dit ook namelijk. Grijs of geel pvc is alleen niet zo netjes denk ik!
 
Hoe denk je die spraybar te maken, wil dit ook namelijk. Grijs of geel pvc is alleen niet zo netjes denk ik!

Ik zag je vraag ook al in de chat en wellicht is het handig om zelf een topic te openen zodat je daar je gerichte vragen kan stellen 😉
 
Hoe denk je die spraybar te maken, wil dit ook namelijk. Grijs of geel pvc is alleen niet zo netjes denk ik!

Wanneer je even kijkt in "Het Handige Tips Topic" (Zie mijn handtekening) zie je hoe ik het deed. Ik gebruikte trouwens een transparante buis.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: verwarrend die forumnamen soms
      Terug
      Bovenaan