Kosten aquarium?


Een aquarium dat minder licht behoefte heeft kan denk ik ook veel besparen. Zijn hier mooie voorbeelden van?
Tja wat is minder licht. Mijn Home bakje had erg weinig licht, daar kunnen we het over eens zijn. Maar waar ligt de grens (bij wat je wil zien).
Vroeger vond ik 20 lumen/liter veel en nu blijkt dat toch (in de praktijk)echt niet zoveel te zijn.
 
Misschien is het toch verstandig om een beetje bij het de startpost te blijven want het heeft wel met energiekosten te maken maar weinig met kosten van het aquarium;)
Tja, zo'n discussie kost natuurlijk wel heel veel energie van het forum beheer. 🤪

Een aquarium dat minder licht behoefte heeft kan denk ik ook veel besparen. Zijn hier mooie voorbeelden van?
Het hangt allemaal van je planten af. gewoon het licht gaan dimmen bij een bestaand plantenbestand kan best weleens voor probleem zorgen.

Ik wilde graag zonsopgang en zonsondergang. Met de standaard balk van aquatlantis ging dat niet. Dus heb ik die eruit gegooid en zelf iets gemaakt. Viel me tegen dat ik maar met moeite tot hetzelfde vermogen kwam als dat van aquatlantis. Maar toen de planten wat groter werden liepen ze stuk. Met al dat licht redde ik het niet zonder CO2 toevoegen. Ik heb daarna juist een boel gedimd. Ik heb nog maar de helft van het oorspronkelijke vermogen. En het draait mooi. Alleen in de zomer oogt het soms wat donkerder. En door van het hele koude wit af te gaan kan het licht efficiënter door de plant gebruikt worden. Werkt voor mij fantastisch.
Maar je moet dan dus wel je planten erop uitkiezen en de wat warmere lichtkleur mooi vinden.
 
Ik wilde graag zonsopgang en zonsondergang. Met de standaard balk van aquatlantis ging dat niet.
Ik gebruik de standaard balk van Aquatlantis en met de TC420 kan ik gewoon een zonsop en -ondergang maken hoor, of bedoel je dat je de verschillende kanalen wilt kunnen veranderen wat betreft sterkte? Over welke bak heb jij het? Ik heb een Fusion.
 
oké na het douchen de zonnepanelen uitstapjes etc. Zal ik proberen weer wat meer on topic te gaan 😉:
Als ik met 50 cent per kilowattuur reken dan kom ik op 4,32 euro per jaar voor 1 watt continue gebruik (bv je filter). Mijn filter kost dan: 24 watt X 4,32= 105 euro per jaar. Als de elektra nog duurder wordt dan gaat dit uiteraard lineair omhoog.
Een zuinig filter kiezen is dus niet onverstandig.

Nu worstel ik met de verwarming. Dat vind ik erg moeilijk om uit te rekenen. Het hangt af van je water volume, de delta t (verschil temperatuur aquarium tov je omgeving). En natuurlijk de dikte van je glas, isolatie van je bak etc.
Daarnaast is het belangrijk wat er met de warmte gebeurd die je aquarium afkoelt. Warmt die je huiskamer op dan is hij nog nuttig. Bij mij op zolder heb ik er niet veel meer aan.
Wie kan hier wat over zeggen?

Nog een belangrijke is je verlichting, led bespaart natuurlijk tov gewone TL buizen maar led buizen gebruiken ook nog best veel.
Een aquarium dat minder licht behoefte heeft kan denk ik ook veel besparen. Zijn hier mooie voorbeelden van?
De keuze welk led systeem je kiest bepaalt ook de uiteindelijke besparing er van.
Je hebt leds die 80Lm/W doen maar ook leds die 200Lm/W doen, maar weet jij wat de fabrikant gebruikt?

Verwarming 1 graad omlaag om zo de delta T te verkleinen scheelt ook enorm.

Denk dat watervolume niet minder uit maakt dan je denkt.
Groter volume houd ook weer langer z’n warmte vast
 
Tja, zo'n discussie kost natuurlijk wel heel veel energie van het forum beheer. 🤪


Het hangt allemaal van je planten af. gewoon het licht gaan dimmen bij een bestaand plantenbestand kan best weleens voor probleem zorgen.

Ik wilde graag zonsopgang en zonsondergang. Met de standaard balk van aquatlantis ging dat niet. Dus heb ik die eruit gegooid en zelf iets gemaakt. Viel me tegen dat ik maar met moeite tot hetzelfde vermogen kwam als dat van aquatlantis. Maar toen de planten wat groter werden liepen ze stuk. Met al dat licht redde ik het niet zonder CO2 toevoegen. Ik heb daarna juist een boel gedimd. Ik heb nog maar de helft van het oorspronkelijke vermogen. En het draait mooi. Alleen in de zomer oogt het soms wat donkerder. En door van het hele koude wit af te gaan kan het licht efficiënter door de plant gebruikt worden. Werkt voor mij fantastisch.
Maar je moet dan dus wel je planten erop uitkiezen en de wat warmere lichtkleur mooi vinden.
Planten houden over het algemeen ook van warmere kleuren. Zo'n 4500K tot 5000k maximaal zijn de beste (Kelvin-)waardes voor planten.
 
Tja als je sport nog nodig hebt na de fysieke arbeid en dan ook nog om te ontladen hmm is er dan niet iets mis met de gekozen arbeid
Trouwens met 6 kids waar haal je de tijd dan nog vandaan :petjeaf:daarvoor;)
Met 6 kids zou ik ook alles uit de kast trekken om NIET thuis te zijn. Dus dan zou je zelfs mij naar een sportschool krijgen.
 
Ik gebruik de standaard balk van Aquatlantis en met de TC420 kan ik gewoon een zonsop en -ondergang maken hoor, of bedoel je dat je de verschillende kanalen wilt kunnen veranderen wat betreft sterkte? Over welke bak heb jij het? Ik heb een Fusion.
Ja, dimmen kan altijd. Maar ik wilde ook de verkleuring. En dat heb je eigenlijk niet bij de aquatlantis ball. Je hebt wel twee segmenten, maar echt morgenrood kun je daar niet mee maken.

Planten houden over het algemeen ook van warmere kleuren. Zo'n 4500K tot 5000k maximaal zijn de beste (Kelvin-)waardes voor planten.
Ik zit met 4000k nog net iets lager. Ik ben er erg tevreden mee.
 
Stiekem droom ik van waterstof gestuwd door dat pijpje dat toch al voor ons huis ligt en gemaakt onder meer middels al die molentjes op zee.
Energie opwekken uit de kraan? Ik weet niet heb er wel eens overna gedacht maar iemand moet het water aanduwen he.. ag zolang het mijn kosten niet zijn 😄 kan ook natuurlijk de regenwater van ie dakgoten iets van stroom op laten wekken. Of zn popupaire windturbine in je tuin. Mn buren hebben net hun boom weg dus dr is wel plek voor 🤔
Haha, ik heb eens een jaartje precies dat gedaan: gas laten afsluiten, voortaan elektrisch verwarmd (IR-panelen) en koud gedoucht. Heeft redelijk wat geld bespaard destijds. In mijn huidige huis is het geen optie, en stiekem vind ik dat niet heel erg. :LOL: Was toch elke keer weer een "opkikker", koud douchen.
Soms moet ik mezelf uberhaubt aansturen een douche te nemen ik weet niet of een koude douche me daar erg mee zal helpen.. na het hardlopen wel heerlijk de kraan wat kouder te zetten 😁
 
Bij mijn paludarium met de maten 130x60 en 50 (hoog) gebruik ik als verlichting de easy-led universal 2.0 en ook een led solar natur en als laatste 2x de arcadia jungle dawn 22 watt.

Onder mijn bak staat nog steeds een bioloog die ik nu de benaming wateropvang-bak maar meegeef, deze heeft geen biologische functie, is enkel wat water opslag.
De temperatuur in de wateropslag - bak is rond de 20 Gr. Via en met het gebruik van een verwarming, en vanuit deze bak wordt het water de bak ingepompt via zeg maar een klein watervalletje wat via via de achterzijde over een stuk kienhout ( geboord gat) de bak inkomt.

Mijn lichtkap is 12 cm. Hoog dus de warmte die de led verlichting in totaal afgeeft is voldoende om de bak te verwarmen. het verwarmen van de bak kan ik in temperatuur regelen door de 4 pc.Ventilatoren harder of zachter te laten blazen, deze moet ik nog eens per 2 gaan aansturen op een tijdklok om zo de temperatuur vanaf de morgen tot de avond automatisch te laten verlopen met de temperatuur opbouw.

De temperatuur die ik kan bereiken kan zo tot zeg maar 23-25 Gr.Oplopen, allemaal een beetje in verband met de snelheid van de ventilatoren.

Verder heb ik maar 2 gifkikker's in mijn bak ( een volwassen stel) de Dendrobates Tinctorius Tumucumaque, dat het er maar 2 zijn heeft de reden dat volwassen dieren elkaar in de weg zitten.

Vind het dan ook wel weer voor mijzelf als verzorger mooi dat maar 2 kikker's voldoende ruimte hebben in de bak.
Tot zover even mijn bijdrage aan het energie topic met daarbij een korte uitleg over de dieren die ik verzorg.
 
Misschien is het toch verstandig om een beetje bij het de startpost te blijven want het heeft wel met energiekosten te maken maar weinig met kosten van het aquarium;)

Net lekker voor de 2e keer gedouched vandaag, heerlijk :).

Sinds kort zijn we hier overgestapt van Eneco (vast contract dat afgelopen was, naar iets, voor sommige mensen, nieuws: dynamisch contract bij Zonneplan.
Kort gezegd: de energieprijzen die we nu betalen liggen niet meer 1, 3 of 5 jaar vast, maar wisselen ieder uur (voor stroom) en iedere dag voor gas.

Vandaag kost gas 0,85 EUR per M3 en stroom zo'n 20 cent per kWh (gemiddeld over de dag). Iedere dag sinds een week of 3 besparen we iedere dag 10-15 EUR (ten opzichte van Eneco, 0,86 EUR stroom en 3,17 EUR gas).
Uiteraard loop je met dynamische prijzen het risico dat je van de ene op de andere dag de hoofdprijs gaat betalen, wat dat betreft zijn het net aandelen. Maar mijn glazen bol zegt dat de energieprijzen op korte en middellange termijn nog aardig gaan zakken.
Voor geïnteresseerden, de huidige prijzen staan trouwens op https://enever.nl/
 
Net lekker voor de 2e keer gedouched vandaag, heerlijk :).

Sinds kort zijn we hier overgestapt van Eneco (vast contract dat afgelopen was, naar iets, voor sommige mensen, nieuws: dynamisch contract bij Zonneplan.
Kort gezegd: de energieprijzen die we nu betalen liggen niet meer 1, 3 of 5 jaar vast, maar wisselen ieder uur (voor stroom) en iedere dag voor gas.

Vandaag kost gas 0,85 EUR per M3 en stroom zo'n 20 cent per kWh (gemiddeld over de dag). Iedere dag sinds een week of 3 besparen we iedere dag 10-15 EUR (ten opzichte van Eneco, 0,86 EUR stroom en 3,17 EUR gas).
Uiteraard loop je met dynamische prijzen het risico dat je van de ene op de andere dag de hoofdprijs gaat betalen, wat dat betreft zijn het net aandelen. Maar mijn glazen bol zegt dat de energieprijzen op korte en middellange termijn nog aardig gaan zakken.
Voor geïnteresseerden, de huidige prijzen staan trouwens op https://enever.nl/
Dan ga je dus mee op de curve van het bedrijfsleven waarbij je de hoofdprijs betaalt tussen 0900 en 1200 om weer af te vlakken naar een lage prijs zo rond 1900?
En salderen ze de opgewekte zonne-energie aan de uurprijs waarin het is opgewekt of aan het gemiddelde op jaarbasis?
 
Dan ga je dus mee op de curve van het bedrijfsleven waarbij je de hoofdprijs betaalt tussen 0900 en 1200 om weer af te vlakken naar een lage prijs zo rond 1900?
En salderen ze de opgewekte zonne-energie aan de uurprijs waarin het is opgewekt of aan het gemiddelde op jaarbasis?
Doorgaans heb je een "piekprijs" tussen 7 en 10 uur en 17 en 20 uur. De piekprijs ligt de laatste dagen rond de 24-28 cent en de dalprijs 10-17 cent.
E.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van het weer (zon, wind), de vraag naar energie (op zondagen zijn de prijzen écht laag) en de impulsiviteit van Putin.

Salderen gaat per uur (wat ongunstig kan uitpakken, kan zelfs zo zijn dat je moet betalen om stroom op het net te gooien), maar als je bv een EV of een batterij hebt dan hoeft dat weer niet ongunstig te zijn.
Dynamische energieprijzen zijn zeker niet voor een ieder geschikt; je moet een financiële tegenvaller op kunnen vangen en stroomverbruik enigzins kunnen sturen (wat met een verwarming in een aquarium prima gaat)..
 
Ik kom hier een interessant topic lezen, word vervolgens afgeleid door een douche discussie om op de laatste post terug te stuiten over serieuse prijsopgaves waar me maag van omdraait omdat ik eigenlijk niet eens wil weten hoe duur het leven is. Ik heb wel genoeg forum gezien voor vandaag 😂
 
Ik kom hier een interessant topic lezen, word vervolgens afgeleid door een douche discussie om op de laatste post terug te stuiten over serieuse prijsopgaves waar me maag van omdraait omdat ik eigenlijk niet eens wil weten hoe duur het leven is. Ik heb wel genoeg forum gezien voor vandaag 😂
Dan heb ik een tip waar je misschien wel vrolijk van wordt. Kachel uit en een dikke trui aan en lekker op tijd het warme bed in;)
 
Dan heb ik een tip waar je misschien wel vrolijk van wordt. Kachel uit en een dikke trui aan en lekker op tijd het warme bed in;)
Ik heb gas en electra prijzen van toen ze uitzonderlijk laag waren voor de gas crisis. Nog 2 jaar. Terwijl ik met me lage inkomen aanspraak maak op bijna duizende eures aan toeslagen. Ben al een jaar bewust mn gas verbruik aan het verminderen en warm alleen mn beentjes met een electrische kachel. Maarja aquarium hobby begonnen dus heb nu 200 liter aan 26° C verwarmingselementen in mn woonkamer staan. Dus ik heb het warm en heb me trui uitgetrokken. Zit nu met de kamerdeur wagenwijd open zonder trui op de bank af te koelen. Ik heb een paar uur geleden namelijk 15 km gefietst op 25kmph. Dus ik blijf de rest van de avond lekker warm door mn adrenaline 😂

sporten is onwijs gezond en goed tegen hoge kosten. Als je namelijk toch graag je zweet van de dag af wilt spoelen, of je wekelijkse haarwas moment wilt houden kan je dat combineren met sport. Bij mij heeft dat als gevolg dat ik mn kraan een graad of 8 naar beneden draai omdat water echt heet aan voelt na het hardlopen bijvoorbeeld. Maar ik douche bijna niet want ik voel me niet vies. Tenzei ik echt hard gesport heb is het wel fijn. Maar zn geval als vanmiddag trek ik mn trui uit die droogt wel, nieuwe aan en ik droog vanzelf mee. Ik geef mn vissen wel een waterwisseltje als ik zou moeten kiezen in iedergeval. Heb nog niemand horen klagen, ben wel single misschien zit daar het verschil 😂
 
Dan kan ik stellen dat het advies is ga allemaal sporten of koop een hometrainer die je voor je bak kan zetten. Op deze manier werk je aan je conditie en het bespaart stookkosten;)
Nou toch respect want ik trap niet zoveel kilometers meer hoor.
 
Dan kan ik stellen dat het advies is ga allemaal sporten of koop een hometrainer die je voor je bak kan zetten. Op deze manier werk je aan je conditie en het bespaart stookkosten;)
Nou toch respect want ik trap niet zoveel kilometers meer hoor.
Poeh nog slimmer, je lichaamswarmte gaat de woonkamer in en je hometrainer kan je aansluiten op je aquariumverlichting. Je slaat daar gewoon 6 vliegen in 1 klap 😂
 
Doorgaans heb je een "piekprijs" tussen 7 en 10 uur en 17 en 20 uur. De piekprijs ligt de laatste dagen rond de 24-28 cent en de dalprijs 10-17 cent.
E.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van het weer (zon, wind), de vraag naar energie (op zondagen zijn de prijzen écht laag) en de impulsiviteit van Putin.

Salderen gaat per uur (wat ongunstig kan uitpakken, kan zelfs zo zijn dat je moet betalen om stroom op het net te gooien), maar als je bv een EV of een batterij hebt dan hoeft dat weer niet ongunstig te zijn.
Dynamische energieprijzen zijn zeker niet voor een ieder geschikt; je moet een financiële tegenvaller op kunnen vangen en stroomverbruik enigzins kunnen sturen (wat met een verwarming in een aquarium prima gaat)..
Jah okee, dus komende winter loop je het risico voor de hoofdprijs te zitten.
En met een wat grotere PV installatie ben je dus (bijna) verplicht een accu te nemen om overbelasting op het net tegen te gaan.
Maar (weer off-topic) kan je dan ook de accu’s gebruiken als stagnatie oplossing en je energie in de piekuren terug leveren?
Dan kan je ze in de dal uren laden met dalstroom of zonnestroom en dit in de piek uren weer verkopen
 
Jah okee, dus komende winter loop je het risico voor de hoofdprijs te zitten.
En met een wat grotere PV installatie ben je dus (bijna) verplicht een accu te nemen om overbelasting op het net tegen te gaan.
Maar (weer off-topic) kan je dan ook de accu’s gebruiken als stagnatie oplossing en je energie in de piekuren terug leveren?
Dan kan je ze in de dal uren laden met dalstroom of zonnestroom en dit in de piek uren weer verkopen
Ja, maar dat risico loop je ook met een variabel contract, zij het wat vertraagd.

Heb me in accu's nog niet helemaal verdiept, maar met EV's (met nieuwere software) kun je idd stroom opslaan en later weer terugleveren.
Ben op Tweakers een 120 pagina's aan het lezen o.a. daar over.
 
Ja, maar dat risico loop je ook met een variabel contract, zij het wat vertraagd.

Heb me in accu's nog niet helemaal verdiept, maar met EV's (met nieuwere software) kun je idd stroom opslaan en later weer terugleveren.
Ben op Tweakers een 120 pagina's aan het lezen o.a. daar over.
Dan heb je ff wat te doen :LOL:
Maar staat jouw EV niet op het werk tijdens de piek uren?
 
Ouder topic maar ik wil nog wel stroomverbruik metingen hier toevoegen want houd nu alles keurig bij:

Mijn Eheim Proxima 250 + Chihiros 62 watt verlichting (10 uur per dag) en 300 watt ingebouwde heater in de oase biomaster thermo 600, skimmer van 5 watt (draait af en toe) en Co2 set met magneetventiel:

Gemiddeld 1.55 Kw per dag tegen mijn huidige energietarief van 0,35 cent per Kw.

Let wel, dit is de afgelopen maand, mijn aquarium staat op 23 graden ingesteld, verlichting brand 10 uur per dag en het is nu natuurlijk al een beetje voorjaar.
Mijn woonkamer is snachts ingesteld op 17 graden en overdag op 20 graden.

Misschien kunnen leden er iets mee, ik zou nu dus op gemiddeld 16 tot 18 euro energiekosten per maand uitkomen. (wellicht zal dit in de winter iets meer zijn)
 
De hamvraag is inderdaad hoe vaak de verwarming aan was. Als je deze meting in de zomer herhaalt krijg je daar een beeld van. In principe zorgt jouw verwarming voor minimaal 17-20 graden. De verwarming vult dit aan. In de tijd dat je kamer 23 graden en hoger wordt blijft de verwarming helemaal uit. Als je dan ook meet heb je een aardig beeld van de uitersten.
 
Ik denk dat je alleen een goed beeld kan krijgen als je het op jaarbasis bekijkt. In de zomer zullen de kosten lager zijn dan in de winter.
Ook hangen de kosten af van de omgeving waar de bak staat dus kosten vergelijken met anderen is lastig.
 
Ik denk dat je geen harde garanties moet verwachten. Maar je kunt wel een mooi handvat krijgen. Vergelijk het met brandstofverbruik. Op spritmonitor houden mensen verbruik van hun auto bij. Zo kun je voor een bepaald merk en type zien wat het verbruik is in minimaal, maximaal en wat het meest voorkomt.
Ik denk dat je dat hier ook kunt doen met afmetingen van de bak.
Maar als je woonkamer extreem koud wordt of je bak extreem warm, of je extreem veel licht geeft dan kom je natuurlijk hoger uit.
 
het voor jezelf in kaart brengen is prima te doen tegenwoordig. Vergelijken met andere blijft erg lastig.
Zorgen voor een goede kWh prijs is belangrijkst. Prijzen zijn gelukkig weer enorm gedaald.
 

Terug
Bovenaan