Kosten aquarium?


Ja ik spreek vanuit een luxe positie, en ja ook ik heb er hard voor moeten werken en keuzes moeten maken.
Ik ben ook kort aan de onderkant geweest, door slechte keuzes niet door pech.
Maar ik had het “geluk” dat ik op uitzending ging en hiermee een “startkapitaal” wist te vergaren om m’n leven weer op de rit te krijgen.

Sinds ik samenwoon met m’n vrouw en zijn verhuisd zijn we de eerste 2 jaar niet van huis geweest om te kunnen sparen voor een verbouwing van 10K bijvoorbeeld.
We hebben 2 kinderen die naar de dagbesteding en mijn schoonouders gaan, maar dat hebben we zo uitgerekend met parttime werken van ons beide dat we onderaan de streep het meeste overhouden.

En je hebt zeker gelijk, een huisdier en/of een hobby is goed voor de mentale gezondheid en de ontwikkeling van een kind.
En dat er nu nog meer mensen zijn die moeten kiezen tussen warm eten of niet eten en kiezen tussen een zakje hondenbrokken of de kachel aan is ook zeker waar.
Maar ondanks mijn “luxe” gaan wij ook vroeg naar bed en zitten we ook met een dekentje op de bank.
Wij leven van water en koffie, frisdrank hebben we bijna nooit in huis en leven altijd op de restanten van verjaardagen.
Iedere euro die je niet uit hoeft te geven is er weer 1.

Maar het moet ook een mindset zijn voor mensen.
Het zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen maar ik kan er niet bij met m’n verstand dat mensen het niet proberen hun financiële positie te versterken.
Als je ziet hoeveel rommelmarkten er zijn die je af kan om zo wat pareltjes te vergaren en die met winst op marktplaats weet te zetten.
Of gewoon de spullen die je door de tijd heen hebt verzameld langzaam aan te verkopen om zo weer wat geld te hebben om te leven.
Dat is maar een klein voorbeeld, maar niet iedereen hoeft naar only-fans om makkelijk geld te verdienen zegmaar..
Goh wel 2 jaar niet op vakantie geweest, moest vast enorm zwaar zijn geweest........ Man doe niet alsof jij het ooit zwaar heb gehad, ik ben met mijn gezin de afgelopen 32 jaar nog NOOIT op vakantie geweest, je lult wel heel makkelijk omdat je denkt de darkside te hebben gezien, nou ik kan je vertellen: je hebt er nog geen glimp van opgevangen, als jij zou meemaken wat ik heb meegemaakt in mijn leven dan had je spontaan suïcide gepleegd.
Lekker makkelijk lullen, want ik kon toch ook die kweekvisjes kopen enzo, jij staat zo snel met je oordeel en mening klaar terwijl je geen klote weet van andermans leven maar nee we moeten vooral alles op marktplaats zetten want dan verdien je weer 5,- en kan je zonnepanelen kopen en even zelf op een schuin dak leggen, of even een leningkje aanvragen want ja ook pensionado's (mijn partner) krijgen heus nog wel een lening, nou ik kan je uit die droom helpen: dat krijgen we dus niet.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: L201
Nou ik hoop dat we in de resterende posten wel iets meer respect kunnen tonen en op ons woordgebruik willen letten;)
Ik begrijp dat dit een hot item is momenteel en niet voor iedereen is het even makkelijk natuurlijk. Zoals altijd is het niet eerlijk verdeeld in het leven en moeten we er zelf iets van maken.
 
Goh wel 2 jaar niet op vakantie geweest, moest vast enorm zwaar zijn geweest........ Man doe niet alsof jij het ooit zwaar heb gehad, ik ben met mijn gezin de afgelopen 32 jaar nog NOOIT op vakantie geweest, je lult wel heel makkelijk omdat je denkt de darkside te hebben gezien, nou ik kan je vertellen: je hebt er nog geen glimp van opgevangen, als jij zou meemaken wat ik heb meegemaakt in mijn leven dan had je spontaan suïcide gepleegd.
Lekker makkelijk lullen, want ik kon toch ook die kweekvisjes kopen enzo, jij staat zo snel met je oordeel en mening klaar terwijl je geen klote weet van andermans leven maar nee we moeten vooral alles op marktplaats zetten want dan verdien je weer 5,- en kan je zonnepanelen kopen en even zelf op een schuin dak leggen, of even een leningkje aanvragen want ja ook pensionado's (mijn partner) krijgen heus nog wel een lening, nou ik kan je uit die droom helpen: dat krijgen we dus niet.
Praat geen poep over mij als je mij niet kent.
En het feit dat jij het risico kan nemen om een kweek poging te ondernemen die je overigens vrij serieus hebt aangepakt zegt voldoende over je huidige financiële situatie.
Laat ik ook ff inhaken.
Je kunt ook behoorlijk wat pech hebben in je leven hebben EN een onzekere toekomst.

Als een groot deel van je leven bestaat uit herstellen wat betreft je gezondheid... Als de overheid je het onmogelijk maakt om dat beetje aan inkomen te houden qua bedrijf dan moet je gedwongen wel stoppen voor je gevoel alleen al. Dan praat ik alleen al over mezelf. Niet iedereen heeft dezelfde fysieke motor qua lichamelijke mogelijkheden. Ook wij hebben indertijd flink geïnvesteerd in het onderkelderen van de stal.

Daar komt trouwens nog bij dat er veel verschil is in de woonsituatie. Ik vrees dat als iemand ons dak wil opmeten behalve een rolmaat ook een verreiker in zijn broekzak moet hebben, meebrengen. :deal:

Nog maar te zwijgen over oplichting en een grote klap in je zelfvertrouwen en vertrouwen.

Btw ik ken mensen die flink hebben geïnvesteerd in de stallen, ook mensen met veel zonnepanelen. Verplaats je maar eens in de gedachte dat je moet inkrimpen met 50% - 70% en dat je het bedrijf een paar jaar geleden hebt overgenomen.

Het vertrouwen in de overheid is bij veel mensen gekelderd.
mensen vertrouw ik zo ver als ik ze kan gooien.
Gelukkig zijn alle politiek leiders mensen..
Maar jij hebt op z’n minst de kans gehad ervoor te zorgen dat je een soort van voorbereid bent op de toekomst.
Trouwens, we wijken nu een beetje af van de oorspronkelijke vraag denk ik... :juggle:
Zolang het beheer mee discussieert denk ik wel dat we veilig zitten :LOL:
 
Maar jij hebt op z’n minst de kans gehad ervoor te zorgen dat je een soort van voorbereid bent op de toekomst.
Ik kan je i.i.g. verzekeren dat het pijn doet in mijn hart dat niets meer herinnert aan wat het was, was bezig met de stal verder te strippen maar kan het niet meer.....
Ook doordat ik de vertrouwde geluiden mis ook al is links heel erg slecht..
 
O o o ik had denk 10 min aan text geschreven hier maar uit respect maar weer verwijderd.


@Nicolientje-W jank niet zo. 32 jaar niet op vakantie.... pfff
 
Daarnaast bestaat er vaak om bij de gemeente een verduurzaamheidslening af te sluiten tegen een zeer interssante rente (dacht 1,5-2%). Normaal zou ik een consumptieve lening nooit aanraden, maar voor zonnepanelen is dat een bijzonder goede investering.
Dat geld alleen voor huis eigenaren niet voor huur woningen die zijn afhankelijk van de verhuurder en helaas deze worden op gen enkele wijze gedwongen om hier wat mee te doen.
net zoals bij fatsoenlijk onderhoud plegen of isoleren er ook geen plicht is.
 
Misschien is het een idee om het eens over iets constructiefs te hebben, zoals, tips en trucs om de kosten iets te kunnen drukken?

Ik denk dan zelf aan iets als isolatie bijvoorbeeld van de bak zelf, heeft iemand hier daar goede ervaringen mee? Welke middelen kun je voor zoiets gebruiken? En werkt dat goed?

Heb zelf bijvoorbeeld gemerkt dat sinds ik een inkbird heb draaien met schego, mijn heater minder lang aan staat. Waarschijnlijk omdat de inkbird efficiënter aanstuurt, en ook zoiets scheelt nu geld. Hoezee!

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën op dit vlak. Laat me graag verrassen!
 
Hier is nog een topic over isolatie:

 
Misschien is het een idee om het eens over iets constructiefs te hebben, zoals, tips en trucs om de kosten iets te kunnen drukken?

Ik denk dan zelf aan iets als isolatie bijvoorbeeld van de bak zelf, heeft iemand hier daar goede ervaringen mee? Welke middelen kun je voor zoiets gebruiken? En werkt dat goed?

Heb zelf bijvoorbeeld gemerkt dat sinds ik een inkbird heb draaien met schego, mijn heater minder lang aan staat. Waarschijnlijk omdat de inkbird efficiënter aanstuurt, en ook zoiets scheelt nu geld. Hoezee!

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën op dit vlak. Laat me graag verrassen!
Een bak isoleren is in de meeste gevallen kul. Verloren warmte gaat allemaal je huis in, welke je als het goed is ook verwarmdt. Dus verloren warmte uit de bak is bespaarde energie aan verwarming van je huis. Daar komt nog bij kijken dat een heater elektrisch verwarmdt, wat weer veel efficiënter is dan gas.

Ja, je kan besparen op de verwarming van je aquarium, maar dit is in de regel simpelweg meer gedoe dan het waard is. Beter kun je je huis goed isoleren. Daat bespaar je veel meer op.
 
Er zijn zoveel van hetzelfde topics. Onnodig dit.
 
Goh wel 2 jaar niet op vakantie geweest, moest vast enorm zwaar zijn geweest........ Man doe niet alsof jij het ooit zwaar heb gehad, ik ben met mijn gezin de afgelopen 32 jaar nog NOOIT op vakantie geweest, je lult wel heel makkelijk omdat je denkt de darkside te hebben gezien, nou ik kan je vertellen: je hebt er nog geen glimp van opgevangen, als jij zou meemaken wat ik heb meegemaakt in mijn leven dan had je spontaan suïcide gepleegd.
Lekker makkelijk lullen, want ik kon toch ook die kweekvisjes kopen enzo, jij staat zo snel met je oordeel en mening klaar terwijl je geen klote weet van andermans leven maar nee we moeten vooral alles op marktplaats zetten want dan verdien je weer 5,- en kan je zonnepanelen kopen en even zelf op een schuin dak leggen, of even een leningkje aanvragen want ja ook pensionado's (mijn partner) krijgen heus nog wel een lening, nou ik kan je uit die droom helpen: dat krijgen we dus niet.
Ik begrijp je volledig meid laat je niet op de kop zitten .
 
Ik begrijp je volledig meid laat je niet op de kop zitten .
Nou even off topic maar je bent een nieuw lid en neem maar van mij aan dat Antje wel voor zichzelf opkomt hoor. Ik hoop dat je ook wat waardevolle inbreng zal hebben in de andere topics;)
 
#doeslief.

iedereen krijgt zijn portie ellende en tegenslag wel, en wie het geluk heeft altijd door het leven te fiesten met de wind in de rug en de kop in de zon die gun ik dat van harte.

In mijn ervaring werken mensen met weinig bestedingsruimte niet perse minder hard, (eerder het tegenovergestelde) het levert hen vooral veel minder op. Als ik mijn vakantie geld uitgeef aan een nieuwe gigantische tv die ik totaal niet nodig heb, vind iedereen dat prima, Geniet ervan, hard voor gewerkt. Als iemand die in allerlei uitzendbaantjes werkt zijn vakantiegeld gebruikt om met het gezin de stad in te gaan om te winkelen (wat normaal eigenlijk nooit kan) dan vinden we dat onverstandig, beter sparen voor als er minder werk is of de wasmachine stuk gaat.

je geld utigeven aan iets dat je graag wilt is een compleet normale menselijke behoefte, Mensen die heel vaak toe kunnen geven aan die behoefte worden daar zelden op aan gekeken, men viert vrolijk mee in hun succes. Maar als je aan de onderkant zit is bijna nooit iemand die zegt, hard voor gewerkt, dik verdient, geniet ervan.

Ik heb helemaal geen behoefte om een oordeel te hebben over wie dan ook hier. Ik vind het alleen moeilijk om mensen die al niet zo royaal beloont worden voor hun werk en tallent, het uitgeven van dat kleine beetje ook nog te misgunnen.
 
Ik denk dat iedereen zn eigen perceptie in het leven anders is en ook over het leven lang veranderd. Geluk en ongeluk weeg je op elkaar af, en dit probeert zichzelf in balans te brengen. Het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Maar als iemand nooit iets mee maakt en altijd maar positieviteit heeft en hij of zij stoot zijn of haar teen is goed dan moet je eens zien wat voor elende dat is voor die gene. Terwijl mensen die moeten strijden in het leven om een beetje positiviteit te kunnen ervaren omdat in deze maatschappij de puntenaantal op je bankrekening daar eenmaal een rol in speeld. Dan lacht die gene die teenstoot weg, die zegt is dat alles! In afrika hebben ze niets en hoogstwaarschijnlijk een lagere zelfmoord aantal dan in landen die welvaard en rijkdom kennen. Van ellende pleeg je geen zelfmoord. Van het persceptie van het leven pleeg je zelfmoord. Ik ben ooit voor de grap na gaan denken, mijn leven is zn rollercoaster namelijk. Dan heb ik vrienden en een relatie en is alles rozegeur en manenschijn. En gaat dat weg, heel me leven stort in. Niet alleen mn vrienden kwijt, nee mn huis een troep me ritme een troep. Ik raak in een depressie. Maar ik ben een strijder. Het kost tijd en energie maar ik sta op, ik ga opzoek naar geluk in me zelf en naar liefde met anderen. Ik kan dit voelen maar haat dit. Dit gaat in de toekomst namelijk gevolg hebben. Ik ga nu naar alle kleine dingetjes kijken wat me gelukkig maakt. Ik ga het kleine eren. Tot ik het grote weer "weerd" ben. Vervolgens krijg ik weer veel geluk en veranderd mn perseptie weer. Ik word verwend. Ik denk niet dat negativiteit een sleur is. Ik geloof dat positiviteit een sleur is. Dopamine, een verslavende lichaamseigen stof die we hebben uit overlevingsinstinct is nu onze pshychise val. Door dopamine raak je in een trans en verlies je je ego, je verliest je bewustzijn en kan de grip op realiteit veranderen. In mijn ogen zou tuinkabouter hier in kunnen vallen, als hij niet goed in ziet dat 2 jaar geen vakantie een lachtetje is voor mensen in re bijstand die nooit op vakantie gaan kunnen. Maar dopamine heb je ook nodig om te kunnen orderen en logisch te beredeneren. Dus mensen die moeite hebben positiviteit te zien hebben ook geen grip op de realiteit. Die 2 werelden zijn voor ieder anders daarom kan ik iedereen hier begrijpen en de emoties die er aan vast hangen. Iedereen worstelt hier mee, rijk of arm. Denk niet dat het voor tuinkabouter leuk is deze dingen te horen, hij kan er niets aan doen dat de maatschappij hem gegund heeft het iets breder te hebben. Sommige mensen hebben het nog breder, die gaan 80 keer op vakantie en gooien misschien zelfs hun bestek weg na de maaltijd. Of heeft iemand anders ingehuurd om de vuile troep op te ruimen. Ik hoop niet dat tuinkabouter zichzelf te veel aantrekt. Maar ik hoop ook dat hij begrijpt dat het niet makkelijk is voor iemand om te horen, dat 2 jaar geen vakantie belachelijk klinkt in vergelijking tot nooit op vakantie. De onderverdeeltheid in deze wereld is niet jullie schuld, niet mijn schuld niet rutte zn schuld het is gewoon hoe het is. In een wereld, waar deze problemen er niet toe zouden doen, waar zouden we dan zijn. iedereen op zichzelf, ruilhandel. Hoe word de politie betaald? Geen politie dan maar? Familie beschermt elkaar wel. Wat als je geen familie hebt? Dan maar niet overleven. Misschien maar gelijk dierenvelletjes aantrekken en oegaboega roepen. Mensen zijn egoistisch hoe hebben we het anders overleefd niet omdat ik mijn laatste brood aan een zwerver heb gegeven althans. Ik hoop dat iedereen acceptatie kan vinden op de plek waar hij of zij zich bevind en vanaf daar aan zichzelf kan werken. Het is geen race, geluk is perceptie en ultiem geluk kan je alleen in jezelf en je naasten vinden. Voor jou, betekend een persoon op een forum niets, het is niemand van je. Laat het niet van je stuk brengen :) #doeslief ;) wie lief heeft kan lief terug verwachten wie haat geeft kan haat terug verwachten!
 
Ja ik spreek vanuit een luxe positie, en ja ook ik heb er hard voor moeten werken en keuzes moeten maken.
Ik ben ook kort aan de onderkant geweest, door slechte keuzes niet door pech.
Maar ik had het “geluk” dat ik op uitzending ging en hiermee een “startkapitaal” wist te vergaren om m’n leven weer op de rit te krijgen.

Sinds ik samenwoon met m’n vrouw en zijn verhuisd zijn we de eerste 2 jaar niet van huis geweest om te kunnen sparen voor een verbouwing van 10K bijvoorbeeld.
We hebben 2 kinderen die naar de dagbesteding en mijn schoonouders gaan, maar dat hebben we zo uitgerekend met parttime werken van ons beide dat we onderaan de streep het meeste overhouden.

En je hebt zeker gelijk, een huisdier en/of een hobby is goed voor de mentale gezondheid en de ontwikkeling van een kind.
En dat er nu nog meer mensen zijn die moeten kiezen tussen warm eten of niet eten en kiezen tussen een zakje hondenbrokken of de kachel aan is ook zeker waar.
Maar ondanks mijn “luxe” gaan wij ook vroeg naar bed en zitten we ook met een dekentje op de bank.
Wij leven van water en koffie, frisdrank hebben we bijna nooit in huis en leven altijd op de restanten van verjaardagen.
Iedere euro die je niet uit hoeft te geven is er weer 1.

Maar het moet ook een mindset zijn voor mensen.
Het zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen maar ik kan er niet bij met m’n verstand dat mensen het niet proberen hun financiële positie te versterken.
Als je ziet hoeveel rommelmarkten er zijn die je af kan om zo wat pareltjes te vergaren en die met winst op marktplaats weet te zetten.
Of gewoon de spullen die je door de tijd heen hebt verzameld langzaam aan te verkopen om zo weer wat geld te hebben om te leven.
Dat is maar een klein voorbeeld, maar niet iedereen hoeft naar only-fans om makkelijk geld te verdienen zegmaar..
Toch is het niet voor iedereen mogelijk om bijvoorbeeld kinderen naar (schoon-)ouders te brengen. Bij elke bezuiniging maatregel zijn ook weer opmerkingen te plaatsen. Een warmtepomp? Een prima gasbezuiniging. Maar het ding vreet stroom die ook niet goedkoop is. Zonnecollectors? Wij hebben ze ook op ons dak. Maar slimmeriken zijn toch al weer bezig geweest met de salderingsregeling bijvoorbeeld die nu nog duurt van 2025, was eerst 2023, tot 2031. Er zitten toch altijd weer haken en ogen aan allerlei zaken. Erover nadenken kan geen kwaad maar elke regel geldt niet voor iedereen.
 
Toch is het niet voor iedereen mogelijk om bijvoorbeeld kinderen naar (schoon-)ouders te brengen. Bij elke bezuiniging maatregel zijn ook weer opmerkingen te plaatsen. Een warmtepomp? Een prima gasbezuiniging. Maar het ding vreet stroom die ook niet goedkoop is. Zonnecollectors? Wij hebben ze ook op ons dak. Maar slimmeriken zijn toch al weer bezig geweest met de salderingsregeling bijvoorbeeld die nu nog duurt van 2025, was eerst 2023, tot 2031. Er zitten toch altijd weer haken en ogen aan allerlei zaken. Erover nadenken kan geen kwaad maar elke regel geldt niet voor iedereen.
Dat is zo, maar wij profiteren ook niet maximaal van de schoonouders.
We trakteren ze wel eens op uiteten, of geven ze wat anders kado als bedankje.

En warmtepomp loont nu ook amper met het energie plafond..
Als je de hoeveelheid warmte energie die in gas zit terug tekent naar kW komt je terugverdienen snel in het geding.
Zo uit m’n hoofd zat er in 1m3 gas 9kW.
Met een rendement van een hr ketel van 90% houd je 8,1kW over.
Voor die 8,1kW betaal je €1,50 dat is dus €0,18 per kW.
Nu met €0,40 per kW in het plafond plafond valt het mee, maar met €0,80 per kW moet je warmtepomp minimaal CoP4 halen om kosten neutraal te zijn en CoP5 om het terug te gaan verdienen.

Ik heb waarschijnlijk ergens een rekenfout gemaakt dus verbeter me als dat zo is.
 
Laat ik ook ff inhaken.
Je kunt ook behoorlijk wat pech hebben in je leven hebben EN een onzekere toekomst.

Als een groot deel van je leven bestaat uit herstellen wat betreft je gezondheid... Als de overheid je het onmogelijk maakt om dat beetje aan inkomen te houden qua bedrijf dan moet je gedwongen wel stoppen voor je gevoel alleen al. Dan praat ik alleen al over mezelf. Niet iedereen heeft dezelfde fysieke motor qua lichamelijke mogelijkheden. Ook wij hebben indertijd flink geïnvesteerd in het onderkelderen van de stal.

Daar komt trouwens nog bij dat er veel verschil is in de woonsituatie. Ik vrees dat als iemand ons dak wil opmeten behalve een rolmaat ook een verreiker in zijn broekzak moet hebben, meebrengen. :deal:

Nog maar te zwijgen over oplichting en een grote klap in je zelfvertrouwen en vertrouwen.

Btw ik ken mensen die flink hebben geïnvesteerd in de stallen, ook mensen met veel zonnepanelen. Verplaats je maar eens in de gedachte dat je moet inkrimpen met 50% - 70% en dat je het bedrijf een paar jaar geleden hebt overgenomen.

Het vertrouwen in de overheid is bij veel mensen gekelderd.
Dat is ook heel erg. Een overheid die alleen maar naar de economische voordelen kijkt, bruto binnenlands product.
En een rabo bank die alleen naar grote winstmarges kijkt.

Duurzaamheid bestond bij die 2 oplichters niet. Nee ze verbuigen de regels zo, dat boeren alleen kunnen investeren om het bbp te verhogen.

En nu. Dat de overheid zich helemaal klem gezet heeft, door de regelgeving uit europa en struisvogelpolitiek. Legt het de schuld bij de boeren.

Ik vind al jaren dat het hier in NL met de boerenbedrijven (ja bedrijven, winsmachienes) een zeer verkeerde kant op gaat.
Dus dat er iets moet veranderen, dat staat als een paal boven water (of een stal boven een mestkelder)

Alleen vind ik dat dit niet bij de boeren gelegd moet worden. De overheid en vooral de rabo bank. Mag en moet hier een flinke duit in de zak stoppen.

Maar ja. Het is net als met groningen. Jaren de vruchten plukken. Maar de boomgaard nu laten verotten.

Zo, heb m’n klaagzang ook weer laten horen.
 
Dat is zo, maar wij profiteren ook niet maximaal van de schoonouders.
We trakteren ze wel eens op uiteten, of geven ze wat anders kado als bedankje.

En warmtepomp loont nu ook amper met het energie plafond..
Als je de hoeveelheid warmte energie die in gas zit terug tekent naar kW komt je terugverdienen snel in het geding.
Zo uit m’n hoofd zat er in 1m3 gas 9kW.
Met een rendement van een hr ketel van 90% houd je 8,1kW over.
Voor die 8,1kW betaal je €1,50 dat is dus €0,18 per kW.
Nu met €0,40 per kW in het plafond plafond valt het mee, maar met €0,80 per kW moet je warmtepomp minimaal CoP4 halen om kosten neutraal te zijn en CoP5 om het terug te gaan verdienen.

Ik heb waarschijnlijk ergens een rekenfout gemaakt dus verbeter me als dat zo is.
Om dezelfde 8,1 kWh energie uit gas met warmte pomp te maken. Heb je bij cop4 2 kWh elektra nodig. Dus 80 cent.

Dus je krijgt voor 1,50 euro warmte voor 80 cent elektra.

Gelukkig denk ik er weer aan. Moet de bak met euro’s nog onder de warmtepomp vandaan halen.
 
Om dezelfde 8,1 kWh energie uit gas met warmte pomp te maken. Heb je bij cop4 2 kWh elektra nodig. Dus 80 cent.

Dus je krijgt voor 1,50 euro warmte voor 80 cent elektra.

Gelukkig denk ik er weer aan. Moet de bak met euro’s nog onder de warmtepomp vandaan halen.
Dat is als je onder het plafond blijft.
Als je marktprijs gaat betalen a €0,80/kW kost dat je dus €1,60

Ff persoonlijk in mijn situatie.
Ik verstook 500m3 per jaar en reken 1.8MW af (verbruik-zonnepanelen)
Over gaan op warmtepomp brengt mijn elektra boven het plafond en daarmee dus niet meer interessant helaas
 
Dat is ook heel erg. Een overheid die alleen maar naar de economische voordelen kijkt, bruto binnenlands product.
En een rabo bank die alleen naar grote winstmarges kijkt.

Duurzaamheid bestond bij die 2 oplichters niet. Nee ze verbuigen de regels zo, dat boeren alleen kunnen investeren om het bbp te verhogen.

En nu. Dat de overheid zich helemaal klem gezet heeft, door de regelgeving uit europa en struisvogelpolitiek. Legt het de schuld bij de boeren.

Ik vind al jaren dat het hier in NL met de boerenbedrijven (ja bedrijven, winsmachienes) een zeer verkeerde kant op gaat.
Dus dat er iets moet veranderen, dat staat als een paal boven water (of een stal boven een mestkelder)

Alleen vind ik dat dit niet bij de boeren gelegd moet worden. De overheid en vooral de rabo bank. Mag en moet hier een flinke duit in de zak stoppen.

Maar ja. Het is net als met groningen. Jaren de vruchten plukken. Maar de boomgaard nu laten verotten.

Zo, heb m’n klaagzang ook weer laten horen.
DuY0jKlXgAAB4Az.jpeg.jpg
 
Om dezelfde 8,1 kWh energie uit gas met warmte pomp te maken. Heb je bij cop4 2 kWh elektra nodig. Dus 80 cent.

Dus je krijgt voor 1,50 euro warmte voor 80 cent elektra.

Gelukkig denk ik er weer aan. Moet de bak met euro’s nog onder de warmtepomp vandaan halen.
Om dit soort zaken precies te berekenen moet je toch goed naar elk huis en naar elke situatie kijken. Elke berekening staat dan toch weer op zichzelf. Dit is misschien ook weer interessant om te lezen.

 
Om dit soort zaken precies te berekenen moet je toch goed naar elk huis en naar elke situatie kijken. Elke berekening staat dan toch weer op zichzelf. Dit is misschien ook weer interessant om te lezen.


Niet te vergeten dat als je volledig van het gas afgesloten bent je ook nog veel kosten scheeld door geen aansluitbelasting te moeten betalen.
Het is niet alleen dat je moet betalen voor de gas zelf. Energie daar in tegen is een bepaalde regeling in nederland dat je een x bedrag terug krijgt (die belasting toeslag zit in de berekeningen verwerkt). Als je dat afsluit krijg je die toeslag ook niet meer wat stroom dus flink goedkoper kan maken, als je van het ene uiterste naar het andere uiterste zou springen. (Gas of stroom afsluiten)
Ik hoop dat ik snel onafhankelijk kan worden van gas. Het enige wat me tegenhoud is de koude douche
 
Niet te vergeten dat als je volledig van het gas afgesloten bent je ook nog veel kosten scheeld door geen aansluitbelasting te moeten betalen.
Het is niet alleen dat je moet betalen voor de gas zelf. Energie daar in tegen is een bepaalde regeling in nederland dat je een x bedrag terug krijgt (die belasting toeslag zit in de berekeningen verwerkt). Als je dat afsluit krijg je die toeslag ook niet meer wat stroom dus flink goedkoper kan maken, als je van het ene uiterste naar het andere uiterste zou springen. (Gas of stroom afsluiten)
Ik hoop dat ik snel onafhankelijk kan worden van gas. Het enige wat me tegenhoud is de koude douche
Stiekem droom ik van waterstof gestuwd door dat pijpje dat toch al voor ons huis ligt en gemaakt onder meer middels al die molentjes op zee.
 
Kun je nagaan dat elke situatie weer anders is. Wij hebben geen centrale verwarming in de boerderij, nu alleen nog een gaskachel in de keuken.

In de stal hadden we centrale verwarming. 2 kachels, vloerverwarming in elke afdeling, radiatoren op de centrale gang. Een ventilatieplafond waarbij in de wintermaanden de koude lucht in dat plafond 7° warmer werdt radiatoren op vorstvrij.
 
Niet te vergeten dat als je volledig van het gas afgesloten bent je ook nog veel kosten scheeld door geen aansluitbelasting te moeten betalen.
Het is niet alleen dat je moet betalen voor de gas zelf. Energie daar in tegen is een bepaalde regeling in nederland dat je een x bedrag terug krijgt (die belasting toeslag zit in de berekeningen verwerkt). Als je dat afsluit krijg je die toeslag ook niet meer wat stroom dus flink goedkoper kan maken, als je van het ene uiterste naar het andere uiterste zou springen. (Gas of stroom afsluiten)
Ik hoop dat ik snel onafhankelijk kan worden van gas. Het enige wat me tegenhoud is de koude douche
Haha, ik heb eens een jaartje precies dat gedaan: gas laten afsluiten, voortaan elektrisch verwarmd (IR-panelen) en koud gedoucht. Heeft redelijk wat geld bespaard destijds. In mijn huidige huis is het geen optie, en stiekem vind ik dat niet heel erg. :LOL: Was toch elke keer weer een "opkikker", koud douchen.
 
Haha, ik heb eens een jaartje precies dat gedaan: gas laten afsluiten, voortaan elektrisch verwarmd (IR-panelen) en koud gedoucht. Heeft redelijk wat geld bespaard destijds. In mijn huidige huis is het geen optie, en stiekem vind ik dat niet heel erg. :LOL: Was toch elke keer weer een "opkikker", koud douchen.
Je dronk zeker ook een Jägermeister..?
Alleen als ie ijs- en ijskoud staat? :p
 

Terug
Bovenaan