l
Je moet oppassen dat je niet overkomt als een elitaire lul op deze manier.
in de eerste plaats hangt energie verbruik veel sterker samen met de inhoud van iemands portemonnee dan met de energie zuinigheid van een woning.
Het maakt niet uit hoe goed een huis geisoleerd is, als je het niet kunt veroorloven de kachel aan te zetten is het hoe dan ook koud.
Er is een categorie mensen die lage energie rekening heeft doordat ze veel hebben kunnen investeren in besparende maatregelen of zelf stroom opwekken, maar de meeste mensen met lage energie lasten zitten gewoon een deel van het jaar in de kou en het donker. Bij die mensen hoef je helemaal niet aan te komen zetten met terugverdientijden omdat die met hun verbruik totaal niet opgaan, nog los van dat deze mensen helemaal het geld niet hebben om te investeren en ook geen toegang tot leningen of subsidies.
Wie al langer eigenlijk niet rondkomt is nooit instaat geweest te verduurzamen, (maar wordt wel heel hard geraakt door de hoge prijzen). Wie voorheen nog net wel rond kon komen had misschien wel kunnen verduurzamen in het verleden (nu uiteraard niet meer) maar hoe realistisch is dat? Het een keer iets leuks doen met de (klein)kinderen, er een hobby of een huisdier op na houden, kun je wel betitelen als luxe, maar vind je het gek dat mensen dat niet opgeven zodat ze een paar jaar lang zonnepanelen kunnen gaan afbetalen?
Natuurlijk is er een grote groep die nu best wat zuiniger aan kan doen met hun energie verbruik zonder echt pijnlijke keuzes te moeten maken. Mensen die kunnen investeren, toegang hebben tot leningen en subsidies en op middellange termijn al hun luxes weer terug hebben met een lager verbruik. Maar dat geld niet voor de hele grote groep die echt in de problemen zit of komt, voor wie besparen wel heel pijnlijke keuzes vraagt, keuzes die ten koste gaan van het sociale leven, van hun gezondheid en zelfs de kansen van hun kinderen. DIe mensen kunnen alleen proberen te overleven en hopen dat het beter wordt.
Ja ik spreek vanuit een luxe positie, en ja ook ik heb er hard voor moeten werken en keuzes moeten maken.
Ik ben ook kort aan de onderkant geweest, door slechte keuzes niet door pech.
Maar ik had het “geluk” dat ik op uitzending ging en hiermee een “startkapitaal” wist te vergaren om m’n leven weer op de rit te krijgen.
Sinds ik samenwoon met m’n vrouw en zijn verhuisd zijn we de eerste 2 jaar niet van huis geweest om te kunnen sparen voor een verbouwing van 10K bijvoorbeeld.
We hebben 2 kinderen die naar de dagbesteding en mijn schoonouders gaan, maar dat hebben we zo uitgerekend met parttime werken van ons beide dat we onderaan de streep het meeste overhouden.
En je hebt zeker gelijk, een huisdier en/of een hobby is goed voor de mentale gezondheid en de ontwikkeling van een kind.
En dat er nu nog meer mensen zijn die moeten kiezen tussen warm eten of niet eten en kiezen tussen een zakje hondenbrokken of de kachel aan is ook zeker waar.
Maar ondanks mijn “luxe” gaan wij ook vroeg naar bed en zitten we ook met een dekentje op de bank.
Wij leven van water en koffie, frisdrank hebben we bijna nooit in huis en leven altijd op de restanten van verjaardagen.
Iedere euro die je niet uit hoeft te geven is er weer 1.
Maar het moet ook een mindset zijn voor mensen.
Het zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen maar ik kan er niet bij met m’n verstand dat mensen het niet proberen hun financiële positie te versterken.
Als je ziet hoeveel rommelmarkten er zijn die je af kan om zo wat pareltjes te vergaren en die met winst op marktplaats weet te zetten.
Of gewoon de spullen die je door de tijd heen hebt verzameld langzaam aan te verkopen om zo weer wat geld te hebben om te leven.
Dat is maar een klein voorbeeld, maar niet iedereen hoeft naar only-fans om makkelijk geld te verdienen zegmaar..