Kosten aquarium?


Ja dit is een huurhuis dus kan niet zomaar zonnepanelen aanschaffen en heb er het geld ook niet voor
Nee maar je had wel de knaken om te gaan “kweken”
Dus zeggen dat je geen geld hebt voor iets als zonnepanelen slaat nergens op..

Qua huur huis wil het nog wel eens verschillen of je een verhuisbaar setje kan/mag plaatsen, dat je huurt betekent niet per definitie dat je niet kan/mag verduurzamen.
 
Nee maar je had wel de knaken om te gaan “kweken”
Dus zeggen dat je geen geld hebt voor iets als zonnepanelen slaat nergens op..

Qua huur huis wil het nog wel eens verschillen of je een verhuisbaar setje kan/mag plaatsen, dat je huurt betekent niet per definitie dat je niet kan/mag verduurzamen.
Drops the mic,,
 
Drops the mic,,
Ja en nee.
Als je geld uit kan geven aan onnodige zaken moet je niet komen met opmerkingen dat je geen geld hebt om te verduurzamen, dan ben je gewoon af.

Maar wat huurwoningen betreft kan je altijd met de verhuurder om tafel wat de mogelijkheden zijn, ook hier kan de Consumentenbond je helpen met het opstellen van (dwingende) brieven.
Zeggen: “hé huurbaas, doe mij ff zonnepanelen” gaat je niet ver brengen zegmaar…
En vaak kan je een plat dak setje op een schuurtje kwijt of kan je een paneel kwijt aan je balkon of iets.
Gwn 2e hands op marktplaats scoren en als je gezeik krijgt gooi je het weer op marktplaats.
 
Qua huur huis wil het nog wel eens verschillen of je een verhuisbaar setje kan/mag plaatsen, dat je huurt betekent niet per definitie dat je niet kan/mag verduurzamen.
Tot een paar jaar geleden mocht je vrijwel nooit zelf zonnepanelen laten plaatsen op een huurhuis. Tegenwoordig kan dat inderdaad heel vaak wel (er is wel schriftelijke toestemming nodig van de verhuurder en moet er aan bepaald voorwaarden voldaan worden wat geheel logisch is).

Daarnaast bestaat er vaak om bij de gemeente een verduurzaamheidslening af te sluiten tegen een zeer interssante rente (dacht 1,5-2%). Normaal zou ik een consumptieve lening nooit aanraden, maar voor zonnepanelen is dat een bijzonder goede investering.
 
Laatst bewerkt:
Tja klinkt allemaal leuk en aardig maar je moet wel weten wat je 2e hands koopt en of dat past en hoe dat aangebracht moet worden. Ik heb er geen kaas van gegeten en zou dat niet zelf kunnen doen dus dan ben je al snel aangewezen op nieuwe.
Ik ben niet lid van team handige Harry;)
 
Tja klinkt allemaal leuk en aardig maar je moet wel weten wat je 2e hands koopt en of dat past en hoe dat aangebracht moet worden. Ik heb er geen kaas van gegeten en zou dat niet zelf kunnen doen dus dan ben je al snel aangewezen op nieuwe.
Ik ben niet lid van team handige Harry;)
De wat modernere sets zijn idiot proof, zolang je de handleiding maar volgt..
En of het past… je kan het zelf meten hè, rolmaatje is niet zo duur..
 
De wat modernere sets zijn idiot proof, zolang je de handleiding maar volgt..
En of het past… je kan het zelf meten hè, rolmaatje is niet zo duur..
Ok nou ja ik ben blij dat de bouw ze hier gaat plaatsen en dat kost 9 euro in de maand maar dat verdienen we wel terug want ze moeten zo n 2000kW kunnen opleveren op jaarbasis.
 
De wat modernere sets zijn idiot proof, zolang je de handleiding maar volgt..
En of het past… je kan het zelf meten hè, rolmaatje is niet zo duur..
Tsja als dit op een schuurtje gaat zou ik wel durfen maar boven op mijn huis met een schuine dak zie ik het mezelf niet doen en met elektra ben ik altijd extra voorzichtig. En ik vraag me af of het echt nodig is om zonnepanelen aan te leggen, heb zelf een 5 jarig contract met 100% groene stroom, netwerk ligt er ook dus waarom zelf opwekken als dat helemaal niet hoeft? Anders dan de prijs nu dan...
 
Tsja als dit op een schuurtje gaat zou ik wel durfen maar boven op mijn huis met een schuine dak zie ik het mezelf niet doen en met elektra ben ik altijd extra voorzichtig. En ik vraag me af of het echt nodig is om zonnepanelen aan te leggen, heb zelf een 5 jarig contract met 100% groene stroom, netwerk ligt er ook dus waarom zelf opwekken als dat helemaal niet hoeft? Anders dan de prijs nu dan...
Omdat je ermee je vaste lasten omlaag krijgt ongeacht de energie prijs.
Ik vind het zo intens kortzichtig om niet te verduurzamen omdat energie “goedkoop” is
 
Omdat je ermee je vaste lasten omlaag krijgt ongeacht de energie prijs.
Ik vind het zo intens kortzichtig om niet te verduurzamen omdat energie “goedkoop” is
Hier ben ik het wel mee eens dat zoiets nooit een excuus mag zijn om niet te verduurzamen, blijft wel dat je er het geld voor moet hebben, zomaar ff 5000,- ophoesten voor zonnepanelen kan lang niet iedereen
 
Hier ben ik het wel mee eens dat zoiets nooit een excuus mag zijn om niet te verduurzamen, blijft wel dat je er het geld voor moet hebben, zomaar ff 5000,- ophoesten voor zonnepanelen kan lang niet iedereen
\/
Daarnaast bestaat er vaak om bij de gemeente een verduurzaamheidslening af te sluiten tegen een zeer interssante rente (dacht 1,5-2%). Normaal zou ik een consumptieve lening nooit aanraden, maar voor zonnepanelen is dat een bijzonder goede investering.
Voor zonnepanelen moet je een Btje uit gaan van €1-€1,20 per kW
Dus voor €5000 heb je 4kW op je dak liggen
 
Omdat je ermee je vaste lasten omlaag krijgt ongeacht de energie prijs.
Ik vind het zo intens kortzichtig om niet te verduurzamen omdat energie “goedkoop” is
Vaste lasten gaan ermee deels omlaag, je investeringskosten blijven en smeer je over een bepaalde looptijd uit. Is niet geheel kortzichtig heeft ook te maken met markten, ben zelf nauw betrokken bij een warmtemarkt maar daar kon je tot 2 jaar geleden ook niet verduurzamen met een gasprijs van 10 cent en nu is het te duur en komt er niks van de grond. Als je het geld heb kan je het doen maar als je het niet hebt moet je toch echt gaan kiezen en is het niet zo eenvoudig
 
Nou we horen net over de nieuwe prijzen van het prijsplafond en die vallen mee met 0,40 ct per kW. Stukken beter dan de 0,85 die we vanaf 1 okt zouden moeten betalen.
 
Vaste lasten gaan ermee deels omlaag, je investeringskosten blijven en smeer je over een bepaalde looptijd uit. Is niet geheel kortzichtig heeft ook te maken met markten, ben zelf nauw betrokken bij een warmtemarkt maar daar kon je tot 2 jaar geleden ook niet verduurzamen met een gasprijs van 10 cent en nu is het te duur en komt er niks van de grond. Als je het geld heb kan je het doen maar als je het niet hebt moet je toch echt gaan kiezen en is het niet zo eenvoudig
Dat is ook wel zo, je moet niet verduurzamen om het verduurzamen.
Maar het moet (vind ik) ook een intrinsieke motivatie zijn om 0 op de meter te krijgen of in ieder geval daar zo dicht bij als mogelijk komen.

Nou we horen net over de nieuwe prijzen van het prijsplafond en die vallen mee met 0,40 ct per kW. Stukken beter dan de 0,85 die we vanaf 1 okt zouden moeten betalen.
Dat is jammer, dat verdubbeld de terugverdientijd van je zonnepanelen en halveert dus de financiële stimulans
 
Dat is ook wel zo, je moet niet verduurzamen om het verduurzamen.
Maar het moet (vind ik) ook een intrinsieke motivatie zijn om 0 op de meter te krijgen of in ieder geval daar zo dicht bij als mogelijk komen.


Dat is jammer, dat verdubbeld de terugverdientijd van je zonnepanelen en halveert dus de financiële stimulans

ook leuk voor mensen die technisch gezien geen panelen kunnen plaatsen (of althans, niet genoeg), denk aan appartementen complexen ect.

Ik snap je denkwijze, maar de wereld is groter dan jouw (schuur)dak :))
 
ook leuk voor mensen die technisch gezien geen panelen kunnen plaatsen (of althans, niet genoeg), denk aan appartementen complexen ect.

Ik snap je denkwijze, maar de wereld is groter dan jouw (schuur)dak :))
Jazeker, maar daarmee hoef jij je als individu niet te verschuilen achter grote bedrijven.
En een appartementen complex heeft ook een dak waar zonnepanelen etc op kunnen ;)

Zonnepanelen is dan ff een makkelijk voorbeeld, maar de parameters van je CV even na (laten) lopen om deze te optimaliseren is ook een moeite van niks maar kan je een hoop schelen in de rekening.

Maar jij had toch een volledig geïsoleerde kweekruimte?
 
Laatst bewerkt:
Dat is jammer, dat verdubbeld de terugverdientijd van je zonnepanelen en halveert dus de financiële stimulans
Dat is zo maar ja wij krijgen ze van de woningbouw en dan heeft dat weinig invloed en scheelt het alleen maar voor ons.
 
De wat modernere sets zijn idiot proof, zolang je de handleiding maar volgt..
En of het past… je kan het zelf meten hè, rolmaatje is niet zo duur..
Volgens mij onderschat je nogal eens hoe handig jij bent en overschat je het 'kunnen' van andere mensen. En niet alleen handigheid en gezond verstand maar veel mensen zijn ook (terecht) angstig/terughoudend als het met bv elektra te maken heeft.
 
Volgens mij onderschat je nogal eens hoe handig jij bent en overschat je het 'kunnen' van andere mensen. En niet alleen handigheid en gezond verstand maar veel mensen zijn ook (terecht) angstig/terughoudend als het met bv elektra te maken heeft.
Daar zou je een feit kunnen benoemen.
En iedereen moet wel in zijn/haar comfort zone blijven.
Maar dat neemt niet weg dat veel dingen moeilijker lijken dan dat ze daadwerkelijk zijn.
 
Volgens mij onderschat je nogal eens hoe handig jij bent en overschat je het 'kunnen' van andere mensen. En niet alleen handigheid en gezond verstand maar veel mensen zijn ook (terecht) angstig/terughoudend als het met bv elektra te maken heeft.
Je kan altijd de hulp inroepen van tuinkaboutertjes
 
Dat is ook wel zo, je moet niet verduurzamen om het verduurzamen.
Maar het moet (vind ik) ook een intrinsieke motivatie zijn om 0 op de meter te krijgen of in ieder geval daar zo dicht bij als mogelijk komen.
Dat ben ik met je eens👌
 
Zal nog ff een kuub gas op het vuur gooien.

Zie net mijn nieuwe maandbedrag voorbij komen.

E412A340-F489-4B7E-9627-9D03B2806A59.jpeg
 
Waarschijnlijk wat pillen van Wouter op??
 
l
Dat is ook wel zo, je moet niet verduurzamen om het verduurzamen.
Maar het moet (vind ik) ook een intrinsieke motivatie zijn om 0 op de meter te krijgen of in ieder geval daar zo dicht bij als mogelijk komen.


Dat is jammer, dat verdubbeld de terugverdientijd van je zonnepanelen en halveert dus de financiële stimulans
Je moet oppassen dat je niet overkomt als een elitaire lul op deze manier.

in de eerste plaats hangt energie verbruik veel sterker samen met de inhoud van iemands portemonnee dan met de energie zuinigheid van een woning.
Het maakt niet uit hoe goed een huis geisoleerd is, als je het niet kunt veroorloven de kachel aan te zetten is het hoe dan ook koud.

Er is een categorie mensen die lage energie rekening heeft doordat ze veel hebben kunnen investeren in besparende maatregelen of zelf stroom opwekken, maar de meeste mensen met lage energie lasten zitten gewoon een deel van het jaar in de kou en het donker. Bij die mensen hoef je helemaal niet aan te komen zetten met terugverdientijden omdat die met hun verbruik totaal niet opgaan, nog los van dat deze mensen helemaal het geld niet hebben om te investeren en ook geen toegang tot leningen of subsidies.

Wie al langer eigenlijk niet rondkomt is nooit instaat geweest te verduurzamen, (maar wordt wel heel hard geraakt door de hoge prijzen). Wie voorheen nog net wel rond kon komen had misschien wel kunnen verduurzamen in het verleden (nu uiteraard niet meer) maar hoe realistisch is dat? Het een keer iets leuks doen met de (klein)kinderen, er een hobby of een huisdier op na houden, kun je wel betitelen als luxe, maar vind je het gek dat mensen dat niet opgeven zodat ze een paar jaar lang zonnepanelen kunnen gaan afbetalen?

Natuurlijk is er een grote groep die nu best wat zuiniger aan kan doen met hun energie verbruik zonder echt pijnlijke keuzes te moeten maken. Mensen die kunnen investeren, toegang hebben tot leningen en subsidies en op middellange termijn al hun luxes weer terug hebben met een lager verbruik. Maar dat geld niet voor de hele grote groep die echt in de problemen zit of komt, voor wie besparen wel heel pijnlijke keuzes vraagt, keuzes die ten koste gaan van het sociale leven, van hun gezondheid en zelfs de kansen van hun kinderen. DIe mensen kunnen alleen proberen te overleven en hopen dat het beter wordt.
 
Help, mijn partner probeert mijn aquarium plannen te dwarsbomen en zegt dat het erg duur wordt vanaf 1 januari om een aquarium te houden.
Je zou dus een aquarium in je woonkamer hebben staan wat lichtelijk verwarmt word. Maar waar denk je dat de warmte naar toe gaat? Je woonkamer in waar jij lekker warm met je kopje thee van de visjes geniet 😁 theoretisch gezien kan zn 175 liter (verwarming)tank je weer gaskosten gaan schelen 😄 ook geven de bacteriën warmte af door het verwerken van voedsel, dus vissenvoer kan je weer een euro schelen dit jaar aan gaskosten 😂 moet niet terug rekenen maar vooruit 😂
 
l

Je moet oppassen dat je niet overkomt als een elitaire lul op deze manier.

in de eerste plaats hangt energie verbruik veel sterker samen met de inhoud van iemands portemonnee dan met de energie zuinigheid van een woning.
Het maakt niet uit hoe goed een huis geisoleerd is, als je het niet kunt veroorloven de kachel aan te zetten is het hoe dan ook koud.

Er is een categorie mensen die lage energie rekening heeft doordat ze veel hebben kunnen investeren in besparende maatregelen of zelf stroom opwekken, maar de meeste mensen met lage energie lasten zitten gewoon een deel van het jaar in de kou en het donker. Bij die mensen hoef je helemaal niet aan te komen zetten met terugverdientijden omdat die met hun verbruik totaal niet opgaan, nog los van dat deze mensen helemaal het geld niet hebben om te investeren en ook geen toegang tot leningen of subsidies.

Wie al langer eigenlijk niet rondkomt is nooit instaat geweest te verduurzamen, (maar wordt wel heel hard geraakt door de hoge prijzen). Wie voorheen nog net wel rond kon komen had misschien wel kunnen verduurzamen in het verleden (nu uiteraard niet meer) maar hoe realistisch is dat? Het een keer iets leuks doen met de (klein)kinderen, er een hobby of een huisdier op na houden, kun je wel betitelen als luxe, maar vind je het gek dat mensen dat niet opgeven zodat ze een paar jaar lang zonnepanelen kunnen gaan afbetalen?

Natuurlijk is er een grote groep die nu best wat zuiniger aan kan doen met hun energie verbruik zonder echt pijnlijke keuzes te moeten maken. Mensen die kunnen investeren, toegang hebben tot leningen en subsidies en op middellange termijn al hun luxes weer terug hebben met een lager verbruik. Maar dat geld niet voor de hele grote groep die echt in de problemen zit of komt, voor wie besparen wel heel pijnlijke keuzes vraagt, keuzes die ten koste gaan van het sociale leven, van hun gezondheid en zelfs de kansen van hun kinderen. DIe mensen kunnen alleen proberen te overleven en hopen dat het beter wordt.

100 jaar geleden hadden ze nog geen zonnepanelen en wisten ze zich ook warm te houden. We zijn een beetje verwend. Misschien was er meer liefde op de wereld wat ons warm hield. Ik heb heel erg geluk dan de zon mn huis in schijnt en mn huis/woonkamer opwarmt tot een graad of 24 25. En dan is het een kwestie van savonds vasthouden. Alleen een elektrische kachel tegen mn benen aan in de woonkamer en 3 koudste maand alles dicht in huis. Dat scheeld zo veel! Ik heb echt te doen met mensen die door opeenstapeling niet eens hun huis kunnen redden en hun leven kwijt raken, het is precies wat je zegt. Echt jammer dat de wereld zo onderverdeeld is :( geld heb ik niet dan geef ik meer liefde weg, hoop dat dat de mensen in kou iets warmer zou houden maar betwijfel het 😔
 
l

Je moet oppassen dat je niet overkomt als een elitaire lul op deze manier.

in de eerste plaats hangt energie verbruik veel sterker samen met de inhoud van iemands portemonnee dan met de energie zuinigheid van een woning.
Het maakt niet uit hoe goed een huis geisoleerd is, als je het niet kunt veroorloven de kachel aan te zetten is het hoe dan ook koud.

Er is een categorie mensen die lage energie rekening heeft doordat ze veel hebben kunnen investeren in besparende maatregelen of zelf stroom opwekken, maar de meeste mensen met lage energie lasten zitten gewoon een deel van het jaar in de kou en het donker. Bij die mensen hoef je helemaal niet aan te komen zetten met terugverdientijden omdat die met hun verbruik totaal niet opgaan, nog los van dat deze mensen helemaal het geld niet hebben om te investeren en ook geen toegang tot leningen of subsidies.

Wie al langer eigenlijk niet rondkomt is nooit instaat geweest te verduurzamen, (maar wordt wel heel hard geraakt door de hoge prijzen). Wie voorheen nog net wel rond kon komen had misschien wel kunnen verduurzamen in het verleden (nu uiteraard niet meer) maar hoe realistisch is dat? Het een keer iets leuks doen met de (klein)kinderen, er een hobby of een huisdier op na houden, kun je wel betitelen als luxe, maar vind je het gek dat mensen dat niet opgeven zodat ze een paar jaar lang zonnepanelen kunnen gaan afbetalen?

Natuurlijk is er een grote groep die nu best wat zuiniger aan kan doen met hun energie verbruik zonder echt pijnlijke keuzes te moeten maken. Mensen die kunnen investeren, toegang hebben tot leningen en subsidies en op middellange termijn al hun luxes weer terug hebben met een lager verbruik. Maar dat geld niet voor de hele grote groep die echt in de problemen zit of komt, voor wie besparen wel heel pijnlijke keuzes vraagt, keuzes die ten koste gaan van het sociale leven, van hun gezondheid en zelfs de kansen van hun kinderen. DIe mensen kunnen alleen proberen te overleven en hopen dat het beter wordt.
Ja ik spreek vanuit een luxe positie, en ja ook ik heb er hard voor moeten werken en keuzes moeten maken.
Ik ben ook kort aan de onderkant geweest, door slechte keuzes niet door pech.
Maar ik had het “geluk” dat ik op uitzending ging en hiermee een “startkapitaal” wist te vergaren om m’n leven weer op de rit te krijgen.

Sinds ik samenwoon met m’n vrouw en zijn verhuisd zijn we de eerste 2 jaar niet van huis geweest om te kunnen sparen voor een verbouwing van 10K bijvoorbeeld.
We hebben 2 kinderen die naar de dagbesteding en mijn schoonouders gaan, maar dat hebben we zo uitgerekend met parttime werken van ons beide dat we onderaan de streep het meeste overhouden.

En je hebt zeker gelijk, een huisdier en/of een hobby is goed voor de mentale gezondheid en de ontwikkeling van een kind.
En dat er nu nog meer mensen zijn die moeten kiezen tussen warm eten of niet eten en kiezen tussen een zakje hondenbrokken of de kachel aan is ook zeker waar.
Maar ondanks mijn “luxe” gaan wij ook vroeg naar bed en zitten we ook met een dekentje op de bank.
Wij leven van water en koffie, frisdrank hebben we bijna nooit in huis en leven altijd op de restanten van verjaardagen.
Iedere euro die je niet uit hoeft te geven is er weer 1.

Maar het moet ook een mindset zijn voor mensen.
Het zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen maar ik kan er niet bij met m’n verstand dat mensen het niet proberen hun financiële positie te versterken.
Als je ziet hoeveel rommelmarkten er zijn die je af kan om zo wat pareltjes te vergaren en die met winst op marktplaats weet te zetten.
Of gewoon de spullen die je door de tijd heen hebt verzameld langzaam aan te verkopen om zo weer wat geld te hebben om te leven.
Dat is maar een klein voorbeeld, maar niet iedereen hoeft naar only-fans om makkelijk geld te verdienen zegmaar..
 
Het zal hoogstwaarschijnlijk aan mij liggen maar ik kan er niet bij met m’n verstand dat mensen het niet proberen hun financiële positie te versterken.
Als je ziet hoeveel rommelmarkten er zijn die je af kan om zo wat pareltjes te vergaren en die met winst op marktplaats weet te zetten.
Je moet er wel bij bedenken dat mensen in de bijstand dit weer mogen inleveren en er weinig aan hebben. Het zijn denk ik dan ook veel mensen die een uitkering hebben die weinig kunnen maar die hebben amper of geen ruimte om iets bij te verdienen. Ook met veel andere uitkeringen is iets bijsnabbelen vaak niet echt lonend.
 
Je moet er wel bij bedenken dat mensen in de bijstand dit weer mogen inleveren en er weinig aan hebben. Het zijn denk ik dan ook veel mensen die een uitkering hebben die weinig kunnen maar die hebben amper of geen ruimte om iets bij te verdienen. Ook met veel andere uitkeringen is iets bijsnabbelen vaak niet echt lonend.
Dat is zeker waar, en de angst voor boetes of andere ellende is een goede motivatie het niet te doen.
Maar het vergroot wel weer je zelfstandigheid, en verkleint je afhankelijkheid.
En dat is voor mij persoonlijk de grootste motivatie.
 
Laat ik ook ff inhaken.
Je kunt ook behoorlijk wat pech hebben in je leven hebben EN een onzekere toekomst.

Als een groot deel van je leven bestaat uit herstellen wat betreft je gezondheid... Als de overheid je het onmogelijk maakt om dat beetje aan inkomen te houden qua bedrijf dan moet je gedwongen wel stoppen voor je gevoel alleen al. Dan praat ik alleen al over mezelf. Niet iedereen heeft dezelfde fysieke motor qua lichamelijke mogelijkheden. Ook wij hebben indertijd flink geïnvesteerd in het onderkelderen van de stal.

Daar komt trouwens nog bij dat er veel verschil is in de woonsituatie. Ik vrees dat als iemand ons dak wil opmeten behalve een rolmaat ook een verreiker in zijn broekzak moet hebben, meebrengen. :deal:

Nog maar te zwijgen over oplichting en een grote klap in je zelfvertrouwen en vertrouwen.

Btw ik ken mensen die flink hebben geïnvesteerd in de stallen, ook mensen met veel zonnepanelen. Verplaats je maar eens in de gedachte dat je moet inkrimpen met 50% - 70% en dat je het bedrijf een paar jaar geleden hebt overgenomen.

Het vertrouwen in de overheid is bij veel mensen gekelderd.
 
Help, mijn partner probeert mijn aquarium plannen te dwarsbomen en zegt dat het erg duur wordt vanaf 1 januari om een aquarium te houden.

Ik ben benieuwd hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn per maand aan energie om een 175 liter bak te houden. En dan met de variabele energieprijs van 2022. Ruwe schatting is prima. Zij heeft het over 60 a 90 euro per maand XD
Verwacht een aquarium van;
Afmetingen: 71x51x51
Met 2 LED balken, CO2, externe filter
Trouwens, we wijken nu een beetje af van de oorspronkelijke vraag denk ik... :juggle:
 
Ja, je kunt ook echt pech hebben en het echt slecht hebben. Ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn. Als je in Nederland boer bent dan hang je gewoon.
Maar ik ben het ook een met @tuinkabouter dat de keuzes die je maakt de situatie wel enorm kunnen beïnvloeden. Je moet nu eenmaal soms iets laten om iets anders te kunnen hebben. En soms moet je nu iets laten zodat je het later veel beter hebt.
Ik ken meerdere mensen met wie het "even wat minder gaat", maar die hebben dan wel een hond, twee katten en vissen. En vaak wordt er zelfs ook nog gerookt. Zij doen zonder een baan te hebben dingen die zelfs ik niet zou doen en zijn daarna wel sip dat de energie zo dus is.
Ik heb het gevoel dat we verleerd hebben keuzes te maken. Mijn oma had 5 kinderen. Opa was een Smit die moeite had met zakelijk zijn. Maar ze waren creatief en sloegen zich er doorheen. Dat was toen normaal. Niemand die zich schaamde tegen zijn klasgenootjes dat hij bepaalde dingen niet kon.
Vergeleken met die tijd hebben we het nog steeds fantastisch.
 

Terug
Bovenaan