Kosten aquarium?


2 bier toch?
Of ben ik al te lang niet meer in de kroeg geweest?

Volgens mij ben jij al een tijdje niet in de horeca geweest :juggle:
Hier midden in de randstad red ik het met 5euro niet meer om 2 bier te bestellen :deal:
 
Tja 50 is niks want ik ben al 60 per maand kwijt aan 8 zakjes levendvoer (per week) in de maand nog los van de stroom, zeezout en andere dingen die je nodig hebt.
 
Ik denk dat kosten voor een aquarium op zich niet snel een probleem hoeven te zijn, maar dat het meer een kwestie is hoezeer het een prioriteit is in je budget.

Er zijn veel manieren om het goedkoop te doen, maar je kan het ook behoorlijk duur maken. Keuzes.

Wij hebben een (voor ons) grote bak, 325ltr.

We hebben er voor gekozen daar vissen in te houden die ook onder de 24graden kunnen in de winter. Vissen waarvoor we weinig extra kosten hoeven te maken voor voer, zoals levend voer, co2 grotendeels zelfs gemaakt in de vorm van bio-co2, en makkelijke planten waarvoor we met een goedkope bodem van filterzand en wat (in het groot ingekochte) plantenvoeding.

Aan energie, inclusief 2 externe filters en 1 intern filtertje en 2 t5 tl lampen zijn we zo'n 900kW per jaar kwijt, wat ons ongeveer 200 euro kost.

Al met al zijn de maandelijkse kosten voor ons goed te doen. Dat is een bewuste keuze, omdat we voor de rest van ons geld andere prioriteiten hebben.
 
Ik schrik als ik sommige bedragen hier hoor voor relatief kleine aquaria. :eek: Als budget echt een issue is, "gewoon" besparen op je verwarming en verlichting. Vaak zitten vissen nl. warmer dan per se nodig. Verlichting is natuurlijk een ding als je veel planten wilt hebben, maar dat is dan een keus die je zelf maakt. Ik heb zelf 1000 liter staan, verdeeld over drie bakken. Allemaal geen verwarming, weinig verlichting. De filters vormen de grootste kostenpost qua stroom. Ik kom per jaar niet veel hoger uit dan 100 euro bij de huidige tarieven. Alleen al het toevoegen van verwarming zou dit bedrag verdriedubbelen denk ik....
 
Ik schrik als ik sommige bedragen hier hoor voor relatief kleine aquaria. :eek: Als budget echt een issue is, "gewoon" besparen op je verwarming en verlichting. Vaak zitten vissen nl. warmer dan per se nodig. Verlichting is natuurlijk een ding als je veel planten wilt hebben, maar dat is dan een keus die je zelf maakt. Ik heb zelf 1000 liter staan, verdeeld over drie bakken. Allemaal geen verwarming, weinig verlichting. De filters vormen de grootste kostenpost qua stroom. Ik kom per jaar niet veel hoger uit dan 100 euro bij de huidige tarieven. Alleen al het toevoegen van verwarming zou dit bedrag verdriedubbelen denk ik....

Met die kosten per jaar voor energie op 1000 ltr ben ik erg benieuwd naar je wat je gebruikt in je bakken. Zelfs zonder thermostaat klinkt het als extreem weinig. Filter je alleen op een luchtpomp?
 
Help, mijn partner probeert mijn aquarium plannen te dwarsbomen en zegt dat het erg duur wordt vanaf 1 januari om een aquarium te houden.

Ik ben benieuwd hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn per maand aan energie om een 175 liter bak te houden. En dan met de variabele energieprijs van 2022. Ruwe schatting is prima. Zij heeft het over 60 a 90 euro per maand XD
Verwacht een aquarium van;
Afmetingen: 71x51x51
Met 2 LED balken, CO2, externe filter
Ik vind het maar een "pieeeep" redenering van je partner. Totaal geen onderbouwing hoe en waarom het dan te duur is.... of je partner moet zelf ervaring hebben met kosten qua aquarium houden, maar gezien de opmerking geloof ik dit niet. Ik denk dat je beter kan vragen waarom je partner persé geen aquarium wil hebben of waarom jij geen aquarium mag hebben, want de nieuwe energieprijs 2022 zijn de "oplopende" kosten niet.
Maargoed, dat vind ik. Hopelijk komen jullie er samen uit, lijkt me veel gezelliger ;)
 
Ik kom per jaar niet veel hoger uit dan 100 euro bij de huidige tarieven.
Met die kosten per jaar voor energie op 1000 ltr ben ik erg benieuwd naar je wat je gebruikt in je bakken. Zelfs zonder thermostaat klinkt het als extreem weinig. Filter je alleen op een luchtpomp?
Haha, ik heb het nog eens nagerekend en moet er keihard op terugkomen. 😂 Goed dat ik ter verantwoording word geroepen!

Sinds de laatste keer dat ik e.e.a. heb opgeteld zijn er meer filters bijgekomen, een paar UV-lampen en ben ik langer gaan belichten. Ik kom nu uit op 250-260 euro. xD Klein verschilletje met de net genoemde 100 euro.
 
Haha, ik heb het nog eens nagerekend en moet er keihard op terugkomen. 😂 Goed dat ik ter verantwoording word geroepen!

Sinds de laatste keer dat ik e.e.a. heb opgeteld zijn er meer filters bijgekomen, een paar UV-lampen en ben ik langer gaan belichten. Ik kom nu uit op 250-260 euro. xD Klein verschilletje met de net genoemde 100 euro.

Altijd goed om het nog eens na te rekenen :) Ik heb dat ook gedaan, en kom op 167 euro per jaar, op basis van gemiddeld 1 uur thermostaat per dag, en dat gebruikt hij nooit.

Dus zo komen we alweer dichter bij elkaar (in verhouding) :)

Ik ga trouwens uit van 22 cent per kWu.
In werkelijkheid wordt hier ongeveer de helft van ons verbruik rechtstreeks vanuit de zonnepanelen geleverd, en zien we dus alleen in theorie terug in de berekening.
 
Help, mijn partner probeert mijn aquarium plannen te dwarsbomen en zegt dat het erg duur wordt vanaf 1 januari om een aquarium te houden.

Ik ben benieuwd hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn per maand aan energie om een 175 liter bak te houden. En dan met de variabele energieprijs van 2022. Ruwe schatting is prima. Zij heeft het over 60 a 90 euro per maand XD
Verwacht een aquarium van;
Afmetingen: 71x51x51
Met 2 LED balken, CO2, externe filter
Toch nog ff reageren. Ik heb bak maat 71x51x65, dus ongeveer dezelfde maat die jij wilt. Met twee ledbalken, co2, een heater en een externfilter. Ik heb net even de calculator gebruikt die in dit topic genoemd is, en heb ik ook een variabel energieprijs contract, prijzen kun je vinden bij je leverancier. Berekening geeft bij aan dat mij dit €14,-- per maand kost en dat is dus heel wat minder dan €90,-- per maand. Lijkt me een betere en tevens goede onderbouwing (y).. succes!
 
Tsja, ik heb een audiohobby en kan van de prijs van de gebouwde speakers iedereen in dit topic voor de komende 10 jaar van elektriciteit voorzien.
Mijn vrouw vindt het dus prima dat ik nu m'n goedkope hobby weer opgepakt heb waar zij ook wat aan heeft :LOL:
 
Niet de stroomkosten maar investeringen in niet de juiste apparatuur maken de hobby duur.
En bijvoorbeeld alle flesjes en poedertjes van de commerciële aquarium merken.
Dat maakt het duur!
 
Wil je hem met gas gaan verwarmen? Dan kon het wel eens duur worden ja.
Maar nee, 60 to 90 per maand zal het zeker niet zijn.
Moderne filters verbruiken niet zo heel veel, CO2 zal ook minimaal zijn, qua LED is het afhankelijk van wat je hebt. Mijn LED is 36 watt op vol vermogen, dus dat valt ook nog wel mee.

Volgens dit artikel gaat het bij een 110 liter aquarium om rond de 250 euro per jaar https://www.hier.nu/themas/huishoud...dat-deze-4-apparaten-zoveel-stroom-verbruiken

Nu staat daar niet gespecificeerd hoe hoog de temperatuur is, of wat voor verlichting er gebruikt wordt.
Volgens dit artikel "uit 2017 kost het een aquarium € 290 per jaar....

Toen waren de prijzen nog wat lager

Ik betaal nu € 0,15 per kWh jaarcontract bij eneco
Als ik nu een nieuw contract moest afsluiten kwam dit op €0,45 per kWh.

Stel ik koop een bakje +/- 75 L met een verwarming van 50 watt. Hoeveel wat verbruikt hij dan op een dag?

Als deze verwarming vol aan staat; verbruikt de bak

verwarming 50 watt x 24 uur = 1200 watt per dag
pomp 8 watt x 24 uur = 192 watt
Led verlichting 12 watt x 8 uur = 96 watt
opgeteld per dag 1488 watt

per jaar (365x) = 543.120 watt = 543 kWh
543 kWh x €0,45 = € 244,- stroomverbruik

NU KAN ik me niet voorstellen dat de verwarming 50watt 24x per dag 50 watt verbruikt... maar hoeveel uur staat hij dan wel vol aan?
 
Hoe vaak je verwarming aan gaat hangt af van de temperatuur in je huis lijkt me
 
Hoeveel je verwarming aan staat ligt aan verschillende dingen:
- De temperatuur waar je de bak op wilt hebben
- De temperatuur van je huiskamer
- Hoeveel warmte verliest je bak aan de omgeving? (openingen in de bak, stroming, dikte van het glas, is allemaal van invloed).

Bij mij draait de bak op 22 graden in de winter en 24 in de zomer, waarbij de verwarming maar heel af en toe aanspringt.
Onze woonkamer komt zelden onder de 19 graden, alleen in hele strenge vorstperiodes wil het 's nachts wel eens tot de 17,5 of 18 graden afkoelen.
Zomers doet de verwarming nauwelijks iets, vaak heb ik de stekker er niet eens inzitten.

Die 1200 watt kun je aardig wat vanaf halen hoor.
 
Verwarming is natuurlijk niet de enige kostenpost die je hebt.
Water is in de meeste gevallen niet gratis, maar als je niet elke dag je water wisselt, zal dat niet een groot bedrag zijn.
Waar je wel op kunt besparen is CO2: er zijn een aantal opties: géén Co2, CarboCO2 (vrij duur), CO2 installatie (vooral aanschaf, maar ook het hervullen van de fles), Bio Co2.
En dan heb je natuurlijk nog de aanschaf van het aquarium, de inrichting (misschien 2e hands bak, hout, stenen, zand, filterpompen etc), planten, vissen, voer, plantenvoeding (maak het zelf via bijv aquariumbemesting. nl).
Het is niet zo ingewikkeld om véél geld aan deze hobby te besteden, maar met wat puzzelen kun je de kosten aardig naar beneden brengen.

Weet je zeker dat je vrouw een probleem met de kosten heeft en niet met bijvoorbeeld de ruimte of het feit dat je wat minder makkelijk op vakantie kunt? Overigens is een zeewateraquarium een stuk duurder en mogelijk heeft ze de prijs daarvan opgevangen?
 
Interessant topic! Ben eens even gaan rekenen wat de filters die ik heb draaien per jaar kosten aan verbruik (staan immers altijd aan, kun je niet echt op bezuinigen).

JBL 1502: 20W verbruik, komt uit op 175,2 kWh per jaar.
JBL 902: 11W verbruik, komt uit op 96,36 kWh per jaar.
Juwel binnenfilter met eccoflow 600 pomp: 7W verbruik, 61,32 kWh per jaar.

Dan zie je dat dat Juwel systeem zo gek nog niet is, als je het bekijkt vanuit een verbruiksperspectief. Hun eccoflow 1000 pomp (die op een rio 450 zit), verbruikt maar 8 Watt.

Dan ben ik eens datzelfde sommetje gaan maken voor m'n 300W schego heater (op 450L), waarvan ik inmiddels door m'n inkbird weet dat ie een cyclus maakt van ongeveer 8 uur aan, dan 8 uur uit, dus gemiddeld 12 uur per dag aan staat. Dan laveert ie met een interval van een graad. Zo rond de 25 graden. Minimumtemperatuur 17 graden.
Kom ik op een verbruik van 1314 kWh op jaarbasis.

Dus het scheelt aanmerkelijk als je een visbestand houdt wat niet verwarmd hoeft te zitten.
 
Dan de verlichting nog, en dan kom je toch best wel aan een fors verbruik per jaar lijkt me.
 
Goed punt @Drup !
Even gauw opgezocht om een beetje een idee te krijgen. De Juwel colour-LED-verlichting:
  • LED 438 mm/11,6 Watt
  • LED 590 mm/12,5 Watt
  • LED 742 mm/15,6 Watt
  • LED 895 mm/18,8 Watt
  • LED 1047 mm/22,9 Watt
  • LED 1200 mm/25 Watt
 
Ik wil het niet moeilijker maken hoor, maar houden jullie er ook rekening mee dat de warmte die je "verliest" ook de ruimte een beetje opwarmt, en je dan minder hoeft te stoken ? :rolleyes:
 
Dit is een oud topic maar de laatste tijd komt dit vaker voorbij en nu inmiddels wordt het toch wel heel serieus… in Augustus was de gemiddelde kilowattuur prijs al meer dan 50 cent!
Dit gaat wellicht nog verder oplopen en dankzij een aquarium kom je ook al snel boven het gemiddelde elektra gebruik uit van 4000 kilowatt per jaar en helpt de steun van de overheid ook misschien niet voor de kosten van je aquarium.
Ik heb mijn aquarium op zolder staan en daar stook ik niet altijd. Dus mijn aquarium op 24 graden houden gaat denk aardig in de papieren lopen. Soms denk ik er wel aan om er maar mee te stoppen maarcdat zou ik wel heel erg jammer vinden.
Ik gooi er nu in de nacht een dikke deken overheen wat hopelijk iets helpt ter isolatie.

Nu mijn vraag: tot welke temperatuur mag ik mijn aquarium in de winter verlagen zonder dat het de vissen schaadt?
Vissenbestand: kardinaal tetra’s, vuur tetra’s, roodkopzalmen, vuurgarnalen en een paar verdwaalde Corydoras.
 
Nu mijn vraag: tot welke temperatuur mag ik mijn aquarium in de winter verlagen zonder dat het de vissen schaadt?
Vissenbestand: kardinaal tetra’s, vuur tetra’s, roodkopzalmen, vuurgarnalen en een paar verdwaalde Corydoras.
De meeste tropische vissen kunnen best een winter (en veel ook permanent) op kamertemperatuur leven. Voor jouw kardinalen en roodkopzalmen zou mijn inschatting zijn dat 21 graden een mooi minimum is. 20 zullen ze ook wel redden, maar dan heb je nog wat speling, moet je maar denken. Over de andere soorten zou ik me nog minder zorgen maken.

Hier als voorbeeld een forumlinkje met mensen die kardinalen op +- 20 graden hebben gehouden: https://www.plantedtank.net/threads/anybody-keep-cardinal-tetras-at-room-temperature.963217/

Ik kan me wel voorstellen dat je naar mogelijkheden zoekt, in deze tijden van energiecrisis, om te besparen. Ik ben zelf ook bezig nu om nog wat lagere stroomkosten te krijgen, door meer in te zetten op filteren met een bioloog (= hoger rendement pomp) en de grootste potfilters uit te faseren. De verlichting heb ik sowieso al heel laag staan, en dat gaat prima omdat ik geen plantenbakken heb. (Er zitten alleen nog een paar anubias in, die zich vastklampen aan het leven.)

In geen enkele bak heb ik verwarming en dat gaat al 4 jaar goed. Althans, voor de soorten die ik houd. Die zijn daar deels op uitgekozen, maar ik heb ook typisch tropische vissen zoals twee Synodontis-soorten en andere meervallen. De baktemperatuur blijft in de winter meestal op 20 à 21 graden; in echt koude periodes 19-nogwat. Nobody really cares.

Als ik de boel zou gaan verwarmen, zouden de stroomkosten in de winter misschien wel 3 keer zo hoog zijn. :juggle:
 
Dit gaat wellicht nog verder oplopen en dankzij een aquarium kom je ook al snel boven het gemiddelde elektra gebruik uit van 4000 kilowatt per jaar en helpt de steun van de overheid ook misschien niet voor de kosten van je aquarium.
Voor zover ik weet is het, voorlopige, prijsplafond niet 4.000 kW per jaar, maar slechts 2.400 kW (uiteraard belachelijk weinig!!)
 
Laatst bewerkt:
En laat wel wezen, het prijsplafond in kwestie (dus de max bedragen tot die 2.400kw gelden) zit ook al op 70ct per KW uur... ook dat kost je al kapitalen.
Normaal zaten we op 20-25ct per KW uur.
 
Ik betaal momenteel 13 ct p/kwh
Dat zal dan zonder heffingen en de hele reutemeteut zijn die graaiers binnenhalen? Want de gemiddelde prijs de afgelopen jaren lag toch zo rond de 24-25 cent als ik me niet vergis.
Graaiers ja, op dit moment wel want ze scoren extra veel met de huidige prijzen.
 
Als ik me niet vergis zit Nicolientje W in België.
 
dan vraag ik mij af waarom je gestopt bent met de hobby, ik zit hier per 1 oktober op 55-60ct p/kwh.
Omdat het vaste contract volgend jaar zomer stopt en we dan ook een variabel contract moeten afsluiten en je niet tot dan moet wachten met een beslissing te nemen omdat je dan achter de feiten aan rent, we waren eigenlijk al te laat met stoppen de laatste groep die we verkocht hebben is 200,- onder de aanschafprijs verkocht omdat alle kwekers nu massaal stoppen
 

Terug
Bovenaan