tuinkabouter
Well-known member
Soort zoekt soort 😉Vreemde vrienden heb jij
Soort zoekt soort 😉Vreemde vrienden heb jij
Soort zoekt soort 😉
2 bier toch?
Of ben ik al te lang niet meer in de kroeg geweest?
Dat krijg je ervan met zo’n dure hobby xDVolgens mij ben jij al een tijdje niet in de horeca geweest
Hier midden in de randstad red ik het met 5euro niet meer om 2 bier te bestellen
Dat krijg je ervan met zo’n dure hobby xD
Ik schrik als ik sommige bedragen hier hoor voor relatief kleine aquaria. 😱 Als budget echt een issue is, "gewoon" besparen op je verwarming en verlichting. Vaak zitten vissen nl. warmer dan per se nodig. Verlichting is natuurlijk een ding als je veel planten wilt hebben, maar dat is dan een keus die je zelf maakt. Ik heb zelf 1000 liter staan, verdeeld over drie bakken. Allemaal geen verwarming, weinig verlichting. De filters vormen de grootste kostenpost qua stroom. Ik kom per jaar niet veel hoger uit dan 100 euro bij de huidige tarieven. Alleen al het toevoegen van verwarming zou dit bedrag verdriedubbelen denk ik....
Ik vind het maar een "pieeeep" redenering van je partner. Totaal geen onderbouwing hoe en waarom het dan te duur is.... of je partner moet zelf ervaring hebben met kosten qua aquarium houden, maar gezien de opmerking geloof ik dit niet. Ik denk dat je beter kan vragen waarom je partner persé geen aquarium wil hebben of waarom jij geen aquarium mag hebben, want de nieuwe energieprijs 2022 zijn de "oplopende" kosten niet.Help, mijn partner probeert mijn aquarium plannen te dwarsbomen en zegt dat het erg duur wordt vanaf 1 januari om een aquarium te houden.
Ik ben benieuwd hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn per maand aan energie om een 175 liter bak te houden. En dan met de variabele energieprijs van 2022. Ruwe schatting is prima. Zij heeft het over 60 a 90 euro per maand XD
Verwacht een aquarium van;
Afmetingen: 71x51x51
Met 2 LED balken, CO2, externe filter
Ik kom per jaar niet veel hoger uit dan 100 euro bij de huidige tarieven.
Haha, ik heb het nog eens nagerekend en moet er keihard op terugkomen. 😂 Goed dat ik ter verantwoording word geroepen!Met die kosten per jaar voor energie op 1000 ltr ben ik erg benieuwd naar je wat je gebruikt in je bakken. Zelfs zonder thermostaat klinkt het als extreem weinig. Filter je alleen op een luchtpomp?
Haha, ik heb het nog eens nagerekend en moet er keihard op terugkomen. 😂 Goed dat ik ter verantwoording word geroepen!
Sinds de laatste keer dat ik e.e.a. heb opgeteld zijn er meer filters bijgekomen, een paar UV-lampen en ben ik langer gaan belichten. Ik kom nu uit op 250-260 euro. xD Klein verschilletje met de net genoemde 100 euro.
Toch nog ff reageren. Ik heb bak maat 71x51x65, dus ongeveer dezelfde maat die jij wilt. Met twee ledbalken, co2, een heater en een externfilter. Ik heb net even de calculator gebruikt die in dit topic genoemd is, en heb ik ook een variabel energieprijs contract, prijzen kun je vinden bij je leverancier. Berekening geeft bij aan dat mij dit €14,-- per maand kost en dat is dus heel wat minder dan €90,-- per maand. Lijkt me een betere en tevens goede onderbouwing 👍.. succes!Help, mijn partner probeert mijn aquarium plannen te dwarsbomen en zegt dat het erg duur wordt vanaf 1 januari om een aquarium te houden.
Ik ben benieuwd hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn per maand aan energie om een 175 liter bak te houden. En dan met de variabele energieprijs van 2022. Ruwe schatting is prima. Zij heeft het over 60 a 90 euro per maand XD
Verwacht een aquarium van;
Afmetingen: 71x51x51
Met 2 LED balken, CO2, externe filter
Volgens dit artikel "uit 2017 kost het een aquarium € 290 per jaar....Wil je hem met gas gaan verwarmen? Dan kon het wel eens duur worden ja.
Maar nee, 60 to 90 per maand zal het zeker niet zijn.
Moderne filters verbruiken niet zo heel veel, CO2 zal ook minimaal zijn, qua LED is het afhankelijk van wat je hebt. Mijn LED is 36 watt op vol vermogen, dus dat valt ook nog wel mee.
Volgens dit artikel gaat het bij een 110 liter aquarium om rond de 250 euro per jaar https://www.hier.nu/themas/huishoud...dat-deze-4-apparaten-zoveel-stroom-verbruiken
Nu staat daar niet gespecificeerd hoe hoog de temperatuur is, of wat voor verlichting er gebruikt wordt.
De meeste tropische vissen kunnen best een winter (en veel ook permanent) op kamertemperatuur leven. Voor jouw kardinalen en roodkopzalmen zou mijn inschatting zijn dat 21 graden een mooi minimum is. 20 zullen ze ook wel redden, maar dan heb je nog wat speling, moet je maar denken. Over de andere soorten zou ik me nog minder zorgen maken.Nu mijn vraag: tot welke temperatuur mag ik mijn aquarium in de winter verlagen zonder dat het de vissen schaadt?
Vissenbestand: kardinaal tetra’s, vuur tetra’s, roodkopzalmen, vuurgarnalen en een paar verdwaalde Corydoras.
Voor zover ik weet is het, voorlopige, prijsplafond niet 4.000 kW per jaar, maar slechts 2.400 kW (uiteraard belachelijk weinig!!)Dit gaat wellicht nog verder oplopen en dankzij een aquarium kom je ook al snel boven het gemiddelde elektra gebruik uit van 4000 kilowatt per jaar en helpt de steun van de overheid ook misschien niet voor de kosten van je aquarium.
Ik betaal momenteel 13 ct p/kwhEn laat wel wezen, het prijsplafond in kwestie (dus de max bedragen tot die 2.400kw gelden) zit ook al op 70ct per KW uur... ook dat kost je al kapitalen.
Normaal zaten we op 20-25ct per KW uur.
Dat zal dan zonder heffingen en de hele reutemeteut zijn die graaiers binnenhalen? Want de gemiddelde prijs de afgelopen jaren lag toch zo rond de 24-25 cent als ik me niet vergis.Ik betaal momenteel 13 ct p/kwh
Denk bij Hellevoetsluis😉Als ik me niet vergis zit Nicolientje W in België.
Mag ik legaal bij je aftappen?Ik betaal momenteel 13 ct p/kwh
dan vraag ik mij af waarom je gestopt bent met de hobby, ik zit hier per 1 oktober op 55-60ct p/kwh.Ik betaal momenteel 13 ct p/kwh
Omdat het vaste contract volgend jaar zomer stopt en we dan ook een variabel contract moeten afsluiten en je niet tot dan moet wachten met een beslissing te nemen omdat je dan achter de feiten aan rent, we waren eigenlijk al te laat met stoppen de laatste groep die we verkocht hebben is 200,- onder de aanschafprijs verkocht omdat alle kwekers nu massaal stoppendan vraag ik mij af waarom je gestopt bent met de hobby, ik zit hier per 1 oktober op 55-60ct p/kwh.
Koopje zeg want vanaf 1-10 betalen wij rond de 80 ct terwijl dat voorheen 23 cent was.dan vraag ik mij af waarom je gestopt bent met de hobby, ik zit hier per 1 oktober op 55-60ct p/kwh.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.