Kosten aquarium?


Harinkie

Member
Lid geworden
30 oktober 2021
Berichten
19
Leeftijd
41
Help, mijn partner probeert mijn aquarium plannen te dwarsbomen en zegt dat het erg duur wordt vanaf 1 januari om een aquarium te houden.

Ik ben benieuwd hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn per maand aan energie om een 175 liter bak te houden. En dan met de variabele energieprijs van 2022. Ruwe schatting is prima. Zij heeft het over 60 a 90 euro per maand XD
Verwacht een aquarium van;
Afmetingen: 71x51x51
Met 2 LED balken, CO2, externe filter
 
Help, mijn partner probeert mijn aquarium plannen te dwarsbomen en zegt dat het erg duur wordt vanaf 1 januari om een aquarium te houden.

Ik ben benieuwd hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn per maand aan energie om een 175 liter bak te houden. En dan met de variabele energieprijs van 2022. Ruwe schatting is prima. Zij heeft het over 60 a 90 euro per maand XD
Verwacht een aquarium van;
Afmetingen: 71x51x51
Met 2 LED balken, CO2, externe filter
Wil je hem met gas gaan verwarmen? Dan kon het wel eens duur worden ja.
Maar nee, 60 to 90 per maand zal het zeker niet zijn.
Moderne filters verbruiken niet zo heel veel, CO2 zal ook minimaal zijn, qua LED is het afhankelijk van wat je hebt. Mijn LED is 36 watt op vol vermogen, dus dat valt ook nog wel mee.

Volgens dit artikel gaat het bij een 110 liter aquarium om rond de 250 euro per jaar https://www.hier.nu/themas/huishoud...dat-deze-4-apparaten-zoveel-stroom-verbruiken

Nu staat daar niet gespecificeerd hoe hoog de temperatuur is, of wat voor verlichting er gebruikt wordt.
 
Dat hangt natuurlijk wel af wat voor soort bak bezetting en standplaats
Maar 1 ding een hobby kost geld en nog wat de kosten die er mee gepaard gaan per januari zullen denk ik wel mee vallen immers we krijgen een vergoeding van de staat als het goed is:juggle:
En je gebruikt stroom geen gas of bijna niet.
 
Laatst bewerkt:
Hang er een energiemeter aan en je weet het.
Als het te wild word kan je de hele boel altijd nog verkopen.

Maar denk dat je met een paar tientjes al een heel eind komt
 
Thanks, Ik vraag me dan af of dit formule ook goed is voor volgend jaar.
De kosten die omhoog gaan volgend jaar zijn vooral de kosten van het gas.
Mocht de elektra prijs veranderen kun je die bovenaan het formulier zelfs aanpassen.
 
Ik heb hier 2000L aan aquaria op 26graden en ik betaal in totaal 75euro p/m aan elektra (dat is dus totaal incl het gebruik van de magnetron, computer tv’s ect).

Dus dat bakje van nog geen 200L gaat je echt de kop niet kosten.
 
ik heb een verbruikksmeter op mijn rio 240 gehad met co2 en extern filter en led verlichting en de kosten waren rond de 11 euro per maand
 
Mocht de elektra prijs veranderen kun je die bovenaan het formulier zelfs aanpassen.
Die wordt als maar hoger want zover ik weet is die al verdubbeld ongeveer de laatste maanden.
 
De grootste energieslurpers zijn verwarmingselementen. En dat is dan ook de enige die je kan verlagen door te isoleren. JE kan zowel aan de onderkant als achterkant isolatieplaten bevestigen, dit zorgt voor een kleinere geleiding van warmte. Ik durf niet te zeggen of dit veel scheelt. Maar het ligt ook vooral aan de temperatuur van je water en de omgevings temperatuur. Een aquarium op een koude zolderkamer kost veel meer energie dan eentje in de woonkamer.
 
Help, mijn partner probeert mijn aquarium plannen te dwarsbomen en zegt dat het erg duur wordt vanaf 1 januari om een aquarium te houden.

Ik ben benieuwd hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn per maand aan energie om een 175 liter bak te houden. En dan met de variabele energieprijs van 2022. Ruwe schatting is prima. Zij heeft het over 60 a 90 euro per maand XD
Verwacht een aquarium van;
Afmetingen: 71x51x51
Met 2 LED balken, CO2, externe filter
Partners waren al duur maar schijnen vanaf 1 januari nóg duurder te worden. Maar er blijven keuzes.... :):);)
 
en anders bestaan er ook nog vissen die in de winter gerust wat koeler water mogen hebben,
 
heb mijn stelling gewoon op kamer temperatuur en 1 bak gebruik maar 5/10 cent per dag aan stroom
 
Dit is mijn verbruik: tot half augustus was het een Rio 125, daarna is het een Rio 240 geworden (op gemiddeld 23 graden).
Voor een aquarium van 71x51x51 (afhankelijk van ingestelde temperatuur) zal je een euro of 15 p/maand (hooguit) kwijt zijn. Of je moet vissen willen die op 30 graden moeten zitten, dan wordt het een ander verhaal.

1636483273203.png
 
Dit is mijn verbruik: tot half augustus was het een Rio 125, daarna is het een Rio 240 geworden (op gemiddeld 23 graden).
Voor een aquarium van 71x51x51 (afhankelijk van ingestelde temperatuur) zal je een euro of 15 p/maand (hooguit) kwijt zijn. Of je moet vissen willen die op 30 graden moeten zitten, dan wordt het een ander verhaal.

Bekijk bijlage 333758
Is dit geautomatiseerd of manueel gemaakt?
 
Tja, energie zal wel meevallen. Maar als ik alles wat ik in 3 maanden heb uitgegeven bij elkaar optel dan trek je toch even wit weg. En dan heb ik nog niet eens co2. Daar zul je toch ook regelmatig een flesje moeten laten vullen. Maar ja, je kunt er dan ook het hele jaar rond van genieten. Ik had het ook in twee weken kunnen wegknallen in een zeevakantie...
 
Maar als ik alles wat ik in 3 maanden heb uitgegeven bij elkaar optel dan trek je toch even wit weg.
Vaak zijn de kosten om een bak op te starten vrij hoog en afhankelijk van wat je wil maar als alles in huis is dan zullen de maandelijkse kosten voor energie en andere kosten best wel meevallen denk ik. Een hobby kost nou eenmaal geld.
 
Tja, energie zal wel meevallen. Maar als ik alles wat ik in 3 maanden heb uitgegeven bij elkaar optel dan trek je toch even wit weg.
Eens, maar de meeste kosten zijn wel eenmalig. In augustus ben ik met een Rio 240 begonnen:

Aquarium + filter
150​
3D achterwand
45​
Bodem
40​
Planten + hout
100​
Vissen
185​
HVP verlichting
240​
CO2 set met 2x 2L flessen
150​
Doseerpomp voeding
40​
950

Een kleine 1.000 EUR totaal De bak, filter en CO2 set heb ik via Marktplaats gekocht anders zou er nog een 300-350 EUR bij komen.
Verder nog wat kleine dingetjes, zoals zelf geprinte holletjes, DYI spraybar, thermometer voor m'n domotica-systeem. Klein materiaal als een netje, tangetje, schaartje, etc, had ik al vanuit m'n andere bakken.
Zoals gezegd zijn dit wel (hopelijk) eenmalige kosten.

Daarnaast natuurlijk variabele kosten als energie, plantenvoeding, visvoer, maar dat zal niet meer dan een EUR of 15-25 p/maand zijn bij elkaar.

Uiteraard kun je het zou duur (of goedkoop) maken als je zelf wil.
 
Enkele avonden per maand op café zitten en voor 5 euro uitgeven per avond is al gauw duurder dan thuis zitten en een avondje aquarium staren... Gelet dat 5 euro per avond op café zelden of nooit gehaald wordt en meestal duurder is dan dit. Kom je makkelijk als ik mag spreken uit eigen ervaring op een kleine 100 euro per maand als je met 2 iets gaat drinken elke week...
Misschien dit even aan je partner laten weten...
 
Enkele avonden per maand op café zitten en voor 5 euro uitgeven per avond is al gauw duurder dan thuis zitten en een avondje aquarium staren... Gelet dat 5 euro per avond op café zelden of nooit gehaald wordt en meestal duurder is dan dit. Kom je makkelijk als ik mag spreken uit eigen ervaring op een kleine 100 euro per maand als je met 2 iets gaat drinken elke week...
Misschien dit even aan je partner laten weten...
Zo vond een maat van me de €50 die ik per maand besteedde aan m’n hobby sonde van het geld, vervolgens stapte hij de kroeg in en jaste er €100 door…
Per week…
 
2 bier toch?
Of ben ik al te lang niet meer in de kroeg geweest?
Nou ik kom er nooit maar goed met 2 pilsjes doe je niet de hele avond en dan ben je denk ik na een uur alweer thuis en dan heb je nog geen bitterbal kunnen eten:eek:
 
Zo vond een maat van me de €50 die ik per maand besteedde aan m’n hobby sonde van het geld, vervolgens stapte hij de kroeg in en jaste er €100 door…
Per week…
Je Swiffer in wasmachine vriend?
 

Terug
Bovenaan