Kosten aquarium?


Koopje zeg want vanaf 1-10 betalen wij rond de 80 ct terwijl dat voorheen 23 cent was.
zo zie je maar dat je bij de energie cowboys een stuk duurder uit bent
zelf bij vattenfall en daar ben ik nadat mijn contract af liep van 22 cent naar 0,336368 gegaan dat valt dus nog mee
vind het vreemd dat anderen van die belachelijk bedragen reken denk dat er velen hun zak aan het vullen zijn.
 
Als je een nieuw variabel contract wil afsluiten bij Vattenfall zit je rond de 90ct per kWh. Interessant dat ze voor bestaande klanten andere prijzen hanteren.
 
Als je een nieuw variabel contract wil afsluiten bij Vattenfall zit je rond de 90ct per kWh. Interessant dat ze voor bestaande klanten andere prijzen hanteren.
Wij zijn al 10 jaar vaste klant en toch wordt de energie nu na wat kleine stapjes toch 80cent ongeveer. Het ligt eraan geloof ik hoeveel ze hebben ingekocht en als de oude voorraad op is dan gaan ook oude bestaande klanten de volle mep betalen.
 
Wij zijn al 10 jaar vaste klant en toch wordt de energie nu na wat kleine stapjes toch 80cent ongeveer. Het ligt eraan geloof ik hoeveel ze hebben ingekocht en als de oude voorraad op is dan gaan ook oude bestaande klanten de volle mep betalen.
Wat dan wel weer raar is want ik neem aan dat er sprake is van een vast contract waar dan weer in de kleine lettertjes staat dat zij, en zij alleen, een contract tot eigen faveur mogen aanpassen?
 
Mijn 300l zoutwater aquarium verbruikt gemiddeld 4,1 Kwh per dag en vanaf 1 oktober ga ik bij Vattenfall €0,34 per Kwh betalen. Dat komt dan per maand op €42,40.
Dit is best veel voor alleen de elektriciteit voor het aquarium maar zolang we het er nogsteeds voor over hebben is het goed.
 
Wat dan wel weer raar is want ik neem aan dat er sprake is van een vast contract waar dan weer in de kleine lettertjes staat dat zij, en zij alleen, een contract tot eigen faveur mogen aanpassen?
Het was vast en is sinds 1 april variabel genomen na afloop van het vaste contract. Eerst gingen we van zeg maar 23 cent naar 45 cent op 1 juli en nu per 1 oktober naar bijna 8o cent.
Gelukkig is het prijsplafond er en krijgen we deze week zonnepanelen.
 
Het was vast en is sinds 1 april variabel genomen na afloop van het vaste contract. Eerst gingen we van zeg maar 23 cent naar 45 cent op 1 juli en nu per 1 oktober naar bijna 8o cent.
Gelukkig is het prijsplafond er en krijgen we deze week zonnepanelen.
Allen jammer dat ze er nu pas opkomen John het opwek gebeuren staat nu op een laag pitje de komende maanden.
Vind toch al vreemd dat ze die renovaties rond deze tijd uitvoeren in plaats van in de zomer maanden.
althans hier is het altijd rond deze tijd of in het vroege voor jaar beide :br::br:
 
Zes stuks en die zouden zo n 2000kW kunnen opbrengen dus de helft van ons verbruik. In dat geval moeten we voor de andere 2000 betalen maar dat valt onder het plafond.
En als alles tegenvalt koop ik wel een kanarie want daar is geen stroom voor nodig.
Paar meer had ook wel gemogen maar beter iets dan niets.
 
Hier per 1oktober 0,41voor stroom en 2,02 voor gas ook bij Vattenval variabel contract.
Toch bijzonder dat je bij dezelfde maatschappij verschillende bedragen hebt voor iedereen.

Dus als straks dat prijsplafond er komt ga ik meer betalen voor de stroom en minder voor het gas ( 0,70 stroom en 1,50 gas ) ervan uitgaand dat de maatschappijen straks max gaan zitten. en niet eronder.
 
Je gaat dan 0,41 voor stroom betalen Lex want die 70 cent is de max en als je prijs lager is dan betaal je die lagere prijs. Maar goed als dat nieuw voor je is dan mag je het verschil van 0,29 cent wel maandelijks aan mij overmaken;)
 
Je gaat dan 0,41 voor stroom betalen Lex want die 70 cent is de max en als je prijs lager is dan betaal je die lagere prijs. Maar goed als dat nieuw voor je is dan mag je het verschil van 0,29 cent wel maandelijks aan mij overmaken;)
Jij denkt toch niet dat die leverancier niet mee lift op het prijsplafond en op de 41 cent blijft zitten?
 
Sorry heb je bankrekening nr. niet...:sorry:

Toch gek dat jij een stuk hoger zit met ook Vattenfal variabel....het verschil zal zitten dat jij een nieuw contract hebt ik al jaren variabel zit.

Maar jij hebt straks zonnepanelen dat zal ook schelen, ik nog niet ( de aanschaf kost ook weer een berg euro's ).
 
Hier per 1oktober 0,41voor stroom en 2,02 voor gas ook bij Vattenval variabel contract.
Toch bijzonder dat je bij dezelfde maatschappij verschillende bedragen hebt voor iedereen.

Dus als straks dat prijsplafond er komt ga ik meer betalen voor de stroom en minder voor het gas ( 0,70 stroom en 1,50 gas ) ervan uitgaand dat de maatschappijen straks max gaan zitten. en niet eronder.
Nee.
Het plafond is een maximaal prijs, lijkt me sterk dat ze jouw tarief spontaan naar Max gooien omdat je daar al jaren klant bent..
 
Nee.
Het plafond is een maximaal prijs, lijkt me sterk dat ze jouw tarief spontaan naar Max gooien omdat je daar al jaren klant bent..
Lex geeft aan per 1-10 voor stroom 41 cent te gaan betalen dus dat staat dan vast voor een bepaalde periode en dat is onder het plafond en dus zijn prijs.
 
@biljoenblik ik vind dit wel een mooie topic voor jou.. heb je deze gemist?
Wat moet ik zeggen?

Ik heb al gezegd dat het verbruik van een aquarium peanuts is. Vergeleken met de kosten van je toko warm houden.

Maar goed, er zijn mensen die misschien zonder aquarium nog net rond kunnen komen, en anders niet.
Maar goed, dan zou ik liever m’n hobby behouden en geen vakantie boeken.

En wat moet ik nog meer zeggen?

Stroom is 16 cent. Tot juni 2024. Of tot de verhuizing.
 
Wat moet ik zeggen?

Ik heb al gezegd dat het verbruik van een aquarium peanuts is. Vergeleken met de kosten van je toko warm houden.

Maar goed, er zijn mensen die misschien zonder aquarium nog net rond kunnen komen, en anders niet.
Maar goed, dan zou ik liever m’n hobby behouden en geen vakantie boeken.

En wat moet ik nog meer zeggen?

Stroom is 16 cent. Tot juni 2024. Of tot de verhuizing.
Ik vindt het ook niet erg om te betalen voor de hobby meer het totale gebruik en kosten wat je hebt of krijgt straks.
En met 16 cent is het ook makkelijk praten..
 
Maar goed, er zijn mensen die misschien zonder aquarium nog net rond kunnen komen, en anders niet.
Maar goed, dan zou ik liever m’n hobby behouden en geen vakantie boeken.
Ik vermoed dat de mensen die zonder aquarium nog net rond kunnen komen helemaal geen vakanties kunnen boeken, tenminste het gros ervan. Uitzonderingen heb je altijd.
 
Het is indd het een of het ander.

Ik zou ook zeggen hou de hobby aan en doe geen boodschappen meer, maar hee dat ben ik 🤣

Het is lastig voor mensen die net rondkomen.
Het is niet niks zo hoge gas prijzen. Snap wel dat het door de russen komt door de gas levering.

Maar ook stroom dat wordt toch gewoon hier gemaakt? Door de kolencentrale nu? Of liften die gewoon mee met de prijzen?
 
Het is indd het een of het ander.

Ik zou ook zeggen hou de hobby aan en doe geen boodschappen meer, maar hee dat ben ik 🤣

Het is lastig voor mensen die net rondkomen.
Het is niet niks zo hoge gas prijzen. Snap wel dat het door de russen komt door de gas levering.

Maar ook stroom dat wordt toch gewoon hier gemaakt? Door de kolencentrale nu? Of liften die gewoon mee met de prijzen?
Elektra prijs is gekoppeld aan de gasprijs (mede) omdat er gas gestookte energie centrales zijn.
Daarom zijn de winsten van bijv Eneco dit jaar zo gigantisch omdat hun veel “gratis” wind en zonne energie opwekken en deze tegen het reguliere tarief verkopen.
 
Winst, is wat wij met zijn allen teveel betalen!

Gaat naar een select decadent gezelschap. De uitzuigers van de maatschappij.

Maar goed, dit gaat niet lang meer goed. Zal als het kouder wordt wel een volksopstand gaan komen.
Die marktwerking heeft geen lang leven meer.
 
Tja, het is een lastig verhaal. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat zij wel varen bij onze crisis. Maar zij zijn ook de genen die uiteindelijk voor ons andere oplossingen moeten zoeken. Zon- en windenergie is helaas nog steeds maar een klein deel van onze energie. De rest is gas, kolen en kernenergie. Gas iis nu even een dingetje en kernenergie daar zijn we ook al niet zo blij mee. Er moet dus veel geïnvesteerd worden in andere oplossingen. Of dat de hele prijsstijging verklaart? Nee. Er is ook een deel paniek. Alle maatschappijen zijn bang straks zonder te raken en op het moment wordt nogal overspannen geboden. Dat gaat na een tijdje wel weer beter worden. Maar 20 cent per kWh, die kunnen we voorlopig vergeten.
Ik denk dat we ook nog meer moeten leren om keuzes te maken. Er wordt nog steeds heel veel energie verspild in kantoren en winkels waar lampen aan zijn zonder dat er iemand gebruik maakt van dat licht. En computers. Vooral heel veel computers. Enorme datacenters die voor driekwart onzindingen doen. Spam mail verplaatsen en per persoon duizenden familiekiekjes beschikbaar houden die eigenlijk gewoon thuis in de oude doos horen.
Met het extra geld dat nu beschikbaar komt zouden de gedupeerde Groningers ruimhartig gecompenseerd kunnen worden. Iets wat allang gedaan zou moeten zijn in mijn ogen.
Er komt uiteindelijk een nieuwe balans.tot die tijd moeten we het nog even uitzitten, helaas.
 
Maar ook stroom dat wordt toch gewoon hier gemaakt? Door de kolencentrale nu? Of liften die gewoon mee met de prijzen?
Ongeveer 60% (in 2021!) van al het gas wat in Nederland verbruikt wordt gaat naar energiecentrales om er stroom van te maken. Daardoor zijn de gas- en electriciteitsprijzen nogal verbonden aan elkaar.
 
Ongeveer 60% (in 2021!) van al het gas wat in Nederland verbruikt wordt gaat naar energiecentrales om er stroom van te maken. Daardoor zijn de gas- en electriciteitsprijzen nogal verbonden aan elkaar.
Volgens het CBS is het een kleine 19% (in 2021).

De marktprijs van elektriciteit wordt bepaald door de prijs voor de laatste stroom die nodig is om aan de vraag te voldoen. Die laatste stroom wordt vrijwel altijd opgewekt met gascentrales. Met een hoge gasprijs krijg je dus automatisch een hoge eletriciteitsprijs.
 
Hier liggen 10 paneeltjes en die hebben ons dit jaar al 2440kwh opgebracht en omdat wij nog een oude analoge meter hebben moeten wij voor de volgende meter opname ( begin november )
nog 130kwh er door jagen. ( anders schenken wij dit gratis weg en hebben ze nog meer winst )
 
Afbeelding1: op de top in maart hadden we 13 bakken draaien waarvan 6 + bioloog op 29 graden en 6 andere + bioloog op 24 graden en bak op kamertemperatuur, toen gingen we langzaam afbouwen en alles verkopen inde daarop volgende maanden.
Afbeelding 2: de laatste 3 bakken+ bioloog gingen van het stroom af de 25ste ze draaiden op 27,5 graad
Oja en voor ongelovige @biljoenblik onze toko warm houden doen we met gas en niet met electra
2022-10-03.jpg


2022-10-03 (1).jpg
 
Afbeelding1: op de top in maart hadden we 13 bakken draaien waarvan 6 + bioloog op 29 graden en 6 andere + bioloog op 24 graden en bak op kamertemperatuur, toen gingen we langzaam afbouwen en alles verkopen inde daarop volgende maanden.
Afbeelding 2: de laatste 3 bakken+ bioloog gingen van het stroom af de 25ste ze draaiden op 27,5 graad
Oja en voor ongelovige @biljoenblik onze toko warm houden doen we met gas en niet met electra
Bekijk bijlage 349249

Bekijk bijlage 349248
Dat jij nog een dubbele meter hebt :eek:
Maar zonnepanelen doen wonderen
940D5281-AD37-4033-8BD0-A71A1275760A.png

Volgende maand denk ik er 3 op m’n schuur te plaatsen om het laatste beetje te dichten en richting de 6MW per jaar productie te gaan.

Maar Opzich zijn de kosten wel goed te drukken met isolatie van je installatie en knappe led-verlichting.
M’n 2m staat op 25.5 graden en verbruikt overdag excl verwarming 151W/U
In de nacht zonder verlichting heb ik nog niet gekeken.
 
Afbeelding1: op de top in maart hadden we 13 bakken draaien waarvan 6 + bioloog op 29 graden en 6 andere + bioloog op 24 graden en bak op kamertemperatuur, toen gingen we langzaam afbouwen en alles verkopen inde daarop volgende maanden.
Afbeelding 2: de laatste 3 bakken+ bioloog gingen van het stroom af de 25ste ze draaiden op 27,5 graad
Oja en voor ongelovige @biljoenblik onze toko warm houden doen we met gas en niet met electra
Bekijk bijlage 349249

Bekijk bijlage 349248
Dat scheelt een hoop ja.

Maar 13 kweekbakken kun je niet vergelijken met één gezelschaps aquarium voor de hobby.

En daarbij blijft nog steeds. Je toko warm houden kost de meeste energie. Gas of elektrisch.
 

Terug
Bovenaan