@tuinkabouter. Want je schrijft zou wel kunnen kloppen. Ik heb geen idee. Maar gas is juist erg duur is mijn ervaring. Stook ik een dagje mijn woonkamer wat warmer met gas, dan ben ik zo 10 euro extra kwijt voor deze ene dag, of nog meer. Ik heb het nog niet geprobeerd met een elektrisch kacheltje... Dus ik weet niet wat dat kost. De overheid stimuleert juist elektriciteit gebruik dacht ik, door de elektriciteit goedkoper te maken, en ze maken gas juist duurder. Dit effect is ook vanwege zonnepanelen en windmolens enz. Dit is wel gunstig voor aquarium bezitters.
Maar terugkomend op het onderwerp: Verhoog je de temperatuur van het aquarium verwarming temperatuur met 1 graad, dan kost dit zo per dag 30 of 40 cent extra bij een bak van ±150 liter. Even grofweg.
Heb je een bak van rond de 500 liter op 24 graden staan of meer, dan ben je zomaar rond de 40 euro per maand kwijt aan stroom voor die bak, of nog meer. Afhankelijk van de woonkamer temperatuur etc. Even grofweg. Daarom heb ik ook bewust gekozen voor vissen die wat minder warm kunnen... En de kWh prijs kan ook nog stijgen. Maar goed.
Maar terugkomend op het onderwerp: Verhoog je de temperatuur van het aquarium verwarming temperatuur met 1 graad, dan kost dit zo per dag 30 of 40 cent extra bij een bak van ±150 liter. Even grofweg.
Heb je een bak van rond de 500 liter op 24 graden staan of meer, dan ben je zomaar rond de 40 euro per maand kwijt aan stroom voor die bak, of nog meer. Afhankelijk van de woonkamer temperatuur etc. Even grofweg. Daarom heb ik ook bewust gekozen voor vissen die wat minder warm kunnen... En de kWh prijs kan ook nog stijgen. Maar goed.