Wat is er nieuw

Kosten aquarium?

@tuinkabouter. Want je schrijft zou wel kunnen kloppen. Ik heb geen idee. Maar gas is juist erg duur is mijn ervaring. Stook ik een dagje mijn woonkamer wat warmer met gas, dan ben ik zo 10 euro extra kwijt voor deze ene dag, of nog meer. Ik heb het nog niet geprobeerd met een elektrisch kacheltje... Dus ik weet niet wat dat kost. De overheid stimuleert juist elektriciteit gebruik dacht ik, door de elektriciteit goedkoper te maken, en ze maken gas juist duurder. Dit effect is ook vanwege zonnepanelen en windmolens enz. Dit is wel gunstig voor aquarium bezitters.

Maar terugkomend op het onderwerp: Verhoog je de temperatuur van het aquarium verwarming temperatuur met 1 graad, dan kost dit zo per dag 30 of 40 cent extra bij een bak van ±150 liter. Even grofweg.

Heb je een bak van rond de 500 liter op 24 graden staan of meer, dan ben je zomaar rond de 40 euro per maand kwijt aan stroom voor die bak, of nog meer. Afhankelijk van de woonkamer temperatuur etc. Even grofweg. Daarom heb ik ook bewust gekozen voor vissen die wat minder warm kunnen... En de kWh prijs kan ook nog stijgen. Maar goed.

Het hangt er nogal van af hoe je verwarmt.. een straal of convector kachel is erg duur in gebruik.

Verwarm je met een warmtepomp of airco krijg je een heel ander plaatje..

Meting hier van november 2024 tot november 2025 = 812Kw x 0,24 cent = € 194,88 op een aquarium van 500 liter Netto inhoud, met oase biomaster thermo 850 incl. 400 watt heater (temperatuur van 24 graden), eheim stromingspomp, chihiros wrgb 1500 led en skimmer die 2x per dag 45 minuten draait. Lijkt misschien veel op jaarbasis maar is max. € 17,- per maand dus.

Je kunt overwegen om de verwarmingen eruit te gooien.
Ik heb vloerverwarming, dus de temperatuur in mijn woonkamer zakt hoe dan ook niet veel (ook goed geïsoleerd) en er zitten geen verwarmingen meer in mijn bakken. Door de verlichting ligt de temperatuur in de aquaria 1 á 2 graden hoger dan in de kamer zelf.
En dan is het stroomverbruik alleen nog de verlichting ende pompen.
Overigens zitten wij met 2 bakken van 400 l, en één bak vaan 100l op een waterverbruik onder dat dat van een gemiddeld 2 persoonsgezin. (En we zijn met 2)

Dat gemiddelde is ook maar een vaag iets, woon hier in een wat oudere vrijstaande woning en heb een energieverbruik van een flat volgens het gemiddelde van de energieleverancier.

Ben ik helemaal eens met je, maar ja het argument dat je met aquaria veel water gebruikt is dan ook ontzenuwd.

Stook ik een dagje mijn woonkamer wat warmer met gas, dan ben ik zo 10 euro extra kwijt voor deze ene dag, of nog meer
Dan verbruik je veel extra want voor 10 euro heb je zo n dikke 7 kuub gas. Zels in de winter verbruiken wij over een hele dag maar 4-5 kuub. Dus je hebt of een grote kamer of wat warmer is veel warmer ;))

Klopt. Maar ik stook bijna niet. 🙂
De temperatuur in huis is vaak erg laag. Ik doe een extra trui aan, en ben op de dag weg. Ik betaal 120 euro per maand aan energie. Vandaar dat ik in verhouding misschien meer kwijt ben aan stroom voor de aquariums

Ik woon in een bedrijfswoning en mijn werkgever denkt dat een aquarium gruwelijk veel stroom verbruikt en zeurt dus af en toe aan mijn kop of ik één aquarium niet genoeg vind, in plaats van vier. Ik heb twee aquaria van bruto 300 liter, een van 330 liter en een bakje van 54 liter. Zijn er hier mensen die d.m.v. apps of wat dan ook hun verbruik meten? Als ze hier weer eens gaan zeuren dan kan ik ze misschien een overzicht laten zien van het gemiddelde verbruik van een aquarium van pak hem beet 300 liter.

Zelf meten = weten
https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=energiekostenmeter bluetooth&categoryId=1114014

De ruimtetemperatuur (zowel overdag als nacht) waar de bakken staan zal doorslaggevend zijn qua stroomverbruik vooral wanneer deze in de koude periode gaat dalen.

Mijn bak vebruikt in de “koude” periodes (december - maart) dubbel zoveel als in de “warme” periodes (juni-september)
In een koude periode 70-80 kWh per maand
In een warme periode 30-40 kWh per maand

Oplossing is simpel, maak een afspraak met eigenaar van de bedrijfswoning over een acceptabel jaarverbruik van de aquariums en betaal het meerverbruik.
Er moet wel een wederzijdse vertrouwen zijn in de metingen.

Laatst bewerkt:
@tuinkabouter. Want je schrijft zou wel kunnen kloppen. Ik heb geen idee. Maar gas is juist erg duur is mijn ervaring. Stook ik een dagje mijn woonkamer wat warmer met gas, dan ben ik zo 10 euro extra kwijt voor deze ene dag, of nog meer. Ik heb het nog niet geprobeerd met een elektrisch kacheltje... Dus ik weet niet wat dat kost. De overheid stimuleert juist elektriciteit gebruik dacht ik, door de elektriciteit goedkoper te maken, en ze maken gas juist duurder. Dit effect is ook vanwege zonnepanelen en windmolens enz. Dit is wel gunstig voor aquarium bezitters.

Maar terugkomend op het onderwerp: Verhoog je de temperatuur van het aquarium verwarming temperatuur met 1 graad, dan kost dit zo per dag 30 of 40 cent extra bij een bak van ±150 liter. Even grofweg.

Heb je een bak van rond de 500 liter op 24 graden staan of meer, dan ben je zomaar rond de 40 euro per maand kwijt aan stroom voor die bak, of nog meer. Afhankelijk van de woonkamer temperatuur etc. Even grofweg. Daarom heb ik ook bewust gekozen voor vissen die wat minder warm kunnen... En de kWh prijs kan ook nog stijgen. Maar goed.
Ja gas is duurder dan elektra, maar.....
In 1m3 gas zit ongeveer 9,89kW aan warmte, in 1kW elektriciteit zit 1kW aan warmte.
Als je beide terug rekent naar euro's per kW warmte kom je op ongeveer een factor 3 waarbij gas 1/3 is van de prijs van elektriciteit als het gaat om warmte

Ik kwam op een factor 2 verschil. Gas kost €1,40 per m3 en stroom €0,25 per kWh. 10 kWh kost dus ca €2,50. Iets minder dan twee keer zo duur.

Nee, volgens mij is dat inclusief energie heffing, btw enz.

Zelf meten = weten
https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=energiekostenmeter bluetooth&categoryId=1114014

De ruimtetemperatuur (zowel overdag als nacht) waar de bakken staan zal doorslaggevend zijn qua stroomverbruik vooral wanneer deze in de koude periode gaat dalen.

Mijn bak vebruikt in de “koude” periodes (december - maart) dubbel zoveel als in de “warme” periodes (juni-september)
In een koude periode 70-80 kWh per maand
In een warme periode 30-40 kWh per maand

Oplossing is simpel, maak een afspraak met eigenaar van de bedrijfswoning over een acceptabel jaarverbruik van de aquariums en betaal het meerverbruik.
Er moet wel een wederzijdse vertrouwen zijn in de metingen.
Dan ken je mijn werkgever niet😂
De bedrijfswoning is een bouwkeet/woonunit die verwarmd wordt door elektrische verwarming (radiatoren). Geen idee of deze enigszins zuinig zijn. Geen gasaansluiting aanwezig.

Dan ken je mijn werkgever niet😂
De bedrijfswoning is een bouwkeet/woonunit die verwarmd wordt door elektrische verwarming (radiatoren). Geen idee of deze enigszins zuinig zijn. Geen gasaansluiting aanwezig.
Wordt tijd voor een andere werkgever Stijn :DD ;))

Wordt tijd voor een andere werkgever

Tenzij de werkgever jouw vrouw is en de bedrijfsruimte/woonunit het tuinhuisje achter in de tuin voor alle hobby’s van haar man, vrouw heeft ook geen krultang die je de schuld kan geven van het hoge energie verbruik.

Laatst bewerkt:
Wordt tijd voor een andere werkgever Stijn :DD ;))
Klopt. Het punt is dat ik al een hele tijd geen eigen woning heb en ergens inschrijven kan wel, maar duurt een eeuwigheid voor je aan de beurt bent. Op dat moment moet je dus ook werk in de buurt hebben. Ik wil wel een half uur rijden naar mijn werk, maar niet meer.
Ik ben denk ik voorlopig redelijk afhankelijk van werk inclusief bedrijfswoning. Ik heb ruim 10 jaar in de paardenwereld gewerkt, daar zijn soms nog vacatures met een appartement of iets dergelijks erbij. Weer tijdelijk bij mijn moeder wonen is een uiterste optie, maar dan moet ik in die buurt ook werk vinden. Ik heb twee honden waarvan er een de boel bij elkaar blaft als ik er niet ben. Nu kan ik ze meenemen naar mijn werk, dat is wel een pluspunt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan