Krasje in glas buitenkant aquarium


50 watt is prima te doen op een 60cm bakje hoor. Vaak zit daar echt niet meer dan een liter of 45 in. Ik heb er zelf in ieder geval een 50 watt op hangen en nooit gemerkt dat deze het niet trekt. Ik koop zelf liever een heater die wat aan de kleine kant is. Mochten ze kapot gaan en aan blijven staan is mijn bak iets minder snel op het kookpunt.

Maar kijk even wat je bak doet qua temperatuur. Ik heb een heater van jbl die de bak de temperatuur geeft die ik ingesteld heb. Ik heb er ook een van superfish die ik op 28 graden moet zetten om de bak op 22 graden te krijgen. Kijk dus even wat je bak qua temperatuur doet na 1 dag en is deze te laag dan draai de heater wat warmer.
 
Warm water uit de geiser is echt niet aan te raden, warm water bevat aanzienlijk minder zuurstof en vaak is het te warm wat je toevoegd, slecht advies Bertus


hoe kom je daar bij? Zit geen zuurstof in? Zit er wel in, hoor.
En gemengd met koud water kan dat prima.

ER zijn er ook die het uit de douchekraan halen.
Dus niet van de benauwde ,hoor.

Hel goed advies.
 
Temperatuur is nu tussen de 23 en 24 graden. Dus wat meer geduld hebben. Haha
Gezien de onnauwkeurigheid van de thermostaat lijkt mij dit ook best goed.
Plantjes staan er nu een dag in. Wanneer moet ik voeding gaan toevoegen?
De bak is nog aan het indraaien.
Heb alleen wat voer verkruimeld toegevoegd. Is dit voldoende voor de opstart?
Verder ben ik best tevreden over de helderheid van het water.
 
Verder gewoon afwachten. tot nitriet geweest is. dn waardes meten.
 
Was ook van plan om pas na 2 weken waarden te gaan meten. Volgens mij heeft het dan ook pas een beetje zin.
Ik zat te denken als bewoners.

- een paar algeneters.
- een aantal cory’s
- een scholen vis
- en een mooi koppeltje.

Is dit okay voor deze bak?
 
Zou het rustig opbouwen.

Niet alles tegelijk. hij is 60 cm,he.
Overdaad schaad , ook met teveel vis,
Als je wat hoornslakje hebt , die erin. helpt ok al mee. voor je waterwaarden.
 
Ah ja. Had ik wellicht moeten zeggen. Ik was idd niet van plan alles in 1 keer erin te doen. Heb gelezen dat geduld een schone zaak is in deze mooie hobby. En daar sta ik achter. Veel leuker ook om telkens na een paar weken een nieuwe soort vis te halen.
Hoornslakje heb ik niet. Neem aan dat die zijn te halen bij een aquariumspeciaal zaak?
 
Waar kan ik hoornslakjes vinden of halen?
 
Volgens mij heb ik een slakje erin via mijn plantjes.
 
Ik zou vanaf de opstart al met plantenvoeding beginnen want ze willen ook graag eten.
 
Okay. Snap ik. Dan ga ik zsm voeding halen. Ik lees hier over bolletjes voeding. Ben er alleen nog niet achter welk merk.
 
Voeding voor de planten kun je via aquariumbemesting.nl bijvoorbeeld krijgen. Dat is niet al te duur en zijn veel gebruikers van dit forum erg tevreden over.
Daarnaast zijn er nog tal van merken die ook voeding voor planten aanbieden, bijvoorbeeld producten van EasyLife. Deze worden ook veel gebruikt.
 
Valt mee, gas is qua energiewaarde net zo duur als elektrisiteit
Maar ik meng het altijd op temperatuur en stop het dan in m’n bak

1 kuub gas is 35,17 megajoule
1 kwh is 3,6 megajoule

1 kuub gas is 9,77 kwh

gas is 65 cent.
kwh is 22 cent.

gas is dus 3,3 keer zo goedkoop.

Bij een rendement van 80% in de cv ketel. HR 107% werkt alleen bij 20 - 50 graden.
Dan is het nog steeds 2,7 keer duurder.

Daarom zijn warmtepompen ook zo in trek. Met een COP van 4. 1x stroom geeft 4x warmte.
 
1 kuub gas is 35,17 megajoule
1 kwh is 3,6 megajoule

1 kuub gas is 9,77 kwh

gas is 65 cent.
kwh is 22 cent.

gas is dus 3,3 keer zo goedkoop.

Bij een rendement van 80% in de cv ketel. HR 107% werkt alleen bij 20 - 50 graden.
Dan is het nog steeds 2,7 keer duurder.

Daarom zijn warmtepompen ook zo in trek. Met een COP van 4. 1x stroom geeft 4x warmte.
Dan heb 1 van ons 2 verkeerde informatie.
Ik had een berekening ontvangen voor het plaatsen van een wtw op de compressoren op m’n werk waar uit kwam dat je ongeveer net zo veel betaalde per joule.

Ik zit trouwens met gas op €0,60/m3 en stroom op €,23/kWh
 
Dan heb 1 van ons 2 verkeerde informatie.
Ik had een berekening ontvangen voor het plaatsen van een wtw op de compressoren op m’n werk waar uit kwam dat je ongeveer net zo veel betaalde per joule.

Ik zit trouwens met gas op €0,60/m3 en stroom op €,23/kWh

Op het werk gaat dat allemaal niet op.

Daar is energie bijna gratis.

Zijn de consumenten die de hoofdprijs betalen. Per eenheid dan he!

Neem bijv. de suikerfabriek. Gebruikt per 3 seconden net zoveel gas, als een huishouden per jaar.
 
Neem bijv. de suikerfabriek. Gebruikt per 3 seconden net zoveel gas, als een huishouden per jaar.

:eek: Een !%?*X§@ suikerfabriek dan nog!!

Tja, waarschijnlijk is de suikerlobby groter en sterker dan de tabakslobby en de vleeslobby samen... :juggle:

Dus een robbertje sociaal verantwoord vechten tegen dergelijke "suikerkaai" is al op voorhand gedoemd te mislukken vrees ik.

:D;)

Daar is energie bijna gratis.

Zijn de consumenten die de hoofdprijs betalen. Per eenheid dan he!

:deal::(
Een spiernaakte waarheid.
Een nagel op de kop.
Een duim in de wonde.
een waarheid als een dikbil-koe!!!

De Helaasheid Der Dingen is jammer maar helaas een alomtegenwoordig en uiterst menselijk gegeven...
:)
En met deze positieve noot gaan we het weekend zingend tegemoet!
 
Even een update.
Dit is het aquarium nu. Plantjes hebben voeding.

83E54CBF-4A21-4B80-854F-5D857509F9EC.jpeg
 

Terug
Bovenaan