Kuhlii gaan achter elkaar dood


Waar komt de wijsheid vandaan dat het ondiepe water waar kuhlii's van oorsprong in zouden leven ook vies zou zijn?
Veel natuurlijke wateren zijn schoner dan schoon te noemen. De bruine tint die dergelijke wateren wel eens kunnen hebben is niets anders dan verkleuring van tannines.
 
ja, Je hebt gelijk ,hoor.

Bruine wateren is wat anders dan zwart stinkend water.
Waar geen zuurstof bij komt ,en gaat rotten.
 
Ok.ja dat was mijn eigen aanname dan.
Verkeerd gedacht,sorry!
Afzuigen deed ik wel,met slang inderdaad en dan in emmers.
Maar eigenlijk alleen voor in de bak, heb nogal wat beplanting er in staan, ook javamos, daar kwam ook veel troep van af!
Vaker doen dus!
 
Ja, en dieper, dat het zwart eruit gezogen wordt.
Kan met die buis, van het filmpje.
 
Ellepel zei:
Ok.ja dat was mijn eigen aanname dan.
Verkeerd gedacht,sorry!
Daar hoef je je niet voor te excuseren! Weer wat geleerd zeggen we dan ;)
Dat gekleurde water heet 'zwart water' / 'black water'. Al je dat intikt op google wordt je vast wat wijzer, als je er meer van wilt weten.
 
Heb net gekeken en ik had inderdaad een laagje rottende vegetatie op de bodem liggen.
Beetje teveel denk ik.
Heel interressant om te lezen.

Filmpje hoe ze laten zien met dat afzuigen ook,maar kan dat ook zo met zand?

Kun je eigenlijk ook foto's toevoegen in een bericht hier vanaf je eigen computer?
Of moet dat met een link via een uploadpagina
 
Rechts boven, zie je foto,s staan.
Neem de onderste,
 
Helaas,ik zit op een tablet en die pakt de programmatjes helaas niet.
 
http://s1376.photobucket.com/user/ellen ... sort=3&o=0


Is het zo zichtbaar?
Dit is de bak nu, de laatste kuhlii is dood en net als je dan denkt dat je het allemaal gehad hebt zie je ineens een zwaarddrager vrouw met een gerafelde staart rondzwemmen.

Argh!!!!
Dus kan ik ook nog gaan behandelen met bactopur,wat ik nog heb liggen.
En waarvan ik het idee heb dat het toch niet helpt want heb al eens een vis gehad met vinrot en daar werkte het ook niet bij.
Zou dus ook nog zomaar zo kunnen zijn geweest dat de kuhlii ook iets van vinrot of bacterie bij zich hadden waar ze door dood zijn gegaan.


Morgen maar bactopur er in doen,al neig ik er naar om de vrouw er uit te halen en die in ee apart bakje te zetten en zo te behandelen


Leuk hoor visjes!!!
Wil een huil smiley bijvoegen,maar kan geen smileys vinden... boehooeeee
 
De smileys kun je vinden als je op uitgebreid reactieformulier klikt.
 
Aha, vandaar.

Nou bij deze dan ;(
 
Ja het zit je niet mee begrijp ik.
 
Wat een pech kun je zo hebben he.
Maar het is niet anders, hopelijk slaat de behandeling nu wel aan dan.
 
Grijp je niet te snel naar medicatie?

- 'slechts' een gerafelde vin is niet meteen reden voor paniek, laat staan behandelen.

En, gebruik je (als behandeling op zij plaats is) wel het juiste medicijn?

- baktopur verdient niet de kwalificatie 'werkt toch niet', want het is een uitstekend medicijn, als gebruikt waarvoor het bedoeld is.
 
Liever geen medicatie, er zitten ook garnalen in die bak, en weet dat die niet goed tegen bactopur kunnen.
Maar deze vis heeft een flink gerafelde staart en ik had er maanden geleden ook eentje.
Dat was dan het mannetje, de "zwaard" was toen gerafeld,behandeld met bactopur. alles volgens de gebruiksaanwijzing,maar helaas trok de zwaard van het mannetje helemaal weg en het dier moest ik uit zijn lijden verlossen.
Daar werkte het dus niet,vandaar dat ik er nu wat scpetisch tegen over sta.

Heb er net een foto van gemaakt,erg moeilijk met bewegende vissen.
Maar je kunt toch wel redelijk hoed zien dat hrt achterste vrouwtje een rare witte rand aan haar staart heeft..

http://s1376.photobucket.com/user/ellen ... sort=3&o=0
 
Ja dat is een witte rand die niet goed is denk ik maar ik ben geen kenner en zou de adviezen even afwachten.
 
Die niet komen,maar geeft niet
tips genoeg op google!
 
Waarom er misschien weinig adviezen komen is omdat het heel moeilijk te beoordelen is wat een vis heeft. Een plaatje zegt soms heel weinig. Als men dan medicijnen of behandelingen adviseert dan kan dat nog wel eens verkeerd gaan.

Soms is het heel duidelijk wat iemand kan doen, maar vaak tast je in het duister. eigenlijk zou je onder de microscoop moeten bekijken of de vis bacteri�n schimmel of parasieten heeft.

Sommige mensen denken dat medicijnen altijd goed zijn, zo van baat het niet dan schaadt het niet. Door de medicijnen wordt het probleem wellicht aangepakt, maar gaat de weerstand van de vis omlaag, waardoor het weer vatbaar wordt voor andere dingen.

Daarbij is het ook zo dat je een vis wel kan behandelen, maar als er een oorzaak is die niet duidelijk is, dan heb je daar nog niks aan.

Medicijnen geven blijft een gok bij kwetsbare dieren als vissen.

Ik hoop dat het snel beter gaat bij jouw visjes.
 
Ik ben na mijn werk langs de aquariumspeciaalzaak gegaan en daar het vehaal ook uitgelegd.
De man daar vroeg me wanneer ik de planten voeding er in had gedaan.
Ik zei savonds, hij vroeg toen hoe lang het licht daar na nog aan geweest is.
Ik zei ongever anderhalf uur.
Hij legde me toen uit dat je plantenvoeding altijd smorgens moet gaan geven omdat dan de lichten lang aan blijven.
Onder invloed van licht nemen planten voeding op uit het water.
Geen licht ,dan zakt de voeding als het ware naar beneden en vormt een giflaagje.
Vandaar dat vissen die op de bodem leven zoals de kuhlli daar aan dood kunnen gaan.

Nou ja dat klonk op zich wel aannemelijk.

Apisto,zoekfucntie heb ik gebruikt hoor, genoeg info over vinrot te vinden gelukkig.
Ik was nog niet gaan behandelen,wilde even afwachten.

Echter kwam ik dus net thuis van werk en dreven beide volwassen zwaarddrager vrouwtjes dood in het water.
Snelle striptest gedaan en afgezien van een minimale verhoging van de ph(staat nu op 8,4) zijn alle waardes verder prima in orde.zou die ph omlaag moeten? Ik heb wel elezenproppen eventueel, dat kan ook toch?

Ik ga zo maar weer een deel water verversen en dan maar hopen dat de 3 zwaarddrager jongen en de 5 fantoomzalmen wel gaan overleven.
Maar heb er niet veel vertrouwen in.
 
En net na het verversen gaan de laatste zwaarddragers ook dood.
Alleen de zwarte fantoomzalmen zitten er nu nog in.
En die zijn druk, doen schijngevechten, vermaken zich nog prima gelukkig.
Blijft nog afwachten hoe dat gaat natuurlijk
 
Hier is duidelijk meer aan de hand. Dat de kuhli's als eerste zijn doodgegaan is misschien omdat zij het zwakste waren en nu volgt dus duidelijk de rest. Ik weet niet goed wat je moet doen.

Wat voor filter heb je op je bak staan?
Heb je ammoniak kunnen meten?
 
Ik heb een superfish aqua flow 100 er in.

Ammoniak meten? Geen idee.
ik heb teststrips van sera, vandaag gemeten.alle waardes prima alleen de ph dus wat hoger,die zat steeds rond 7, nu op 8,4.
Maar heb vorige week ook veel water ververst,dus misschien daar door?

Ben al bij wat zaken langs geweest met de vraag of zij het water konden testen,maar allen gebruiken teststrips.
Ben me alwat aan het ori�nteren naar zo'n koffer met druppeltest,maar geen idee welke de beste is
 
Een Aquaflow 100 is wel een minipompje voor 60 liter? Misschien heeft die niet de capaciteit alle schadelijke stoffen uit de bak de zuiveren?
 
Zou geschikt zijn voor 50-100 liter.
Wat zou dan een betere pomp zijn denk je?
Ik sta overal voor open hoor, deze pompjes gaan namelijk zo om te 3 weken wat lawaai maken
Moet ze dan doorspoelen en dan gaat het weer een paar weken goed.
Dus iets anders kan ook!
 
Wat bedoel je met doorspoelen? Sorry, eerst komen de vragen, dan de antwoorden...
 
Dat het door de profito komt lijkt mij niet. Ik gebruik dit al jaren, ook in mijn garnalenbakken. De aquaflow 100 zou het moeten kunnen trekken maar mijn ervaring is dat deze binnen een paar dagen vaak al zeer slecht doorstroomt. Je zou er aan de andere kant een tweede filtertje in kunnen hangen of een filter met meer capaciteit kunnen gaan gebruiken. Belangrijk is wel dat je de filters niet te goed schoonmaakt. Licht uitknijpen van de sponzen is al voldoende.
 
Haha,snap ik hoor!
Nou,de pomp gaat een ratelend geluid maken.
Ik haal het dan uit het water.
Haal het luchttoevoer buisje er af,spoel die door met lauw water, en daar komt vaak wel wat rommel uit.vaak ook nog jonge poelslakjes!

Zet het dan in elkaar en meestal is dan alles in orde.
Niet altijd,dus haal ik ook het filter er uit, en knijp die ook schoon in lauw water.
Zet de boel weer in elkaar en gaat het de bak weer in
Dan is het sowieso goed.
En daar zijn ook veel verschillende meningen over.
De een zegt filter niet aankomen, elke maand nieuwe kopen en vervangen.
De ander zegt dat je het filtertje prima even schoon kunt spoelen onder de kraan en het zo erg lang te gebruiken is.
En zo doe ik het wel.
Heb wel ongeveer een anderhalve maand geleden een nieuwe gekocht,dacht dat het wel eens nodig was.
 
Waarom? Als je de inhoud kunt spoelen.

Ik heb ze ook, vind het leuk ,voor even.
Heb er nu de Eheim ecco 2232 opgezet, werkt 15 x beter.

Heb ze alle drie.
572932_0_82_eheimecco2034nieuweheimaquariaveldhuisvijvercentrumenschede.jpg



De kleinste is de 2232,
 
Yilleke, inderdaad ja.
Vind het wel belangrijk om een geruisloze pomp te hebben, ga me er eens in verdiepen wat goed is.

Die eheim eccco is wel erg prijzig, zag 113 euro net staan?
wil toch liever wat goedkoper, sorry
 
Ellepel zei:
Yilleke, inderdaad ja.
Vind het wel belangrijk om een geruisloze pomp te hebben, ga me er eens in verdiepen wat goed is.

Die eheim eccco is wel erg prijzig, zag 113 euro net staan?
wil toch liever wat goedkoper, sorry

Pas nog 1 voor 25 euro ,op marktplaats. gekocht,iemand.
 

Terug
Bovenaan