Wat is er nieuw

Kweekstellinh :o

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ashraf
  • Startdatum Startdatum
A

Ashraf

Guest
Hoi allemaal, ik ben van plan om een kweekstelling in te gaan richten.

Ik wil gaan voor een ijzeren geraamte en ga alle bakken individueel filteren en verwarmen, het worden kale bakken met zuurstofplanten.

Ik zou dan willen beginnen met guppy's en 2 of 4 bakken.

Zijn er belangrijke dingen die ik moet weten, kweekstellingen zijn nieuw voor mij

Ik wil alles individueel verwarmen omdat het een grote kamer is en daarom denk ik duurder om te verwarmen

Hoi Ashraf,

erg leuk om te starten met een stelling.

Heb je al enige ervaring met aquariums? Welke vissen heb je an gehad of heb je nu?

Ik heb zelf een eigen kweekstelling gemaakt, net op het moment dat iemand anders op het forum er ook een aan het maken was. Kijk maar eens in onderstaand topic...

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1816471

Vraag je goed af of het ijzeren geraamte sterk genoeg is. Welke afmetingen wil je je stelling hebben? Welke afmetingen wil je je bakken hebben?

Kortom, lees je heel goed in voor je keuzes maakt!

Homerno ik heb een 70 cm bak met guppen en corydoras zelf opgebouwd, had vroeger guppen in een aqua 20 ben inmiddels wat wijzer en er komen garnalen in.

In de stelling bakjes van ongeveer 60cm

Moeten de bakken verlicht worden of mogen ze ook gewoon donker?

Als je plantjes gaat houden, is het toch wel aangeraden om verlichting te gebruiken.

Ook zou je eens kunnen nadenken als je een kweekstelling vol hebt zitten met guppen, wat je er dan gaat mee doen; Je geraakt ze bijna niet aan de straatstenen kwijt.

Wat Cedric zegt...

Ik zou er wel verlichting boven hangen. Aan de ene kant vanwege je beplanting, andere kant ook voor het welzijn van de vissen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van waar de bakken staan, maar voor een beetje (biologisch) ritme bij een vis (en zeker ook de mens) is licht toch echt wel erg fijn...

Daarnaast moet je goed inschatten wat het gewicht van de gevulde bakken doet met een ijzeren stelling. Niet alle stellingen zijn even sterk. Toch best lastig als je stelling in elkaar zakt oid terwijl er 4 bakken van 60 cm opstaan.

Wat betreft vissen is het ook goed inschatten wat je wil, kunt en welke ervaring je zelf al hebt met een aquarium in het algemeen en kweek in het bijzonder. Vooral niet te moeilijk beginnen is het dringende advies... Doe eerst maar goed wat ervaring en daarmee kennis op voor je elke dag overleden visjes uit je bak kunt gaan vissen..

Ik ga mij eerst inlezen en wil geen roekeloze beslissingen nemen, guppen kan ik kwijt bij de LFS en MP we hebben ongeveer 7 dierenwinkels in de buurt.
De kamer is best wel licht maar ik ga kijken wat voor verlichting ik ga kiezen

Ashraf zei:
Ik ga mij eerst inlezen en wil geen roekeloze beslissingen nemen, guppen kan ik kwijt bij de LFS en MP we hebben ongeveer 7 dierenwinkels in de buurt.
De kamer is best wel licht maar ik ga kijken wat voor verlichting ik ga kiezen

Super, dat je je eerst gaat inlezen!

Ashraf zei:
http://www.google.com/m?q=opbergrek&client=ms-opera-mini-android&channel=new

Dat zijn inderdaad opbergrekken.

Maar kan je ons een link geven welke je gaat kopen?

Je moet ook zien dat je je bakken er op krijgt en dat ze het gewicht kunnen houden.

Nog tips dit is mijn plan

Kleine bakken tussen 40-60 cm
- stekje planten
-verwarming wattage afhankelijk van aantal liter
- pomp SF AquaFlow 100/200 afhankelijk watervolume met panty over de pomp
-6-8 x per dag voeren
- stelling van praxis
-individueel filteren en verwarmen

Wat kan er beter en is al goed?

in principe moet dit prima gaan werken.

alleen ik ben wel bang dat je ze op ten duur niet gaat kwijtraken. op mp worden ze heel veel al gratis aangeboden omdat ze ze niet kwijt raken. in de winkel willen ze ze wel een keer aannemen maar blijven ook niet bezig. en guppen doen dat wel 😛 die blijven maar doorkweken.

zeker voor het geld hoef je het niet te doen. (hoop ook niet dat dat de reden is).

misschien kan je anders is kijken of je een andere vissoort kan kweken die je wel voor een klein bedragje leuk kan verkopen. corydorasje misschien?

als je wel guppen gaat kweken moet je ook uitkijken dat je niet teveel inteelt gaat krijgen. doe je dit te vaak krijg je hele slappe/slechte vissen. ook voor je startgroep moet je goed zoeken naar guppen die "sterk" zijn en niet teveel doorgekweekt.

Welke cory raad jij dan aan om mee te kweken? Ik heb nu corydoras aeneus(9) maar volgens mij zijn ze niet geslachts rijp

Even een paar op en aanmerkingen...

Filter:

Ik zou aanraden om het filter te doen met een Hamburger Matten Filter... Kijk maar eens op deze site...

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... wat-is-dat

Ik heb die ook gemaakt, alleen iets grotere afmetingen dan het rekensommetje van de website gaf, omdat er anders geen opvoerpompje achter kon. Inmiddels is het geen opvoerpompje meer, maar een luchtpomp. Het filter blijft super lopen, het water blijft mooi en helder en alleen helemaal in het begin een keer de mat eruit gehaald. Nu al zeker 4 maanden niets aan de filter hoeven doen, echt top en nog "kleine visjes vriendelijk" ook!

Stelling:

Ik heb zelf een stelling in elkaar geknutseld (en mezelf versteld doen staan). Het commentaar op de standaard ijzeren stellingen is in veel gevallen oa de plank. Dit is van dat samengeperste hout (kan even niet op de naam komen) wat niet handig is in combinatie met water. Als je zo'n stelling al neemt, neem dan ander hout ipv het hout wat er in zit. Watervast multiplex oid wordt veel gebruikt. Geheid dat je gaat morsen namelijk!!!

Onthou ook dat het gewicht een indicatie is. Het ijzer van sommige stellingen is erg fragiel...

Vissen:

Ook hier weer, denk goed na! Het is sneu als je een groepje hebt waar je na een aantal weken/maanden opeens geen interesse meer in hebt. Ik vind Corydora's heel mooie en leuke vissen, dus heb daar een aantal van zitten. Daarnaast vind ik de Apistogramma erg mooie vissen. Ook daarvan 2 stelletjes. Deze laatste zijn wel een stuk specifiekere vissen dan corydora's en stellen meer eisen.
Bij de corydora's zou ik je aanraden om te beginnen met relatief "eenvoudige" soorten, zoals de aeneus of de panda. Denk dan aan een stuk of 8. Lees je ook hierover weer in voor je gelijk vissen haalt. Weet wat je haalt, hoe je het beste voor ze kan zorgen en wat ze nodig hebben.

Ashraf zei:
Maar die willen niet 🙁

kweken gaat niet altijd 1-2-3 goed, soms zul je meerdere pogingen moeten nemen om tot een nestje te komen. ook dan zul je goed moeten weten wat je moet doen kwa voeren. anders zal er niet veel overleven.

ook moet je niet vergeten dat omdat je zo vaak voert (wat goed is) je ook veel water zal moeten verversen.

waarom wil je eigenlijk vissen gaan kweken?
lijkt het je gewoon leuk? of denk je er een zakcentje mee te verdienen? wat het gaat je waarschijnlijk meer geld kosten dan dat het oplevert. ook gaat er veel tijd inzitten. en weet niet of dat goed te combineren is met school.

kweken gaat niet altijd 1-2-3 goed, soms zul je meerdere pogingen moeten nemen om tot een nestje te komen. ook dan zul je goed moeten weten wat je moet doen kwa voeren daarom ben ik me ook aan het inlezen

ook moet je niet vergeten dat omdat je zo vaak voert (wat goed is) je ook veel water zal moeten verversen. Wat is veel?

waarom wil je eigenlijk vissen gaan kweken?
lijkt het je gewoon leuk? of denk je er een zakcentje mee te verdienen? Nee omdat het me gewoon superleuk lijkt.

Honend, ik wil er een plastictafelkleed op plakken zo dat het waterdicht is.

Een beetje geduld mag wel hoor 😉
Je bericht staat er net een halve dag.

Ashraf zei:

Fijn dat je even kan wachten... Ik twijfel of je wel aan een stelling moet beginnen als je nog niet eens een dag kan wachten. Indraaien duurt 3 weken he...!

Wat betreft het plastic...maakt het inderdaad wel waterdicht, maar versterkt de stelling niet. Nogmaals, die aanduiding van het gewicht is een indicatie...

Homerno1 zei:
Ashraf zei:

Fijn dat je even kan wachten... Ik twijfel of je wel aan een stelling moet beginnen als je nog niet eens een dag kan wachten. Indraaien duurt 3 weken he...!

Wat betreft het plastic...maakt het inderdaad wel waterdicht, maar versterkt de stelling niet. Nogmaals, die aanduiding van het gewicht is een indicatie...

Ik twijfel er totaal niet aan om 4 weken te wachten , bij mijn 70cm bak heb 4 weken moeten wachten maar ik heb er zelfs 1 week bij gedaan (5 weken). Ik zou eventueel een andere sterkere stelling dan deze kunnen aanschaffen.

Waarom twijfelen jullie zoveel 🙂

Ik wil graag de vissen een goeie verzorging aanbieden en zal me supergoed inlezen over hoe ik een bepaalde soort de beste verzorging kan bieden.

Homerno1: ik las even terug over die apistogramma en ik las dat ze een aqua van minimaal 100 cm nodig hebben ik denk niet dat ik dit kan aanbieden aan de vissen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan