Even een paar op en aanmerkingen...
Filter:
Ik zou aanraden om het filter te doen met een Hamburger Matten Filter... Kijk maar eens op deze site...
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... wat-is-dat
Ik heb die ook gemaakt, alleen iets grotere afmetingen dan het rekensommetje van de website gaf, omdat er anders geen opvoerpompje achter kon. Inmiddels is het geen opvoerpompje meer, maar een luchtpomp. Het filter blijft super lopen, het water blijft mooi en helder en alleen helemaal in het begin een keer de mat eruit gehaald. Nu al zeker 4 maanden niets aan de filter hoeven doen, echt top en nog "kleine visjes vriendelijk" ook!
Stelling:
Ik heb zelf een stelling in elkaar geknutseld (en mezelf versteld doen staan). Het commentaar op de standaard ijzeren stellingen is in veel gevallen oa de plank. Dit is van dat samengeperste hout (kan even niet op de naam komen) wat niet handig is in combinatie met water. Als je zo'n stelling al neemt, neem dan ander hout ipv het hout wat er in zit. Watervast multiplex oid wordt veel gebruikt. Geheid dat je gaat morsen namelijk!!!
Onthou ook dat het gewicht een indicatie is. Het ijzer van sommige stellingen is erg fragiel...
Vissen:
Ook hier weer, denk goed na! Het is sneu als je een groepje hebt waar je na een aantal weken/maanden opeens geen interesse meer in hebt. Ik vind Corydora's heel mooie en leuke vissen, dus heb daar een aantal van zitten. Daarnaast vind ik de Apistogramma erg mooie vissen. Ook daarvan 2 stelletjes. Deze laatste zijn wel een stuk specifiekere vissen dan corydora's en stellen meer eisen.
Bij de corydora's zou ik je aanraden om te beginnen met relatief "eenvoudige" soorten, zoals de aeneus of de panda. Denk dan aan een stuk of 8. Lees je ook hierover weer in voor je gelijk vissen haalt. Weet wat je haalt, hoe je het beste voor ze kan zorgen en wat ze nodig hebben.