Wat is er nieuw

kweken dwerggoerami

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Leeftijd
27
Hallo allemaal,

In mijn aquarium heb ik regelmatig nestjes van de dwerggoerami. Helaas heeft dit geen kans van slagen met allerlei slakken en andere vissen.

Nu wil ik toch eens proberen te kweken met deze vissen. Daarom wil ik bij de blokker een plastic opbergbox halen van +/-40 liter en daar een eventueel nest in overscheppen.

Nu heb ik een paar vragen:
1) Kun je succesvol een nest overscheppen?(ik las ergens op dit forum dat het wel kon)
2) Kan een gewone staafverwarming(50watt) worden geplaatst in een dergelijke plastic bak?
3) Wat voor filter moet ik in deze bak zetten voor de noodzakelijke stroming?
4) Is verlichting noodzakelijk of kun je ook gewoon "zonlicht" gebruiken?
5) Is liquifry nr.1 een goed voer om aan de jongen geven of zijn er andere goede voeders?
6) misschien een beetje voorbarig, maar als je goerami's overhoudt, raak je deze dan nog wel makkelijk kwijt?

Alvast bedankt voor de antwoorden op de (vele) vragen!

mvg,

Kikkervis

ik merk dat er weinig wordt gekweekt met dwerggoeramies, maar mensen met honinggouramies of andere schuimnestbouwers kunnen ook reageren.

Hmmmm okay, ik ga proberen je vragen te beantwoorden.

1) als je een nest overschept , moeten er ook eieren zijn. Ik raad dit je niet aan, de ouders kunnen beter de kleintjes opvoeden dan dat je dit kunstmatig gaat doen. Een gevaar Is dan ook bv schimmels voor je eieren. De uitkomst Is vele malen minder, soms niks, als met ouders.

2) een verwarmingselement kan prima in zo'n bak.

3) zou niet direct een filter erin zetten, dit doe ikzelf de eerste 6 weken ook niet.
Na 6 weken doe ik een sponsfiltertje erin op lucht. Je kan wel vanaf dag 3 elke dag een beetje vers water toevoegen en evt een deel verversen na 5 dagen. ( 20%)

4) zonlicht zou kunnen maar heb je ook meer kans op alg. Dit kan ook met gewoon licht hoor. Ik gebruik veel Cambomba en waterpest in mijn kweekbakken ook kan javavaren.dit houd je water ook helderder, wees voorzichtig met voeren van droogvoer.

5)liquifry is een goede Startvoeding, je l�st de druppels op in je aquawater en giet het in je bak. Doordat je planten erin doet komen er veel infusurien op gang. Wees ook met dit voorzichtig, anders Is je water een witte waas. Artemia
(eitjes die je zelf opkweekt) Is een goede voedzame voeding waardoor de kleintjes snel groeien. Droogvoer kan ook maar moet superfijn gemalen worden en ook hier geldt, niet teveel. Evt azijnaaltjes of walter, microwormen.

6) Je kan altijd een advertentie zetten en of iets afspreken met je aquazaak.

Hopelijk heb je voldoende antwoord, en anders horen we gewoon nieuwe vragen.

Kikkervis zei:
Helaas heeft dit geen kans van slagen met allerlei slakken en andere vissen.
Dit is een reden waarom het overscheppen handig kan zijn wil je iets overhouden. Zelf ook eens gedaan met een nestje van een schuimnestbouwer.

~ Ivo

Bedankt Jootje!

Mijn plan is nu als volgt:

Ik zet wanneer er weer een nest is, het nest over in een klein bakje, van een liter oid, die weer geplaatst is in een 15 liter bak, ook gevuld met aquariumwater en wat braziliaans klimop en limophila sessiflora. De eerste paar dagen laat ik het nest nog in het kleine bakje zitten zodat ik ze dan gemakkelijk eten kan geven, dit wordt liquifry1 en ik ga proberen pantoffeldiertjes te kweken. Daarna ook gevijzeld droogvoer en artemia. Wanneer ik zie dat ze groeien(of dat het kleine bakje te vies is) gaan ze los zwemmen in de bak.

Wanneer dit allemaal aan de gang is zal ik fotos plaatsen en bijhouden of deze plan van aanpak succesvol is.

Kikkervis zei:
Wanneer ik zie dat ze groeien(of dat het kleine bakje te vies is) gaan ze los zwemmen in de bak.
Los zwemmen in welke bak? De grote?

Dat bedoelde ik inderdaad Ivo.

Dan zou ik wachten tot ze heel wat groter zijn. Klep open + kleine bewegende dingetjes = voer voor heel veel vissen.

alsnog een miscommunicatie, ik bedoelde de plastic kweekbak, daar blijven ze in tot ze minimaal een centimeter of 2 zijn.

Klinkt goed 🙂

Het kweekbakje is al in werking. Ik zag dat er nog een 15tal visjes in het aquarium zwommen van een vorig nest(paar dagen geleden).

Nu heb ik alleen nog geen liquifry of ander eten,dus heb ik eens een paar litertjes vijverwater gezeefd door een fijnmazig netje en gelukkig zat er veel (grote) maar ook miniscuul kleine vlooien(?) in. Dit heb ik ze te eten gegeven icm gemale vlokken.

Aangezien vlooien bij mijn weten alleen maar eencelligen eten heb ik de grote vlooien er niet uit gehaald.

omdat de winkels nog steeds dicht zijn heb ik ook een paar Tetrawafers met de vijzel gemalen en dit aan hun gegeven.

Kan ik ze ook gekookt eigeel geven?

Ik heb nu een fles met vijverwater, hooi en wat riet dat onderwater lag gevuld. Deze staat nu een dag of 2-3 en ik zie nu sporadisch een pantoffeldiertje erin zwemmen.
Moet iknu ook scheutjes koffiemelk gaan toevoegen?

Mijn eerste broedsel van dwerggoerami was totaal onverwacht en was dus na 3 dagen niks van over.
Een week later had ik al een 2e broedsel en heb ik in een aanhangend kweekbakje proberen groot te brengen met alleen liquifry 1 en stofvoer.
Met aanhangend kweekbakje bedoel ik dit:
easy breeding box xxl

* als de link naar de webwinkel niet mag dan aub verwijderen,ik heb hem hier zelf ook NIET gekocht*

Van dat broedsel zijn er 3 visjes overgebleven en mijn rio180 was 1 zweefalgen bak geworden door dat bakje,zonder het te merken geeft zo,n kweekbakje toch een hoop afvalstoffen en dat trok de grote bak niet meer.

Toen de overgebleven 3 visjes ongeveer 1 cm waren heb ik ze in de grote gezelschap bak gedaan...resultaat...nog 1 over.De andere 2 zullen wel opgegeten zijn..denk iets te voorbarig geweest en niet aan de gulzige Rode Rio's gedacht.De 1 die nog over is laat zich heel soms zien en is nu ongeveer 2 cm en een vrouwtje..die overleeft het vanaf nu wel.

Het 3e nestje was ik voorbereid..ik had een cubus gekocht van 20 bij 20 cm..daar een sponsfiltertje in gehangen en een thermostaat.
Totale kosten ongeveer �20.Deze had ik gevuld met aquarium water en 1 deel van mijn externe filter uitgeknepen voor wat bacterien en 2 weken laten draaien.Wat vuurgarnalen erin als schoonmaakteam.

Zodra het dwerg goerami vrouwtje eitjes had gelegd heb ik het nest uit de grote bak geschept en eerst in een easy breeding box geplaats..niet aangesloten!!!Na 2 dagen gingen de visjes wat rondzwemmen en heb ik 90% van het nestmateriaal verwijderd met een pincet en HEEL GOED kijken.
De 1e week is het beter om een klein bakje te nemen,een bakje van de chinees is perfect.
De visjes gaan vrijzwemmen en moeten door het eten heen zwemmen want zelfstandig achter eten aanzwemmen hebben ze nog geen energie voor.
Dus hoe meer water hoe meer voer je erin moet hebben,gevolg...dag later is 90% van je voer aan het rotten op de bodem.

Ik heb ze de 1e week gevoerd met liquifry 1 en dan vanaf dag 2 zodra de ei-zak bijna weg was.
Maar dan niet gewoon de druppels erin laten vallen!!!
Ik nam steeds een mok water uit het grote aquarium,daar deed ik 1 druppel liquifry in en goed roeren en dat ging dan in het kweekbakje.
De liquifry is niet alleen voer voor de visjes maar is tevens voer voor levende organisme wat in de grote bak zit..en die organisme wordt dan weer door de visjes gegeten..een cirkeltje dus.

na 5 dagen heb ik ze micro wormpjes gegeven.

ik had van iemand 3 entporties aaltjes/wormpjes gekocht maar in de kweekkamer is het veel te warm dus na 2 dagen was 1 kweek van de aaltjes al mislukt.

Vanaf dat moment ben ik ook pas gaan waterverversen en heb ik de visjes overgeplaatst in de cubus van 20 bij 20..
Hier kunnen ze goed in vrijzwemmen en ze zijn nu wel in staat om achter voer aan te zwemmen.

Omdat ik ook 10 vuurgarnalen, en een slakkenkweek(voor mijn dwergkogelvis) in die cubus heb zitten heb ik het schuimfilter wel draaien maar heeeeeel zachtjes...En in mijn ogen worden de visjes er meteen sterker door als ze meteen moeten leren zwemmen met stroming(en de zwakkere vallen dan vanzelf af)

Nu ben ik 3 weken verder...en voer ze nu nog maar 2 keer per dag.
Ik neem een kommetje van het cubus water
Doe daar wat poedervoer in en aardig wat micro wormen en dat gooi in in de cubus.
Na 3 dagen hevel ik de bodem af en zeef het water,het water gaat terug in de bak aangevuld met gewoon kraanwater(op temperatuur)

Ik heb inmiddels 5 visjes van een halve cm en een stuk of 10 die nog veel kleiner zijn.

Ja ik weet dat er een risico is dat die 5 grote op gegeven moment de kleine broertjes/zusjes gaan opeten maar...THATS NATURE...
De wet van de sterkste...anders krijg je toch ziekige visjes later.

De 3e week krijg je de meeste uitval,dan gaan ze hun labyrinth orgaan ontwikkelen en dan moet je dus niet schrikken als je een paar visjes per dag ineens ziet drijven..die zijn gewoonweg verdronken omdat hun orgaan niet goed ontwikkeld is.In deze periode moet je absoluut zorgen dat de temperatuur boven het water gelijk is aan het water zelf.
Zoals ik zei is de kweek kamer bij mij vrij warm,bijna nog warmer dan het water maar dat is dan minder erg.(en nee..heb daar geen kachel aanstaan,is gewoon een warme kamer)

Artemia kweek ik niet..heb het tig keer geprobeerd maar werkt voor geen meter dus ben ermee gestopt.Ik zal wel iets fout doen met zoutgehalte of warmte of slechte eitjes of zoiets.

Tot zover hoe IK de dwergoerami kweek heb lopen.

Bedankt Edwin voor je verhaal!
hier heb ik veel aan!

EdwinLelystad zei:
De 1 die nog over is laat zich heel soms zien en is nu ongeveer 2 cm en een vrouwtje..die overleeft het vanaf nu wel.
Bij zulke kleine visjes kan je het geslacht nog niet zien. Eventuele kleuring komt als ze iets groter zijn.

@ botia...ok..dank je..heb ik ook weer iets geleerd.. Het visje is volledig grijs ,net als mama vis, dus ik ging er vanuit dat het een vrouwtje was...mijn fout.sorry.

EDWIN????
Artemia kweek ik niet..heb het tig keer geprobeerd maar werkt voor geen meter dus ben ermee gestopt.Ik zal wel iets fout doen met zoutgehalte of warmte of slechte eitjes of zoiets.

Nou ,gaat hier fluitend.
Us20abYEkuaWIJYEDwKotA1pAIEfw_eO.jpeg

Als je dat 1 keer gelukt, gaat het steeds betr.
Zuurstof is ook belangrijk, plus dat het levend is, en goedkoop gezien.

Oei,wat groot.

Ja..ik had er al eens over in een ander topic. ok even off topic dan.

Ik gebruik het zout en eitjes van JBL (zelfde die ik op je foto zie staan)

Gebruik een 2 liter fles,op de kop,zout/eitjes verhouding zoals jbl aangeeft dus 3 zout-maatlepels jbl zout,1,5 ei-maatlepel jbl eitjes
,luchtslang er van boven in tot in de dop en dusdanig pruttelen dat elke eitje blijft bewegen...in een kamer van tussen de 22 en 26 graden...
Na 36 uur heb ik maximaal 50 rondzwemmende artemiatjes.
na 48 uur maximaal 100 en daarna houd het op...na 72 uur trek ik de stekker eruit en gooi ik het weg (levende artemia er natuurlijk eerst uitgehaald)
Dat het langer dan 24 uur duurt komt door de temperatuur,dat weet ik.
Maar omdat zoveel eitjes niet uitkomen is het een ramp en gedoe om die paar levende artemia eruit te vissen..daar heb ik geen geduld voor.

Vorige week voor de grap de luchtslang eruit getrokken en eruit gelaten en 1 druppel liquifry in de fles gegooid...heb nu stuk of 100 steeds groter wordende artemia zwemmen...leuk voor mijn dwergkogel om vanavond te eten.

Zal eens kijken of ik dit weekend nog eens ga proberen dan,kep de eitjes en het zout er toch staan dusss.

Momenteel kweken mn goeramies 1 nest per week.
Ik heb nu rondzwemmende kleintjes, maar nog geen voer. De pantoffeldiertjes laten nog op zich wachten.
Ook de liquifry 1 was uitverkocht..

Ik geef ze nu gevijzelde tabletjes opgelost in water, ik weet niet of ze het ook eten.

Wat kan ik ze nog meer geven in de tussentijd? Eigeel?

Misschien handig om artemia in huis te halen. Je hebt aan eitjes en zout voldoende om een kweek op te zetten en dan heb je binnen 1 dag voldoende voeding.
Ik zou nu dan voer flink fijn proberen te maken of misschien kun je voer krijgen voor net geboren visjes. Er is ook stofvoer te koop in de handel.

Yep. Gekookt eigeel in een katoenen doekje. Onderdompelen en zachtjes laten druppelen in de kweekbak.

Zo,AAD, die kon ik nog niet. Goeie tip,hoor.

AadMec zei:
Yep. Gekookt eigeel in een katoenen doekje. Onderdompelen en zachtjes laten druppelen in de kweekbak.

Helemaal nieuw voor mij dit zeg 😉

Gebruikte mn vader al 40 jaar geleden (Brachydanio rerio).
Pas op voor teveel (vervuilt erg). Maar je kunt het zo mooi druppelgewijs doseren.

Overigens heb ik microwormen en waltherwormen.
De cultuur is zo eenvoudig dat ik niet snap dat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt.
Verder heb ik extreem fijn kweekvoer (poeder).

Zo he! dat noem ik nog eens snel antwoord! Bedankt allen!

Het stofvoer dat ik gebruik is een mengsel van vlokvoer en tabletjes wat gemalen is in een vijzel, dus dit is zeer fijn. Momenteel zit er al een eitje in het water. Ik zal je tip gebruiken, Aad.
Artemia-eitjes, waar kan ik die het beste halen ivm kwaliteit?

Ik heb ze nu in een lege ijscobak zitten in de kweekbak, moet ik ze daarin laten of rond laten zwemmen in de bak?

Offtopic, er is per ongeluk een lalia in mijn pantoffeldiertjeskweek gekomen, zo te zien zit die al wel te
smullen 😛 Helaas zijn er nog te weinig om te oogsten..

Wat ik doe als ik per ongeluk een visje afgeheveld heb van de bodem is....

een stuk luchtslang nemen van zeker 1 meter lang.
en dan 2 dikke rietjes in elkaar schuiven en over de slang heen..(eerst slang erdoor,dan rietjes in elkaar frutselen,anders krijg je de slang er niet meer door)
de rietjes zijn wat steviger zodat je de slang wat kunt sturen..

Zo kun je heel eenvoudig een per ongeluk verdwaald visje opzuigen in de slang zonder de kans dat je bij elke teug water inslikt.
Maar ga ervanuit dat iedereen die truc wel kent..

Eigeel heb ik 1 keer gebruikt,als tip van mijn schoonvader die dat vroeger ook altijd gebruikte.
Je geeft alleen wel heel snel teveel...savonds eigeel gegeven en de volgende dag stonk de bak als de hel dus 100% waterverversing gedaan.
Maar het is wel voer...voor als je niks anders hebt.

Toch teveel eigeel gebruikt, water stonk + veel sterfte..
De levende visjes zitten nu los in de plastic bak en krijgen nu pantoffeldiertjes en ander infuus.
Ik wil ook de artemiaeitjes halen van JBL, zijn deze goed?

Het kweekbakje staat weer in gebruik. Momenteel zijn ze vandaag net uitgekomen en krijgen zij liquifry 1.

Na veel mislukte pogingen heb ik nu een tiental kleintjes die eindelijk zo groot zijn dat ze artemia eten. Nu is de volgende vraag, tot welke grote kan ik.ze artemia blijven voeren? En is artemia een volwaardig hoofdvoer of moet ik voor nog iets zorgen, zoja wat dat en hoe?

Bij voorbaat dank,

Kikkervis

Ik voer tot gemiddeld 6/8 weken artemia, daarna geef ik vaak geknipte/ gesneden tubifex gezamelijke met de artemia. Dit omdat er vaak grootte verschil tussen jongen zijn. Snij de tubifex wel mini dan zullen ze het sneller pakken en of echt de tubifex gaan selecteren op de allerkleinsten 😉

Zodra ze groter dan 1cm zijn, kan je ze verschillende soorten babyvoer geven, maakt niet uit welk merk, afwisseling is handig. Artemia kan je in principe blijven geven als hoofdvoer, volwassen vissen eten het ook. Watervlooien zijn ook een goed voer voor opkweek en azijnaaltjes zijn ook heel goed, omdat ze bovenaan blijven zwemmen, waar goerami's dus zitten.

Dankjewel! Ik geef voorlopig nog artemia. Ik had fijngewreven droogvoer geprobeerd, maar dat spugen ze weer net zo hard uit..

Pol, aan wat voor babyvoer moet ik aan denken?

Ik geef korrelvoer in poedervorm, deze stop ik in een verstelbare pepermolen. Met deze molen kun je het poeder zo geven aan je jongen. Niet teveel want het vervuilt snel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan