Mijn eerste broedsel van dwerggoerami was totaal onverwacht en was dus na 3 dagen niks van over.
Een week later had ik al een 2e broedsel en heb ik in een aanhangend kweekbakje proberen groot te brengen met alleen liquifry 1 en stofvoer.
Met aanhangend kweekbakje bedoel ik dit:
easy breeding box xxl
* als de link naar de webwinkel niet mag dan aub verwijderen,ik heb hem hier zelf ook NIET gekocht*
Van dat broedsel zijn er 3 visjes overgebleven en mijn rio180 was 1 zweefalgen bak geworden door dat bakje,zonder het te merken geeft zo,n kweekbakje toch een hoop afvalstoffen en dat trok de grote bak niet meer.
Toen de overgebleven 3 visjes ongeveer 1 cm waren heb ik ze in de grote gezelschap bak gedaan...resultaat...nog 1 over.De andere 2 zullen wel opgegeten zijn..denk iets te voorbarig geweest en niet aan de gulzige Rode Rio's gedacht.De 1 die nog over is laat zich heel soms zien en is nu ongeveer 2 cm en een vrouwtje..die overleeft het vanaf nu wel.
Het 3e nestje was ik voorbereid..ik had een cubus gekocht van 20 bij 20 cm..daar een sponsfiltertje in gehangen en een thermostaat.
Totale kosten ongeveer �20.Deze had ik gevuld met aquarium water en 1 deel van mijn externe filter uitgeknepen voor wat bacterien en 2 weken laten draaien.Wat vuurgarnalen erin als schoonmaakteam.
Zodra het dwerg goerami vrouwtje eitjes had gelegd heb ik het nest uit de grote bak geschept en eerst in een easy breeding box geplaats..niet aangesloten!!!Na 2 dagen gingen de visjes wat rondzwemmen en heb ik 90% van het nestmateriaal verwijderd met een pincet en HEEL GOED kijken.
De 1e week is het beter om een klein bakje te nemen,een bakje van de chinees is perfect.
De visjes gaan vrijzwemmen en moeten door het eten heen zwemmen want zelfstandig achter eten aanzwemmen hebben ze nog geen energie voor.
Dus hoe meer water hoe meer voer je erin moet hebben,gevolg...dag later is 90% van je voer aan het rotten op de bodem.
Ik heb ze de 1e week gevoerd met liquifry 1 en dan vanaf dag 2 zodra de ei-zak bijna weg was.
Maar dan niet gewoon de druppels erin laten vallen!!!
Ik nam steeds een mok water uit het grote aquarium,daar deed ik 1 druppel liquifry in en goed roeren en dat ging dan in het kweekbakje.
De liquifry is niet alleen voer voor de visjes maar is tevens voer voor levende organisme wat in de grote bak zit..en die organisme wordt dan weer door de visjes gegeten..een cirkeltje dus.
na 5 dagen heb ik ze micro wormpjes gegeven.
ik had van iemand 3 entporties aaltjes/wormpjes gekocht maar in de kweekkamer is het veel te warm dus na 2 dagen was 1 kweek van de aaltjes al mislukt.
Vanaf dat moment ben ik ook pas gaan waterverversen en heb ik de visjes overgeplaatst in de cubus van 20 bij 20..
Hier kunnen ze goed in vrijzwemmen en ze zijn nu wel in staat om achter voer aan te zwemmen.
Omdat ik ook 10 vuurgarnalen, en een slakkenkweek(voor mijn dwergkogelvis) in die cubus heb zitten heb ik het schuimfilter wel draaien maar heeeeeel zachtjes...En in mijn ogen worden de visjes er meteen sterker door als ze meteen moeten leren zwemmen met stroming(en de zwakkere vallen dan vanzelf af)
Nu ben ik 3 weken verder...en voer ze nu nog maar 2 keer per dag.
Ik neem een kommetje van het cubus water
Doe daar wat poedervoer in en aardig wat micro wormen en dat gooi in in de cubus.
Na 3 dagen hevel ik de bodem af en zeef het water,het water gaat terug in de bak aangevuld met gewoon kraanwater(op temperatuur)
Ik heb inmiddels 5 visjes van een halve cm en een stuk of 10 die nog veel kleiner zijn.
Ja ik weet dat er een risico is dat die 5 grote op gegeven moment de kleine broertjes/zusjes gaan opeten maar...THATS NATURE...
De wet van de sterkste...anders krijg je toch ziekige visjes later.
De 3e week krijg je de meeste uitval,dan gaan ze hun labyrinth orgaan ontwikkelen en dan moet je dus niet schrikken als je een paar visjes per dag ineens ziet drijven..die zijn gewoonweg verdronken omdat hun orgaan niet goed ontwikkeld is.In deze periode moet je absoluut zorgen dat de temperatuur boven het water gelijk is aan het water zelf.
Zoals ik zei is de kweek kamer bij mij vrij warm,bijna nog warmer dan het water maar dat is dan minder erg.(en nee..heb daar geen kachel aanstaan,is gewoon een warme kamer)
Artemia kweek ik niet..heb het tig keer geprobeerd maar werkt voor geen meter dus ben ermee gestopt.Ik zal wel iets fout doen met zoutgehalte of warmte of slechte eitjes of zoiets.
Tot zover hoe IK de dwergoerami kweek heb lopen.