Lage opbrengst potfilter(s) ?


D

Dazzler

Guest
Ik heb op mijn bak 2 eheim filter draaien. een eheim pro4 600 en een eheim pro3 1200XL

Nu heb ik al enig tijd het gevoel dat er echt veel te weinig stroming in mijn bak is, en dat er gewoon "te weinig" water door de filters loopt.

Gisteren dan toch maar eens de flow van de 1200XL gemeten. Officieel zou deze 1700 l/u moeten halen, dus gevuld en met enkele meters aanzuig/retour toch minstens de helft, liefst iets meer. Filter is goed onderhouden, dus zeker geen vuile media of zo!

Meting 1 - Rechtstreeks aan de UIT van de filter
- Gewoon kort stukje slang van de UIT van de filter direct in een emmer gehangen (emmer op zelfde niveau als filter, maw onder het aquarium.)
Gemeten uitstroom: 10 liter in 34 sec. Omgerekend dus 1058 liter/uur. Op zich niet zo heel slecht, ik had wel op iets meer gerekend....

Meting 2 - Aan de uitstroombuis die in het aquarium uitkomt
- Stukje slang aan de uitstroom naar een emmer die ook op hoogte van het aquarium staat.
Gemeten uitstroom: 10 liter in 1m 16 sec. Omgerekend dus 473 liter/uur. Dit is dus nog amper 28% of minder dan 1/3 van de officiële specificaties, en echt wel totaal ondermaats in mijn ogen.

Belangrijk om weten is wel, dat zowel aanzuig als retour leidingen uitgevoerd zijn in 16mm PVC buis, en er slechts een kort stukje "groene eheim slang" van 16/22 van de filter naar de PVC buis loopt.

Persoonlijk had ik liever 20 of 25 mm genomen, maar op aanraden van de leverancier van het aquarium toch voor 16mm gegaan. Zijn theorie was dat de 16/22mm slang van eheim perfect over een PVC buis van 16mm schuift zodat je geen slangtule moet gebruiken. Volgens hem is een slangtule voor een buis van 20mm namelijk intern even klein als een PVC buis van 16mm zonder slangtule (13mm binnenmaat dus) En dat de totale stroming maar zo groot kon zijn als het smalste punt, dus als er ergens 13mm intern zat, je evengoed alles intern 13mm kan doen.

Nu heb ik het gevoel dat mijn lage opbrengst toch komt doordat alles in PVC van 16mm is uitgevoerd (met uiteraard nog de nodige 90° knietjes om over de rand van de bak te gaan)

Ik overweeg om de hele zooi er uit te smijten en te vervangen door 20mm of 25mm PVC, en waar mogelijk geen knie van 90° maar bocht van 90° te gebruiken.

Voor ik dit echter doe wou ik even polsen of de lage opbrengst inderdaad zou kunnen komen door te smalle PVC leiding?
Welke diameter zou ik best nemen? Ik zat zelf te denken om de aanzuig kanten allemaal uit te voeren in PVC 25mm en de retour dan in PVC 20mm

PS: Voor de eheim pro4 600 heb ik nog geen meting gedaan, maar in de bak komt hier ook maar een zwak straaltje uit, dus hier hetzelfde verhaal!

Bedankt!
 
is ook wel logisch dat je opbrengst minder wordt met 16 mm pvc, want die is 16 mm uitwendig en maar iets meer dan 13 mm inwendig
 
Die waarden zijn zonder materiaal. hoor. En gevuld is het ook minder door verzadiging.


Ik overweeg om de hele zooi er uit te smijten en te vervangen door 20mm of 25mm PVC, en waar mogelijk geen knie van 90° maar bocht van 90° te gebruiken.

Verstandig. Knie en remmen af.
 
20mm slangtule is toch geen 13mm van binnen?
Anyhow het zal zeker verschil maken om alles uit te voeren in 20 of zelfs 25.
En ook de verzameling knietjes eruit halen zal helpen

Maar 1/3 overhouden is wel heel beroerd..
 
ik meende gelezen te hebben dat hij de slang op aanraden over een 16mm buis had geschoven en die is volgens mijn schuifmaat maar iets meer dan13 mm van binnen
 
Ben het met Bertus eens,Eheim geeft de cappaciteit van hun pompen weer zonder filtermateriaal.Dus als de filter substantie behoorlijk compact is gaat dit ten koste van de netto opbrengst van het uitstroomgedeelte, ofwel de netto uitstroom wordt minder als aangegeven.
 
Dan loopt er nog behoorlijk vel door heen , hoor.

Mot hij de filters eens wat nazien, wat er in zit.
 
Dank al voor de reacties.

Voor de goede verstaander: onder het aquarium aan de filter heb ik 1058 liter/uur. Dus er zit een verlies van 600 liter/uur tussen de filter en de uitstroom boven in de bak!

16mm PVC is idd 13mm binnenmaat. Nu zijn de officiele Eheim hulpstukken (aanzuigbuis, spraybar etc) zelf ook maar 14mm intern. Maar dat zijn korte stukken, merendeel (slang) gaat door 16mm

Dus ik vermoed dat lengte ook een heel belangrijke rol speelt, waarschijnlijk heb je meer verlies in 13mm over een afstand van 2 meter dan over een afstand van 40 cm ?

Dat fabrikanten hun capaciteit opgeven met lege filter en zonder leidingen wist ik wel. Ik lees op de meeste plaatsen dat je dus 50 a 60% overhoud in een echte setup. Maar dat zou dus nog 900 - 1000 liter moeten zijn, geen 473 liter...
 
Dank al voor de reacties.

Voor de goede verstaander: onder het aquarium aan de filter heb ik 1058 liter/uur. Dus er zit een verlies van 600 liter/uur tussen de filter en de uitstroom boven in de bak!

16mm PVC is idd 13mm binnenmaat. Nu zijn de officiele Eheim hulpstukken (aanzuigbuis, spraybar etc) zelf ook maar 14mm intern. Maar dat zijn korte stukken, merendeel (slang) gaat door 16mm

Dus ik vermoed dat lengte ook een heel belangrijke rol speelt, waarschijnlijk heb je meer verlies in 13mm over een afstand van 2 meter dan over een afstand van 40 cm ?

Dat fabrikanten hun capaciteit opgeven met lege filter en zonder leidingen wist ik wel. Ik lees op de meeste plaatsen dat je dus 50 a 60% overhoud in een echte setup. Maar dat zou dus nog 900 - 1000 liter moeten zijn, geen 473 liter...
klopt hoor, je hebt dan meer wrijving in je leidingwerk.
dacht dat het josy of joki of iets wat erop leek een keer een mooi rekenvoorbeeld had gemaakt in 1 van de topics hier
 
Waarom moet er nu steeds meer en meer met pvc gewerkt worden,ik heb het idee dat de pvc behoorlijk tegenwerkt in bovengenoemd voorbeeld.Ik zie geen voordelen bij het gebruik van pvc,behalve dat het er heel leuk uitziet met al die regelkraantje's en jawel het strakke ontwerp en aanzien.

Simpel is ook goed dus probeer eens de orginele slangen terug te zetten,en laat ons weten dat dat geholpen heeft,,.

Ik mag ernaast zitten,maar de gebruikte pvc leidingen geven tegendruk,en knijpen de cappaciteit.
 
Bij gebruik van pvc : 2 x 90* knie vervangen door bochten van 2 x 45* en 1 x 90* , hierdoor krijg je een snellere doorstroming.
 
Waarom moet er nu steeds meer en meer met pvc gewerkt worden,ik heb het idee dat de pvc behoorlijk tegenwerkt in bovengenoemd voorbeeld.Ik zie geen voordelen bij het gebruik van pvc,behalve dat het er heel leuk uitziet met al die regelkraantje's en jawel het strakke ontwerp en aanzien.

Simpel is ook goed dus probeer eens de orginele slangen terug te zetten,en laat ons weten dat dat geholpen heeft,,.

Ik mag ernaast zitten,maar de gebruikte pvc leidingen geven tegendruk,en knijpen de cappaciteit.
De gebruikte pvc is in dit geval te klein idd.

Maar probeer jij maar eens een pn16 buis je laten verzakken of te knikken waardoor je flow belemmerd word.
Het is dus niet alleen puur voor het oog of voor de lol
 
Begrijp niet geheel wat bedoeld wordt met pn 16 buis en verzakken of knikken.

Vandaag een nieuwe pomp ontvangen/ laten bezorgen,ondanks dat ik eheim vaak aanbeveelt toch gekozen voor de cristal profi e 1902 vanwege het lage stroomverbruik en de inhoud van het filter,en natuurlijk de prijs van deze pomp.

Er zitten behoorlijk dikke slangen bij,binnendiameter is 20 mm.Zowel natuurlijk de aanzuig en retour maar deze zijn niet direct zichtbaar en zitten achter het aquarium,a.s weekend maar eens opstarten.
 
Begrijp niet geheel wat bedoeld wordt met pn 16 buis en verzakken of knikken.

Vandaag een nieuwe pomp ontvangen/ laten bezorgen,ondanks dat ik eheim vaak aanbeveelt toch gekozen voor de cristal profi e 1902 vanwege het lage stroomverbruik en de inhoud van het filter,en natuurlijk de prijs van deze pomp.

Er zitten behoorlijk dikke slangen bij,binnendiameter is 20 mm.Zowel natuurlijk de aanzuig en retour maar deze zijn niet direct zichtbaar en zitten achter het aquarium,a.s weekend maar eens opstarten.
De 1902 maakt gebruik van 19/25 slangen.

Maar PN16 duid op de druk klasse, die wanden zijn dan dikker dan bij afvoer buizen op PN10
 
Begrijp niet geheel wat bedoeld wordt met pn 16 buis en verzakken of knikken.

Vandaag een nieuwe pomp ontvangen/ laten bezorgen,ondanks dat ik eheim vaak aanbeveelt toch gekozen voor de cristal profi e 1902 vanwege het lage stroomverbruik en de inhoud van het filter,en natuurlijk de prijs van deze pomp.

Er zitten behoorlijk dikke slangen bij,binnendiameter is 20 mm.Zowel natuurlijk de aanzuig en retour maar deze zijn niet direct zichtbaar en zitten achter het aquarium,a.s weekend maar eens opstarten.

Tuinkabouter bedoelt dat je slangen vaak gaan knikken doordat ze langzaam aan zakken onder hun eigen gewicht.
Maar ook daar kan je uiteraard clips voor kopen om het netjes te bevestigen.
PVC ziet er gewoon strak uit en met de kogelkranen kan je alles mooi afsluiten.
Ook kan je mooi aftapkranen maken en gardena koppelingen integreren.
Ik denk echter niet dat het ene beter is dan het andere, gewoon een keuze.
 
PVC ziet er gewoon strak uit en met de kogelkranen kan je alles mooi afsluiten.
Ook kan je mooi aftapkranen maken en gardena koppelingen integreren.
Ik denk echter niet dat het ene beter is dan het andere, gewoon een keuze. ..

Zij dingen die eigenlijk niet hoeven. kosten op het sterfhuis.
 
Bedankt allemaal.

Bestelling van een hoop PVC materiaal (alles in 25mm) is geplaatst!

Als alles omgebouwd is doe ik mijn test opnieuw en zal ik jullie op de hoogte houden van de resultaten!
 
Gisteren een dagje bezig geweest met de boel om te bouwen.

's morgens begonnen met de filters af te koppelen, deze zijn vervolgens een hele dag blijven draaien met de instroom/uitstroom in een tijdelijke bakje, kwestie van de opgebouwde bacteriecultuur niet al te hard te verstoren....

Daarna alle leidingen PVC 16mm er uit gesloopt, en gestart met de opbouw van alles in 25mm PVC. Dit was even puzzelen want deze nemen uiteraard een pak meer plek in den 16mm PVC, dus het was even puzzelen om alles er opnieuw in te krijgen, en de nodige aanzuig en retour buizen te krijgen waar ik ze wou hebben.

PVC buis 25mm, ik probeer ze min mogelijk knietjes van 90° te gebruiken, wel bochten van 90°:

LeidingOmbouw1.jpg




De enige plek waar ik wel een knietje van 90° heb gebruik was vlak voor de spray bar. Dit kon niet anders omdat deze anders naar mijn mening te laag onder het oppervlak kwam te hangen:


LeidingOmbouw2.jpg




Aan het afgesloten einde van de spray bar zitten uiteraard ook enkele knietjes van 90° maar deze dienen hier enkel om de spray bar te ondersteunen, op dit punt stroomt er uiteraard gaan water meer door de buis.
De spraybar is trouwens uitgevoerd in helder PVC, zodat dit onder wat veel minder hard opvalt dan dat grijze spul.


LeidingOmbouw3.jpg




De eerste buizen zitten er in. In totaal moeten er 5 buizen door de droogkamer: 2x aanzuig eheim 3 pro 1200XL, 1 x aanzuig eheim pro4+ 600 en 2x uitstroom van elke filter.
Het buisje helemaal rechts is voor de goede opletter inderdaad nog PVC 16mm, maar dit is de automatische vulleiding welke dmv een magneetventiel en timer 3x per week telkens zo'n 75 liter vers water in de bak laat lopen. Daar is 16mm perfect voldoende voor!


LeidingOmbouw4.jpg




Alles zit er in. Hier hebben we, vanaf de achterkant naar voor gezien:
1) uitstroom Eheim 3 1200XL, loopt naar de spray bar die in de linkerhelft van het aquarium zit.
2) aanzuig 1 van Eheim 3 - deze trek water weg achter de achterwand aan de linkse kant.
3) uitstroom Eheim 4+, loopt naar de spray bar die aan de rechterhelft van het aquarium zit.
4) aanzuig van Eheim 4 - dit is eigenlijk een overloopkamer, zodat ik ook afzuiging aan het oppervlak heb. De overloop die in deze droogkamer zit gaat niet naar een bioloog met naar de riool, en maakt deel uit van het automatisch waterverversen
5) aanzuig 2 van Eheim 3 - deze trekt water weg achter de achterwand aan de rechte kant.


LeidingOmbouw5b.jpg




Onder het aquarium ziet het er dan een beetje zo uit, alles nogal fel op elkaar maar met 25mm is er nu eenmaal niet erg veel plaats (de bodemdoorvoer in de droogkamer is nu eenmaal niet groter):


LeidingOmbouw6.jpg




Vroeger had ik ook 1 spray langs de smalle kant van het aquarium, die dus in lengte richting stroomde. Het leek mij beter om bij de verbouwing gelijk dit aan te passen en de spray bar van achter naar voor te laten stromen.
De uitstroom is echt een pak krachtiger!


LeidingOmbouw7.jpg




Hier goed te zien, de uitstroom van de spray bar komt echt wel veel kracht tegen de voorruit. Het water staat hier nog niet op niveau, normale waterstand is tot net voorbij de houtkleurige afwerking...


LeidingOmbouw8.jpg




Al bij al zeker een geslaagde verbouwing denk ik (tijd moet het nog uitwijzen) maar ik ben initiëel zeer tevreden. De capaciteit is enorm verbeterd, de uitstroom is zichtbaar veel krachtiger.

Als ik objectief naar de metingen ga kijken, had ik op de Eheim 3 tot vorige week een debiet van +/- 473 liter/uur aan de uitstroom in het aquarium, en 1058 liter/uur onder het aquarium gemeten rechtstreeks aan het filter.

Na de aanpassingen vulde de emmer onder het aquarium (rechtstreeks aan de filter, en dus bij wijze puur gebaseerd op hevelwerking) zich in amper 20 seconden wat dus zou neerkomen op zo'n 1800 liter/uur. Das dus meer dan de officiële specificatie van Eheim, maar dat is natuurlijk onder het aquarium gemeten, en dan krijg je natuurlijk door de hevelwerking en druk een veel groter debiet (omdat het water niet terug omhoog moet)

Aan de uitstroom boven in het aquarium kom ik op ongeveer 35 a 40 seconden om de emmer te vullen (was een beetje lastig om alles in de emmer te mikken) maar dat moet dus ergens rond de 950 à 1000 liter/uur zitten nu. Dus toch een complete verdubbeling in debiet, en zeker in lijn met de verwachte capaciteit van zo'n filter.

Van de Eheim 4+ had ik vooraf geen meting gedaan, maar puur op het zicht is de verbetering hier vergelijkbaar. Voorheen had ik op deze filter zelfs geen spray bar zitten, maar een gewoon open buis, en wat daar uitkwam was maar triestig, echt een flauw straaltje. Nu zit hier ook een spray bar op en ook hier heb ik nu een krachtige stroming richting voorruit (zei het minder krachtig dan de eheim 3, maar dat is uiteraard logisch)

Bij de initiële opstart had ik helaas wel enorm veel last van een zeer vervelend verschijnsel: een erg hoge fluit/gepiep en voelbare resonantie/trilling in de spray bars. Ik had bij aanvang in elke spray bar 9 gaatje van 4,5mm geboord, net zoals in een originele eheim spray bar zitten.

In de spray bar van de Eheim 4+ heb ik deze 9 gaatje vergroot tot 5 mm om het stil te krijgen, bij de spraybar van de Eheim 3 heb ik dit ook gedaan maar dat was initieel niet voldoende, hier heb ik nog 2 extra gaatjes bij gemaakt om deze ook stil te krijgen.

Het wateroppervlak staat nu ook over het hele oppervlak in beweging (het is geen golfslagbad, maar je ziet duidelijk een goede rimpeling op het oppervlak) waar dit vroeger beperkt was tot ongeveer de eerste 50 cm voorbij de spray bar, waarbij de overige 150cm eigenlijk gewoon stil stond....

's avonds bij voedertijd was ook heel zichtbaar dat de stroming echt wel totaal anders en veel sterker is dan vroeger. Waar het eten vroeger min of meer gewoon bleef drijven waar ik het had gestrooid, en alle vissen als 1 massa op elkaar hingen waar het eten zich bevond, was het eten nu op enkele seconden door het hele aquarium en alle waterlagen verdeeld. De vissen moeten dus niet meer op 1 plek gaan samentroepen en kunnen veel meer door de hele bak "op jacht" gaan naar rondzwevende vlokken.


Ben voorlopig heel blij dat ik alles aangepast heb!

mvg,
Dennis
 
Klinkt als geslaagd inderdaad. Ben overigens wel heel benieuwd naar een foto-album of iets van ja bak qua techniek enzo. Ziet er goed uit met automatische vulling enzo!
 
Mike, ik zal hierbij enkele foto's plaatsen van de opbouw van de bak!

Het is een aquarium op maat gebouwd, zodat dit netjes langs de beschikbare muur past!

De kast heb ik zelf gebouwd. Deze is gemaakt van een gelast stalen frame, en langs de buitenzijde afgewerkt met MDF, invallende deurtjes met push-to-open drukknoppen, en gelakt in licht beige kleur, idem als de muur:
Aqua2018_06.jpg



Hier staat het nieuwe aquarium net op zijn plaats. De achterwand is een "Rockzolid Borneo" welke door de LFS is ingebouwd uit 1 stuk, voordat de glazen trekstrips gemonteerd werden. In de rechterhoek zit een droogkamer om alle techniek van/naar de kast te krijgen, en een overloop, welke deel uitmaakt van het automatisch verversen. (op de foto had ik zelfs de foam onder de bak nog niet correct afgesneden!)
Aqua2018_09.jpg



Op de bodem van het aquarium heb ik een 5mm dikke PVC plaat gelegd om het glas van de bodem te beschermen tegen alle stenen die er inkomen (Malawi biotoop)
Aqua2018_11.jpg



Bovenop dit PVC heb ik nog een laag grindfolie geplaatst, zodat als de vissen straks in het zand gaan graven, die witte plaat nooit zichtbaar kan worden.
Aqua2018_12.jpg



Dan een beetje meer details over de gebruikte technieken.
Onderin de kast zit aan de linkerkant de electriciteit. Uiterst links hangt eerst een zekering kastje, met hierin, van links naar rechts:
1) Aardlek schakelaar + zekering combinatie (16A - 30mA)
2) Digitale kilowattuur meter, zodat ik het totale verbruik van het aquarium perfect kan opvolgen
3) Digitale tijds schakelaar (om later magneetventiel te sturen)

Rechts hangen een aantal kabelgoten waar alle stopcontacten inkomen.
Aqua2018_01.jpg



Er bleef nog net genoeg plaats over in het kastje voor de led driver. Deze LED driver dient voor de verlichting onder in de kast, hiervoor heb ik enkele kitelight LED bars van m'n oude aquarium gerecupeerd!
Aqua2018_02.jpg



Hier zie je de totale opbouw. De rode stopcontacten zijn stopcontacten die permanent stroom geven. Hierop komen de pompen, verlichtingscontroller, temperatuurcontroller....
Het orange stopcontact is het stopcontact dat achter de tijdschakelaar zit, en welke dus timer gestuurd aan/uit gaat als onderdeel van de automatische waterverversing.

Het zwarte blokje is van de Aqua Medic T Controller Twin, en de zwarte stekker die hier inzit gaat dus naar m'n staafverwarmer.
Aqua2018_03.jpg



Aan de rechterkant van de kast hebben we dan het water gedeelte.
(bovenaan zie je de oude kitelight LED hangen!)

Water toevoer uit de muur (rode vlinderkraan) gaat via een waterteller - kan ik ook het verbruikte aantal liters controleren - naar een klein distributieblok. Vandaar loopt er 1 leiding rechtstreeks naar een dienstkraantje, waar ik dus eenvoudig een tuinslang kan aansluiten, bvb voor initieel vullen of grote (manuele) waterversingen.
Een 2° leiding loopt naar een magneetventiel, vervolgens een naaldventiel voor fijnregeling van het debiet, en kan dan via een slang straks richting vulleiding aquarium.

De grote buis centraal is uiteraard de afvoer naar het riool. Hier gaat later een buis vanuit de overloop naartoe, zodat bij het verversen het "overschot" aan water gewoon naar het riool loopt.

Uiterst rechts tegen de zijwant hangt een eigen creatie. Dit is mijn eigenbouw doorstroom verwarmer. Dit is eenvoudig een stuk 50mm PVC buis met de nodige bochten en eheim slangkoppelingen, en binnenin zit een Schego titanium staafverwarmer van 300 watt.
Aqua2018_04.jpg



Aan de binnenzijde van de deur hangt de Aqua Medic T controller welke de staafverwarmer aanstuurt. De sensor zelf hangt bovenin het aquarium.
Aqua2018_05.jpg




Nog even een extra woordje over de filtratie en waterverversing:
Ik gebruik 1 eheim pro3-1200XL waarvan de aanzuigbuizen (deze heeft er nl 2) het water wegzuigen achter de achterwand, respectievelijk vanuit de rechterhoek en linkerhoek van het aquarium. Er zit hiervoor een klein roostertje ingewerkt in de benedenhoeken van de achterwand.
Daarnaast heb ik een eheim 4+ 600 waarvan de aanzuigbuis in m'n overloop zit. De overloop zelf wordt dus "leeg getrokken" door deze eheim, en water loopt via een kam vanuit het aquarium opnieuw de overloopkamer in. Hierdoor heb ik ook dat water niet enkel onderin de hoeken maar ook aan het oppervlak weggetrokken wordt.

In deze overloopkamer zit bovendien een standbuis, zoals bij een klassieke bioloog, alleen komt deze dus niet in een bioloog uit maar gaat naar het riool. Aangezien mijn potfilter een gesloten systeem zijn en dus geen water toevoegen/wegnemen staat het waterniveau in de bak altijd gelijk met de bovenkant van de standbuis, zonder evenwel over te lopen.

Het magneetventiel gaat 3x per week gedurende 45 minuten open. Het naaldventiel achter dit magneetventiel is zo afgesteld dat er op die 45 minuten in totaal 75 liter vers water in het aquarium loopt. Het teveel aan water loopt via de standbuis naar het riool.

Alzo komt er dus elke week 225 liter vers water in de bak, op een totaal netto volume van 550 liter. 50% dus.

Door met het naaldventiel de stroom genoeg te verminderen dat het 45 minuten duurt, krijg je ook geen al te grote schommelingen in de temperatuur van het water (van zodra de temperatuur zakt schiet de aqua medic in gang, en is de verwarming perfect in staat het water voldoende bij te verwarmen zodat de temperatuur niet gelijk met enkele graden zakt)



Waar ik verder even geen foto's van bij de hand heb, is de verlichting. Hiervoor heb ik een controller van JMB hangen, de JMB Multi Controller, deze heeft 2 gescheiden circuits, nl 1 circuit met 3 afzonderlijk te regelen uitgangen voor gewonen witte leds, en 1 circuit met RGB uitgangen voor de sturing van RGB leds. Verder is deze voorzien van zowel USB als Wifi om hem te programmeren.

In de bak hangen 2x JMB High power LED bars van 180cm (54W / stuk) en 1x JMB RGB LED bar van 150cm (22W)

Deze RGB bar gebruik ik om in de voormiddag een zonsopgang te simuleren (ik laat deze via rood/orange evolueren naar geel, waarna de witte bars van 180 bij opkomen en er uiteindelijk enkel "wit" licht is. 's avonds gaat het witte licht dimmen, en gelijktijdig gaat ook de RGB waar aan om via geel/orange/rood een zonsondergang te simuleren, om vervolgens nog een uurtje blauw nachtverlichting te geven alvorens geheel uit te gaan.


Eens gevuld met stenen, zand, water en vissen ziet eea er dan zo uit:

 
Om heel eerlijk te zijn vind ik het jammer om te zien dat je voor flexibel koper hebt gekozen na al die tijd/energie/geld wat je hebt gestoken in de rest van je techniek.
 
Ziet er strak uit!

Mooi om te zien wat een verschil het maakt, als de leidingen juist gekozen worden.
 
Sinds afgelopen weekend draaid er op mijn bak een jbl E 1902 greenline 1900 liter, de eheim 600 liter per uur is door dit filter vervangen,wel erg dikke slangen,maar goed het werkt perfect,En dat is naar wens,ook erg stil.

Ik heb op mijn bak ook een bioloog draaien en ik heb al even geleden een overloopschot in de hoek van het aquarium gelijmd met een pvc buis ( in de bodem) die de hoogte van het waterniveau bepaald.De inzuigbuis/ inlaat hangt in de overloop en is dus niet zichtbaar,die hangt daarin.Er zitten in het overloop schot aan beide zijden 2 ronde inlaat roosters 5 cm.boven de bodem en er is ook een oppervlakte afzuiging.

Ik blijf regelmatig,nog steeds redelijk veel water verversen en nadat het filter afgelopen zaterdag aangesloten was en ik een dag later ging verversen begon het filter lucht aan te zuigen,na enig zoekwerk lag dit aan de aanzuigbuis,deze is in diepte af te stellen door deze te verticaal te verschuiven.Op het punt dat bij de verschuifbare inlaat het waterniveau daalt gaat de pomp lucht aanzuigen,daar moet ik nog eens wat op verzinnen of verversen boven de verschuifbare inlaat.
 
diepte af te stellen door deze te verticaal te verschuiven.Op het punt dat bij de verschuifbare inlaat het waterniveau daalt gaat de pomp lucht aanzuigen,daar moet ik nog eens wat op verzinnen of verversen boven de verschuifbare inlaat.

Juist. Daardoor kreeg ik een tetratec ook niet aan de praat bij en kennis. zit 1 ringetje in. is te weinig. Misschien een doorzichtig pvc pijpje overheen doen.


Kwam ik thuis achter door de slangen in een emmer te hangen
.
Heb hem nog steeds.
 
Ook hier een weer een steeds vaker optredend fenomeen, dat ik niet goed kan begrijpen. Waarom moet de filter UITSTROOM zo nodig op de voorruit, dus van achter naar voor gericht worden?
Is toch logischer om dat in de richting van de grootste lengte te doen, waarbij het ook nog eens zo is dat de vissen zich van hun mooiste, = de zijkant, kant laten zien als ze in de stroming staan.
Iemand hier een verklaarbare reden voor?:S:S:S
 
Ook hier een weer een steeds vaker optredend fenomeen, dat ik niet goed kan begrijpen. Waarom moet de filter UITSTROOM zo nodig op de voorruit, dus van achter naar voor gericht worden?
Is toch logischer om dat in de richting van de grootste lengte te doen, waarbij het ook nog eens zo is dat de vissen zich van hun mooiste, = de zijkant, kant laten zien als ze in de stroming staan.
Iemand hier een verklaarbare reden voor?:S:S:S

Mijn gevoel hierbij is momenteel inderdaad ook een beetje dubbel. Vroeger had ik de uitstroom helemaal link, richting rechterkant. Maar omdat deze zo zwak was kwam deze totaal niet tot de rechterkant.

Dus dacht ik, van achter naar voor is zowieso een korte afstand, dat gaat beter lukken. Nu in combinatie met de dikkere PVC leiding en het veel hogere debiet, lijkt een stroming van achter naar voor misschien weer wat te veel van het goede. Anderzijds blijf ik mij dan wel de vraag stellen of er nu voldoende debiet zou zijn om een afstand van 2 meter efficient te overbruggen....

Ik ga even afwachten nu en het gedrag van de vissen observeren voor ik beslis of ik nog verder aan het experimenteren ga...
 
Ook hier een weer een steeds vaker optredend fenomeen, dat ik niet goed kan begrijpen. Waarom moet de filter UITSTROOM zo nodig op de voorruit, dus van achter naar voor gericht worden?
Is toch logischer om dat in de richting van de grootste lengte te doen, waarbij het ook nog eens zo is dat de vissen zich van hun mooiste, = de zijkant, kant laten zien als ze in de stroming staan.
Iemand hier een verklaarbare reden voor?:S:S:S
Deze stroming valt Opzich wel mee, het is niet zo intens dat de vissen ertegenin moeten zwemmen.

Op de foto’s lijkt het heel wat maar dat valt uiteindelijk wel mee.
Het is 1 van de makkelijkste manieren om te garanderen dat je gefilterde water overal in het aquarium komt en goed verdeeld word.
Maar het hoeft geen wervelwind te zijn wat het soms wel lijkt
 
Ook hier een weer een steeds vaker optredend fenomeen, dat ik niet goed kan begrijpen. Waarom moet de filter UITSTROOM zo nodig op de voorruit, dus van achter naar voor gericht worden?
Is toch logischer om dat in de richting van de grootste lengte te doen, waarbij het ook nog eens zo is dat de vissen zich van hun mooiste, = de zijkant, kant laten zien als ze in de stroming staan.
Iemand hier een verklaarbare reden voor?:S:S:S
Het is zinvol om stroming te creëren door de kortste afstand te overbruggen. Wanneer je dat dan doet middels een spraybar over de volle achter breedte van je bak krijg je een prachtige verdeling van je waterdistributie. Omdat bij mij de stroming vlak onder het wateroppervlak lichtjes naar beneden is gericht kaatst het op de voorruit waar het naar beneden gedrukt wordt en over de bodem, altijd een moeilijke plaats om distributie te verkrijgen, terug keert naar achter en daar weer naar boven komt. Mijn aanzuiging zit rechts achter waardoor het water in spiraalvormige beweging naar rechts wordt getrokken. Werkt perfect en de stroming bereikt alle hoeken en gaten. Een stroming hoeft niet altijd zo sterk te zijn dat vissen erin gaan zwemmen en zo hun mooie kant niet zouden laten zien. Mijn vissen laten de kanten zien die ze willen, roodkopzalmpjes willen trouwens wel eens een stroom opzoeken maar zoeken ook wel de rust.
 
Tja alle redeneringen die ik lees als reactie op mijn vraagstelling, kunnen ook gelden voor de door mij "normaal" gevonden uitstroming in de lengte richting van de bak.. Alles wat wordt beschreven gaat immers ook op voor de zij opstelling...De wet van Pascal, geeft aan dat een druk uitgeoefend op een vloeistof zich naar ALLE kanten even sterk verdeeld, dus ook het totale debiet van een uitstroom...!
Immers als er aan de ene kant van de bak ( zij of achterkant is niet van belang) 50 liter vloeistof wordt verplaatst dan is de DRUK en de HOEVEELHEID in beide gevallen tegen de tegenovergestelde bakzijde even groot.
Zo gezien gaat de stelling van betere verdeling dus niet op.......! Soms wordt het oog bedrogen....!!:sorry:
 

Terug
Bovenaan