benvo
Well-known member
De wet van Pascal geeft inderdaad aan dat druk uitgeoefend op een vloeistof zich naar alle kanten even sterk verdeeld. Je vergeet even erbij te vermelden dat dit opgaat bij, "een geheel gevuld én gesloten vat!" Even compleet dus;Tja alle redeneringen die ik lees als reactie op mijn vraagstelling, kunnen ook gelden voor de door mij "normaal" gevonden uitstroming in de lengte richting van de bak.. Alles wat wordt beschreven gaat immers ook op voor de zij opstelling...De wet van Pascal, geeft aan dat een druk uitgeoefend op een vloeistof zich naar ALLE kanten even sterk verdeeld, dus ook het totale debiet van een uitstroom...!
Immers als er aan de ene kant van de bak ( zij of achterkant is niet van belang) 50 liter vloeistof wordt verplaatst dan is de DRUK en de HOEVEELHEID in beide gevallen tegen de tegenovergestelde bakzijde even groot.
Zo gezien gaat de stelling van betere verdeling dus niet op.......! Soms wordt het oog bedrogen....!!
Een druk die wordt uitgeoefend op een vloeistof die zich in een geheel gevuld en gesloten vat bevindt, zal zich onverminderd in alle richtingen voortplanten.
Maar wij hebben het hier over een aquarium en die is niet geheel gevuld noch gesloten..