LED verlichting voor 60cm diep aquarium.


RomboNub

Well-known member
Lid geworden
21 augustus 2007
Berichten
1,473
Zoals de titel al zegt: Ik zoek een goede LED verlichting voor mijn aquarium van 60cm diep. Het zijn geen veel eisende planten, maar ik zie dat wat ik nu heb niet genoeg is. Ik weet niet meer hoeveel Watt de strips zijn die er nu boven op liggen, maar ik begon 8 jaar geleden net een Tangayika bak dus toen besteedde ik er niet echt veen aandacht aan. Inmiddels is het een Z-Amerika bak en wil ik toch wat groene plantjes houden.

Er liggen nu 4 strips (2x 2 in serie) van kitelight, maar dat werkt dus niet.

De strips zijn gekoppeld aan een controller.

Ik ben dus opzoek naar nieuwe ledstrips, die ik het liefst kan koppelen aan de bestaande controller.
IMG_20200225_182834.jpg
 
Die controller die jij hebt is een TC421 variant van, ik denk ook, Kitelight die kan je dus wel weer gebruiken wel afhankelijk van je led keuze. Zelf zou ik dan wel een keuze maken waarbij je een sterke overwaarde hebt! Dit om de reden die je nu zelf meemaakt, aanvankelijk had je aan deze verlichting voldoende nu wil je iets anders en is een extra aanschaf nodig wat alles toch weer duur maakt. Het is beslist niet ondenkbaar dat je later toch voor planten, bijvoorbeeld, kiest die een intense lichtsterkte vragen. Dus denk vooruit en dimmen kan altijd!
 
Die controller die jij hebt is een TC421 variant van, ik denk ook, Kitelight die kan je dus wel weer gebruiken wel afhankelijk van je led keuze. Zelf zou ik dan wel een keuze maken waarbij je een sterke overwaarde hebt! Dit om de reden die je nu zelf meemaakt, aanvankelijk had je aan deze verlichting voldoende nu wil je iets anders en is een extra aanschaf nodig wat alles toch weer duur maakt. Het is beslist niet ondenkbaar dat je later toch voor planten, bijvoorbeeld, kiest die een intense lichtsterkte vragen. Dus denk vooruit en dimmen kan altijd!

Bedankt. Helemaal mee eens, liever te veel dan te weinig! Maar welke LEDs geven voldoende licht om de bodem te halen, en passen op deze controller?
 
Bedankt. Helemaal mee eens, liever te veel dan te weinig! Maar welke LEDs geven voldoende licht om de bodem te halen, en passen op deze controller?

Uiteraard ken ik niet alle merken. Daytime Matrix is een goed merk. Zelf heb ik JMB ledverlichting maar deze zullen een, overigens wel maakbare, wijziging vragen in je controller. Verder is daar Aquatlantis Easyled met tevreden gebruikers. Maar het beste is toch om even te googelen. Daarbij let je op of alle gegevens vermeldt worden. Welke leds worden er gebruikt, merk en soort. Welke eigenschappen hebben ze, enz. Zo veel mogelijk gegevens dus. Je zal ontdekken dat de goedkopere maar ook mindere merken volstaan met, "geschikt voor aquariums" o.i.d. In ieder geval geven ze zo summier mogelijke belangrijke gegevens maar stoppen je wel vol met onzin . kreten. Begin ook niet aan goedkope strips en kijk naar waterdichtheid. IP68 is een goede norm. Denk je iets gevonden te hebben? Vraag hier dan om ervaringen!
 
Bedankt. Helemaal mee eens, liever te veel dan te weinig! Maar welke LEDs geven voldoende licht om de bodem te halen, en passen op deze controller?
Naast JMB, daytime en aquatlantis kan je ook kijken bij aquaterra die schijnen ook wel goed te zijn.
De led-lampen van JBL schijnen ook goed te zijn maar geen idee of die werken met een TC420/TC421.
Ik zou weg blijven van Sera en superfish om de reden die ben al aanhaalt dat er gewoon te weinig info word gegeven, en omdat ik er niet veel mooie plantenbakken mee zie
 
Ik denk dat JBM wel een goede keus voor mij is. Mijn bak is 180cm lang, en JBM heeft modules van 180cm. Als ik ze iets schuin leg moet dat passen toch?

De connector kabel ziet er redelijk hetzelfde uit, wat zou ik moeten aanpassen aan mijn huidige controller?
 
Is ik het goed zie is het een TC421. Die kan werken op 12v en 24v. Als de anderen led of zo wel aansluiten dan kan je de voeding aanpassen en dat kan je alle kanten op. De aansluitingen kan je zelf aanpassen als je handig is.
 
Naast JMB, daytime en aquatlantis kan je ook kijken bij aquaterra die schijnen ook wel goed te zijn.
De led-lampen van JBL schijnen ook goed te zijn maar geen idee of die werken met een TC420/TC421.
Ik zou weg blijven van Sera en superfish om de reden die ben al aanhaalt dat er gewoon te weinig info word gegeven, en omdat ik er niet veel mooie plantenbakken mee zie
JBL heeft een eigen controller.
Die stuurt een gewone LED en een effect sunrise aan. Grote kans dat het niet werkt op een standaard tc420.
 
Ik denk dat JBM wel een goede keus voor mij is. Mijn bak is 180cm lang, en JBM heeft modules van 180cm. Als ik ze iets schuin leg moet dat passen toch?

De connector kabel ziet er redelijk hetzelfde uit, wat zou ik moeten aanpassen aan mijn huidige controller?

JMB heeft verschillende soorten ledbalken. Met ingebouwde drivers en zonder. Het is dus even de vraag over welke JMB's je het hebt.
 

Dankje. Erg duidelijk. Alleen heb ik geen soldeerbout :)

Ik wilde voor deze 2 gaan
JMB amazone aqua light 45w / 150cm
en
JMB community aqua light 45w / 150cm

Is dat genoeg voor een bak van 180x60x60cm? Mocht de enige oplossing zijn om met een soldeerbout aan de slag te gaan, dan denk ik toch dat ik kies voor een nieuwe Controller. Alleen ook hier zijn weer heel veel keuzes in van JMB.... Hetzelfde geldt voor adaptors...
 
Pas op! Hier gaat het om de balken met ingebouwde drivers. JMB heeft ze ook zonder die drivers.

Ik ben echt een leek op het gebied van LEDs en verlichting.... Ik zie bij de omschrijving niet staan of er drivers in zitten of niet.....

Technische specificaties:

  • 1Watt High Power Leds
  • Kelvinwaarde witte leds “Bright” 8000K – “Natural” 4500K
  • Nm waarde rode leds 660-670nm
  • IP68, volledig water dicht.
  • CRI 85>90
  • Tot 75% stroombesparing t.o.v. T5-verlichting
  • Breedte 25mm / Hoogte 15mm
  • De totale lengte van alle lichtbalken is 3,5cm (waarvan 2x 1,5cm beugel) langer dan de aangegeven lengte. Ter voorbeeld: een JMB 180cm heeft een totale lengte van 183,5cm.
 
Dankje. Erg duidelijk. Alleen heb ik geen soldeerbout :)

Ik wilde voor deze 2 gaan
JMB amazone aqua light 45w / 150cm
en
JMB community aqua light 45w / 150cm

Is dat genoeg voor een bak van 180x60x60cm? Mocht de enige oplossing zijn om met een soldeerbout aan de slag te gaan, dan denk ik toch dat ik kies voor een nieuwe Controller. Alleen ook hier zijn weer heel veel keuzes in van JMB.... Hetzelfde geldt voor adaptors...

Dit zijn prima balken, zelf heb ik ze ook. Maar je kan niet "zomaar" een TC420 als controller gebruiken. Daar is dan wat knutselwerk voor nodig.

Deze controller zou je dan nodig zijn.

 
Dat knutselwerk is een peuleschil. de JMB amazone aqua light 45w ed. werken op 12v. Een controller van 12v. 100w moet verdoende. Lijkt me.
 

Terug
Bovenaan