Leg deze overflow ff uit :-S


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Ja... Werkt super, echter met ondertiteling erbij heb ik net niet door hoe dat slangetje werkt.

Vind deze overflow interessant icm een sieve met wet-dry filter voor mijn aquarium te gaan ontwerpen wat eigenlijk meer voor vijvers lijkt. Aangezien mijn sluiers ook karpers zijn lijkt een filtering die dicht bij Koi vijvers komt wat beter zijn dan een potfilter of sump. Voornamelijk vanwege de grote hoeveelheid afval wat ze produceren en de extra beluchting van een wet-dry lijkt steeds meer noodzaak voor een goede sluier bak.

mvg, Erik


 
Dat is eenzelfde princiepe als dit

en wij gebruiken die op al onze bakken (behalve de garnalenbak) dat slangetje gebruik je 1malig als je de boel in werking stelt om de lucht die bovenin de buis zit eruit te zuigen (kan met zo'n spuit, je kan ook zelf even zuigen) wij hebben er een kraantje opzitten op d eoverflow het hoogste punt en daar dat slangetje op gemaakt, boel aanzetten, kraantje open, zuigen, zodra je water zuigt is de lucht eruit kan het kraantje dicht, geen omkijken meer naar
 
JA...dus niet... dat slangetje als die onder water komt gaat de overflow pas in werking (maximale hoogte waterstand) en de overflow regelt zelf wanneer hij moet stoppen.
Hoe dat die opstart ben ik nog niet helemaal uit.
Op de rechter vdo is de box versie makkelijker te interpreteren.

Moet ik denk ik even op schets zetten om het makkelijker te zien denk ik.

Dan is dit systeem dus makkelijk te gebruiken bij deze wet-dry (maar dan fatsoenlijker)
 
Het lijkt inderdaad hetzelfde te werken als de PVC overflows zoals je die bijvoorbeeld ziet bij youtuber The King of DIY. Je hebt er verschillende variaties van. De man van jouw eerste filmpje heeft er mooi een enkele buis van gemaakt zie ik.

Het principe is dat je een hevelwerking in gang zet, met een vooraf ingestelde maximale hevelhoogte (bijv tot 20 cm onder het normale niveau van je bak). Als je die hevel in werking hebt en tegelijk compenseert met een opvoerpomp die opnieuw water in je bak brengt, kun je een evenwichtssituatie maken van continue doorstroom. De waterhoogte wordt bepaald door het samenspel van de hevel (o.a. hoogteverschil hevel en diameter hevelbuis) en de compenserende pomp. Een te krachtige pomp is met een kraantje te temperen zodat je precies de waterhoogte krijgt die je wilt. Is je pomp in verhouding tot de afvoer te zwak, dan zul je zien dat het waterniveau in je bak vermindert.

Weet eigenlijk niet of dit een antwoord op je vraag is. Wat wil je precies bereiken?

Als het om dit systeem gaat vind ik de video van Select Aquatics, over automatische waterverversingen, wel handig. Hij legt daarin uit hoe het werkt en hoe je het bouwt.

Maar jij hebt het ook over wet-dry. Dan is een bell siphon misschien interessanter voor je. Er zijn wel leuke video's van aquaponics-systemen te vinden die dat demonstreren.
 
Slangetje werkt dus als hevel stop, maar ik zie niet echt hoe het de hevel weer op gang brengt al het geen lucht meer aan zuigt..
Zal denk ik wel een bepaalde tijd voor staan die het slangetje kan overbruggen.
Zolang je nog stromend water in de overloop buis hebt zal er water worden aangezogen het moment de hevelstop geen lucht meer aanzuigt
 
Ja stoppen zie ik ook maar dat opstarten doet hij ook... maar zie het ook even niet maar hij doet diy wel.
De hevel in de box ziet er zo simpel uit dat dit met pvc buis , inzetverloopstuk en eindkap zo te maken is wat ook met een Bean overflow kan maar blijkbaar nog eenvoudiger met 1 buis.
hoeft dus ook niet herstart te worden met een grote waterwissel...
ipv slang kan ook een pvc buis gebruikt worden dus lomp robust en eenvoudig.

Hevels zijn echt wel interessant. ook een zelfspoelende wc is zoiets aparts wat gewoon werkt maar net als dit wil ik het eerst snappen om hem te kunnen inregelen.

De Bell zal ik weer eens gaan kijken is lang geleden THX!
 
Nooit meer hevels voor mij in geen enkele vorm.
Slechte ervaringen mee? Mag ik vragen wat voor systeem of systemen je hebt gebruikt?

Ik heb zelf met deze dingen nooit problemen gehad:
foto3.jpg


Zolang er een redelijke hoeveelheid water doorheen gaat, is het vrijwel uitgesloten dat er zich bubbels vormen die de hevelwerking stopzetten. Maar ook met een druppelende afvoer ging het destijds goed.

Je kunt bij een smalle pijpdiameter + groot debiet wel hebben dat hij na het T-stuk af en aan vacuum zuigt (klokgeluiden krijg je dan). In een latere versie heb ik het gedeelte na het T-stuk daarom een grotere buisdiameter gegeven.

Maar wat mij betreft een uiterst betrouwbaar ding.
 
Laatst bewerkt:
Dat ding van Antje hierboven als overloop op mijn bioloog naar het riool voor automatisch continue water wissel.
Stopte regelmatig.
 
Dat ding van Antje hierboven als overloop op mijn bioloog naar het riool voor automatisch continue water wissel.
Stopte regelmatig.
Is ook gewoon knudde een hevel
Ja stoppen zie ik ook maar dat opstarten doet hij ook... maar zie het ook even niet maar hij doet diy wel.
De hevel in de box ziet er zo simpel uit dat dit met pvc buis , inzetverloopstuk en eindkap zo te maken is wat ook met een Bean overflow kan maar blijkbaar nog eenvoudiger met 1 buis.
hoeft dus ook niet herstart te worden met een grote waterwissel...
ipv slang kan ook een pvc buis gebruikt worden dus lomp robust en eenvoudig.

Hevels zijn echt wel interessant. ook een zelfspoelende wc is zoiets aparts wat gewoon werkt maar net als dit wil ik het eerst snappen om hem te kunnen inregelen.

De Bell zal ik weer eens gaan kijken is lang geleden THX!
Denk dat het starten niet meer automatisch gaat als je te lang wacht, dan zit er teveel lucht in het systeem
 
Wat Gino gemaakt heeft ziet er ook fijn uit om te gebruiken. 🧐
De enigste manier waarop een hevel zou kunnen stoppen lijkt mij dat de zwanenhals te weinig hoogteverschil heeft en hier bij een hoge doorstroom te veel water meegezogen wordt bij een stop. Om de doorstroom te verlagen zou de diameter groter moeten worden maar daarna weer kleiner ivm geluid (of een kraan aan het einde)
Bij 5:46 zit de fout:




Ik denk dat de luchtslang als die wordt afgesloten zorgt voor druk in de kamer waardoor het water in de hevel wordt geperst en de stroming op gang komt.
Om dit lekker te laten werken is een kleine luchtkamer wel aan te raden om sneller druk op te kunnen bouwen anders wordt het opstarten wat trager maar zie daar niet direkt een issue op een groothoogteverschil in de bak na.
Daarom lijkt een dunne slang een slechte oplossing en een dikkere buis/pijpje verplaatst meer lucht volume dus meer druk in de kamer om op te starten.

Een voordeel van deze methode tov Gino's variant lijkt mij dat deze versie in een pvc buis met schroefdeksel wel compleet te demonteren is en te reinigen. met een zwanenhals is dat een stuk lastiger.

Om de gorgel geluiden tegen te gaan wordt ook vaak een kraan helemaal onderaan gezet om die vrije val te begrenzen maar ook een slang die in een bocht ligt zorgt ervoor dat het water slechts aan 1 kant van de slang stroomt dus een scheiding van water en lucht.

Bij een Bean overflow hebben ze ook nog eens bochtjes naar beneden gericht om geluid te dempen.
 
Om de gorgel geluiden tegen te gaan wordt ook vaak een kraan helemaal onderaan gezet om die vrije val te begrenzen maar ook een slang die in een bocht ligt zorgt ervoor dat het water slechts aan 1 kant van de slang stroomt dus een scheiding van water en lucht.
Om de doorstroom te verlagen zou de diameter groter moeten worden maar daarna weer kleiner ivm geluid (of een kraan aan het einde)
Een slang in een bocht helpt inderdaad al veel. En het uiteinde van de overflow onder water hebben ook. :) Zelf heb ik er niet voor gekozen om er een kraan tussen te zetten; dat geeft een vernauwing in de buis en daarmee vergroot je het risico op verstopping. Ik heb aan de inkomende kant weliswaar gaatjes die veel kleiner zijn dan de diameter van de rest van de overflow, maar toch. Je moet maar net de pech hebben dat je 143 kleine blaadjes en slakjes tegelijk opzuigt en dat die in het spleetje vast komen te zitten van de kraan. ;)

Een voordeel van deze methode tov Gino's variant lijkt mij dat deze versie in een pvc buis met schroefdeksel wel compleet te demonteren is en te reinigen. met een zwanenhals is dat een stuk lastiger.
Klopt op zich. Ik heb tot nu toe gelukkig niet echt hoeven schoonmaken. De normale doorstroom lijkt voldoende te zijn om geen ophoping te krijgen. Je hebt trouwens wel een spoelfunctie op zo'n ding: dek het gaatje af van de beluchting en hij gaat 10 x harder stromen (volledige hevel).
 
Denk wel dat die buizen niet te klein moeten zijn om betrouwbaar te zijn. Als ik dit in een 110mm buis wil bouwen zou 40mm buizen wellicht passen. Ook de slang zou wellicht door een 32-40mm buis vervangen kunnen worden die meteen de hevel in werking zet ipv dat dit behoorlijk na ijlt.

Moet er ook bij zeggen dat jouw variant ook uitblinkt in eenvoud maar deze zit toch geen auto start in als de aanzuig droog valt toch? Bij die 80% waterwissels bij mij is dat wel een extra gemak en er is meteen een voorbeeld voor oppervlakte skimmer (geen drijvende maar dat lukt me wel)

Zal eens kijken of ik een fatsoenlijke variant kan verzinnen met aansluitingen aan de zijkant en afvoer aan de onderkant.
 
In combinatie met 80% waterwissels heb je wel te maken met een uitdaging ja. Mijn versie is voor kleinere verversingen, en bedoeld om permanent te draaien. Opnieuw opstarten na een grote verversing kan evt door (als je erbij kunt) aan het uiteinde te zuigen met het beluchtingsgat afgedekt. Of je sluit daar een buis of slang op aan en zuigt daaraan. Maar zo vaak als jij ververst.... het lijkt me niet heel fijn om dit steeds te moeten doen. :)

Op wat voor manier zie je die hevel eigenlijk voor je in jouw systeem? Wat heb je voor ogen?
 
Met een sterk fluctuerende waterstand is het denk ik alsnog wel te doen. Je zorgt dan dat er enkel water wordt aangezogen vanaf (in jouw geval) de onderste 20% van de bak. Bijvoorbeeld door een vlak stuk aanzuigbuis op de bodem met gaten erin. Dan zou de hevel na de onderbreking van de waterverversing weer moeten gaan lopen.

Het zou wel kunnen dat de verhoudingen van de onderdelen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen om dan voldoende waterdruk te houden etc... Ik ben geen natuur- of bouwkundig onderlegd persoon dus dat is moeilijk inschatten voor mij. ;-)
 
Onze hevels van mijn filmpje kun je gewoon stil zetten (wij hebben op elke bak een waterslot die we kunnen schakelen zodat ik de bak leeg kan trekken als we moeten uitvangen) en de boel gaat vanzelf weer werken zodra de bak weer vol genoeg is, dus zonder dat we nog ergena aan moeten zuigen of iets omdat we dus dat kraantje erop hebben zitten zodat we geen valse lucht hebben en je altijd een hevelwerking hebt, overigens hebben w energens een kolkend geluid want we hebben ook overal een kraan tussen zitten waarmee we de toestroom kunnen regelen waardoor je dus precies aan en afvoer in balans hebt
 
De KingDIY versie heeft voor mij een nadeel dat die niet de bodem af kan zuigen denk ik. Door mijn blokschuim blijft er vuil op de bodem liggen en zuig ik handmatig af. Op zich niet zoon probleem maar als ik iets anders wil houdt ik daar wel rekening mee, net als een skimmer. Vandaar ook de eerste post.

De bouw zou in een vergelijkbare pot moeten zijn als mijn jumbo garnalenfilter dus de aansluitingen kunnen aan de zijkant komen en de deksel vrij. Zit wel dicht bij elkaar maar als het past en alles binnenin los kan zie ik geen probleem. Kan met standaard pvc onderdelen zo gemaakt worden IMO.
 

Bijlagen

  • 20201216_195458.jpg
    20201216_195458.jpg
    126.8 KB · Weergaven: 94
Die overflow van je eerste posting zuigt ook van bovenaf, zo werken overflows nou eenmaal, anders heb je geen hevelwerking namelijk
 
Niet per se hoor. 🙃

voorbeeld.jpeg


In dit plaatje wordt van bovenaf water afgezogen. Maar zou je de afzuigkorf die in de bak zit eraf halen, zodat alleen de pijp die onderin een opening heeft er nog in zit, dan zou het water op die plek aangezogen worden. Zolang het water in de bak hoger is dan de doorgang van het T-stuk aan de rechterkant, zal de hevel werken. Mijn eigen afvoer zuigt ook niet van boven. Alleen heb ik dan het T-stuk een stuk hoger zitten, zodat niet de halve bak leegkolkt....
 
dus als je een T-stuk aan de afzuigkorf maakt, boven de syphon maintain level, dan kan je daar een bodemafzuiger naar knutselen zonder de syphon te onderbreken.


De topic variant snap ik nu wel hoe die werkt. De slang onderbreekt de hevel wel als het niveau te laag wordt en als het waterniveau stijgt in de bak dan gaat het niveau in de overflow vanzelf omhoog door de communicerende vaten.
Echter vind ik het vrij riskant als de doorgang dichtslibt en er dus meer water in de bak gepompt wordt dan er uit hevelt: loopt je sump leeg en stroomt je bak over.
Of zie ik dit niet correct?
Dan zou er een extra overloop nodig zijn, kom je richting een Bean overflow uit met drukslang toch?
Link start vanaf de demo test:
 
dus als je een T-stuk aan de afzuigkorf maakt, boven de syphon maintain level, dan kan je daar een bodemafzuiger naar knutselen zonder de syphon te onderbreken.
Ja je hebt ontwerpen die tegelijk van boven en van onder afzuigen. Al is dat wel net iets gecompliceerder dan een standaard overflow.

Echter vind ik het vrij riskant als de doorgang dichtslibt en er dus meer water in de bak gepompt wordt dan er uit hevelt: loopt je sump leeg en stroomt je bak over.
Of zie ik dit niet correct?
Dit is met iedere overflow een theoretisch risico. Het is slim om de aanzuigbuis te voorzien van gaten, welke een stuk kleiner zijn dan de diameter van de rest van het systeem. En bouw extra marge in, zodat de grootst mogelijke aanval van slakken en blaadjes en dode dieren je ingang nog niet verstopt krijgt. Alles wat vervolgens nog door de gaatjes komt, stroomt vrij soepel verder door de grotere diameter van de rest van het systeem. Ik haal zelf regelmatig slakjes uit de filtersok in het bioloog. Die pasten dan net door de gaatjes die ik heb geboord, en zijn door het systeem gespoeld. Geen probleem, het is eigenlijk niet mogelijk dat die beestjes de buizen blokkeren...

Als je er desondanks niet gerust op bent, is het ook nog mogelijk om de combi aquarium - bioloog dusdanig in te richten, dat je bak niet overstroomt als de hevel faalt. Je kunt de opvoerpomp bijvoorbeeld op een hoogte plaatsen die maar een bepaald aantal liters water beschikbaar stelt om op te pompen. Zorg je ervoor dat dat aantal liters in je bak erbij past, boven je normale waterniveau.

Voor de rest: je kan het allemaal zo uitgebreid en fail-safe en ingewikkeld maken als je maar wilt. Echt iets voor jou! 😜
 
dus als je een T-stuk aan de afzuigkorf maakt, boven de syphon maintain level, dan kan je daar een bodemafzuiger naar knutselen zonder de syphon te onderbreken.


De topic variant snap ik nu wel hoe die werkt. De slang onderbreekt de hevel wel als het niveau te laag wordt en als het waterniveau stijgt in de bak dan gaat het niveau in de overflow vanzelf omhoog door de communicerende vaten.
Echter vind ik het vrij riskant als de doorgang dichtslibt en er dus meer water in de bak gepompt wordt dan er uit hevelt: loopt je sump leeg en stroomt je bak over.
Of zie ik dit niet correct?
Heel simpel op te lossen met een waterslot op je aanvoer te zetten wij hebben op al onze aanvoeren deze zitten https://www.maat-keuken.nl/nl/monta...rslot-elektronisch-3-4-bu-p-1/a-2367-20000041 (via mp gekocht dat wel) en dan de snesor op een triplex glasplaathouder vastgemaakt die dus boven het water hangt, loopt de bak onverhoopt vol dan treed het waterslot in werking
 
Toch nog eens naar gekeken en na enkele schetsen om het optisch duidelijker te maken kwam ik er inderdaad ook achter dat dit hetzelfde is als wat Antje en Gino lieten zien, echter met een slangetje erbij gezet, net boven de minimale waterlijn. Denk dat dit slangetje er op zit omdat de hele syphon onder waterniveau staat wat bij Gino dus niet is en bij hem een slangtje erbij zetten heeft weinig zin uitgezonderd makkelijker ontluchten.

Hier eigenlijk hetzelfde principe maar dan wat begrijpelijker, echter ipv een slang een stuk pvc wat geen functie meer heeft als de syphon een keer laag heeft gestaan.
Hier is wel makkelijk te visualiseren dat de syphon voor een grote waterwissel eigenlijk tot de onderkant bak moet worden.


Wel even bezig geweest om bij de Praxis iets compacts te kunnen knutselen. Met 3 syphons kom ik er een heel eind mee en kan ze nog open maken als ik wil. Ik twijfel wel iets met de waterlijn en hoe laag die syphon moet komen en twijfel of ik dit tot halverwege de 40mm buisdiameter zal laten zakken. Op deze laatste syphon komt nog een gaatje in met een pijpje oid. Inlaat wil ik kijken of hier nog een skimmer bij kan.
 

Bijlagen

  • 20210513_152632.jpg
    20210513_152632.jpg
    223.2 KB · Weergaven: 115
  • 20210513_152646.jpg
    20210513_152646.jpg
    91.5 KB · Weergaven: 113
Wat een ding Erik. :DD Waarom eigenlijk die megadiepe loop? Of gaat het even om het idee.

Je ziet die vissen ook echt kijken.... wat is het baasje nou weer allemaal aan het doen.......
 
hevels zijn knudde. Je hebt bij ieder ontwerp de kans dat je hevel niet meer opstart vanwege uitdroging of druk verschillen in de leidingen. Een gat in de onderkant of zijkant van je bak is vele malen simpeler, betrouwbaarder en ziet er netter uit
 
Die loop gaat zo diep zodat ik ook de grootste waterwissels kan doen zonder dat hij droog valt. Ook de onderste syphon kan ik dan nog losdraaien als ik al het water er uit wil hebben omdat die lager zit dan de bodem.
Bij die van jou blijft er altijd water in zitten en kan een enorme bende geven mocht je je korf willen aanpassen... Ook wil ik voorkomen dat hij ooit onbedoeld droogvalt wat eerder opgemerkt werdt. Dit komt IMO door een te kleine syphon volume en te hoge uitstroomsnelheid waardoor bij droogvallen lucht meegezogen kan worden. Hierdoor maak ik alles nu 40mm en de aanzuigbuizen op de bodem 32 en de slangen 40mm dus dikker als bij de fx6 25mm (slang op 32mm pilaren waar ze 3000L/h voor opgeven))
De diameter van de gaten in de 32mm aanzuigbuis kan ik dus nog niet bepalen licht een beetje aan de koppeling op de pomp moet ik nog uitzoeken maar denk dat ik toch richting 3000-4000L/h moet gaan rekenen met mijn 530L

Net de "korven" gezaagd en gepast. de einddoppen zijn te dun waardoor alles kantelt door de buizen aan de buitenkant die dus niet symmetrisch is. Die ga ik vervangen. Alles wat niet vast hoeft lijm ik niet en wil de gaten in de aanzuigbuizen naar beneden draaien zodat de visjes nooit letsel krijgen maar wel het grove vuil wordt meegenomen. Ben er nog niet uit of ik het onderste deel flexibel wil hebben om ook in de hoeken nog schoon te kunnen maken.

40mm slangenpilaar zit er ook los op en wil een slang hier aan maken met een pilaar en kraan+koppeling+bocht+flens om op een deksel te monteren mbt wet-dry filter. Onder de deksel meerdere spray bars.

Dichte stapelbakken heb ik nog niet gevonden de meesten stapelen erg ruim op elkaar wil ik liever niet ivm nevel. Ook een plastic ladesysteem lekt wel erg veel...

Hehe, ze zijn nog net niet brutaal :love:
 

Bijlagen

  • 20210513_171413.jpg
    20210513_171413.jpg
    138.5 KB · Weergaven: 119
  • 20210513_171555.jpg
    20210513_171555.jpg
    166.6 KB · Weergaven: 109
hevels zijn knudde. Je hebt bij ieder ontwerp de kans dat je hevel niet meer opstart vanwege uitdroging of druk verschillen in de leidingen. Een gat in de onderkant of zijkant van je bak is vele malen simpeler, betrouwbaarder en ziet er netter uit
Bak ff leeghalen en gat erbij door de meubel is ook niet een makkelijke klus en zit je vast aan 1 punt terwijl de stroming in de bak ook lang niet altijd duidelijk is dus had daar bij aanschaf ook niet voor gekozen.
Ook niet dat ik van een FX6 zou moeten overgaan naar een ander alternatief en geef hier de voorkeur voor wet/dry ivm hoge zuurstofverbuik van sluiers.

Een leerweg dus maar heb daar weinig moeite mee. Daarom ook veel volume in de hevels om kolken te minimaliseren.
 
Nou, ik ben weer heel benieuwd! Leuk dat je zoveel experimenteert. Wie weet wat eruit voortvloeit. (En liever niet: wat voortvloeit over je vloer. xD)
 
Hehe, vloer is beton met zeil is veel stiller als laminaat oid wel fijn in een appartement en de poten van het frame kunnen echt niet wegschuiven. Het zeil heeft die goed omarmt :ROFLMAO:

Wil ook de kraan aan het einde van de slang alleen gebruiken om te primen en niet om af te regelen dus wil ik hier een regelbare pomp inzetten. Als de spraybars in een wet/dry over gedimensioneerd zijn en de gaten in de bakken idem lijkt mij de pomp te dicteren hoe snel het water circuleert toch en niet een halve kraan. Zit ook niet op overstromingen te wachten daarom het enigste wat te regelen wordt dan de pomp.

Wellicht nog iets verzinnen mbt waterwissels.
 
De hoogte van de afheveling zal samen met de pomp in een bepaald waterniveau resulteren. Het is een beetje trial and error in het begin om daar een evenwicht in te krijgen dat goed past bij je gewenste doorstroming. Zuig je daarbij niet af op waterhoogte maar op een lager punt in de bak, dan is de positie van het T-stuk heel bepalend. Als je echt creatief wilt doen, kun je een constructie bedenken waarbij het T-stuk in hoogte verstelbaar is. ;-) Dan gebeurt het minder snel dat je bij een misrekening of verandering van de situatie, je PVC opnieuw op de schop moet nemen.
 
Ja dat is een goeie, mij T-stuk is een syphon op de waterlijn. Die zou ik voor testen wel kunnen kitten en later verlijmen. Verstelbaar moet ik ff over nadenken ;)
 
hevels zijn knudde. Je hebt bij ieder ontwerp de kans dat je hevel niet meer opstart vanwege uitdroging of druk verschillen in de leidingen. Een gat in de onderkant of zijkant van je bak is vele malen simpeler, betrouwbaarder en ziet er netter uit
Ooit nog een oplossing gevonden om uitdroging te voorkomen of heb je een gat geboord in je bak?
 

Terug
Bovenaan