Levendbarenden en andere vissen buiten: 2019


S

Spruitje

Guest
Goedendag!

Ik heb momenteel 5 speciekuipen staan, waarvan twee bewoond. Eén met Tanichthys albonubes en één met Aphanius mento. In de andere speciekuipen komt Heterandria formosa (zit nu nog binnen) en in een andere kuip komen al mijn garnalen.

Ik ben nog op zoek naar Petruichtys sp. 'Rosy', maar ben deze nog niet tegen gekomen. Schijnt ook moeilijk te zijn vrouwtjes te vinden, maar wie weet :D

Meer mensen die al vissen buiten hebben?
 
Ik zou het gewoon niet aandurven denk ik! Maar maak hier eens een foto-topic van!
 
Notropis en wil van t weekend tanichtys toevoegen.
 
Dit zijn foto's van mijn buitenbak, net na de opzet een maand of twee geleden.
Ik zal eens kijken of ik nog wat recentere foto's kan plaatsen, maar dan heb je even een idee.
g7F8DYB.jpg


cXSfjEr.jpg


lbNPmLI.jpg


IX519Gg.jpg


Ik heb een buiteaquarium met Guppen.
En witte rouwtetra's om het guppenbestand wat in toom te houden.

Elk jaar blijkt weer dat de grootste uitdaging is: alg in de hand houden.
Vorig jaar heb ik vreselijk last gehad van draadalg, en nu ben ik groen water aan het bestrijden.
Volgens mij ben ik die strijd nu aan het winnen.

De vissen gaan er zo half mei in.
Ik heb er wel een verwarming in hangen die op 16 graden staat, voor de koude nachten.
Dan dek ik het water ook af en wikkel het aquarium in met bubbeltjesplastic dat ik met knijpers op de randen van het aquarium vast zet.

Voeren doe ik nauwelijks, de dames en heren doen zich tegoed aan alles wat de bak invliegt/valt.
Om de dag gooi ik ter ondersteuning een snufje vlokvoer of een half blokje bevroren vers voer erin.
 
Ziet er leuk uit zo! Misschien toch een idee voor in de toekomst!
 
Dit is het vandaag.
Verse foto's.
274261

Het "riet" is een Iris, waar de eerste knoppen al in komen.
Daar rechts van staat een kattenstaart.
Bloeien elk jaar weer uitbundig.
274263

Ik ben nog niet erg bedreven in de aquariumfotografie, maar met een beetje goede wil is hier te zien dat de guppenhelden hangen te schuilen onder een (wat ik noem) lelieblad.
De vorige keer betekende dat ze dat deden kwam er beestenweer aan.
En nu wordt dat ook verwacht.
Dus ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd waarom ze dat doen. Zijn ze bang om nat te worden? :-D
 

Bijlagen

  • P6073421.JPG
    P6073421.JPG
    50.8 KB · Weergaven: 176
Wat voor spul heb je om die planten in te zetten boven water en hoe doe je dat? Dat vind ik nog wel het mooiste aan die bak.
 
Ik heb bij de lokale ruitenzetter stroken glas die hij voor me op maat gesneden heeft gehaald en erin gekit.
De kit heb ik hier en daar niet goed aangebracht zodat de "plantenbak" lek is en het water daar dus ook in kan.
Vijvergrond er in en daarna de plantjes.
 
Nadeel is overigens wel dat de vissen ook graag onder de plantenbak zitten.
Het is soms zoeken naar ze.
 
Heel mooi Menno!
Ik heb zelf een kleine kuip waar ik vorig jaar Heterandria formosa in heb gedaan. Succesvol, het aantal was flink gegroeid. Dit jaar loopt het nog niet zo. Moet de kuip nog schoonmaken, zitten veel libellenlarven in en ik vindhet nog te koud.
 
Van Heterandria formosa is bekend dat ze in leven blijven op 4'C, dus die zouden het nu prima moeten doen!

Ik heb zal een dezer dagen foto's plaatsen. Van de vissen gaat alleen niet lukken vrees ik :p Vandaag wel weer het Aphanius mento mannetje gezien, gitzwart met blauw iriserende aftekeningen, schitterend :D
 
Schitterende visjes inderdaad.
Zouden ook rustig in zo'n buitenbak kunnen.
Helaas staat als je "sjagrijn" (of hoe je dat ook schrijft) in het woordenboek opzoekt, dit visje er achter staat.
 
Dat zijn ze zeker, als je ze ook giftig door het water heen en weer ziet schieten.. Achja, ze zoeken het maar uit in de bak :D
 
XD die eiheim filter er ook nog bij
 
Gisteren de Heterandria formosa's naar buiten gedaan. Als allerlaatste doe ik al mijn garnalen eruit, waarvoor ik een nieuwe kuip aan het indraaien ben. In twee kuipen heb ik libellelarven gevonden, ook omdat ik planten in een laag water overwinterd heb. Ik wil echter mijn garnalen nog niet kwijt :D Hiervoor maak ik allemaal nieuwe plantenbakjes met aquariumplanten. namelijk sterrenkruid, een uitgeschoten/half opgegeten echinodorus en de baby's hiervan, Nymphoides 'Taiwan' en Sagittaria subulata. De laatste bloeide vorig jaar schitterend in de kuipen en ik heb ze zelfs buiten kunnen overwinteren! Dacht dat alles dood was, maar toen ik de kuipen klaar maakte kwamen er nieuwe blaadjes uit de overgebleven stompjes :D
 
Jongen gespot bij de H. formosa's, de A. mento's en de T. albanubes :D Vandaag de garnalen (+- 120 neocaridina waar nog een stuk of 40 bijkomen en 6 amano's) in een tobbe gedaan. Kijken hoe ze de alg daarin aanpakken!
 
Ik heb mijn chinese danios er nu al 2 maanden in zitten en heb nog steeds geen jongen
 
Tja, je kan ze niet dwingen, Jesper. ;-)
 
ben wel benieuwt eigelijk planten etc zullen wel flink gegroeit zijn
 
Hier heb ik de jongen tot twee dagen na mijn post nog gezien, maar met die lage temperaturen van laatst kan het zijn dat ze bij mij gesneuveld zijn. Hier groeien de planten enorm hard!
Heb in één van de ronde kuipen Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) gedaan, die doe ik volgend jaar in de bak met de Chinese danio's, enorm veel beschuttingplekken voor de jongen en groeit als kool :D
 
Hier groeien de planten enorm hard!
Heb in één van de ronde kuipen Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) gedaan, die doe ik volgend jaar in de bak met de Chinese danio's, enorm veel beschuttingplekken voor de jongen en groeit als kool :D
Dat is dan weer een plant die het bij mij voor geen meter wou doen. :D:D
Wel mooi dat het bij jou zo goed gaat.
 
In de ZA bak waar die staat doet ie het denk ik goed omdat ik beukenbladeren op de bodem heb liggen en deze weg laat 'rotten', buiten staat ie in een vijvermand met modder welke afgedekt is met zand.
 
Vandaag eerste jonge platy's in de vijver gezien
 
Beetje zon, beetje temperatuur...
Zomer in de bol:D
 
voor de gene die geïnteresseerd zijn hier is een lijst aquarium planten die ook in de vijver kunnen. komen zelfs met gemak de winter door.

- L. repens
- L. palustris
- Lobelia cardinalis
- Sagittaria subulata
- Vallisnerea gigantea
- Echinodorus grandiflorus
- Aponogeton madagascariensis
- Nymphoides aquatica
- Nymphoides zenker
- Saururus cernuus

Van nymphoides zenkeri weet ik het niet zeker, las op een planten forum dat het mogelijk zou moeten zijn maar heb mijn twijfels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sagittaria subulata heeft bij mij inderdaad de winter overleefd. Al het blad stierf wel weg en van twee plantjes is de kroon in leven gebleven :D Deze staat nu in mijn Heterandria formosa bak. Hoe zijn jullie vissen de hitte doorgekomen? Van wat ik hier zag doen in elk geval de garnalen het goed en ook de volwassen vissen.
 
Mijn vissen hebben geen enkel probleem.
Ik heb wel wat verslijmde planten kunnen/moeten verwijderen.

In de avond vervang ik 2/3 water.
Daar koelt de gehele bak zo'n 4 graden van.
 
We hebben geen zonlicht in huis gelaten waardoor het binnen nog prima te doen was rond de 24 graden. De vijver heb ik meerdere keren wat water vervangen om het zo nog een beetje koel te laten
 
Dat ziet er prachtig uit.
Mooie gezonde planten.
 
Hier zijn de Tanichtys albanubes weer binnen, net als het eerste deel van de garnalen. De A. mento en de H. formosa's kunnen nog wel even buiten blijven en de overgebleven garnalen lijken ook geen moeite te hebben met de lagere temperaturen.

Hoe staat het er bij jullie voor? :D
 

Terug
Bovenaan