Levendbarenden en andere vissen buiten: 2021


Als ze buiten staan krijgen ze genoeg levend voer hier (muggenlarven, spring beestjes..) zwemt van alles rond en genoeg alg etc. Als ik wat voer is er geen interesse in dus ben ermee gestopt, zullen buikjes wel vol hebben.
 
Ik heb een schooltje Vietnamese danios gehaald, ga komend weekend een 4 stuks in een speciekuip doen die nu een 3 weken staat en gevuld is met water wat al jaren staat voor mn watervlooien in combinatie met kraanwater.

Zit waterpest en fontijnkruid in uit een waterpartij van een kennis, ben heel benieuwd. Komende weken nog warm weer, laten we hopen op een warme nazomer. Wellicht kan de school dan deze winter nog worden aangevuld met eigen nakweek.
 
Waarom houd je daar eigenlijk mee op als je volwassen bent geworden, hè?
Vroeger had ik vrijwel elke zomer zo'n plastic bakje met daarin een schep vijver-, sloot - of venwater.
En daar was altijd wel wat in te ontdekken.
 
Gister mijn neon tertras naar binnen gehaald. Eerst 4 erin gedaan en later nog 5 erbij. Allen hebben het overleefd en zeer goed gegroeid. De grotere zitten nu op zeker 4 cm. Zijn meer langer geworden waardoor de tekening verbeterd is. Vind het opvallend dat ze het zo goed is gegaan de nachten waren hier gedaald tot 10 graden watertemperatuur op de dag niet boven de 20 graden meer tussen de 16 en 18 graden. De dario sp myanmar ook uitgevangen en zien er mooi en dik uit. Zeker voor herhaling vatbaar
 

Bijlagen

  • 20210826_205930.jpg
    20210826_205930.jpg
    464.5 KB · Weergaven: 126
Zal ze ook binnenkort naar binnen halen, water is hier ook 18 graden. Heb niet het idee dat het nog veel warmer gaat worden. Helaas nog geen jonge visjes buiten gespot.
 
Momenteel 8 jonge Chinese danio’s in de terrasvijver.
Een 60 cm bak is nu aan het indraaien om ze over een paar weken in op te vangen.
 
Heb de vissen binnengehaald, 1 Vietnamese danio verloren, geen jongen tegengekomen, volgend jaar beter 😄

Garnalen, slakken en kreeftjes verblijven nog buiten.
 
De laatste weken gaat het redelijk goed. Ik ben de tel wat kwijtgeraakt, maar heb nu denk ik zo’n 20-25 jongen zwemmen. Een paar in een 60 cm bakje en de rest in een kweekbakje/netje in de terrasvijver. Elke dag vang ik wel een aantal jongbroed uit.
 
Seizoen 2021 is geen succes geweest.
Geen enkel jong bij m'n 3 soorten Elassoma. Van 1 soort heb ik zelfs maar 2vrouwtjes meer over (van de 3m-3v enkele maanden geleden)

Wel heb ik nu een 16tal jonge5 goudvissen, die als eitje wss met de waterplanten meegekomen zijn. (en wss ook de oorzaak van de slechte kweek zijn)

De overgebleven elassoma zijn gisteren naar binnen verhuist, in de hoop om nog iets van nakweek te kunnen verkrijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210918_195755.jpg
    IMG_20210918_195755.jpg
    373.3 KB · Weergaven: 111

Terug
Bovenaan