Lido 120 van Geert80


G

Geert80

Guest
Toch eindelijk maar een nieuw album begonnen voor mijn Lido 120. De oude Lido 100 die ik had heeft plaats gemaakt voor deze Lido 120. In eerste instantie zal ik even een klein (foto)verslag doen van de afgelopen paar maanden.

Om te beginnen:
De eerste indeling, augustus 2013

Aanzicht:
2013-08-20230243-3.jpg


En mijn 'view' vanaf de bank:
2013-08-20230304.jpg


Detail:
2014-01-22_204022.jpg


In september staken de eerste algjes hun kop op! De Oto's konden het toen nog wel waarderen en ik kon het nog redelijk onder de duim houden met Bio CO2 en planten voeding toevoegen op gevoel.
2014-01-22_204011.jpg


Oktober:
De algen waren goed onder controle te houden, maar nooit echt weg. Besloten om de ergst aangetaste planten te vervangen en andere een beetje te verschuiven... Al met al groeide en 'bloeide' de bak prima! :)
2014-01-22_203939.jpg


Ik was zeer tevreden!
2014-01-22_203931.jpg


De 'avond-verlichting' blijft een spectaculair gezicht!
2014-01-22_204001.jpg
 
Ergens halverwege november sloeg het noodlot toe, en bijna vanuit het niets werd het een grote algen bak! Ik (en mijn oto's en japonica's) konden niets meer doen om het te stoppen... Dit was veel te erg en ging veel te snel..

2014-01-22_203929.jpg


Ook mijn persoonlijke trots, een mooie dikke mat met glosso, werd niet gespaard!
2014-01-22_203923.jpg


Dus dat werd voor de derde keer overnieuw beginnen!
 
raar eigenlijk hoe dat zo snel toe kan slaan, hoe staat het er nu bij?
 
Ik heb nog een tijdje een achterwand erin gehad, volledig gemaakt van Riccia. Maar dat groeide echt veel te snel en kwam steeds weer los. Ik had er echt ontzettend veel werk aan en het kwam keer op keer los.

Van dit:
IMAG0312.jpg


in 5 weken naar dit:
IMAG0361.jpg



Momenteel staat de bak er anno januari zo bij:
2014-01-22_193807.jpg


Mossen (flamemos en weepingmos) moeten nog gaan groeien en hechten aan het hout, maar dat is een kwestie van geduld.
2014-01-21_233310.jpg


De schoonmaakploeg!:
2014-01-22_193854.jpg


De grote baas!:
2014-01-22_175020.jpg


Binnenkort meer foto's.

Mijn waterwaardes zijn nu al weken stabiel en vandaag (4 dagen na 30% waterwissel) zijn die keurig als ik het goed heb:
pH: 6,8
kH: 6
gH: 11
PO4: 0,2 mg/l
Fe: 0,1 mg/l
CO2: 37 mg/l (met bio systeem!)
NO2: 0 mg/l
NO3: 40 mg/l
NH4: <0,5 mg/l
NH3: 0
 
@Nick: Bedankt, dat vond ik zelf ook. Helaas heb ik het niet zo kunnen houden...

@satisfaction73: Ik kwam er achter dat mijn verwarmingselement kapot was gegaan en mijn bak van 27 naar 22 graden was gedaald. Dat kan natuurlijk toevallig zijn dat zoiets tegelijkertijd gebeurt, maar volgens mij zit daar absoluut een verband in!
 
Zeer mooie bak. Die achterwand met Riccia is/was ook erg mooi!

Jammer dat je zo vaak met alg te maken hebt gehad! :(
 
PO4: 0,2 mg/l is wat laag.
Zou omhoog mogen.
 
Bertus, ik dacht zelf ook dat de PO4 wel iets omhoog kon. Ik weet alleen niet hoe ik dat het beste kan doen? Ik gebruik bio CO2, Profito en JBL Ferropol...

Suggesties?
 
Jammer dat het metw die achterwand niet helemaal goed ging, zag er goed uit..
Je hebt trouwens nu ookal weer een leuk bakje.
 
Zojuist weer even aantal van mijn waterwaardes getest.

pH: 7,0
gH: 12
kH: 5
PO4: 2,0
NO3: 50
CO2: 14,8


Opzich wel redelijk netjes volgens mij. Dit was op zondag, de dag waarop ik altijd mijn bio CO2 fles omwissel. Dus dat verklaard waarom mijn CO2 wat lager is en mijn pH iets hoger. Vreemd genoeg is mijn PO4 nu weer omhoog gegaan. En ik vind mijn no3 van 50 ook wel erg aan de hoge kant eigenlijk.! En ik vond zojuist een dood vuurgarnaaltje, maar daar maak ik me niet echt zorgen over. Is pas de eerste in drie maanden en dit was wel een oud exemplaar...

Kan iemand mij uitleggen of lagere CO2 waardes ook verband houden met hogere no3 en po4 waardes?

En ik begrijp ook van verschillende bronnen dat fluctuerende CO2 waardes risico geven voor algen problemen onder andere. Is wisseling tussen 37 en 14 te groot? En zo ja, moet ik dan vaker van fles wisselen, met twee flessen gaan werken of een ander recept gaan zoeken (gelei).
 
Van het weekend naar de boekenbeurs geweest. Een flinke stapel boeken gekocht, waaronder deze:

2014-01-25163948.jpg


Ik hoop natuurlijk niet dat ik hem ooit nodig zal hebben, maar zodra ik vermoed dat 1 van mijn visjes ziek is kan ik nu redelijk nauwkeurig zelf een diagnose stellen. Als ik er ooit aan toe kom zal ik de interressante artikelen inscannen en hier op het AF plaatsen (ik heb namelijk sch#t aan copyright)
 
Ik heb weer even twee foto's voor jullie. Deze week zal ik er nog een paar maken aangezien ik vandaag twee nieuwe plantjes verwacht. Maar nu eerst even deze foto's. Een leuke en een vervelende foto.

Laten we beginnen met een leuke foto:
Mijn Japonica's doen het goed en vervellen zeer regelmatig. Hoe vinden jullie mijn "spook-garnaal"?
IMAG0422.jpg


Nu vervelend nieuws. Mijn favoriete vis, het mannetje antennebaars, heeft de geest gegeven. 's ochtends was er niets aan de hand en at hij gewoon nog goed en was mooi op kleur. Toen ik 's middags uit werk kwam vond ik dit:
IMAG0429.jpg


Ik heb geen sporen van ziekte kunnen vinden en het vrouwtje doet het vooralsnog ook nog steeds goed dus het is mij een beetje een raadsel. Water getest en dat was prima. Enkel mijn PO4 was wel een beetje hoog (2,0) maar dat kan natuurlijk ook komen vanwege de dode vis die wellicht al enkele uren in de bak lag... Wie het weet mag het zeggen!
 
Je hebt echt gevoel voor inrichten, Geert. Heel mooi!

Wat je antennebaarsje betreft: dat zijn visjes met een gebruiksaanwijzing. Voer in de zoekfunctie van het forum 'Ramirezi' in en dan zie je wat ik bedoel.
 
Bedankt Jones! Ik probeer er ook echt wel iets leuks van te maken. Maar het is mijn eerste bakje en het blijft ook wel een beetje een experimenteren met zo veel mogelijk verschillende plantjes om zo veel mogelijk ervaring op te doen voor mijn toekomstige (grotere) bakken.

Zoals beloofd, nu weer tijd voor foto's! Ik heb gisteren weer wat onderhoud gedaan aan mijn bak. Een nieuw plantje erin (Hygrophila pinnatifida) en eentje eruit (Cryptocoryne beckettii) en de filter schoon gemaakt.

Dit was zoals de bak erbij stond voor het snoeien en knutselen bij 'avond verlichting'
IMAG0440.jpg

'dag verlichting'
IMAG0444.jpg


Gelukkig kreeg ik wat hulp bij het schoonmaken van de bak! Het 'willowmos' begint trouwens goed te groeien ondertussen...
IMAG0450.jpg


Overzichtsfoto van schuinboven waarop je goed de indeling kunt zien...
IMAG0460.jpg


Zo, toch altijd weer even schrikken als de filter aan gaat nadat ik de sponzen heb vervangen en de pomp 3 uur heeft stil gestaan...
IMAG0468.jpg


Gelukkig was alles vanmorgen weer keurig netjes helder.
IMAG0471.jpg


Het kale plekje dat de Cryptocoryne beckettii maar niet kunnen vullen is in een keer dicht beplant met mijn nieuwe hygrophila pinnatifida!
IMAG0511.jpg


En kan iemand mij vertellen wat het plantje is dat je rechts op de foto achte de steen ziet staan?!? Hij begint al roze toppen te krijgen. Ih heb het mee gekregen toen ik garnaaltjes kocht van iemand via marktplaats. Het was toen een takje even rood als de vuurgarnaaltjes en niet veel groter zelfs... Ik heb het voor de grap gewoon maar geplant en het begint nu een mooi plantje te worden! :)

Verder durf ik de alternanthera reineckii eigenlijk nog niet te snoeien... Ik denk niet dat ik hem in goede orde uit de bodem krijg om enkel de toppen terug te plaatsen. Maar ik ben ook doodsbang dat het lelijk word als ik de plant gewoon botweg 'snoei'
 
Ziet er allemaal erg mooi uit Geert, wel jammer van het baarsje. Keep up the good work. ;)
 
Ik denk dat je stekje een Rotalia Rotundifolia is!Zeg wel " denk ik".
Telkens een zeer mooie scape van je bakje hoor!!
Jammer van je baarsje, waarschijnlijk door te hoge nitraat(als die nog 50 is). Je fosfaat van 2 is niet schadelijk voor je visjes.
 
Jammer van je rami, maar geef het niet op
 
Even een kleine update tussen door... Nog geen nieuwe bewoner in de plaats van de Ramirezi gekomen, daar wacht ik nog even mee, voor alle zekerheid.

Van het weekend een beetje aan het klussen geweest in huis. De lelijke boekenkast van mijn vriendin heeft eindelijk het veld geruimd en mijn bak mocht nu op die plek komen te staan. Hij heeft dus (eindelijk) het beste plekje in de woonkamer weten te bemachtigen!

Dit was de oude plek van mijn bak, op de schoorsteen naast de bank.
2014-01-22_201138.jpg


Zo keek ik er altijd van de links onder in. Was wel leuk om er constant zo dicht boven op te zitten. Maar ik ben wel erg content met de nieuwe plek...

De nieuwe plek:
IMAG0541.jpg


Nu staat ie op het originele meubel en zijn al mijn spulletjes (voer, sterkers, schakelaars en bioCO2) keurig weggewerkt... Ziet er erg strak uit!

Overigens is het echt een flinke klus om een heel aquarium te verplaatsen! Ik had een kunststof opslag box van de ikea gekocht waar ongeveer 50 liter in kon, om op die manier in ieder geval minstens 50% van het originele aquariumwater te behouden. Vanavond voor het eerst (sinds zaterdag) water testen.
 
Mooi bakkie hoor !
Haha verplaatsen is nooit makkelijk ;) maar uiteindelijk is het het wel waard !
 
Mooie inrichting! top bakkie
 
Oeh wat stond die bak gevaarlijk voorheen! Iehhh dat je dat heb aangedurft.
De nieuwe plek is een stuk beter :)
 
Gaaf hoor! Ziet er gelijk veel strakker uit. maar dat verhuizen.. dat is inderdaad een ramp. Voorlopig lekker laten staan dus ;)
 
Als antwoord op je bericht in het andere topic:

Snuitje zei:
@Jones, ja ik heb nog 1 ramirezi. Het vrouwtje... Ik zal de temperatuur terug schroeven naar 25 overdag en 24 's nachts. Dat lijkt me prima toch? Reacties mogen in mijn foto album, want ik wil niet Kaylee's topic kapen ;)

24/25 graden is te warm voor de lalia's en te koud voor ramirezi's. Deze soorten combineren eigenlijk niet goed. Misschien kan je een ander thuis voor haar vinden? Een mooie vervanger is Apistogramma borellii. Dat visje kan op kamertemperatuur net als de lalia. Wat is de rest van je bestand?

Ik heb me nog even zitten vergapen aan je Riccia achterwand. Zo jammer dat het geen succes was qua onderhoud. :(
 
Mooie beplanting en inrichting. Moet zeggen dat ik de achterwnad met mos wel heel mooi vind.
 
Ziet er goed uit hoor.
 
Jones, bedankt voor je reactie! De Lalia's zijn weg. Het mannetje was gestorven toen ik op vakantie was en het vrouwtje is daarna terug gegaan naar de LFS. Daarvoor in de plaats heb ik toen een koppeltje Ramirezi's genomen.

Mijn visbestand is een beetje rommelig nog (helaas) en is als volgt:
1x Farlowella Acus (man)
1x Mikrogeophagus ramirezi (vrouw)
12x Hemigrammus bleheri
10x Sundadanio Axelrodi
6x Otocinclus affinis
2x pangio kuhlii
10x Japonica's
vuurgarnalen (minstens 20)

De Farlowella zit natuurlijk veel te klein in mijn 60x40 maar die zat er al in toen ik het aqaurium op marktplaats kocht. Dat is natuurlijk geen excuus om hem te houden maar ik vind hem zo fantastisch dat ik er eigenlijk maar moeilijk afschijd van kan nemen... :( En voor de Kuhlii's is de bodem verre van idiaal maar ook die 'kreeg' ik bij de bak, en deze zijn onmogelijk uit te vangen dus die zullen hun tijd maar moeten uitzitten.

Waterwaardes moet ik weer even meten maar de temperatuur is in iedergeval 26-27 graden, de pH is redelijk constant en net onder de 7 en de GH ligt altijd rond de 11.

De S. Axelrodi en H. Bleheri zouden in twee verschillende waterlagen moeten scholen, helaas merk ik dat ze meestal gewoon kris kras door elkaar heen zwemmen. Behalve als het licht uit gaat, dan komen de S.Axelrodi wel meer omhoog dus ik vermoed dat zij liever wat gedempt licht hebben. Ook willen ze maar niet op kleur komen *snik*

Tips m.b.t. mijn visbestand zijn meer dan welkom!!! Ik twijfel nog steeds of ik nu de Sundadanio's weg moet doen en er nog een echte oppervlakte vis (Beta of Bijlzampjes) voor in de plaats moet nemen. Of dat ik de roodneusjes weg moet doen en de Sundadanio's aanvullen tot ongeveer 25 in de hoop dat ze dan wel mooi op kleur komen...

Is er trouwens hier op het forum iemand die ervaring heeft met de Sundadanio Axelrodi?! Ik heb ze nog nergens in de fotoalbums terug gezien namelijk...
 
Even een paar "SNEAK PREVIEWS"! Ben gisterenavond weer bezig geweest in mijn bak... Vanavond zal ik goede foto's maken met mijn camera. Voor nu even een voorproefje met mijn telefoon.

Ik kan ook vast verklappen dat er een aantal nieuwe plantjes in zijn gekomen, namelijk:
Rotala wallichii (long leaf)
Limnophila aromatica
Rotala macrandra
Mayaca fluviatilis
Ludwigia repens Rubin


En de volgende planten hebben het veld moeten ruimen en komen niet meer terug in de bak:
Riccia Fluitans (wat een onkruid was dat!)
Sagittaria Platyphylla (jammer, vond het een erg mooi plantje maar geen plek meer voor)
Alternanthera reineckii (werd echt v��l te groot)
Eleocharis Parvula (groeide door de glosso heen en hield te veel vuil vast, vooral Riccia)

IMAG0572.jpg


IMAG0573.jpg


IMAG0574.jpg


IMAG0571.jpg


- edit:
Ik heb trouwens ook nog aardig wat planten en stekjes over voor de liefhebber, genoeg om een klein bakje mee te vullen. Gratis af te halen in Rotterdam...

- Rotala macrandra
- Rotala wallichii (long leaf)
- Mayaca fluviatilis
- Ludwigia repens Rubin
- Sagittaria Platyphylla
- Alternanthera reineckii (heel veel)
- Vallesneria Asiatica
- Monosolenium Tenerum / levermos (klein beetje)
- Vesicularia ferriei / Weeping Moss (klein beetje)
- Lobelia cardinalis mini (mooi plantje)
- Sagittaria subulata
 
ziet er goed uit hoor ! :)
 
Mooie bak heb je hoor! Staat veel beter op het meubel, waar ie eerst stond was nogal gevaarlijk. De bak werd namelijk niet geheel ondersteund.
 
Schitterend! Dat plantje op je eerste foto rechts van het midden vind ik erg mooi, welke is dat? En heb je die eventueel ook over :p
 
bartman zei:
Mooie bak heb je hoor! Staat veel beter op het meubel, waar ie eerst stond was nogal gevaarlijk. De bak werd namelijk niet geheel ondersteund.

Hahaha, ja dat zei altijd iedereen! Viel wel mee hoor... Ik had de bovenkant van het originele meubel er onder zitten dus de krachten werden goed opgevangen. Bovendien staat de Lido niet direct op het glas, daar zit nog een opstaand kunststof randje onder. Maar ik ben met je eens dat het er doodeng uit zag!

NikkiG zei:
Schitterend! Dat plantje op je eerste foto rechts van het midden vind ik erg mooi, welke is dat? En heb je die eventueel ook over :p
Dat is Staurogyne Sp. Een fantastisch makkelijk, laag blijvend en langzaam groeiend plantje! Zeker ook een van mijn favoriete! En nee die heb ik helaas niet over... ;) Maar is gewoon te bestellen bij APO hoor

De planten en stekkies die ik over had uit mijn bak worden waarschijnlijk morgen opgehaald door "Sjeff". Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Nu even wat foto's van mijn camera:

Hier de Alternanthera reineckii, jullie zullen wel begrijpen waarom ik deze uit mijn bak haal. Hij word gewoon veel te groot voor een Lido120 (de langste stengel was ongeveer 60cm hoog!)
P1080092.jpg


P1080119.jpg


En het naaldgras heeft een serieuze relatie aangegaan met de Riccia dat nog steeds door de bak dwarrelt... Zo is het ongeveer iedere week als ik ga verversen!
Dus dat betekend voor beide plantjes een enkele reis GFT-bak...

P1080122.jpg


Dus ik mag weer gaan "Hobbieen" Jeej!.. Dit keer eens van aquarium-planten.nogiets besteld in plaatsvan aquaplantsonline.
En mijn nieuwe plantjes waren eigenlijk meer gewoon een paar stekkies-van-toppen-zonder-worteltjes dan plantjes. Ik weet dat het niet veel uitmaakt want het zijn wel weer allemaal, grote snelgroeiende planten (ik leer het ook nooit!!!) Maar het is niet helemaal zoals ik het gewend ben als ik bij APO bestel.

P1080123.jpg


En dit is het nu geworden:
P1080155.jpg


vanaf de zijkant, de kant die je het eerste ziet wanneer je binnenkomt in de woonkamer...
P1080159.jpg


Linkerkant, en achter het groen van de javavaren, vallesneria en penningkruid staat nog een muurtje 'rood', dat zal over een weekje of twee wel te voorschijn komen!
P1080161.jpg


Rechterkant:
P1080162.jpg


En mijn weeping mos doet het ook erg mooi, net als mijn lotus die eindelijk weer begint, nadat ik het knolletje van juni tot januari in een emmer water op het balkon had staan!
P1080160.jpg


Ik ben er wel mee in mijn nopjes als ik eerlijk ben! :) Hoop dat het allemaal lekker gaat groeien en dat ik de snelgroeiers een beetje onder controle kan houden.
 

Terug
Bovenaan