Lido 120 van Geert80


Even een kleine tekstuele update...

Ik heb mijn forum naam laten veranderen van "Snuitje" naar "Geert80" zodat op die manier geen twijfel meer kan ontstaan over mijn geslacht en leeftijd. En laten we eerlijk zijn, dat was natuurlijk ook niet helemaal toepasselijk voor een volwassen vent ;)

Misschien dat er hier ook nog ergens een ijverige Mod rondneust die de titel van mijn foto-album wil wijzigen in "Lido 120 van Geert80"

Nu iets meer inhoudelijk!

Ik had jullie erg graag willen verblijden met prachtige macro foto's van mijn kogelvisjes, helaas hebben die besloten dat ze zich niet meer gaan vertonen! Ik vermoed dat ze gewoon nog erg verlegen zijn. Om wat meer rust te creeer in mijn bak heb ik besloten om de drukste zwemmers weg te doen.

Dus met veel pijn (in mijn hart) en moeite heb ik mijn schooltje roodneus zalmen uitgevangen en deze zijn verhuist naar de veel meer geschikte 1,2m bak van mede forum lid "Polarbear"

Nu hoop ik ook dat met wat meer rust in de bak mijn Sundadanio axelrodi's eindelijk op kleur gaan komen. Ze zien er nu zo uit:
Sundadanioaxelrodi1.jpg


Terwijl ze er eigenlijk zo uit horen/kunnen zien:
Sundadanio-axelrodi-blue.jpg



Ok�, toch nog even een foto'tje van mijn eigen bak... Een Kuhllii die lekker ligt te zonnen...

IMAG0052.jpg
 
Mooie plaatjes :thumbs:

Heb je al veranderingen gemerkt in de NH3/4?

~ Ivo
 
kheb je ideetje van de klimop gepikt hoor, en die doet het nu prima!
geen gevecht meer, hahaha

komt wel goed met de kogeltjes hoor, misschien het oppervlak iets meer dicht laten groeien?
 
Zijn inmiddels de sundadanio's al op kleur? :)
 
De sundadanio's zijn nog steeds niet echt goed op kleur. Wel iets meer dan anders maar nog steeds niets spectaculairs... Ik vermoed toch dat het met de hardheid van het water te maken heeft en daar kan ik niet veel aan veranderen. Maar ik blijf hoop houden.

Het schooltje zalmpjes heeft ondertussen een huis gevonden bij Polarbear. En Jorin was lief genoeg om de twee zalmpjes te komen halen die ik over het hoofd had gezien. :)

De waardes zijn inmiddels wel weer netjes. NH3/4 is weer terug naar 0. En hieronder een foto die ik vanmorgen met mijn telefoon heb geschoten van de Ramirezi die lekker van d'r eigen eitjes aan snoepen.
IMAG0164.jpg


Aangezien ik nooit een nieuw mannetje heb gekocht en ze alleen zit gung ik haar dat pleziertje van harte :)
 
De hardheid van je water zal ook meespelen, maar ik heb daarnaast de indruk dat je Sundadanio's wat bleek zijn doordat er toch wel veel licht in de bak is. In de natuur komen deze diertjes voor in poeltjes die gekleurd water bevatten en waar door veel jungle eromheen al sowieso niet te veel licht doorbreekt.

Jammer van de eitjes. Een vrouwtje eet haar eitjes op als de ontwikkeling ervan niet goed gaat.
(wat ook aan het wat hardere water kan liggen.

Goed dat het NH3/4 probleem is opgelost en de bak staat er verder prima bij :)

~ Ivo
 
Leuk topic zo.
Die braziliaanse klimop vlecht je die in elkaar?
 
Het is weer even tijd voor een kleine foto update! Gisteren was het hoogtijd dat er weer eens flink werd gesnoeid... De boel was ondertussen zodanig dicht gegroeid dat er nauwelijks nog vrije zwemruimte over was voor de visjes. Vooral de mos op mijn hout was erg gaan woekeren, het had een doorsnede van ongeveer 30cm gekregen, dus die heb ik helemaal verwijderd en opnieuw opgebonden.

Helaas ben ik vergeten foto's te maken van de bak voor het snoeien dus jullie zullen je fantasie moeten gebruiken. Dit is in ieder geval het resultaat nadat ik een halve emmer planten heb weggegooid. De Hygrophila pinnatifida, Mayaca fluviatilis en de Hygrophila polysperma sunset zijn niet terug in de bak gekomen!

IMAG0215.jpg

Van voren

IMAG0212.jpg

Van opzij

IMAG0216.jpg

En een "bank-aanzicht"

Het hout in mijn bak is hol en onder het boompje bevind zich soort van grot. Hiervoor stond daar altijd de 'Staurogyne porto velho' onder. Maar die heb ik nu verwijderd zodat ik mijn kogelvisjes beter kan zien aangezien zij zich daar graag ophouden...

IMAG0218.jpg

De "Grot"

IMAG0217.jpg

Kogelvisje op jacht naar baby garnalen onder hout...

Op de volgende foto zie je duidelijk dat de lotus heel lang alle licht van de Glosso heeft weggenomen waardoor mijn mooie groene mat is gereduceerd tot een zielig hoopje. Ook de lotus zelf is niet in opper beste staat. De "Staurogyne sp." blijft toch wel ��n van mijn favoriete plantjes, deze hoeft maar zelden te worden gesnoeid en blijft altijd mooi laag en vol!

IMAG0221.jpg

De lotus en Staurogyne.

IMAG0220.jpg

Laat het mos maar weer groeien!

IMAG0219.jpg

De Lobelia Cardinalis mini ook weer flink terug gesnoeid en een mooi nieuw straatje gepland.

IMAG0223.jpg

De Otocinclussen doen het nog altijd goed.

IMAG0224.jpg

Ook de vuurtjes doen het goed. Ik vind ze echt overal. Vermoedelijk zijn er ook wel een tiental met snoeien in de prullenbak verdwenen, ondanks dat ik mijn stinkende best heb gedaan om ze te redden...
 
Erg mooi hoor!
 
Een frisse groene bak, mooi zo!
 
Zier er erg goed uit hoor :D
Ik denk als dat straks je oppervlakte plant eenmaal aan gaat slaan en groeien je visjes wat beter op kleur gaan komen :)
 
Kijk eens wie me vanmorgen een goede ochtend kwam wensen...

IMAG0226.jpg


Nu ik flink heb gesnoeid zie ik ze echt regelmatig. Gisteren zag ik er eentje een slak pakken die bijna net zo groot was als hij zelf! :) het zijn trouwens twee mannetjes en de grootste van de twee imponeerde regelmatig de andere door zijn buik op te zetten wat echt een tof gezicht is! Zodra het me lukt om het op de foto te krijgen zal ik het zeker plaatsen...
 
Wat een schatje van dwergjes heb je! :smitten:
Echt zo leuk!
Leuke bak heb je hoor :thumbs:
 
Heel mooi aquarium, Geert :)
Prachtig om te zien.
Wat is die knal rode plant achterin bij jou?
 
Mooie kogel foto hoor
 
Bedankt voor de complimentjes allemaal. Ik ben zelf ook stapel verlieft op de kogeltjes! Het zijn zulke fantastisch leuke visjes qua gedrag en uiterlijk dat ik nooit meer zonder wil...

Titia zei:
Wat is die knal rode plant achterin bij jou?
Dat is "Ludwigia repens Rubin" een zeer dankbare plant! Is makkelijk te houden want het is een sterk plantje en stel weinig eisen qua CO2 en licht. Hoewel hij natuurlijk wel redelijk veel licht nodig heeft om mooi diep rood te worden. Maar ik heb een stekje in mijn buitenbakje gezet (16� zonder verlichting en geen direct zonlicht) en zelfs daar doet ie het prima en kleurt ie licht roze.
 
Ik kon me niet meer inhouden en heb weer een aantal nieuwe plantjes besteld. Dit waren planten die ik al h��l lang op mijn verlanglijstje had staan...

Het gaat om de volgende planten:

Hydrocotyle tripartita "Japan"
1323613139.jpg


Micranthemum "Monte Carlo"
400345-3.jpg


Anubias nana "Bonsai"
foto2.jpg


Microsorum pteropus "Mini" (5-10 cm)
micr.mini.jpg



En samen met de Microsorum pteropus "Trident" die ik heb geruild met Ren� (Asgard) voor wat flamemos en een stukje kienhout maakt dat mijn 'verzameling' compleet. Althans voorlopig... ;)

De Glosso is ditmaal de ongelukkige die het veld heeft moeten ruimen. Ondanks dat ik dol was op die mooie dichte groene mat op de bodem. Maar doordat enkele planten waaronder mijn lotus veel licht onthielden van de glosso vielen er steeds meer lelijke plekken in. Vandaar dat ik besloten heb deze te vervangen voor de M. "Monte Carlo" want die heeft blijkbaar veel minder lichtbehoefte dan Glosso.

Binnenkort dus weer uitgebreide foto update!

:foto:
 
Vandaag heb ik mezelf een cadeautje gedaan...

IMAG0238.jpg


Nu nog even laten meedraaien met de interne filter.
 
Gisteren dus eindelijk de oude interne filter verwijderd. Ik weet dat ze eigenlijk twee weken samen hadden moeten draaien, maar daarvoor heb ik gewoon niet het geduld. Ook gebrek aan ruimte en stopcontacten speelde een rol in mijn beslissing...

Het verwijderen van de oude filter was echt een fluitje van een cent! Pak weg 10 minuten... Wat een hoop extra ruimte krijg je er dan in eens bij! De interne filter is toch 6x12cm en op een bak van 60x40 is dat een aardig oppervlak natuurlijk. Dus ook alle plantjes gelijk maar weer gesnoeid en opnieuw een plekje gegeven.

Nu hier de foto's!

Ik ben nog geen meester in het wegwerken van de techniek, maar zo is het al redelijk gecammofleerd.

IMAG0262.jpg


Als de Braziliaanse klimop nu weer lekker vol en dicht word zie je er helemaal niets meer van!

IMAG0273.jpg


Het 'boompje' heb ik voorzien van javavarentjes die niet groter worden dan 10cm.

IMAG0256.jpg


Ook de Bolbitis Heudelotii en Flame mos doen het nog steeds erg goed. Het mos heb ik opnieuw opgebonden omdat die echt veel te groot was geworden. Daar is zoveel mos afgekomen dat ik er 6 forumleden van heb kunnen voorzien met porties die wel 5x zo groot waren als wat ik in eerste voor veel geld "In Vitro" heb gekocht...

IMAG0276.jpg


Op het andere hout zit de Anubius Nana bonzai samen met Weeping mos:

IMAG0289.jpg


IMAG0284.jpg


En dan nog twee totaaltjes:

IMAG0255.jpg


Vanaf de bank:

IMAG0270.jpg
 
Dit is de flora die momenteel in de bak staan:

Waternavels:
Hydrocotyle tripartita "Japan"
Hydrocotyle leucocephala (Braziliaanse klimop)
Hydrocotyle verticillata

Bodembedekkers/voorgrond:
Micranthemum "Monte Carlo"
Sagittaria Platyphylla
Lobelia cardinalis "mini"
staurogyne sp
Nymphaea zenkeri (Rode Tijgerlotus)

Varens:
Microsorum pteropus "Mini"
Microsorum pteropus "Trident"
Bolbitis heudelotii
Anubias nana "Bonsai"

Stengelplanten/achtergrond:
lysimachia nummularia "aurea" (Goud Penningkruid)
bacopa caroliniana
Ludwigia repens "Rubin"
Rotala wallichii
vallisneria asiatica

Mossen:
Taxiphyllum sp (Flame moss)
Vesicularia ferriei (Weeping Moss)
 
Ziet er goed uit hoor!
 
Ik vind het zeker een verbetering zonder intern filter. Vind het persoonlijk jammer dat je de slangen achter je aquarium ziet. Zou een donkere achterwand mooier vinden.
 
darter zei:
Ik vind het zeker een verbetering zonder intern filter. Vind het persoonlijk jammer dat je de slangen achter je aquarium ziet. Zou een donkere achterwand mooier vinden.

Helemaal mee eens Darter! Een donkere achterwand (zwarte plakfolie o.i.d) gaat er ook zeker nog komen! En de CO2 slang word dan ook vervangen voor een zwarte variant.
 
Nu voor de verandering eens een paar foto's van bewoners.... Dat doe ik anders niet zo vaak, maar ik had toevallig de spiegelreflex in mijn handen en het lukte dit maal ook redelijk goed. Wel mijn excuses voor het vuile glas her en der....

Foto's

IMG_0948.jpg

IMG_0922.jpg


IMG_0936.jpg


IMG_0929.jpg


IMG_0933.jpg


IMG_0943.jpg


IMG_0950.jpg
 
mooie visjes hoor!

zwarte plakfolie is nog weleens lastig er helemaal achter te krijgen als de bak al gevuld staat.. beetje zeepsop in een plantenspuit op het glas spuiten dan kan je het nog wat beter schuiven, en later de bubbels eruit wrijven met een pasje. of gewoon een stuk zwart karton erachter tapen, nog makkelijker :p
 
Mooie bak zeg! Gaaf die Kogelvisjes! Komt er ooit nog een man bij voor de 'weduwe' Ramirezi vrouw? ;)


Hmmz.. door jouw positieve verandering �n beschrijving zit ik nu ook erg te denken aan het verwijderen van mijn interne (ook Juwel Lido 120) filter. Ging het echt makkelijk? Ik vind dat dat ding nog behoorlijk strak vast zit hihi :rolleyes:
 
@zwits, de folie zit er inmiddels achter. Was best goed te doen, aangezien ik een lido heb kon ik deze gewoon opzij schuiven en zo doende goed werken. Echter vind ik het nog niet helemaal geslaagd dus ik kijk het eerst nog even aan met de zwarte folie. Misschien vervang ik het nog wel voor blauw. Heb al een sample besteld om te vergelijken...

@Sabini, nee, ik denk niet dat ik nog een mannetje erbij doe. Ik vind het zo wel lekker rustig in mijn bak zonder al die sexuele spanning ;-)

Wat betreft de interne filter dat was echt dood eenvoudig! Eerst heb ik met een scherp broodmes de bovenste stukjes kit doorgesneden. Daarna liet de onderste kit vrijwel vanzelf los door aan het filterhuis te trekken en wrikken (voorzichtig). Er was helemaal niet veel kracht voor nodig!

Daarna heb ik alle kit resten van de het glas getrapt met een stanleymesje...
Zo een:
382394luc_0_82_stanleymes.jpg


Let wel op dat je een geen oud bot mesje gebruikt met roest, deukjes of braampjes. Die zou namelijk krassen kunnen achterlaten. En als je een gloednieuw stanleymesje gebruikt goed afspoelen want die zijn namelijk ingesmeerd met olie, en dat wil je niet in je bak hebben....

Achteraf gezien had ik dit veel eerder moeten doen. Het was zo makkelijk en het ziet er zo veel beter uit!!!
 
Daarom is een scheermesje beter,om schoon te maken.
 
Update is h���l lang geleden, dat weet ik... Er is erg veel veranderd sinds dien op een hoop vlakken! De Lido staat er momenteel niet zo florissant bij. Zie foto hieronder:

DSC_0542.jpg


Dat komt omdat mijn vrouw en ik in januari ons appartement in het centrum van Rotterdam hebben hebben verkocht en de sleutel van ons nieuwe huis pas eind april kregen. Dus in die tussentijd hebben we bij mijn ouders op zolder gewoond, en daar was geen plaats voor het aquarium. Die heeft dus zolang bij een goede vriend van me gestaan. Helaas voor mij, gelukkig voor hem, is hij ook verhuisd en stond het aquarium dus in een vrijwel lege woning en om de dag ging hij of ik langs om de vissen te voeren. Maar het reguliere onderhoud liet wel wat te wensen over natuurlijk.

Ondertussen staat de Lido in dezelfde troosteloze staat in mijn nieuwe woning maar heeft een erg lage prioriteit (zeg maar gerust g��n prio) omdat ik eerst de hele woning moet verbouwen van onder tot boven voordat de kleine komt.

Inderdaad mijn vrouw en ik verwachten in oktober ons eerste kind!

Maar voordat het zo ver is moet alles in orde zijn dus ook de aquaria (meervoud, dat lees je goed). Ik heb namelijk besloten dat in een grotere woning ook een groter aquarium hoort dus heb ik op marktplaats alvast een Rio 240 aangeschaft maar daarvoor zal ik nog wel een nieuw album openen zodra het zo ver is. De Lido inclusief toebehoren geef ik aan mijn vriend die er al die tijd op heeft gepast aangezien hij nu ook is besmet met het aqua virus.

En ik heb dan nog een klein tweede bakje voor mijn vrouw erbij omdat zij graag mooie guppies wil, maar dit bakje houd ik nog even als verrassing tot het helemaal af is!
 
Jammer dat de bak wat achterstallig onderhoud heeft nu. Maar ja jullie hebben weer wat anders in het vooruitzicht natuurlijk. Je moet prioriteiten stellen zoals je al zelf zegt.
Geniet maar lekker van de komende maanden.
 

Terug
Bovenaan