Wat is er nieuw

Lido 200 van Soundwave

Soundwave

Well-known member
Lid geworden
28 juli 2024
Berichten
57
Leeftijd
40
Na een tijd een Rio 300, 400 en 180 te hebben gehad, en vervolgens een periode zonder aquarium te zijn geweest, begon het toch weer te kriebelen.

Na wat overleg thuis, want niet iedereen zit tenslotte te wachten op een aquarium (ja, die mensen bestaan ook ;-) ), heb ik besloten om na het opmeten voor een Lido 200 te gaan.
Hiervoor was nu ruimte beschikbaar en als het echt een succes wordt, kan ik altijd nog groter gaan, was de boodschap.

Deze kans heb ik met beide handen aangegrepen.

De Lido en het filter, achterwand, color led heb ik, na wat bezoeken aan winkels, besteld bij Romberg.
Op dit moment wacht ik nog op de levering, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus heb ik alvast een mooi stuk hout gescoord.

WhatsApp Image 2024-07-30 at 18.27.05.jpeg


De hardware bestaat voor nu uit de volgende onderdelen, ik wil direct goed beginnen en start dus met een color led verlichting als vervanging van de originele led balk en een CO2 oplossing.
Ik heb al op het wensenlijstje een Chihiros staan, maar deze zijn nog op pre-order te koop, eerst proberen we het op de basis manier ;-)

Aquarium : Lido 200
juwel-lido-200-led-aquarium-wit.jpg


Achterwand: STR 600 (in het kader van keep it simple)
STR_Background_600_86910_l.jpg


Filter + Verwarming: Oase Thermo 350
oase-biomaster-350-gratis-opstartbacterien.jpg


Verlichting: Juwel Color

1513_341974_1.jpg


CO2 Installatie : Complete CO2 set van Planted Box
complete-aquarium-CO2-set.jpg


CO2 Checker: Planted Box

drop-checker-kit-aquarium-1-470x385.jpg


Electra:
Stroom ga ik schakelen doormiddel van TAPO P110 stekkers met energiemeter, zo kan ik op elke plek waar ik wil mijn spullen schakelen en/of via Alexa.
En zien wat het verbruik is in de app.
550x640.jpg


De stekkers en schakelaars ga ik aansluiten op een 90 graden gedraaide doos zodat alles naast elkaar past:
51WyUVGiBNL._AC_UF894,1000_QL80_.jpg



Voor de inrichting:

Ik ben nog er uit of ik voor een Soil ga, mede omdat ik het nog niet goed begrijp, voor nu begrijp ik dat een soil grind en voedingsbodem vervangt, ik ben er dus nog niet over uit of ik ouderwets grind + voedingsbodem pak , of Zand , of enkel soil.

Planten:
Voor de planten ben ik een lijstje aan het maken met wat ik mooi vind, voor nu heb ik de volgende planten op mijn lijst als kans hebbers, maar dit staat niet vast nog :

Voorgrond:
  • Hemianthus callitrichoides
  • Eleocharis acicularis
  • Glossostigma elatinoides
  • Micranthemum umbrosum
  • Tijgerlotus
  • Taxiphyllum Barbieri (Javamos)

Zuurstofplanten:
  • Ceratophyllum submersum (grof hoornblad)
  • Waterpest (Elodea densa)

Drijfplant:

  • Limnobium laevigatum

Achtergrond:
  • Echinodorus “Red Flame”

Midden:
  • Alternanthera reineckii
  • Javavaren
  • Anubias

Vissen :
Voor nu nog niks definitiefs opgesteld, wel ben ik aan het nadenken over :
  • Ramirezi
  • Neon Tetra's
  • Corrydoras
  • Maanvis
  • Waaierhand Garnaal
 
Goed bezig!

Wat betreft soil: de meningen zijn verdeeld (@Cornelius weet veel over soils), ik ben van mening dat je heel ver kunt komen met zand en een goede bemesting (bodem & waterkolomvoeding). een groot voordeel vind ik dat je vanaf het begin de voeding op punt kunt zetten en niet opeens een achteruitgang doordat de soil uitgewerkt raakt.
Bovendien zijn corydoras erg blij met een zandbodem.

Verder is er in het lijstje met vissen nog wel wat ruimte voor overdenkingen,maar daar kom je waarschijnlijk zelf ook nog wel achter. En anders weet je me vast wel te vinden.
 
Ik ben nog er uit of ik voor een Soil ga, mede omdat ik het nog niet goed begrijp, voor nu begrijp ik dat een soil grind en voedingsbodem vervangt, ik ben er dus nog niet over uit of ik ouderwets grind + voedingsbodem pak , of Zand , of enkel soil.


Zelf heb ik alleen ervaring met de JBL Manado, ben hier erg tevreden over maar er zijn vele andere merken.

T.o.v. een eerdere zwaardere (zand/grind) bodem was het wel wennen om planten te plaatsen in de veel lichtere Manado soil, gelukkig had ik wel een dikke laag 25L op een 100x45cm (bodemafmeting)

De eerste weken wel “last” dat een klein (verwaarloosbaar) deel ging drijven, dat is even oppassen als je een skimmer gebruikt (mijn Oase skimmer level mechanisme ging vastzitten vanwege kleine opgezogen soil restanten)
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik alleen ervaring met de JBL Manado, ben hier erg tevreden over.

T.o.v. een eerdere zwaardere bodem was het wel wennen om planten te plaatsen, gelukkig had ik wel een dikke laag 25L op een 100x45cm (bodemafmeting)

De eerste weken wel “last” dat een klein (verwaarloosbaar) deel ging drijven, dat is even oppassen als je een skimmer gebruikt (mijn Oase skimmer level mechanisme ging vastzitten vanwege kleine opgezogen soil restanten)
Hi @Tutorial ,
Thanks voor je antwoord, als ik het goed begrepen heb zou ik 18 liter nodig moeten hebben voor 5cm in mijn lido 200, kan dat een beetje kloppen? en heb je dan dus geen losse voedingsbodem nodig?
 
Goed bezig!

Wat betreft soil: de meningen zijn verdeeld (@Cornelius weet veel over soils), ik ben van mening dat je heel ver kunt komen met zand en een goede bemesting (bodem & waterkolomvoeding). een groot voordeel vind ik dat je vanaf het begin de voeding op punt kunt zetten en niet opeens een achteruitgang doordat de soil uitgewerkt raakt.
Bovendien zijn corydoras erg blij met een zandbodem.

Verder is er in het lijstje met vissen nog wel wat ruimte voor overdenkingen,maar daar kom je waarschijnlijk zelf ook nog wel achter. En anders weet je me vast wel te vinden.
Hi @Lysia ,
ik neem aan dat je doelt op de maanvissen ? daar ben ik ook nog niet overuit, ik wil voornamelijk eerst mijn focus op de plantenbak en het opstarten gaan leggen.
Voor mijn plantenvoeding heb ik alvast deze aangeschaft:
Image-00033-470x470.jpg
 
Nou vooral ook op de combi van ramirezi's, manen en garnalen. Maar eerlijk gezegd vind ik een Lido 200 voor maanvissen niet echt een goed idee.
 
Nou vooral ook op de combi van ramirezi's, manen en garnalen. Maar eerlijk gezegd vind ik een Lido 200 voor maanvissen niet echt een goed idee.
We hebben de tijd, het is tenslotte na de opstart een maand verder voor ik kan gaan nadenken over de vissen 🙂
 
Hi @Tutorial ,
Thanks voor je antwoord, als ik het goed begrepen heb zou ik 18 liter nodig moeten hebben voor 5cm in mijn lido 200, kan dat een beetje kloppen? en heb je dan dus geen losse voedingsbodem nodig?
Ik heb bewust niet gekozen voor een aanvullende voedingsbodem onder de Manado soil, dit om een overschot aan vrijkomende voeding in de eerste weken te voorkomen en vele noodzakelijke WW’s
Hier ook ook een AIO in gebruik maar wel van een minder gewaardeerd grootgrutter


Maar @Cornelius kan hier beter in adviseren
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bewust niet gekozen voor een aanvullende voedingsbodem onder de Manado soil, dit om een overschot aan voeding in de eerste weken te voorkomen.

Hier ook ook een AIO in gebruik.
Check, keuzes,keuzes 🙂
 
De keuze voor een bodem is altijd persoonlijk, maar de keuze word in de regel bepaald met wat je wilt met je bak.
Aan de plantkeuze die je hebt beschreven zou ik op z'n minst met een voedingsbodem gaan werken icm met Seachem Flourite.
Dit met een goede waterkolom dosering (EI) en stabiele CO2 waarden.

Ik werk het liefst met een goede soil met daaronder ProScape Volcano mineral omdat ik veelal kies voor bak met zoveel mogelijk felle kleuren.
Dat de soil gaat uitwerken is niet het gehele plaatje. Het enige wat minder gaat worden is de verlaging van de pH. De CEC eigenschappen blijven altijd behouden.
Het is niet zo duurzaam als een inerte bodem zoals zand of grind, maar wel de meest effectieve manier om met succes planten te laten groeien.
 
De keuze voor een bodem is altijd persoonlijk, maar de keuze word in de regel bepaald met wat je wilt met je bak.
Aan de plantkeuze die je hebt beschreven zou ik op z'n minst met een voedingsbodem gaan werken icm met Seachem Flourite.
Dit met een goede waterkolom dosering (EI) en stabiele CO2 waarden.

Ik werk het liefst met een goede soil met daaronder ProScape Volcano mineral omdat ik veelal kies voor bak met zoveel mogelijk felle kleuren.
Dat de soil gaat uitwerken is niet het gehele plaatje. Het enige wat minder gaat worden is de verlaging van de pH. De CEC eigenschappen blijven altijd behouden.
Het is niet zo duurzaam als een inerte bodem zoals zand of grind, maar wel de meest effectieve manier om met succes planten te laten groeien.
Hi @Cornelius , bedankt voor je antwoord, maar hoeveel kg/liter hebben we het dan over als we jouw voorbeeld van soil en proscape zouden doen?
De getallen tollen nogal en ook de euro's die bij de liters komen kijken zogezegd 🙂

Gebaseerd op mijn oude kennis zou ik anders wellicht gegaan zijn voor 2 emmers Sera voedingsbodem en zand (filter) , maar weet niet of dat de juiste keuze is.
 
Laatst bewerkt:
Een goed kwaliteits soil is best duur. Denk voor je Lido 3 zakken van 9 liter soil (waarvan 1 zak powder) en een zak van 3L Vulcano mineral.
Kom je al snel op 150 euro uit. Maar dan moet je wel andere bemesting hebben. Die AIO in ongeschikt.

Maar je kunt ook voor een 'ouderwetse' voedingsbodem gaan. Bodem opbouwen met lateriet, klei e.d.
Er zijn hier wel een paar leden die daar uitstekende resultaten mee behalen, zoals @benvo
 
Een goed kwaliteits soil is best duur. Denk voor je Lido 3 zakken van 9 liter soil (waarvan 1 zak powder) en een zak van 3L Vulcano mineral.
Kom je al snel op 150 euro uit. Maar dan moet je wel andere bemesting hebben. Die AIO in ongeschikt.

Maar je kunt ook voor een 'ouderwetse' voedingsbodem gaan. Bodem opbouwen met lateriet, klei e.d.
Er zijn hier wel een paar leden die daar uitstekende resultaten mee behalen, zoals @benvo
Check, ik ga me eens in die voedingsbodem dan verdiepen, wel dan een zandbodem geschikt?
 
Of kiezen voor planten die geen voedingsbodem nodig hebben en werken met bv kleibollen bij de wortels.
 
Check, ik ga me eens in die voedingsbodem dan verdiepen, wel dan een zandbodem geschikt?
Bedoel je die zoals aangegeven met klei enzo?
Doe ik ook meestal. Zakjes poeder via aquariumbemesting.nl
Oa klei, leem, lateriet en dat over de bodemstrooien en mengen. En daarover doe ik dan gewoon filterzand vd Wildkamp.
En als je denkt dat het niet genoeg is, dan kun je van die poeders bolletjes maken door aan te lengen met water en dat laten drogen, of in de vriezer of aan de lucht. Die stop je dan in de bodem bij de planten.
 
Of kiezen voor planten die geen voedingsbodem nodig hebben en werken met bv kleibollen bij de wortels.
Denk niet dat ik daar aan ontkom 🙂 wil gewoon een goede start maken
 
Bedoel je die zoals aangegeven met klei enzo?
Doe ik ook meestal. Zakjes poeder via aquariumbemesting.nl
Oa klei, leem, lateriet en dat over de bodemstrooien en mengen. En daarover doe ik dan gewoon filterzand vd Wildkamp.
En als je denkt dat het niet genoeg is, dan kun je van die poeders bolletjes maken door aan te lengen met water en dat laten drogen, of in de vriezer of aan de lucht. Die stop je dan in de bodem bij de planten.
Hi Fozzy, Welke hoeveelheden moet je dan aan denken kwa strooien op de bodem?
ik zie het op de site staan 🙂 was iets te snel, hoe zit het met kleibolletjes ? doe je die er dan ook al standaard in? of pas na het planten van de planten?
 
Hi Fozzy, Welke hoeveelheden moet je dan aan denken kwa strooien op de bodem?
ik zie het op de site staan 🙂 was iets te snel, hoe zit het met kleibolletjes ? doe je die er dan ook al standaard in? of pas na het planten van de planten?
Ik strooi er altijd flink wat onder in mn bak, op sommige plekken, waar de planten komen, een 2cm laag.
 
Mooie plannen voor de planten. Over de visjes kun je nog een nachtje slapen. De maanvissen zou ik zeker schrappen voor in een Lido en waaierhandjes met ramirezi is denk ik geen geweldige keus. Ik had ramirezi met Corydoras en dat ging wel prima. Ik had daar nog een schooltje roodneusjes bij.
Ook had ik daar kleine garnalen bij, die trokken zich van de ramirezi niets aan.
Maar er valt genoeg te lezen overbestandjes. De voorpret is al leuk
 
Ja Manen hebben minimaal 50 liter nodig en liefst een bak van 120cm.
 
Denk ook dat de manen geen goede keuze is, gisteren zat ik te graven in mijn geheugen en bedacht me dat een colisia lalia koppel + extra vrouw ook erg mooi kan zijn in deze bak.
 
Ik strooi er altijd flink wat onder in mn bak, op sommige plekken, waar de planten komen, een 2cm laag.
Thanks! en de planten groeien hier dus goed op ?
 
Denk ook dat de manen geen goede keuze is, gisteren zat ik te graven in mijn geheugen en bedacht me dat een colisia lalia koppel + extra vrouw ook erg mooi kan zijn in deze bak.
Klopt maar dan krijg je volgens mij vaak te maken met het Iridovirus.
 
Gezien je plantenkeuze is dat de slechtste keuze.
Ik probeer even mee te denken met TS:
Wat zijn de planten die op een zandbodem (met extra bodemvoeding uiteraard) het meest in de knel komen?
En is er een alternatief dat minder veeleisend is?
 
Alleen de planten in de categorie LowLight gaan het (in de regel) doen op een zandbodem.
Maar dan krijg je alleen maar een bak met groene planten. Als je meer kleur wilt hebben moet je toch wat ander gebruiken om probleemloos en zonder alg op het blad te draaien.

Kijken we even naar de plantkeuze van TS (excl epyfiten) dan kunnen Echinodorus, Red Flame, Micranthemum umbrosum, Tijgerlotus , Waterpest en Elodea densa het wellicht wel doen in een zandbodem.
Maar kunnen we Hemianthus callitrichoides, Eleocharis acicularis, Glossostigma elatinoides en Alternanthera reineckii schrappen van de lijst. Dat gaat icm een zandbodem een erg lastige klus worden om gezonde en algvrije planten te krijgen.
 
Zou het dan grind moeten worden ?
Grind is geen goede bodem,zowel voor vissen als planten niet. Er hoopt makkelijk vuil tussen op, wat niet goed is voor je waterkwaliteit en voor de planten heeft het zeker geen méérwaarde tov zand.
 
Wat een leuke plannen!
Kwa visbestand zou je ook eens kunnen kijken naar dwergkogeltjes. Extreem leuke vissen, kunnen goed in een groep gehouden worden en hebben geen slakken etc nodig om hun tanden te laten slijten. Je zal dan wel moeten oppassen met medebewoners met lange vinnen.
Als je googlet op pea puffer care sheet dan vindt je goeie info over ze.

Verder ben ik heel benieuwd wat je ervan gaat maken! Alvast veel plezier😊
 
Wat een leuke plannen!
Kwa visbestand zou je ook eens kunnen kijken naar dwergkogeltjes. Extreem leuke vissen, kunnen goed in een groep gehouden worden en hebben geen slakken etc nodig om hun tanden te laten slijten. Je zal dan wel moeten oppassen met medebewoners met lange vinnen.
Als je googlet op pea puffer care sheet dan vindt je goeie info over ze.

Verder ben ik heel benieuwd wat je ervan gaat maken! Alvast veel plezier😊
@CockerNika , ik had er al over gelezen, maar ik dacht te hebben gezien op het forum dat ze juist wel ingewikkeld waren en veel bijvoeding nodig hadden?
 
Wat je het beste doet, is nadenken over wat voor vissen je graag ziet, wat voor bak je graag ziet (dat heb je al grotendeels gedaan) en dan ga je kijken , welke vissen een mogelijkheid zijn.
En dan zet je dat bestand bij 'samenstelling visbestand' en dan gaan wij met je mee denken.
 
@CockerNika , ik had er al over gelezen, maar ik dacht te hebben gezien op het forum dat ze juist wel ingewikkeld waren en veel bijvoeding nodig hadden?
Het enige waar je op moet letten is dat je ze ontwormd zodra je ze gekocht hebt. Daarna kan je ze heel goed in leven houden met levend/diepvriesvoer.

Ik snap dat je eerst aan het nadenken bent over wat voor soort bak je wil. Ik dacht, ik geef je een tip voor een niet-zo-standaard vis die echt ontzettend leuk is.
Kan je hem in je overwegingen meenemen.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: waarden zijn hetzelfde met uS 300, kh 0-1 en gh 8
      Terug
      Bovenaan