Wat is er nieuw

Lido 200 van Soundwave

Het enige waar je op moet letten is dat je ze ontwormd zodra je ze gekocht hebt. Daarna kan je ze heel goed in leven houden met levend/diepvriesvoer.

Ik snap dat je eerst aan het nadenken bent over wat voor soort bak je wil. Ik dacht, ik geef je een tip voor een niet-zo-standaard vis die echt ontzettend leuk is.
Kan je hem in je overwegingen meenemen.
https://www.google.com/amp/s/www.pufferfishenthusiastsworldwide.com/amp/c-travancoricus
Thanks! wordt zeer gewaardeerd 🙂
 
Eindelijk is de kogel door de kerk ik ben met hulp van @Cornelius uit de samenstelling van mijn bodem gekomen!
Inmiddels zijn de CO2 set, stroombalk en Tapo's ook in huis 🙂

De bodem gaat bestaan uit :

tropica-aquarium-soil.jpg

Tropica Aquarium Soil


tropica-aquarium-soil-powder.jpg

Tropica Aquarium Soil Powder

jbl-proscape-volcano-mineral.jpg

JBL ProScape Volcano Mineral

 
Zojuist nog wat Hardware er bij gehaald 🙂

De Oase Skimmer 350
Veel goede ervaringen gelezen over dit apparaat en ook het nu er van om het snachts in te laten schakelen als het licht uitgaat om de waterspiegel schoon te krijgen bij eventuele lagen in het water en kleine rommeltjes.
Vond ik dit wel een goede aanschaf en mooier dan de juwel variant.

07cb7dc6-58ed-4f20-a160-6e9d42708c9f_800x.jpg
 
om het snachts in te laten schakelen als het licht uitgaat om de waterspiegel schoon te krijgen bij eventuele lagen in het water en kleine rommeltjes.


……..maar vele uren aan geeft veel CO2 verlies, dat moet jouw CO2 installatie (tijdgestuurd) overdag compenseren, probeer het eerst met enkele kwartiertjes daags voor resultaat en later bijstellen
 
Ik heb hem ook in de ochtend en avond max een half uur aan.
 
……..maar vele uren aan geeft veel CO2 verlies, dat moet jouw CO2 installatie (tijdgestuurd) overdag compenseren, probeer het eerst met enkele kwartiertjes daags voor resultaat en later bijstellen
Vaste tijdens snachts dan telkens een kwartier?
 
Het hangt ook af of je een kaamlaag hebt en hoeveel die kaamlaag is. In het ene geval zal er meer uren nodig zijn dan in het andere geval.
 
Ik heb em hier in de meterbak 2 x 20 minuten aan. Heb een kaamlaag ivm opstartbak, maar is hiermee redelijk onder controle.
 
Vaste tijdens snachts dan telkens een kwartier?

Ik laat ‘m dagelijks 3 x 15 minuten draaien om 10, 16 en 22 uur, (ruim voor/tijdens/na verlichtingstijd) maar dit komt echt niet zo nauw

Hier niet in de nacht want dan rusten 🤫 mijn vissen en schrikken ze niet 😱

Kies vooral tijden waar je zelf een goed gevoel bij hebt, bijstellen bij onvoldoende resultaat

Bij de Oase skimmer wordt naast de zwarte “korf” (zoals op foto) ook nog een doorzichtige “kroon” meegeleverd.
Ik gebruik ‘m enkel met de “kroon” (dus geen “korf”), zo kan ik met een pincet de blauwe filter eruit tillen en komt het leveling systeem mee omhoog inclusief de vervuiling die netjes blijft zitten om uit te spoelen onder kraan.

Heb hiervoor lang* een Eheim gehad maar de Oase bevalt beter in onderhoud of schoonmaken.
*de 230v kabel was door de tijd verhard en er kwamen breukjes in isolatie ter hoogte van pomp, niet heel veilig meer maar zullen andere merken n.v.v.t. ook wel last van kunnen krijgen.
Probeer de 230v aansluitkabel niet te vaak van positie te veranderen, nog liever probeer deze te fixeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik laat ‘m dagelijks 3 x 15 minuten draaien om 10, 16 en 22 uur, (ruim voor/tijdens/na verlichtingstijd) maar dit komt echt niet zo nauw

Hier niet in de nacht want dan rusten 🤫 mijn vissen en schrikken ze niet 😱

Kies vooral tijden waar je zelf een goed gevoel bij hebt, bijstellen bij onvoldoende resultaat

Bij de Oase skimmer wordt naast de zwarte “korf” (zoals op foto) ook nog een doorzichtige “kroon” meegeleverd.
Ik gebruik ‘m enkel met de “kroon” (dus geen “korf”), zo kan ik met een pincet de blauwe filter eruit tillen en komt het leveling systeem mee omhoog inclusief de vervuiling die netjes blijft zitten om uit te spoelen onder kraan.

Heb hiervoor lang* een Eheim gehad maar de Oase bevalt beter in onderhoud of schoonmaken.
*de 230v kabel was door de tijd verhard en er kwamen breukjes in isolatie ter hoogte van pomp, niet heel veilig meer maar zullen andere merken n.v.v.t. ook wel last van kunnen krijgen.
Probeer de 230v aansluitkabel niet te vaak van positie te veranderen, nog liever probeer deze te fixeren.
Het gebruik van de korf lijkt me toch juist wel aan te raden vanwege kleinere vissen en eventuele garnalen.
Wat betreft de tijden, dit geeft een goed beeld enige wat ik me afvraag is of het verstandig is om tijdens het opnameproces van de planten (overdag en met licht) het co2 proces mogelijk te verstoren.
Dit lijkt mij als het licht uit is en dus het opname proces niet loopt een logischere keuze, hoe zie jij dit?
 
of het verstandig is om tijdens het opnameproces van de planten (overdag en met licht) het co2 proces mogelijk te verstoren.

Het CO2 proces tijdens verlichting tijd wordt echt niet verstoord door maar 15 minuten de skimmer aan te zetten.


Mijn verlichting staat aan van 12 tot 22 uur, in onderstaande screenshot gaat skimmer 15 minuten aan om 16 uur (ROOD omcirkeld), er is slechts een kleine verspringing (verlies) van CO2 te zien, misschien 0.01 PH verlies, het gaat om niets.
(het verschil met denkbeeldige GROEN lijn als skimmer niet aan zou hebben gestaan)

Ter info: mijn PH staat nu ingesteld op 6.75 met een hysterisch van 0.01 dus ik schakel in op 6.76 en uit op 6.74 (te zien in onderste panel)
Mijn CO2 Magneetventiel wordt door een Hue-smartswitch geschakeld en vanuit mijn aquarium “domotica” aangestuurd.
De gebruikte CO2 reactor heeft een vertraging, het duurt altijd even voordat CO2 opname meetbaar is, daarom kunnen meetwaarden iets hoger of lager uitvallen

Ik zit nu rond de 160 bellen per minuut maar dat is met een PH controller niet heel relevant, het is maar net hoe snel je wilt corrigeren, had ook 60 of 240 kunnen zijn.

Wat ook goed te zien is dat de vraag naar CO2 groter is om 16:45 dan om 15:15, CO2 staat immers langer aan.

IMG_0514.jpeg


Jouw vraag brengt mij weer op ideeën, ik ga een extra panel maken zodat ik kan zien wanneer de skimmer aan staat (net zoals bij CO2)
 
Laatst bewerkt:
Hi @Lysia ,
ik neem aan dat je doelt op de maanvissen ? daar ben ik ook nog niet overuit, ik wil voornamelijk eerst mijn focus op de plantenbak en het opstarten gaan leggen.
Voor mijn plantenvoeding heb ik alvast deze aangeschaft:
Image-00033-470x470.jpg
 
Het CO2 proces tijdens verlichting tijd wordt echt niet verstoord door maar 15 minuten de skimmer aan te zetten.


Mijn verlichting staat aan van 12 tot 22 uur, in onderstaande screenshot gaat skimmer 15 minuten aan om 16 uur (ROOD omcirkeld), er is slechts een kleine verspringing (verlies) van CO2 te zien, misschien 0.01 PH verlies, het gaat om niets.
(het verschil met denkbeeldige GROEN lijn als skimmer niet aan zou hebben gestaan)

Ter info: mijn PH staat nu ingesteld op 6.75 met een hysterisch van 0.01 dus ik schakel in op 6.76 en uit op 6.74 (te zien in onderste panel)
Mijn CO2 Magneetventiel wordt door een Hue-smartswitch geschakeld en vanuit mijn aquarium “domotica” aangestuurd.
De gebruikte CO2 reactor heeft een vertraging, het duurt altijd even voordat CO2 opname meetbaar is, daarom kunnen meetwaarden iets hoger of lager uitvallen

Ik zit nu rond de 160 bellen per minuut maar dat is met een PH controller niet heel relevant, het is maar net hoe snel je wilt corrigeren, had ook 60 of 240 kunnen zijn.

Wat ook goed te zien is dat de vraag naar CO2 groter is om 16:45 dan om 15:15, CO2 staat immers langer aan.

Bekijk bijlage 378112

Jouw vraag brengt mij weer op ideeën, ik ga een extra panel maken zodat ik kan zien wanneer de skimmer aan staat (net zoals bij CO2)
Bedankt voor je uitgebreide uitleg ik ga dan ook maar gewoon beginnen met korte momenten
 
#somszithetmee....

Helaas waren niet alle onderdelen dit weekend binnen , DHL en Postnl waren vertraagd, een lekkage in de afvoer (van het huis en niet van de bak ;-) ) hielp ook al niet mee.
Wel nog het meubel in elkaar kunnen zetten dit weekend, gelukkig komt vandaag de bodem binnen en mijn aangeschafte UV lamp.
Hierna kunnen we gaan aansluiten en uiteindelijk deze week de plantjes gaan bestellen 🙂 (als alles volgens planning loopt)
 
Tja dan zit het je niet mee inderdaad en ik hoop niet dat je echt veel schade hebt door de lekkage.
 
Tja dan zit het je niet mee inderdaad en ik hoop niet dat je echt veel schade hebt door de lekkage.
Gelukkig valt het uiteindelijk reuze mee, de verstopte afvoer was het meeste werk , maar dat is ook allemaal opgelost zonder externe hulp gelukkig.
 
Vandaag dan eindelijk een begin kunnen maken aan de opbouw 🙂

WhatsApp Image 2024-08-05 at 20.17.34.jpeg

Toch best wel een aardige bak al zeg ik het zelf 🙂

WhatsApp Image 2024-08-05 at 21.43.23.jpeg

Plek voor voldoende stroom gecreëerd

WhatsApp Image 2024-08-05 at 21.43.22.jpeg

Even tussendoor het hout gepast, past prima 🙂
En deze gelijk alvast in een emmer met water gezet.

WhatsApp Image 2024-08-05 at 21.43.24.jpeg

En techniek aangesloten

WhatsApp Image 2024-08-05 at 21.43.25.jpeg

Nog even een ledbalkje verwisselen en een licht check, en het is mooi geweest voor vandaag 🙂
 
mijn aangeschafte UV lamp.
En techniek aangesloten

Waarom heb jij deze nu al gemonteerd na je filter-uitgang, je verwacht toch geen zweefalg?

Ook preventief een UV(C)-lamp monteren (ook als deze uit staat of maar kort aan) lijkt mij geen goed idee, er zal net zoals bij slangen een bruine aanslag ontstaan aan binnenzijde en zal als je ‘m toch verwacht* nodig te hebben niet meer optimaal werken.
*(als het überhaupt echt nodig zou zijn, de onderliggende oorzaak moet worden weggenomen)
 
Laatst bewerkt:
Waarom heb jij deze nu al gemonteerd na je filter-uitgang, je verwacht toch geen zweefalg?

Ook preventief een UV(C)-lamp monteren (ook als deze uit staat of maar kort aan) lijkt mij geen goed idee, er zal net zoals bij slangen een bruine aanslag ontstaan aan binnenzijde en zal als je ‘m toch verwacht* nodig te hebben niet meer optimaal werken.
*(als het überhaupt echt nodig zou zijn, de onderliggende oorzaak moet worden weggenomen)
Hi @Tutorial , er zijn meer toepassingen voor een uv lamp dan enkel zweefalg , zoals het helderder maken van het water en remmen van andere zaken later op , de lamp zet ik tijdens de opstart niet aan, aangezien ik er nu nog geen water erdoorheen lopen vind ik dit het juiste moment om het nu aan te sluiten en niet als alles al water bevat. Na de opstart ga ik hem pas gebruiken en maak hem gewoon schoon voordat ik hem überhaupt ga inzetten. Heb er daarom ook een slangkoppeling tussen gezet zodat ik hem makkelijk kan schoonmaken en eventueel kan vervangen na een jaar dienst.

Ik twijfel alleen even of ik hem niet op de retour moet zetten eigenlijk want het is logischer om het water het filter in te laten gaan en dan vervolgens water met goede bacteriën vanuit het filter het aquarium in te laten gaan, heb allen wat tegenstrijdige filmpjes hierover gezien.
 
Laatst bewerkt:
Dit dan ook gelijk maar aangepast en uit en invoer omgewisseld, ook na het zien van een video van Oase zelf lijkt me dit de beste aansluiten 🙂, laten we eens zien hoe we dit gaan ervaren. Is het niks, kan hij er altijd nog uit later.
 
In het kader van dingen laten sudderen , heb ik vandaag even nagedacht over de feedback van @Tutorial daarom ook bestloten om de uv lamp alleen in te zetten waar nodig en een bypass te maken met koppelingen zodat het filter direct aangesloten kan worden op de juiste aansluiting en ik het uv kan inzetten wanneer dit nodig is.
IMG_1906.jpeg
 
Nadat ik de aanpassing gedaan heb op de slangen maar een eerste begin gemaakt met het in elkaar knutselen van het Co2 Pakket.
WhatsApp Image 2024-08-06 at 17.50.09 (1).jpeg


Ook het hout wat ik heb gekocht had ik gisteravond al een hele dag/nacht in het water laten staan, deze heb ik maar even omgedraaid en opnieuw de bak met water gevuld, wat een bruin water kwam daar vanaf!
WhatsApp Image 2024-08-06 at 17.50.13 (1).jpeg


Daarna nog even de skimmer opgehangen alvast. Beetje gegokt op de waterlijn, dat kunnen we toch altijd nog aanpassen 🙂
WhatsApp Image 2024-08-06 at 17.50.18.jpeg


Vanavond een begin maken met de planten bestelling, ik ga voornamelijk voor in-vitro planten na advies van @Cornelius
ik ben benieuwd wat dit mij gaat brengen in deze voor mij nieuwe manier van het aquarium opbouwen 🙂
 
Ik weeg altijd een volle (zonder reduceer/manometer) CO2 fles dan heb ik een indicatie hoeveel er nog in zit na verloop van tijd (zijn wel grote flessen met een 6kg CO2 inhoud)

Vroeger was ik gestart met een 2kg “koop” fles die ik liet hervullen bij een LFS.
Tegenwoordig maak ik enkel gebruik van “omruil/statiegeld flessen bij een lokale gas leverancier en kost 6kg CO2 nog maar €24 (10kg verhoudingsgewijs nog goedkoper)

Het maakt mijn leverancier niets uit om een 6kg om te ruilen voor een 10kg, je betaald enkel voor de inhoud (eventuele minder/meerprijs statiegeld)
https://www.hinnengas.nl/product/hinnengas-koolzuur-c02-gascilinder-6-kg/
 
Laatst bewerkt:
Ik weeg altijd een volle (zonder reduceer/manometer) CO2 fles dan heb ik een indicatie hoeveel er nog in zit na verloop van tijd (zijn wel grote flessen met een 6kg CO2 inhoud)

Vroeger was ik gestart met een 2kg “koop” fles die ik liet hervullen bij een LFS.
Tegenwoordig maak ik enkel gebruik van “omruil/statiegeld flessen bij een lokale gas leverancier en kost 6kg CO2 nog maar €24 (10kg verhoudingsgewijs nog goedkoper)

Het maakt mijn leverancier niets uit om een 6kg om te ruilen voor een 10kg, je betaald enkel voor de inhoud.
Ik wou de mijne als hij leeg is (hij is nu nog vol) laten vullen bij de winkel inderdaad.
Zal eens nagaan hoe dat bij ons geregeld is, ik weet van het vullen van mijn gas fles en co2 fles voor het navullen hier in regio de markt wat krapjes is.
 
Informeer eens bij een industrieel gasleverancier in de buurt want die vullen vaak veel goedkoper dan een lfs. Ik betaal hier voor 2 kilo 12 euro en als ik 4 flessen heb dan betaal ik voor 7 kilo twee tientjes.
 
Bij flessen (volgens mij vanaf 10kg) moet je erop letten dat er geen stijgbuis is zit.

Google niet op CO2 maar op Koolzuur leverancier
 
Hier in de regio wordt nog volop tapbier gedronken dus koolzuur is een eerste levensbehoefte 😎
Hahahah ja dat snap ik, maar weet niet of deze aansluiting makkelijk overal gevuld kan worden
 
Ik ga hier ook altijd naar kuil Nico’s. 10 kg fles €120,- statiegeld en €35,- vulling. Fles gaat nooit over datum.
 
Zojuist mijn planten besteld om te gaan plaatsen in de lido, denk wel voldoende om een mooie volle bak te maken, komen we te kort dan zien we dat op een later moment wel.

Voor op het Hout:
2x Bucephalandra pygmaea ‘Bukit Kelam’
XL Cup Microsorum pteropus (Java-Fern)
1x Leptodictyum riparium “Stringy Moss”
1x Bucephalandra ‘kedagang’

Bodem/Voorgrond:
1x Hemianthus callitrichoides ‘Cuba’
1x Glossostigma elatinoides
1x Alternanthera Reineckii ‘Mini’

Midden:
1x Bacopa caroliniana
1x Helanthium bolivianum “quadricostatus”
1x Hygrophila lancea “Araguaia”
1x Lobelia cardinalis ‘Mini’
1x Rotala indica “Bonsai”

Achtergrond:
1x Ludwigia palustris ‘Super Red’
1x Rotala wallichii
1x Limnophila sessiliflora

Drijfplant:
Salvinia Minima (Common Salvinia)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan