Wat is er nieuw

Lido 200 van Soundwave

vandaag de Sera reactor ontvangen en deze aangesloten op de bak , wat een drama was dat maar hij hangt 😉 nu even goed monitoren of hij droog is
 

Bijlagen

  • IMG_1984.jpeg
    IMG_1984.jpeg
    756.1 KB · Weergaven: 24
Top en in welk opzicht was het een drama?
De aansluitingen van de schroefdop en de co2 luisteren heel nauw, als je denkt vast is vast is het nog niet vast genoeg 🙂
Uiteindelijk heb ik de reactor eerst in een emmer gehangen en goed dicht gemaakt en gecheckt, op dit moment heb ik er even een doekje onder gelegd omdat ik zeker wil weten dat alles lekvrij is.
Maar tot op heden gaat het helemaal goed, ik had me gelukkig goed ingelezen op deze reactor al en had al rekening gehouden met de slangen die moeilijk zouden gaan, dit was dan ook geen enkel probeel gelukkig.
Deze had ik namelijk even verwarmt zodat het makkelijker ging.
 
Ja je wil geen lekkage hebben maar goed het lijkt nu gelukkig goed te zijn.
 
Inderdaad! , hij blijft droog, maar check het wel nog even een paar keer voor de zekerheid 🙂
 
De aansluitingen van de schroefdop en de co2 luisteren heel nauw
Ik heb ervaring met deze gehad, maak de CO2 slang vast aan de bovenste uitvoer slang, laat ‘m niet zoals op foto los hangen.
De CO2 slang-tule (aansluiting) is erg breekbaar als de reactor wat ouder gaat worden.

Deze kwetsbaarheid speelt vooral bij ontluchten reactor (ondersteboven of ruim horizontaal houden om lucht te laten ontsnappen en een fatale onbedoelde “trek” aan CO2-slang) na bijvoorbeeld filter-reiniging, beetje lucht geeft niet en verdwijnt wel.

Hoewel ik tegenwoordig een andere degelijkere reactor gebruik heb ik geen verder geen opmerkingen over het functioneren van deze, werkte altijd prima.
Had overigens ook de water in/uit-voer gefixeerd.
Inwendig schoonmaken destijds hooguit eens per jaar gedaan en rubberen ring licht invetten met kranenvet(siliconen).

Veel plezier met deze Sera.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ervaring met deze gehad, maak de CO2 slang vast aan de bovenste uitvoer slang, laat ‘m niet zoals op foto los hangen.
De CO2 slang-tule (aansluiting) is erg breekbaar als de reactor wat ouder gaat worden.

Deze kwetsbaarheid speelt vooral bij ontluchten reactor (ondersteboven of ruim horizontaal houden om lucht te laten ontsnappen en een fatale onbedoelde “trek” aan CO2-slang) na bijvoorbeeld filter-reiniging, beetje lucht geeft niet en verdwijnt wel.

Hoewel ik tegenwoordig een andere degelijkere reactor gebruik heb ik geen verder geen opmerkingen over het functioneren van deze, werkte altijd prima.
Had overigens ook de water in/uit-voer gefixeerd.
Inwendig schoonmaken destijds hooguit eens per jaar gedaan en rubberen ring licht invetten met kranenvet(siliconen).

Veel plezier met deze Sera.
Hi @Tutorial bedoel je dan met een met een touwtje ofzo?
 
Hi @Tutorial bedoel je dan met een met een touwtje ofzo?
Maakt niet uit, als een onbedoelde ruk aan CO2-slang maar niet de slang-tule doet breken en wordt opgevangen, dus touwtje/klittenband/plakband is prima zolang je de CO2 slang maar niet samenknijpt (zal niet snel gebeuren want meestal is deze harder dan een siliconen luchtlang)

….of eventueel een stukje van deze handmatig om het geheel draaien (gebruike het zelf ook om van alles netjes te organiseren in aquariumkast en is zo weer los te halen https://www.allekabels.nl/ophangbeugels/kabelgoot/spiraalslang.html
 
Laatst bewerkt:
of eventueel een stukje van deze handmatig om het geheel draaien (gebruike het zelf ook om van alles netjes te organiseren in aquariumkast en is zo weer los te halen
Uit mijn archief (oude 120L bak), de Sera reactor (verlies doorstroming met lange filter-slangen nam ik voor lief, maar was wel handig voor onderhoud zoals uit kast tillen)
IMG_20210327_113240853.jpeg
 
Staat er mooi bij en hoeveel co2 gebruik je ongeveer?
 
Staat er mooi bij en hoeveel co2 gebruik je ongeveer?
Ik ben over gegaan naar de reactor, ik denk zo rond de 170/180 bellen de dropchecker is wel mooi van kleur nu
 

Bijlagen

  • IMG_2028.jpeg
    IMG_2028.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 4
Ja die is gelig dus voldoende co2. Ik gebruik altijd de dc van Colombo want dan heb je al een witte achterkant. Kosten 14 euro incl 2 flesjes vloeistof en daar doe ik jaren mee.
 
Ja die is gelig dus voldoende co2. Ik gebruik altijd de dc van Colombo want dan heb je al een witte achterkant. Kosten 14 euro incl 2 flesjes vloeistof en daar doe ik jaren mee.
Wellicht goed idee als deze vloeistof op is !
 
Vandaag weer tijd voor een watercheck voor het verschonen.

No2: 0,0 mg
Ph: 6,5
Nh3: 0,0mg
Gh: 4
Kh: 3
Po4 : 0
NO3 : 0


Alle waardes zitten goed , volgens de beschrijving van de test ideaal voor planten en discus, nou ga ik geen discusssen houden maar denk dat ik best blij mag zijn na een week met deze waardes
 
Nou 0 nitraat en 0 fosfaat is verre van perfect voor planten (met uitzondering van bepaalde speciale voedingsbodems??).
 
Nou 0 nitraat en 0 fosfaat is verre van perfect voor planten (met uitzondering van bepaalde speciale voedingsbodems??).
Ik werk met aquasoil bodem , de planten doen het prima en geef mijn plantenvoeding in kleinere maten omdat ik dagelijks een waterwissel doe van 50% deze week word dit minder vanwege de opbouw , de waardes zullen dan ook veranderen ga ik van uit
 
Vandaag een extra slang gekocht en slangkopelingen merk dat ik het legen en lopen met emmers vervelend vind haha daarom door een extra verlening de bak nu makkelijker te legen. En vullen doe ik uiteraard met de tuin slang 😜
image.jpg

IMG_2044.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Een ander iets wat ik leuk vind om te proberen en al veel over gelezen heb is het toepassen van drakenklimop aan de bovenkant van de bak aangezien wij deze plant al langer in huis hadden en ook meerdere stekjes vond ik het leuk om een stukje door het marina gat te doen van de lido deze heeft toch geen functie
IMG_2045.jpeg

IMG_2046.jpeg
 
Gelijk heb je, je hebt maar één rug.
 
Helemaal mee eens.
helemaal mee oneens
vond ik het leuk om een stukje door het marina gat te doen van de lido deze heeft toch geen functie
dat is niet zo slim omdat zulke planten nitraatvreters zijn. En je hebt toch al zo weinig in het water, dat gaat dus ten koste van de kwaliteit van je planten
 
Ik heb overigens mijn testen van po4 en no3 wat langer laten staan en zie dat ze toch wat hoger uitvallen , les hierin voor mezelf is even wat langer te wachten.
image.jpg


image.jpg
 
Er is toch een voorgeschreven wachttijd? Houd je je daar niet aan dan?
 
Er is toch een voorgeschreven wachttijd? Houd je je daar niet aan dan?
Jawel , staat 15 min voor , maar blijkbaar even als laatste testen en dan iets langer heeft zin
 
nitraat en fosfaat van TS zijn wel prima voor planten? Ik ben even de weg kwijt geloof ik?
Ik voeg elke dag 0.08 ppm nitraat en 0.26 ppm fosfaat toe aan mijn bak.
Er staat zo rond de 80 lumen per liter boven en zit ongeveer op de 25ppm CO2. Als ik mijn water test (doe ik zelden) dan meet ik nauwelijks tot geen voeding in het water en als ik wat meer professioneler test kom ik uit op ongeveer 1,4 ppm nitraat en 0.3 fosfaat.
Heb ik dan een tekort?

edit: ik gebruik een aquasoil

Dit is mijn bak:
556811.png
 
Als je een nieuwe bak opstart, met in dit geval een goede aquasoil, en je voegt nog geen bemesting voor de planten toe dan zal je van alles meten in het water
Met als regel de uitschieter in nitraat, die knalt eruit omdat de bodem daarmee is geïmpregneerd. Dat is icm met de lage pH slecht voor de planten in opstart.
Daarom heb je ook het gebruik van een verplicht waterwisselschema.
Pas als alles een beetje is gestabiliseerd meet je niets meer in het water en op dat moment ga je bemesting doseren conform de voorschriften.
En dat is heel weinig. Zo weinig dat je het niet eens zal kunnen meten met onze testkitjes
 
Ik heb overigens mijn testen van po4 en no3 wat langer laten staan en zie dat ze toch wat hoger uitvallen , les hierin voor mezelf is even wat langer te wachten.

Bij mij ook de Colombo testset.

Voor de po4 en no3 gebruik ik niet de meegeleverde maatbekertjes, de rode dop sluit niet goed af en is dus niet mogelijk om zonder lekken door omschudden de 3e toevoeging (korrels) volledig te laten oplossen met een te lage meetwaarde tot resultaat.

Ik gebruik voor deze 2 testen (oude) maatbekertjes/doppen van Sera druppeltesten, kan nu goed schudden tot de 3e toevoeging (korrels) VOLLEDIG zijn opgelost om daarna de voorgeschreven wachttijd aan te houden en wel een juiste meting krijg.

Misschien zijn de niet volledig opgelost korrels een verklaring van jouw beschreven issue?
 
Laatst bewerkt:
En dat is heel weinig. Zo weinig dat je het niet eens zal kunnen meten met onze testkitjes

Ik veronderstel bij dagelijkse dosering van bemesting, wat ik in mijn geval ook constateer.

Heel soms wil ik wel eens een wekelijkse dosering geven om de po4/no3 wel te kunnen meten uit nieuwsgierigheid maar ga daarna wel weer over op dagelijkse dosering, zelfs meteen de volgende dag.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij ook de Colombo testset.

Voor de po4 en no3 gebruik ik niet de meegeleverde maatbekertjes, de rode dop sluit niet goed af en is dus niet mogelijk om zonder lekken door omschudden de 3e toevoeging (korrels) volledig te laten oplossen met een te lage meetwaarde tot resultaat.

Ik gebruik voor deze 2 testen (oude) maatbekertjes/doppen van Sera druppeltesten, kan nu goed schudden tot de 3e toevoeging (korrels) VOLLEDIG zijn opgelost om daarna de voorgeschreven wachttijd aan te houden en wel een juiste meting krijg.

Misschien zijn de niet volledig opgelost korrels een verklaring van jouw beschreven issue?
Zou kunnen ! Zal er even op letten heb helaas mijn oude Sera set niet meer , maar daar is wel wat op te verzinnen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ice78: Tja alles is wel mooi op dat gebied
      Terug
      Bovenaan