Lijstje met vissen die je kunt houden vanaf 18 graden (onverwarmd).


Is dit een topic/lijst die elders is voortgezet? Ik zou graag een kamertemp bak willen starten en dacht dat de Sewellia lineolata zich ook in sub-tropisch water thuis voelt.
Mijn idee is vuurgarnaal - Danio rerio - Sewellia lineolata en heel miscchien nog een derde gekleurd visje.
 
Is het haalbaar om er een fotoboek van te maken? Het kost best wel heel veel tijd om bij al die namen de vis te zoeken.

Ik vind het sowieso wel interessant om op wat meer temperatuur bereiken te sorteren. Ik ben al een tijdje aan het puzzelen op een visbestand rond de puntius titteya en de fundulopanchax gardneri. Beiden van 22 tot 26 graden. Dan is vanaf 18 graden wel heel koud, maar de kardinalen die we er nu bij hebben niet echt ideaal.
 
Dit topic is alleen bedoeld om kenbaar te maken welke visjes je kunt houden vanaf 18 graden. Foto s erbij zoeken zul je denk ik zelf even moeten doen en verdere info van de vis ook.
 
Ja, dat vanaf 18 graden snap ik. Wat ik bedoel is dat het eigenlijk een hele interessante benadering is om op temperatuur te sorteren. Het lijkt me dat er ook vraag is naar andere bereiken. Het leek me wel interessant om daar ook een topic voor te hebben.
 
Ja dan kun je je afvragen welk bereik wil je nemen. Ik denk dat dit topic meer is ontstaan uit de vraag welke je in huis onverwarmd kunt houden want dat is maar voor een klein deel van toepassing denk ik.
Onderstaande is destijds erbij gepost door het Beheer en dat zegt denk ik al genoeg en dan gaat het imo meer om soorten die je onverwarmd kunt houden.

Mochten er soorten opkomen die na beter inzicht niet onverwarmd gehouden kunnen worden, graag in dit topic plaatsen.
.
 
Er zijn zoveel subtropische vissen die door de commercie als tropisch worden betiteld.
Rijstvissen (en zekers de medaka's wat japanse kweekvormen zijn) kunnen prima op lage temperaturen gehouden worden.
Aan levendbarenden kunnen de meeste goodeïden wel (let wel: er zijn ook soorten die wel warmtebehoeftig zijn), Xiphophorussoorten (zwaarddragers en platy's), guppen (m.n. de kortvinnige soorten), endlers, bepaalde mollysoorten, bepaalde limiasoorten, Heterandria formosa, Poeciliopsissoorten, muskietenvisjes, Phallocerossoorten, etc.
Dat ik hierbij toch bepaalde mollysoorten noem, geeft al aan dat er ook mollysoorten wat lagere temperaturen kunnen hebben. Het is echt teveel gezegd dat alle molly's warmtebehoeftig zijn. Zo ook wat limiasoorten (verwant aan de molly's) aangaan. Wat dan wel zo is bij molly's en limia's is dat ze dan minder reproductief zullen zijn maar zullen verder gewoon happy rondzwemmen. Maar ik zou bij deze twee species niet echt lager gaan dan 18°C (alhoewel ze het kortstondig kunnen verdragen) als constante watertemperatuur.
Zwaarddragers en platy's komen in het wild in zowel warm als koud water voor. Doch de soorten die uit de warmere omgevingen komen hebben wel een grote tolerantie in tempartuur. Kweekvormen reproduceerden zichzelf nog bij 13°C watertemperatuur bij mij in de tuin. En zowel de jongen als de volwassenen waren nog happy.
 
Nog een paar toevoegingen vanuit de eigen ervaring: *
- Garra flavatra
- Geophagus brasiliensis
- Corydoras leopardus
- Cichlasoma dimerus

Verder ook bekendstaand om hun koudetolerantie:
- Australoheros spp.

En vele andere soorten, zoals ook @stanovic aangeeft... Je kunt een lange lijst maken.

(* deze en de soorten die ik eerder heb genoemd, kunnen 's winters in elk geval 17 graden hebben. Tot dat punt nog prima actief met een goede eetlust. Lager heb ik het niet aangedurfd; ik probeer minimaal 18 aan te houden.)

Is het haalbaar om er een fotoboek van te maken? Het kost best wel heel veel tijd om bij al die namen de vis te zoeken.

Ik vind het sowieso wel interessant om op wat meer temperatuur bereiken te sorteren. Ik ben al een tijdje aan het puzzelen op een visbestand rond de puntius titteya en de fundulopanchax gardneri. Beiden van 22 tot 26 graden. Dan is vanaf 18 graden wel heel koud, maar de kardinalen die we er nu bij hebben niet echt ideaal.

Goed idee! Lijkt mij ook wel een mooie toevoeging, al dan niet voor een nieuw topic. Ik zou het best een leuk projectje vinden om dat te doen / daaraan mee te helpen. Ik moet alleen wel zeggen dat het me irritant lijkt om telkens van het beheer afhankelijk te zijn voor (en om het beheer te belasten met) het toevoegen van nieuwe vissen en foto's. En überhaupt om de presentatie netjes te krijgen; daar ben ik een te grote perfectionist voor. :p @jessicapilon is hier een oplossing voor te bedenken? Bijv. een openingspost permanent veranderbaar maken? Of gaat dat technisch gezien niet.

Is dit een topic/lijst die elders is voortgezet? Ik zou graag een kamertemp bak willen starten en dacht dat de Sewellia lineolata zich ook in sub-tropisch water thuis voelt.

Sewellia lineolata kan ook goed in een subtropische bak. :) En dit topic wordt sporadisch bijgewerkt, vandaar.
 
Maar dat geldt dan weer niet voor de kardinalen. En hoe zit dat eigenlijk met de ancistrus? Zie hier de puzzel.
Ik zou het mooi vinden om de kardinalen niet meer aan te vullen en dan een ander visje te vinden met blauw erin dat iets beter tegen 22-23 graden kan. Heb al zitten kijken naar de keizer tetra. In het bijzonder de kerri variant lijkt me erg mooi. Maar die lijkt ook liever warmer water te hebben.
Maar dat is hier eigenlijk allemaal een beetje off topic.
 
Maar dat geldt dan weer niet voor de kardinalen. En hoe zit dat eigenlijk met de ancistrus? Zie hier de puzzel.
Ik zou het mooi vinden om de kardinalen niet meer aan te vullen en dan een ander visje te vinden met blauw erin dat iets beter tegen 22-23 graden kan. Heb al zitten kijken naar de keizer tetra. In het bijzonder de kerri variant lijkt me erg mooi. Maar die lijkt ook liever warmer water te hebben.
Maar dat is hier eigenlijk allemaal een beetje off topic.
Ook de ancistrus cf cirrhosus kan subtropisch. En waarom geen neon tetra's dan, i.p.v. kardinalen? :) 22 graden is peanuts voor ze.

In het filmpje hieronder vanaf 01:35 een stuk over neon tetra's incl temperatuurgrafiek van een bepaald gebied waar ze zijn aangetroffen. De luchttemperatuur blijkt daar 4 maanden per jaar gemiddeld maar 17 graden te zijn. Dan lijkt me niet dat het water daar heel veel van afwijkt.



Maar dat is hier eigenlijk allemaal een beetje off topic.
Muah, het gaat over soorten en temperaturen toch. En er gebeurt hier anders toch niets.
 
Ook de ancistrus cf cirrhosus kan subtropisch. En waarom geen neon tetra's dan, i.p.v. kardinalen? :) 22 graden is peanuts voor ze.

In het filmpje hieronder vanaf 01:35 een stuk over neon tetra's incl temperatuurgrafiek van een bepaald gebied waar ze zijn aangetroffen. De luchttemperatuur blijkt daar 4 maanden per jaar gemiddeld maar 17 graden te zijn. Dan lijkt me niet dat het water daar heel veel van afwijkt.




Muah, het gaat over soorten en temperaturen toch. En er gebeurt hier anders toch niets.


De neon tetra heb ik met succes buiten gehouden van april tot september. Bak was tussen de 15 en 21 graden. En dan worden ze echt groot. Minimaal 5 centimeter
 
Gaaf! :D Mooie bevestiging. Alleen al hierom wil ik nu ook wel neon tetra's. ;-( Heb er helaas even geen goede setup voor...
 
Ja, ik neem het in overweging. Op dit moment doen de kardinalen het goed op 23.5 graden. Als de vergrijzing toeslaat hoop ik een antwoord te hebben op welk visje ons leuk lijkt als vervanger. Iets met vooral blauw zou ik ook heel mooi vinden. Maar het is best een puzzel. De kardinalen zijn wel mooi rustig. Een mooie tegenhanger voor de cherry barbelen die op zijn tijd best een beetje hyper kunnen zijn.
 
Grappig. Ik zie dat van zowel de neon als de kardinaal tetra de meningen nogal uiteen lopen. Ik zie bij de neon tetras ook vaak temperaturen genoemd worden die aardig gelijk liggen aan die van de kardinalen. Maar het lijkt er dus op dat ze in de praktijk wel een stuk lager kunnen.
 
Ik heb neontetra jaren onverwarmd gehouden. Temperatuur zat ergens tussen 17 en 23 graden afhankelijk van de tijd van het jaar.
 

Terug
Bovenaan