Wat is er nieuw

Low tech, weinig onderhoud vaas voor bijv. senioren

Nou ons toilet is 1x1.2 meter dus een klein oppervlak. Veel vissen zoals Guppen zijn best zwemmers dus dan is een vaas niet de ideale omstandigheid denk ik maar goed daarvan kan iedereen het zijne denken.
Een vaas met dik 20cm doorsnee is niets voor een gemiddelde vis die een baantje wil trekken.
 
Nou ons toilet is 1x1.2 meter dus een klein oppervlak. Veel vissen zoals Guppen zijn best zwemmers dus dan is een vaas niet de ideale omstandigheid denk ik maar goed daarvan kan iedereen het zijne denken.
Een vaas met dik 20cm doorsnee is niets voor een gemiddelde vis die een baantje wil trekken.
zelfs als die vaas een meter hoog zou zijn zou je flink wat water per vis hebben maar dat gaat in zo’n set up ook niet op🤷‍♂️
 
Als een vaas zo volstaan dan zou een redelijke kom helemaal een uitkomst zijn en het is niet voor niets dat de meeste dierenliefhebbers hier tegen zijn en dat ze niet veel meer worden verkocht.
In ons buurland zijn ze niet voor niets verboden. Maar goed mijn mening is duidelijk en de discussie is voor mij klaar :deal:

https://www.vissenbescherming.nl/de-goudvissenkom-is-op-zijn-retour/
 
Ja kan een aquarium of wat dan ook nooit vergelijken met de natuur.
Je kan het de vissen enkel een beetje naar hun zin proberen te maken.
Zelfs ik krijg wel eens kritiek dat mijn bak te klein is voor een bepaald soort.
Maar als ik die vis niet had gekocht zat die nou misschien wel in een 100cm bak 🤷‍♂️
Het echt goed doen is eigenlijk nooit aan de orde.
Vissen die eenmaal gevangen zijn hebben gewoon pech dat ze in de aquariumhandel belanden.

Het kan ook nog erger en dan belanden ze in de pan 🤷‍♂️

Maar dan zie ik ze liever wel in een fatsoenlijk bakje en niet in een vaas. De vissenkom is ook al not done meer in deze tijd dus waarom zou een vaas dat wel zijn ?
 
Als een vaas zo volstaan dan zou een redelijke kom helemaal een uitkomst zijn en het is niet voor niets dat de meeste dierenliefhebbers hier tegen zijn en dat ze niet veel meer worden verkocht.
In ons buurland zijn ze niet voor niets verboden. Maar goed mijn mening is duidelijk en de discussie is voor mij klaar :deal:

https://www.vissenbescherming.nl/de-goudvissenkom-is-op-zijn-retour/

Dit gaat over de GOUDVISsenkom.... Dat is onwijs zielig!!!
Heb ik altijd gevonden. Goudvissen in een (te klein) aquarium is zowiezo mega fout!
En al die misvormde schattige wezentjes..... Is gewoon niet normaal.

Maar een ruime vissenkom met kleine visjes zie ik geen probleem in.
Zelf doe ik liever geen kom, maar dat is meer om praktische redenen
 
Ik denk dat het rondjes moeten zwemmen voor geen enkele vis fijn is en een baantje trekken gaat ook niet echt. Maar goed je hebt veel tegenstanders van de kom maar vast ook wel voorstanders.
 
Oké.
Dat systeem staat en valt dan met het formaat van de bewoners en hoe ziektevrij de bewoners erin gaan. In een echt natuurlijk systeem is de hoeveelheid water groter, worden zieke vissen opgegeten en er wordt water aan - en afgevoerd.
Dank voor je uitgebreide uiteenzetting!

* waterwissels heb ik lange tijd niet gedaan, tot dat er ziektes begonnen uit te breken. Ik doe nu elke 2weken een 70%ww, maar heb recent 50 vissen uit de bak verwijderd en wil de frequentie naar eens per maand gaan doen.
Balen!
Soms ontkom je er niet aan.

*microleven toevoegen. Nee dat doe ik niet, al heb ik voor de Juwelbak die ik opnieuw ga inrichten wel al een blackwormskweek klaar staan en voeg er af toe aan het binnenfilter toe, in de hoop dat ze niet acuut worden opgevreten....Hoe voeg jij verder je microleven toe?

Blackworms!!! Waar heb je die vandaan?!!?!
Daar ben ik naar op zoek, maar zijn in mijn omgeving nergens te krijgen!

Overgehouden van het slootmateriaal en nu in kweekbakjes bijhouden mbv. droge (herfst) bladeren. (Father Fish methode)
In elk bak maar een plek waar ook bladeren kom te liggen. Met groot pipet af en toe uit de kweekjes microleven aanvullen.

Denk je echt dat het microleven dat aangepast is aan bovengronds herfstbos iets anders aan je bak toevoegt dan lekkere hapjes voor je vissen? Het toevoegen van tannines en het nut daarvan kan @Gino88 je wel wat over vertellen.

Nee die herfstbladeren worden kennelijk gegeten door het microleven. Vergelijkbaar met het vele blad wat in sloten valt.
Ten minste dat is de theorie van Father Fish, die ik momenteel uitprobeer. Slootmateriaal was ik al bekend mee (vroeger was ik daar altijd te vinden met hengel of schepnetje). De bladeren variant is nieuw voor me en ben ik nu maandje of 2 aan het uitproberen.
Of zich geeft het ook veel schuilplekken voor jonge visjes/garnalen, dus daar is het zowiezo goed voor.

* Minder voeren.... ja daar zou ik nog wat op kunnen besparen. aan de andere kant heb ik er opgroeiende vissen in zitten en in de natuur gaat een overschot aan vissen dood door voergebrek en roofdieren. Dat is nou ook weer niet helemaal de bedoeling. Ze krijgen wel 2 x per week alleen groente.

Het gaat me niet om besparen. Maar om betere balans en eerder ook dat je een week weg kan zonder zorgen (maar dat is ondergeschikt)
Wat me ook opvalt is dat de vissen meer met de bak bezig zijn ipv rondjes zwemmen. Ze zijn overal aan het rond snuffelen.
En bijv. guppenmannen hebben nu meer te doen dan alleen achter de vrouwtjes aanzitten.

* Slakken: check Waterpissenbedden en garnalen....mmmm dat is een dure manier van de vissen voeren. Ik heb weleens torenslakjes toegevoegd, maar daar voerde ik wrls niet genoeg voor. Hoe zou jij dat in zo'n bak doen?

Nee is niet bedoeld als voer!!!
Daarom ook die stapel bladeren, alg en ben nog bezig om meer voorgrond begroeiing te krijgen voor goeie schuilplekken.
Dat er af en toe eentje opgegeten wordt, is prima, maar het is mijn doel dat ze onderdeel van de hoofdbewoners zijn.
* plantenvoeding: ja al is het lean dose.
* filtering: twee buitenfilters en één binnenfiltertje waar ik eens per half jaar (?) het voorfilter voorzichtig wat van uitklop. Maar vraag me af en toe af of ik het niet net zo goed kan laten zitten....

De planten fungeren als filter......
Daardoor is plantenvoeding niet nodig, sterker nog, de planten groeien eerder te hard dan te weinig. En zien er ook super gezond uit.
Ik zorg er ook voor dat ik makkelijke planten heb, dat zal ook helpen.

* hoeveelheid water:in totaliteit hebben de vissen ronde 400 liter water ter beschikking. Vanaf welke hoeveelheid water kun je een bepaalde waterhoeveelheid met vissen erin 'natuurlijk' noemen? In de natuur kom ik nooit de hoeveelheid van een halve emmer water tegen met vissen erin.
Klopt... daarom 'zo natuurlijk mogelijk'
Wij zien graag een mooi, clean, strak aquarium. Maar dat is verre van natuurlijk.
Wat ik nu probeer is minder mooi, maar wel dichter bij hoe het in het wild is.


* Ik gebruik geen medicijnen. Als een vis ziek is, houd ik hem apart en kijk of ie beter wordt of euthanaseer hem. En ik doe wat extra waterwissels.

Niet omdat ik je af wil kraken ofzo, maar waar houdt op een gegeven moment een natuurlijk ecologisch systeem op en begint een onnatuurlijk niet-ecologisch systeem? En hoe definieer je dat niet-natuurlijke onecologische systeem dan? Nogmaals niet om je af te kammen, maar ik ben gewoon benieuwd naar je gedachtegang.

Geen probleem!! Eens!! Thanks!
 
Nee ik had de vaas niet toevallig staan. Ben er bewust naar op zoek gegaan in kringloop enzo.

Omdat mensen in verzorgingstehuizen etc. vaak geen aquarium meer mogen hebben, maar wel een grote vaas.....
Waar ze dan ook uitsluitend bloemen in mogen (laten) zetten.
 
Ik denk dat het rondjes moeten zwemmen voor geen enkele vis fijn is en een baantje trekken gaat ook niet echt. Maar goed je hebt veel tegenstanders van de kom maar vast ook wel voorstanders.
...en dat zijn de mensen die ze verkopen, denk ik maar zo.
 
Ik wil even heel duidelijk zeggen dat ik het wel goed vind dat Ts een mogelijkheid probeert te creeëren voor wat levende wezens voor senioren in hun huizen. Het is voor mij om niet duidelijke redenen dat bejaarden geen dieren mogen houden, maar ik vind het op het randje van mishandeling dat dat niet mag. Zelfs paarden krijgen een geit als gezelschap! Vooral mensen die hun hele leven dieren hebben gehouden,zonder te zetten, bekort hun levens. Maar misschien is dat dan ook het doel...
 
Ja ik snap niet waarom een vaas wel mag met dik 20 liter maar een nano aquarium dan niet van 20-30 liter.
 
Na nog meer rondvraag moet ik denk ik toch tot de conclusie komen dat het niet haalbaar is. 😭😭
Daar baal ik onwijs van.... Het zou misschien kunnen bij iemand die veel ervaring met vissen heeft. Maar je moet op afstand kunnen zien of een vis afwijkend gedrag vertoond en of je moet ingrijpen.
En als dat laatste nodig is, dan moet dat ook bijna direct, want paar uur later is het vaak al te laat.

Het onderhoud kun je minimaliseren, maar je moet het toch dagelijks monitoren.
Mijn idee was om zo'n vaas eerst zelf bijv. een maand in te draaien. En dan bij iemand te brengen. Maar de eerste week moet je er bijna bovenop zitten. Ook al is alles ingedraaid. Dus tis een nobel streven..... maar niet te realiseren.

Het is mijn aanname dat een vaas wel mag, maar dat een aquarium een andere associatie heeft en dat men zoiets niet wil. Maar wellicht is mijn aanname onjuist.

Ik had de huidige vazen net allemaal opnieuw ingeregeld. Dus ik laat het voor nu zo. En ga nadenken hoe ik de hobby voort ga zetten met normale bakjes. Misschien 1 vaas met garnalen ..... want is wel onwijs mooi. Of misschien een betta; als het klopt dat die zich juist prettiger voelen in een kleinere omgeving (ga ik nog uitzoeken)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan