Oké.
Dat systeem staat en valt dan met het formaat van de bewoners en hoe ziektevrij de bewoners erin gaan. In een echt natuurlijk systeem is de hoeveelheid water groter, worden zieke vissen opgegeten en er wordt water aan - en afgevoerd.
Dank voor je uitgebreide uiteenzetting!
* waterwissels heb ik lange tijd niet gedaan, tot dat er ziektes begonnen uit te breken. Ik doe nu elke 2weken een 70%ww, maar heb recent 50 vissen uit de bak verwijderd en wil de frequentie naar eens per maand gaan doen.
Balen!
Soms ontkom je er niet aan.
*microleven toevoegen. Nee dat doe ik niet, al heb ik voor de Juwelbak die ik opnieuw ga inrichten wel al een blackwormskweek klaar staan en voeg er af toe aan het binnenfilter toe, in de hoop dat ze niet acuut worden opgevreten....Hoe voeg jij verder je microleven toe?
Blackworms!!! Waar heb je die vandaan?!!?!
Daar ben ik naar op zoek, maar zijn in mijn omgeving nergens te krijgen!
Overgehouden van het slootmateriaal en nu in kweekbakjes bijhouden mbv. droge (herfst) bladeren. (Father Fish methode)
In elk bak maar een plek waar ook bladeren kom te liggen. Met groot pipet af en toe uit de kweekjes microleven aanvullen.
Denk je echt dat het microleven dat aangepast is aan bovengronds herfstbos iets anders aan je bak toevoegt dan lekkere hapjes voor je vissen? Het toevoegen van tannines en het nut daarvan kan
@Gino88 je wel wat over vertellen.
Nee die herfstbladeren worden kennelijk gegeten door het microleven. Vergelijkbaar met het vele blad wat in sloten valt.
Ten minste dat is de theorie van Father Fish, die ik momenteel uitprobeer. Slootmateriaal was ik al bekend mee (vroeger was ik daar altijd te vinden met hengel of schepnetje). De bladeren variant is nieuw voor me en ben ik nu maandje of 2 aan het uitproberen.
Of zich geeft het ook veel schuilplekken voor jonge visjes/garnalen, dus daar is het zowiezo goed voor.
* Minder voeren.... ja daar zou ik nog wat op kunnen besparen. aan de andere kant heb ik er opgroeiende vissen in zitten en in de natuur gaat een overschot aan vissen dood door voergebrek en roofdieren. Dat is nou ook weer niet helemaal de bedoeling. Ze krijgen wel 2 x per week alleen groente.
Het gaat me niet om besparen. Maar om betere balans en eerder ook dat je een week weg kan zonder zorgen (maar dat is ondergeschikt)
Wat me ook opvalt is dat de vissen meer met de bak bezig zijn ipv rondjes zwemmen. Ze zijn overal aan het rond snuffelen.
En bijv. guppenmannen hebben nu meer te doen dan alleen achter de vrouwtjes aanzitten.
* Slakken: check Waterpissenbedden en garnalen....mmmm dat is een dure manier van de vissen voeren. Ik heb weleens torenslakjes toegevoegd, maar daar voerde ik wrls niet genoeg voor. Hoe zou jij dat in zo'n bak doen?
Nee is niet bedoeld als voer!!!
Daarom ook die stapel bladeren, alg en ben nog bezig om meer voorgrond begroeiing te krijgen voor goeie schuilplekken.
Dat er af en toe eentje opgegeten wordt, is prima, maar het is mijn doel dat ze onderdeel van de hoofdbewoners zijn.
* plantenvoeding: ja al is het lean dose.
* filtering: twee buitenfilters en één binnenfiltertje waar ik eens per half jaar (?) het voorfilter voorzichtig wat van uitklop. Maar vraag me af en toe af of ik het niet net zo goed kan laten zitten....
De planten fungeren als filter......
Daardoor is plantenvoeding niet nodig, sterker nog, de planten groeien eerder te hard dan te weinig. En zien er ook super gezond uit.
Ik zorg er ook voor dat ik makkelijke planten heb, dat zal ook helpen.
* hoeveelheid water:in totaliteit hebben de vissen ronde 400 liter water ter beschikking. Vanaf welke hoeveelheid water kun je een bepaalde waterhoeveelheid met vissen erin 'natuurlijk' noemen? In de natuur kom ik nooit de hoeveelheid van een halve emmer water tegen met vissen erin.
Klopt... daarom 'zo natuurlijk mogelijk'
Wij zien graag een mooi, clean, strak aquarium. Maar dat is verre van natuurlijk.
Wat ik nu probeer is minder mooi, maar wel dichter bij hoe het in het wild is.
* Ik gebruik geen medicijnen. Als een vis ziek is, houd ik hem apart en kijk of ie beter wordt of euthanaseer hem. En ik doe wat extra waterwissels.
Niet omdat ik je af wil kraken ofzo, maar waar houdt op een gegeven moment een natuurlijk ecologisch systeem op en begint een onnatuurlijk niet-ecologisch systeem? En hoe definieer je dat niet-natuurlijke onecologische systeem dan? Nogmaals niet om je af te kammen, maar ik ben gewoon benieuwd naar je gedachtegang.
Geen probleem!! Eens!! Thanks!