Hoi,
Het begon ruim 2 jaar geleden als experiment met walstad methode en sloot-materiaal. Geen filter, onverwarmd. Geen waterwissels alleen aanvullen.
Tot mijn grote verbazing ging dat heel goed. Ik had er 3 mannen guppen in gedaan als test. Het bakje groeide helemaal vol. Door drukte had ik een tijdje niet naar omgekeken, niet gevoerd enzo.
Ik wilde het maar weg doen en dacht dat de guppen wel dood zouden zijn, maar ze bleken nog springlevend en gezond.
Door veel youtube filmpjes en info kwam ik op het idee om het in een grote vaas te doen en wat mooier te maken.
Dat ging maanden goed, tot het water ineens wat geel troebel werd.
Naar de winkel en laten testen. Medewerker deed wat verbaasde uitroepen en ik begon me te verontschuldigen dat geen normaal aquarium was.
Maar hij was verbaasd omdat er nul nitriet en nitraat in zat. Dat kon eigenlijk niet. Het was te schoon. 😂😂
De verkleuring van het water was w.s. toch wat alg omdat de planten minder groeiden (was me al opgevallen) omdat er te weinig afstoffen in het water zaten.
Advies: niets aan doen, want de balans is dus supergoed.
We wonen sinds paar jaar in een aanleunwoning tussen hoogbejaarden. En ik vind het zo erg hoe weinig ze nog om handen hebben.
Ik wil proberen of het mogelijk is om een concept te vinden, wat je bijv. bij senioren neer kunt zetten.
Luxe aquarium onderhouden lukt of mag dan niet meer.
Maar een vaas mogen ze wel, toevallig zitten daar ook visjes in 🙈😉😁
Het liefst wil ik daarom koudwater doen.
Op moment heb ik 3 grote vazen staan (ca 23 cm breed en 40 cm hoog) en een bakje van 60cm en een superfish planty 25 (verwarmd).
Om verschillende manieren uit te proberen.
Het heeft bijna geen onderhoud nodig. Het water vul ik aan als er teveel verdampt is.
De planten snoei ik ongeveer elke 6 tot 8 weken; zodat je nog wat kunt zien ;-). De planten groeien namelijk heel erg goed.
Overal zitten waterpissebedden en garnalen en slakken in als schoonmaakploeg.
Een laagje bladeren (en een pluk draadalg) voor watervlooien en ander microleven. Die ik ook apart kweek in zogenaamde 'resurrection jars' (father fish).
Voeren hoeft daarom maar hooguit 1 a 2x per week. (De jonge rijstvisjes gaan nog niet lekker en die voer ik daarom paar keer per dag)
Wat mij opvalt is dat de vissen veel meer bezig zijn. Op zoek naar wat lekkers.
Laatst wat teststrips kunnen overnemen. Nitraat en nitriet is elke keer nul, zero, nada 😯😯😁😁
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik zal nog wat fotos maken om te laten zien.
Greetz, Lydia
Het begon ruim 2 jaar geleden als experiment met walstad methode en sloot-materiaal. Geen filter, onverwarmd. Geen waterwissels alleen aanvullen.
Tot mijn grote verbazing ging dat heel goed. Ik had er 3 mannen guppen in gedaan als test. Het bakje groeide helemaal vol. Door drukte had ik een tijdje niet naar omgekeken, niet gevoerd enzo.
Ik wilde het maar weg doen en dacht dat de guppen wel dood zouden zijn, maar ze bleken nog springlevend en gezond.
Door veel youtube filmpjes en info kwam ik op het idee om het in een grote vaas te doen en wat mooier te maken.
Dat ging maanden goed, tot het water ineens wat geel troebel werd.
Naar de winkel en laten testen. Medewerker deed wat verbaasde uitroepen en ik begon me te verontschuldigen dat geen normaal aquarium was.
Maar hij was verbaasd omdat er nul nitriet en nitraat in zat. Dat kon eigenlijk niet. Het was te schoon. 😂😂
De verkleuring van het water was w.s. toch wat alg omdat de planten minder groeiden (was me al opgevallen) omdat er te weinig afstoffen in het water zaten.
Advies: niets aan doen, want de balans is dus supergoed.
We wonen sinds paar jaar in een aanleunwoning tussen hoogbejaarden. En ik vind het zo erg hoe weinig ze nog om handen hebben.
Ik wil proberen of het mogelijk is om een concept te vinden, wat je bijv. bij senioren neer kunt zetten.
Luxe aquarium onderhouden lukt of mag dan niet meer.
Maar een vaas mogen ze wel, toevallig zitten daar ook visjes in 🙈😉😁
Het liefst wil ik daarom koudwater doen.
Op moment heb ik 3 grote vazen staan (ca 23 cm breed en 40 cm hoog) en een bakje van 60cm en een superfish planty 25 (verwarmd).
Om verschillende manieren uit te proberen.
- 1 vaas in de kamer, onverwarmd met guppen en een chinese dwergalgeneter
- 1 vaas in raamkozijn (west-noord), verwarmd met chinese dwergalgeneters en pygme corydoras, jonge guppen en 5 jonge rijstvisjes
- 1 vaas in zelfde kozijn met verlichting, nog geen verwarming met vietnamese danios
- superfish planty 25 (op moment zonder de steen en zonder pomp) met dwergrasboras (gaat niet super), pygme corys en kuhlis > vandaag toch maar verwarming in gedaan om het op 22 a 23 graden te gaan houden
- bakje van 60 staat in de serre als soort vijvertje met 4 rijstvisjes, paar jonge guppen en vorige week 5 corydoras paleatus gekocht. voorlopig voor de zekerheid toch verwarming op 21graden, want in winter daalt temperatuur daar tot ca 10graden.
Het heeft bijna geen onderhoud nodig. Het water vul ik aan als er teveel verdampt is.
De planten snoei ik ongeveer elke 6 tot 8 weken; zodat je nog wat kunt zien ;-). De planten groeien namelijk heel erg goed.
Overal zitten waterpissebedden en garnalen en slakken in als schoonmaakploeg.
Een laagje bladeren (en een pluk draadalg) voor watervlooien en ander microleven. Die ik ook apart kweek in zogenaamde 'resurrection jars' (father fish).
Voeren hoeft daarom maar hooguit 1 a 2x per week. (De jonge rijstvisjes gaan nog niet lekker en die voer ik daarom paar keer per dag)
Wat mij opvalt is dat de vissen veel meer bezig zijn. Op zoek naar wat lekkers.
Laatst wat teststrips kunnen overnemen. Nitraat en nitriet is elke keer nul, zero, nada 😯😯😁😁
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik zal nog wat fotos maken om te laten zien.
Greetz, Lydia