Wat is er nieuw

Lucht happen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Laura van Run
  • Startdatum Startdatum
1 Betta kan prima hoor en dat is een hele mooie vis.

Ja inderdaad, als je gewoon een betta houd dan is hij niet zo agressief maar juist alleen heel mooi. Dan kan je er nog wat andere kleine visjes bij doen (vuurgarnaaltjes bijvoorbeeld inderdaad). En dan heb je een prachtig aquarium, en heel mooi om naar te kijken.

Kan mijn algeneter blijven? Ik zit te twijfelen of het een affinis is of een siames algeneter. Hij is neit groter dan 2cm. (kan een paar milimeter schelen)

Met 2 cm zal het een affinis zijn. siamees is groter.

Siamese algeneter, de koning van de algeneters - Aquariumfans

De Siamese algeneter ruimt in mum van tijd algen uit je aquarium of niet? Het is goed je eerst te verdiepen. Lees hier alles over de Siamese algeneter!
www.aquariumfans.nl/siamese-algeneter-koning

Ik weet niet 100 procent zeker of het een Gyrinocheilus aymonieri is.
Maar denk het wel.
Deze vissen worden vrij aggresief en kunnen groter dan 20 cm worden.
Ook niet geschikt voor je aquarium helaas.

Bertus zei:
Met 2 cm zal het een affinis zijn. siamees is groter.

jonge siameesjes worden veelvuldig verkocht in de lfs 😉

Daarnaast is de Otocinclus affinis voor zover ik weet nergens te koop in Nederland

Kan de vis op de ruit plakken Laura?

drive

Hij plakt op de ruit ja, dit is een foto die ik net heb gemaakt.

Veel soorten Otocincus worden verkocht als Otocinclus affinis.

@Laura: Je avatar is een beetje te groot.

Foto staat nu ook als profiel foto.

Dat ziet eruit als een hele magere Otocinclus Vittatus.

Heb je een verwarmingselement?

Het water is 25 graden celcius, mijn kamer is nooit kouder dan 20 graden, de lamp die er in zit verwarmt het water ook, als ik mijn hand er in steek ((ook toen ik hem net had in januari) is het nogsteeds lauw warm. Ik las dat deze ook voedselresten opeten, samen met algen. Hij is heel actief en zwemt veel rond. Van de bovenkant is hij een halve cm breed. Ik ga er van uit dat na een half jaar hij wel voldoende voedsel heeft? (ik doe express een beetje teveel voer in het aquarium dat hij dat kan mee pikken, shh niet tegen de andere vissen zeggen) Ik zie dat ze ook groenten eten? Klopt dat?

Ik weet wel van verschillende algeneters dat ze ook graag aan komkommers knabbelen, en dat vooral het zachte binnenste. Of dat bij deze het geval is weet ik niet, maar je kan altijd eens een vork met een doormidden gesneden (zodat ze bij het binnenste kunnen) komkommer erin leggen, en dan kijken wat hij doet. Als er nog geen thermometertje in je aquarium hangt (wat ik afleid uit de eerdere berichten), zou ik er binnenkort eentje kopen. Die hebben ze eigenlijk in elke LFS wel, en het kost niks. Misschien dat je ook eens aan een verwarmingselementje moet denken inderdaad, die algeneter van jou zit graag warm geloof ik, en de betta splendens ook.

Er hangt een thermometer in. Het water zit altijd tussen de 20 en 30 graden. Als ik koud water er in doe is het binnen 3 uur weer warm/ op kamer temperatuur, hierom heb ik zelf nooit over een verwarmingselement nagedacht. Ik dacht dat de meeste tropische vissen rond de 25 graden het goed doen?

Moet een verwarming in en bakje van 35 cm?

Bertus zei:

Als ze tropische vissen wil, ja. Met zo'n klein bakje verandert de temperatuur erg snel. Kamertemperatuur lijkt mij niets voor subtropische vissen. Je hebt ook verwarmings voor kleinere hoeveelheden he, zo eentje heb ik ook.

Ja, ik ken ze wel ,hoor.
Maar in een bakje van 35 cm doe je garnalen, geen vissen.

Dat is zo Bertus. Ja een Betta kan er net nog in. Maar veel meer dan garnalen ook niet nee.

KidNatsu zei:
Bertus zei:

Als ze tropische vissen wil, ja. Met zo'n klein bakje verandert de temperatuur erg snel. Kamertemperatuur lijkt mij niets voor subtropische vissen. Je hebt ook verwarmings voor kleinere hoeveelheden he, zo eentje heb ik ook.
kamertemperatuur is juist perfect voor sub-tropische vissen. Maar ongeschikt voor tropische vissen.

Kamertemoeratuur is bij mij 21 graden, en de meeste subtropische vissen die ik ken zitten op zo'n 23/24 graden. Dan heb ik toch nog altijd liever de temperatuur die ze iets prettiger vinden.

@Bertus en @jessicapilon Ik had het ook over de Betta, die ze er waarschijnlijk in wilde doen. Dat er eigenlijk geen vissen in gaan weet ik ook best hoor 🙂

Minimaal 23/24 is aan de hoge kant voor sub-tropische vissen. Dat is eerder het minimum voor voltropisch.

KidNatsu zei:
Kamertemoeratuur is bij mij 21 graden, en de meeste subtropische vissen die ik ken zitten op zo'n 23/24 graden. Dan heb ik toch nog altijd liever de temperatuur die ze iets prettiger vinden.

@Bertus en @jessicapilon Ik had het ook over de Betta, die ze er waarschijnlijk in wilde doen. Dat er eigenlijk geen vissen in gaan weet ik ook best hoor 🙂

Dat is is juist iets dat ze niet prettig vinden, jaar rond tegen het maximum. Minimum ligt vaak rond 17/18. Dus 20/21 zou dan een mooie middenweg zijn.

Ik heb op marktplaats vuurgernaaltjes gezien, een begeleider van mij heeft een vijver en wil zich over de sluierstaarten ontfermen. 🙂 Ehm.. Ik heb een aquaflow 200 pomp, moet ik daar een pomp gaas of panty of iets overheen doen? Ik heb er ook waterpest in staan (groeit als een tierelier) en een soort plant met een stengel en dan per bosje zijn het langwerpige grasachtige blaadjes. Okk staat er een nepplant in, licht gekleurd grint, 2 halve kleine schelpjes, een kasteeltje in het midden, een plastic doodshoofdje en een neppe kleine schildpad en kikker er in als versiering, er hangt een thermometer in ( water is bijna altijd tussen de 20 en 30 graden) Moet ik daar iets aan veranderen? En wat eten die garnaaltjes? Ik zag dat het alles eters zijn dus zouden ze het restje vissenvoer dat ik heb op kunnen eten of is dat juist niet goed? Kunnen ze restjes groenten eten? Ik hoop dat iemand mij met de garnaaltjes wel een goeie start kan geven. 😀

Niet voor de volwassen garnalen. Je kan apart garnalenvoer kopen en verder eten ze graag iets als komkommer of een boontje bijvoorbeeld.
Ik zou wel vragen op welke waarden deze zijn gekweekt en of dat overeenkomt ongeveer met jouw waterwaarden.
Bij grote verschillen kan dat vervellingsproblemen geven.

Ze eten ook wel ander voer maar in het speciale voer zitten wel alle benodigde voedingsstoffen.

Jones zei:
Minimaal 23/24 is aan de hoge kant voor sub-tropische vissen. Dat is eerder het minimum voor voltropisch.

Ha dan ben ik een beetje in de war. Ik dacht dat 30 graden eerder voltropisch was. Sowieso zijn er volgensmij wel subtropische vissen op 24 graden. Maargoed jullie zullen wel gelijk hebben. 🙂

Je hebt natuurlijk ook soorten die net op de grens balanceren maar tropisch begint echt niet pas bij 30 graden.

KidNatsu zei:
Jones zei:

Ha dan ben ik een beetje in de war. Ik dacht dat 30 graden eerder voltropisch was. Sowieso zijn er volgensmij wel subtropische vissen op 24 graden. Maargoed jullie zullen wel gelijk hebben. 🙂
Sub-tropisch is zo ongeveer tussen de 16 en 22 graden. En s'nachts een nachtelijke afkoeling is dan geen enkel probleem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan