Luchtleiding aquarium kamer


deze zijn stukken betrouwbaarder.
Maar de prijs is er ook naar.
Screenshot_20200819_090348_com.opera.browser.jpg
 
Heb t gevoel dat ze behalve langs het schroefdraad dus ook langs een andere weg lucht lekken.
Heb de boel dicht geseald met lijm en toch.... blijf lucht horen wegslippen en voel ook een lichte lucht stroom met mijn hand.
Na verloop van tijd hoor ik steeds meer lucht wegslippen en zie ik de druk verminderen in de bakken die het verste weg staan.

baal een beetje eigenlijk....
Ff een rondje met een busje lekzoekspray en je weet het zeker
 
Voor het afdichtingen van schroefdraad gebruik ik altijd loctite 576. Dit werkt voor mij perfect.


deze zijn stukken betrouwbaarder.
Maar de prijs is er ook naar.
Bekijk bijlage 305735

Zo’n kraan zou ook goede optie kunnen zijn. Dit zijn kranen die vooral in de industrie gebruikt worden. Echter is de prijs voor deze kranen vrij hoog. Ongeveer €15-20

Wat ook een optie is is zo’n kogelkraan. Deze kosten bij de Wildkamp ongeveer €5. Dan heb je bij deze nog een aansluiting nodig voor een luchtslang. Een koppeling van schroefdraad naar een slang kost ongeveer €2
71AE4B5F-7E74-4A81-97D7-D9635A415D4F.jpeg

De betrouwbaarheid neemt dan wel toe. Deze oplossing kost dan ongeveer€7 per kraan.
 
Die metalen kraantjes lekken ik had ze in mijn bio co2 systeem dat werkte niet omdat die kraantjes constant verlies opleveren.
Je kan beter gewoon de kunststof versie nemen of gewoon de slang in je pvc buis steken door een iets groter gaatje en deze rondom lijmen met een lijmpistool (hot glue)
dan heb je helemaal geen kraantjes nodig knijpen van de toevoer kan ook door iets op de slang te klemmen
 
ik gebruik op mn werk kunststofslang met insteekkoppelingen van Festo, maar bij onze chinezen vrienden is dit voor een habbekrats te krijgen.
Je hebt daar van alles in, verloopjes, afsluiters, afblaasjes, terugslagklepjes, reduceertjes enz enz
Je klikt het zo los en je veranderd er zo weer wat aan als je weer wat bij wil knutselen.
Ik zag nog dat je een compressortje zocht, in iedergeval olieloos nemen, zuigercompressertje is de goedkoopste variant maar ook de meest luide..
 

Bijlagen

  • images festo.jpg
    images festo.jpg
    3.7 KB · Weergaven: 67
Die metalen kraantjes lekken ik had ze in mijn bio co2 systeem dat werkte niet omdat die kraantjes constant verlies opleveren.
Je kan beter gewoon de kunststof versie nemen of gewoon de slang in je pvc buis steken door een iets groter gaatje en deze rondom lijmen met een lijmpistool (hot glue)
dan heb je helemaal geen kraantjes nodig knijpen van de toevoer kan ook door iets op de slang te klemmen

Dit.... klinkt zo gek nog niet.
Dit komt uit eigen ervaring?
 
Die metalen kraantjes lekken ik had ze in mijn bio co2 systeem dat werkte niet omdat die kraantjes constant verlies opleveren.
Je kan beter gewoon de kunststof versie nemen of gewoon de slang in je pvc buis steken door een iets groter gaatje en deze rondom lijmen met een lijmpistool (hot glue)
dan heb je helemaal geen kraantjes nodig knijpen van de toevoer kan ook door iets op de slang te klemmen

Ik heb deze kranen zelf ooit toegepast voor een perslucht leiding omdat ik niets anders had. Bij mij waren er geen lekkages. Ik heb ook de bovengenoemde loctite gebruikt. Kun je aangeven waar ze lekken? Want dan kijk ik Het bij mij ook controleren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb het over de kleine variant niet over de stevige kogelkranen
1597944949014.png


deze dus die lekte bij mij bij het afsluithendeltje
 
Na veel geklooi met diverse kraantjes was ik het zat... bleef lucht weglekken, zowel hoorbaar als zichtbaar (weinig druk in de bakken)... PVC buizen zagen er niet uit van al de kit waarmee ik de kleine kraantjes mee af probeerde te dichtte & de gaten waar al zo vaak kraantjes in-/uit waren geweest dat ze "uitgewoond" waren.
Alle bestaande oplossingen bevielen niet, of werkte (voor mij) niet... bijna geneigd om het op te geven en elke stelling een individuele pomp te geven.

Afijn toen zat ik nog is op een vijver website naar luchtaccessoires te kijken, en kreeg ik een ingeving:
IMG_2140.pngIMG_2141.pngIMG_2142.png

op een aantal "strategische" plekken in de kamer een T-STUK 32-25-32 ertussen gelijmd -> 25mm PVC kraan -> 25mm slangtule -> 16/22mm slang -> lucht verdeelset met 18mm aansluiting.

geen lekkages meer, druk in de bakken is goed & ik kan indien nodig een gedeelte van de kamer in 1x afsluiten door de kogel af te sluiten.

het enige gepiel is de 16/22 slang over de 25mm slangtule krijgen, maar even goed warm maken en met wat kracht erop "draaien" lukt dat.
Was alleen nog een aantal slangklemmen vergeten te bestellen (om de slang op de verdeelstukken te klemmen), maar na het afkoelen van de slang zitten deze zo vast dat ik mij überhaupt afvraag of dat nodig is... afijn als ze los mogen komen kan ik dat altijd nog doen.
 
Gewoon “ff” een ringleiding gemaakt voor je lucht pomp

Nouja er staat inmiddels zo'n 2000L aan bakken in de kamer, gefilterd d.m.v. luchtaandrijving... dus an sich een best logisch keuze :))
Kosten valt ook wel mee hoor, 12M 32mm pvc, paar getrokken 90graden bochten, paar 45 knietjes, paar T stukken, kogelkranen, slangtule's, slangklemmen, PVClijm, luchtverdeelsetjes & 16/22mm slang.. kosten bij elkaar +/- 130euro.

Luchtpomp zelf niet meegerekend, die op zich kostte zo'n 160euro.

En hier maakt ie wel foto's van :rolleyess:
Maar fijn dat het nu goed werkt!

Jaa ze komen eraan! :deal: :juggle:
 

Terug
Bovenaan