Wat is er nieuw

Luipaard pantsermeerval hapt hele tijd lucht

Fem1983

Member
Lid geworden
25 januari 2026
Leeftijd
42
We hebben sinds twee weken vissen in ons opgestarte aquarium. Waterwaarden zijn goed. Gestart met 8 tetra’s en 2 dwerg luipaard pantsermeervallen. Ging heel goed, één was wat drukker en ander wat rustiger. De drukke hapte vanaf het begin af en toe water, maar verder speels. Sinds een aantal dagen steeds vaker. Aangezien de andere echt nooit luchthapt, we niet teveel voeren dacht ik dat het wellicht wat zenuwgedrag was en hebben we er nog twee meervallen bij gekocht. Misschien ook voor het sociale.

Nou de twee nieuwe zijn heel sociaal en actief en zoeken elkaar op en ook de rustige meerval. De ‘happer ’ zoekt geen contact en hangt nu ongeveer 80% van de tijd (niet overdreven) verticaal bovenin het water. Is verder niet meer echt actief. Andere vissen happen geen lucht, heb een van de twee nieuwe vissen het 1x zien doen.

Wat kan dit zijn en wat kan ik doen? Vis hangt zoals bij de foto. Fysiek valt me verder niets op.

Bijlagen

• IMG_5054.jpeg
    IMG_5054.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 35
  • IMG_5055.jpeg
    IMG_5055.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Hoelang draait de bak en wat zijn de waterwaarden en waarmee gemeten? Verbeeld ik het mij of is het water nogal wazig?

Hoelang draait de bak en wat zijn de waterwaarden en waarmee gemeten? Verbeeld ik het mij of is het water nogal wazig?
Bak draait nu 6 weken. Waarden zijn
NO2 en NO3 = 0
CL2 is ook 0
KH = 6
GH = 4
PH rond de 6,8

Wel gemeten met teststrip. Ik weet dat dat niet heel secuur is. Bij de zaak waar we vissen hebben gekocht hebben ze ook nog een keer een meting gedaan.

Water is helder. Wazig ligt denk ik aan fotoskills. Water is wel iets bruinig door de boomstam die er in zit.

Temperatuur is trouwens 23 graden

Zie deze foto voor totaalplaatje

Bijlagen

• IMG_5057.jpeg
    IMG_5057.jpeg
    3.6 MB · Weergaven: 25
Ja dat zijn Cory s zie ik en die moet je eigenlijk met minimaal 6 houden. Bak oogt zo wel helder alleen is je filter wel erg beperkt en daar moet je bij de samenstelling wel rekening mee houden.

Hoe groot is het aquarium, afmetingen? Hoeveel liter is de bak? En hoe is je waterwisselcyclus opgebouwd? Is het filter een Superfish aquaflow 200?

En uit interesse, wat voor plantenvoeding geef je?

Hoe groot is het aquarium, afmetingen? Hoeveel liter is de bak? En hoe is je waterwisselcyclus opgebouwd? Is het filter een Superfish aquaflow 200?

En uit interesse, wat voor plantenvoeding geef je?
Het is een 60l aquarium 60x30x45
Ja filter is idd Superfish aquaflow 200.
Misschien beter een zwaardere externe pomp aanschaffen?

Waterwissel doe ik 1x pw en dan haal ik er ongeveer 1/4 a 1/3 uit.
Twee weken geleden een keer 50% eruit gehaald omdat het water zo bruin was.

Tot nu toe geen plantenvoeding gebruikt, daar zal ik me eens in verdiepen.

dacht ik dat het wellicht wat zenuwgedrag
Dat kan zijn, ze laten dit gedrag ook wel bij stress zien. Maar de oorzaak van de stress hoeft niet perse aan een te kleine groep te liggen. Waterparameters waar al eerder naar gevraagd werd kan bv een oorzaak zijn.

Ook zie je ze dit wel doen als ze pas in de bak zitten (stress) maar dan is het vaak als school en zwemmen ze omhoog en omlaag langs de ruit.

Het is een 60l aquarium 60x30x45
Ja filter is idd Superfish aquaflow 200.
Misschien beter een zwaardere externe pomp aanschaffen?

Waterwissel doe ik 1x pw en dan haal ik er ongeveer 1/4 a 1/3 uit.
Twee weken geleden een keer 50% eruit gehaald omdat het water zo bruin was.

Tot nu toe geen plantenvoeding gebruikt, daar zal ik me eens in verdiepen.
Kijk om te beginnen maar eens naar bijvoorbeeld Easylife Profito. Verder is nitraat en fosfaat een punt van aandacht. En ook iets om naar te kijken, voeding in de bodem.

Bij het filter is vermogen en filtervolume met name belangrijk. Maar voor nu zou ik het zo laten en wat John aangegeven heeft, klein bestand vissen.

Bij mij ging het niet goed en heb voor mezelf een rustpauze ingelast.

Een buitenfilter is het mooiste maar ja ik weet niet of dat wil met de kap en de slangen.

Laatst bewerkt:
Nu ben ik niet de grootste fan van deze superfish filters maar denk dat het met de huidige bezetting wel wil.
En plantenvoeding is iets waar je maar even wat over moet lezen. Kan nogal afhankelijk zijn veel factoren. Zoals je verlichting, je bodem,de planten die je hebt, hoe jij wilt dat je aquarium eruit ziet en wat voor jou werkt, sommigen mixen alle zelf mbv poeders en anderen kiezen voor een kant en klare All In One.
Profito zou ik dan niet zo snel aanraden omdat daar geen nitraat en fosfaat in zit.

Ik ga eens met jullie tips aan de slag. En achteraf had ik denk ik ook een andere keuze gemaakt qua aquarium. Maar we zijn echte beginnelingen en dachten ‘dit is makkelijk, daar zit alles bij’.

Ik zal eens kijken naar een andere pomp. Op dit moment lijkt het gedrag een beetje tot rust te zijn gekomen. Al zit hij nog vrij vaak boven en zoekt geen contact met de rest. Die andere zitten veel bijelkaar en zoeken elkaar ook echt op. Nou ja afwachten maar.

Ik ga eens met jullie tips aan de slag. En achteraf had ik denk ik ook een andere keuze gemaakt qua aquarium. Maar we zijn echte beginnelingen en dachten ‘dit is makkelijk, daar zit alles bij’.
Je hebt met de middelen die je hebt er een heel mooi aquarium van weten te maken!

Je hebt met de middelen die je hebt er een heel mooi aquarium van weten te maken!
Eens!
@Fem1983 houdt in gedachten dat met een nieuw filter je ook opnieuw zult moeten in laten draaien voor de bacteriën krijgsmacht. 🙂

Dus bijvoorbeeld huidige filter mee laten werken kan. (4 weken)

Laatst bewerkt:
Leuk allemaal die plantenvoeding maar ik denk dat het die stikkende corydoras niet zoveel uitmaakt. 🤔

Als die cory zich als enige zo gedraagt is het wel reden om aan te nemen dat er iets met hem is. Voor bodembewoners als corydoras is het onnatuurlijk om langere tijd aan het oppervlak te hangen. Dan moet er wel echt iets zijn. Vermoedelijk is er iets met zijn vermogen om zuurstof uit het water te halen. Kan komen door ziekte aan de kieuwen o.i.d.. Zonder verdere symptomen is zoiets heel lastig vast te stellen.

Maar even aankijken denk ik? Ik hoop dat het goed komt! 🙂

Hoelang heb je ingedraaid en hoe? Het kan zijn dat ammoniak van het indraaien de Cory zn kieuwen heeft aangetast en daardoor niet goed zuurstof meer opneemt? Misschien even op ammoniak testenm (en andere water waarden als je toch bezig bent)

Hoelang heb je ingedraaid en hoe? Het kan zijn dat ammoniak van het indraaien de Cory zn kieuwen heeft aangetast en daardoor niet goed zuurstof meer opneemt? Misschien even op ammoniak testenm (en andere water waarden als je toch bezig bent)
Ik zal het water nogmaals laten testen, heb zelf alleen de standaard papieren testjes, maar ja bij de winkel wel druppels laten testen.

Bak heeft zeker 3 weken ingedraaid en waarden waren toen goed. Kieuw bij deze lijkt wel wat rood, maar het is ook de lichtste van allemaal, dus ik dacht dat het meer zijn doorschijnende vorm was.
Ik vermoed wel dat hij ziek is, want de rest van alle vissen doet ‘normaal’. Misschien afzonderen, maar ja waar zet ik m dan in? Ik heb niet nog een ingedraaide bak staan.

Ik ga morgen water laten checken, evt pomp erbij zetten en kijken hoe t gaat.

• Leuk
Waarderingen: M075
De waarden zijn goed. Dat horen we best vaak. Maar waar blijkt dat dan uit?
Je moet deze meting zien in de context van een opstartende bak. 3 weken is nog redelijk kort.
NO2 van 0 is zeker goed.
NH3 is niet gemeten, zou ook 0 moeten zijn.
NO3 van 0 kan een aanwijzing zijn dat de bacteriën die in de stikstof kringloop voorzien nog niet zover zijn.
Deze bacteriën horen NH3 om te zetten naar NO2 en daarna naar NO3.
Het is in deze fase dus essentieel om ook de NH3 waarde te weten.

De waarden zijn goed. Dat horen we best vaak. Maar waar blijkt dat dan uit?
Je moet deze meting zien in de context van een opstartende bak. 3 weken is nog redelijk kort.
NO2 van 0 is zeker goed.
NH3 is niet gemeten, zou ook 0 moeten zijn.
NO3 van 0 kan een aanwijzing zijn dat de bacteriën die in de stikstof kringloop voorzien nog niet zover zijn.
Deze bacteriën horen NH3 om te zetten naar NO2 en daarna naar NO3.
Het is in deze fase dus essentieel om ook de NH3 waarde te weten.
De korte uitleg en is... Ik zou alvast druppeltesten aanschaffen bijvoorbeeld een Colombo testkoffertje of nitriet en ammoniak zoals Ronald_J aangeeft.

Zelf testen geeft jou een beter beeld.

https://www.aquariumfans.nl/waterwaarden-van-aquariumwater/

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk heb je Corydoras Julii (Hoplisoma Julii) gekocht en Corydoras Trilineatus (Hoplisoma Trilineatus) meegekregen, gebeurt in bijna elke winkel.
Wat ze in veel winkels verkeerd doen is teveel corydoras in 1 zakje en met pure zuurstof erbij. Door stress en verkeerde waterwaarden gaan corydoras ademhalen via de darmen ipv de kieuwen, ze schieten dan naar boven en happen lucht. In het zakje met pure zuurstof kunnen ze dan verbrandingsverschijnselen krijgen. Dit kan ze zeer veel energie kosten om van te herstellen en vele halen het ook niet.
Naast dit probleem kunnen corydoras ook gif loslaten bij stress, wat ook fataal kan aflopen in een klein zakje.

Mocht de corydoras nog leven kun je deze het beste in een bakje plaatsen met aquariumwater van max 10cm hoog en een zuurstofsteentje erbij.
Een dip (~5 minuutjes) in een zoutbadje kan helpen (3 gram zout per liter) tegen evt. parasieten en daarna terug in het kleinere bakje met aquariumwater. (Het is een fabel dat corydoras niet tegen zout kunnen.)

Een andere aanbeveling... koop dit soort bij voorkeur particulier. De dieren in de winkels zijn vaak van beroerde kwaliteit en let erop dat de snorharen intact zijn, kieuwen en buik niet rood en ingevallen.

Waarschijnlijk heb je Corydoras Julii (Hoplisoma Julii) gekocht en Corydoras Trilineatus (Hoplisoma Trilineatus) meegekregen, gebeurt in bijna elke winkel.
Wat ze in veel winkels verkeerd doen is teveel corydoras in 1 zakje en met pure zuurstof erbij. Door stress en verkeerde waterwaarden gaan corydoras ademhalen via de darmen ipv de kieuwen, ze schieten dan naar boven en happen lucht. In het zakje met pure zuurstof kunnen ze dan verbrandingsverschijnselen krijgen. Dit kan ze zeer veel energie kosten om van te herstellen en vele halen het ook niet.
Naast dit probleem kunnen corydoras ook gif loslaten bij stress, wat ook fataal kan aflopen in een klein zakje.

Mocht de corydoras nog leven kun je deze het beste in een bakje plaatsen met aquariumwater van max 10cm hoog en een zuurstofsteentje erbij.
Een dip (~5 minuutjes) in een zoutbadje kan helpen (3 gram zout per liter) tegen evt. parasieten en daarna terug in het kleinere bakje met aquariumwater. (Het is een fabel dat corydoras niet tegen zout kunnen.)

Een andere aanbeveling... koop dit soort bij voorkeur particulier. De dieren in de winkels zijn vaak van beroerde kwaliteit en let erop dat de snorharen intact zijn, kieuwen en buik niet rood en ingevallen.

Goed advies maar je schrijft:

(Het is een fabel dat corydoras niet tegen zout kunnen.)

Niet sceptisch bedoeld. Ik vraag me wel af waarop je dit baseert, tegen wat jaren gepredikt werd in.
Graag bereid om te leren.

Goed advies maar je schrijft:

Niet sceptisch bedoeld. Ik vraag me wel af waarop je dit baseert, tegen wat jaren gepredikt werd in.
Graag bereid om te leren.
Als verwijzing zie b.v. https://planetcorydoras.com/index.php/keeping-guides/salt-and-corydoras-by-roland-van-ouwerkerk/

Beiden zijn behoorlijk bekend in het corydoras wereldje naast Ian Fuller (corydorasworld.com).

Zelf ook een aantal keren gebruikt en je merkt geen verschil met andere vissen in een zoutbad.

Ik zal eens kijken of ik dit voor elkaar krijg met een aparte bak. Samen met partner besloten dat we dit nog willen proberen en dan t/m het weekend aankijken en anders het diertje van zijn lijden verlossen.

Ik denk tevens dat je gelijk hebt mbt de soorten. Het lijken twee soorten door elkaar te zijn als ik goed kijk. En zal dus ook niet meer bij een winkel maar bij particulieren kijken bij aanschaf evt nieuwe. Ik weet van het gif en heb het zakjeswater niet bijgevoegd, maar wie weet wat er tijdens transport gebeurd is.

Dank allen voor alle reacties, al doende leert men.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan