Wat is er nieuw

M.Praecox wegdoen of niet??en zoja...waarheen??

• Onderwerp starter Onderwerp starter EdwinLelystad
  • Startdatum Startdatum
E

EdwinLelystad

Guest
Mijn bak begint nu lekker stabiel te worden na een hele moeilijke start.
Maar toch zit iets me niet lekker.

Ik heb een koppeltje:
goud gourami (Trichogaster trichopterus gold)
Deze doen het prima,zitten af en toe achter elkaar aan te vangen maar welke man zit nou niet achter een vrouw aan te vangen soms??(ik zeg verder niks!!) haha

een koppeltje blauwe gourami (Trichogaster trichopterus)
Ook deze gaat prima,zitten ook af en toe achter elkaar aan te vangen maar thats it.

De blauwe en gouden zitten onderling wel eens in elkaars vaarwater.
Vooral de gouden heeft nog wel eens de neiging om de blauwe achterna te zitten,gelukkig heb ik genoeg plekjes om elkaar te ontlopen en 2 seconden later zwemmen ze weer vin in vin door de bak heen.

Dan heb ik nog een koppeltje dwerg gourami (Colisa lalia)
Super visjes..heel rustig,beetje schuw en maakt met niemand ruzie en niemand maakt met hun ruzie.Jammer dat ze zo klein blijven,ze vallen bijna niet op.

En dan m.praecox!!!
Deze vis zat er al in zijn 1tje in toen ik het aquarium overnam.
Omdat ik het zielig vond heb ik toen 2 vrouwtjes erbij gekocht.
DOM DOM DOM ja kom maar...zeg het maar!!! is gewoon dom geweest!!
Deze vis begint zich nu thuis te voelen en is echt MEGA druk vergeleken met de rest.En jaagt achter iedereen aan,zelfs de tetra-tjes zijn soms niet veilig voor hem.

Dus..persoonlijk zou ik denken...weg dat koppeltje m.praecox.
Wel zwaar SHIT want tis wel meteen de mooiste vis in de bak maar hij is gewoon te druk...

Dus ok...dat koppeltje gaat weg..maar dan??
Waar heen??? de vissen zijn tbc gevoelig dus weinig mensen durven die in de bak te nemen.
De speciaalzaak in Almere waar ik de vrouwtjes gekocht heb wil ze niet terug nemen want tja..tis een risico vis waar hij de achtergrond niet van kent.

Kan iemand mij een hint geven wat ik nou het beste kan doen?

En als de praecox dan weg zijn...is het dan slim om een andere mooie gekleurde vis,voor de middenlaag erbij in de doen of moet ik het zo laten??

En please...ik weet dat er in het begin fouten zijn gemaakt met het vistbestand...dus kom aub niet met reacties als: eigen schuld,je bestand is niet geschikt,etc...

Hier fototje van de baas in de bak en zijn vrouwkes.
864895pene_0_84_man.jpg

568854pene_0_84_vrouw1.jpg

398638pene_0_84_vrouw2.jpg

Je hebt natuurlijk al een vis voor de middenlaag; de neontetra. Verder vind ik zelf dat 3 soorten Goerami's teveel is, zeker in een meterbak. Ik zou in een meterbak 1 koppel doen. De corydorassen zou ik met een groepje van minimaal 5 of 6 houden.

Wat betreft de regenboogzalm; ik snap dat je die niet alleen wilde houden en dat je er daarom 2 vrouwtjes hebt bijgekocht. Waar ze heen moeten? Wellicht is er iemand met een mooi aquarium voor ze. Soms bieden mensen op marktplaats zich aan om vissen op te vangen..

Mijn neo-tjes!!!! Stom helemaal vergeten idd..die zwemmen al in de middenlaag..

Ik denk dat ik morgen eens naar de winkel ga waar ik die gouden en blauwe goerami heb gekocht....daar werd mij verteld dat die 4 makkelijk samen in de bak konden mits er planten in staan.....nu lees ik geregeld dat er maar 1 koppel in had gemogen plus die dwergkoppel dan...die vallen niemand lastig zolang er maar 1 dwergman is.

Cory's had ik er 5 van...1 was extreem klein gebleven tov de rest en wilde niet eten zwaar vermagerd en wou op laatst niet eens meer zwemmen,ik kon hem zo met de vingers uit het water halen...die heb ik uit zijn lijden verlost.

Tja de praecox.....domme wat baal ik ervan want tis de mooiste vis van de bak...maar stress in de bak is ook niet gezond zeker niet bij een gevoelige vis.

Nou ja...we wachten het af...wie weet vind ik nog een plek voor ze.

Regenboogvissen zijn scholen/groepsvissen, mogelijk zit daar het probleem.
Ik heb er 15 van zwemmen en ze zijn enkel met elkaar bezig. De vrouwtjes zwemmen als een groepje door de bak, soms met de mannen erbij, en soms zonderen de mannen zich af en houden schijngevechten met elkaar.

Daarnaast: een meterbak vind ik persoonlijk te klein voor deze visjes. Ze worden dan wel niet zo groot, maar ze houden zo nu en dan wel van een baantje trekken.

Mijn advies: regenbogen eruit, 2 koppels goerami's eruit en dan de neons, Corydorassen en Otocinclussen wat uitbreiden.

Rene B zei:
Regenboogvissen zijn scholen/groepsvissen, mogelijk zit daar het probleem.
Ik heb er 15 van zwemmen en ze zijn enkel met elkaar bezig. De vrouwtjes zwemmen als een groepje door de bak, soms met de mannen erbij, en soms zonderen de mannen zich af en houden schijngevechten met elkaar.

Daarnaast: een meterbak vind ik persoonlijk te klein voor deze visjes. Ze worden dan wel niet zo groot, maar ze houden zo nu en dan wel van een baantje trekken.

Mijn advies: regenbogen eruit, 2 koppels goerami's eruit en dan de neons, Corydorassen en Otocinclussen wat uitbreiden.

Volledig met Rene eens,
deze Regenbogen zijn absoluut zeer leuke en mooie vissen, maar dan met een school niet met zijn drie�n.

Helemaal vergeten te zeggen idd. Ben het helemaal met Rene en Luc eens. Heb deze vissen zelf ook gehad maar dan wel 6 vrouwtjes en 2 mannetjes. Heel veel plezier van gehad. Ze lieten de andere (ook kleinere) vissen met rust en ik vond ze zelfs behoorlijk rustig. Heb ook geen last van ziekte gehad.

Ik lees in jou einde ik weet dat ik fouten heb gemaakt, fouten maken we allemaal maar het gaat er om dat je het oplost! En dat ben je aan het doen dus een pluim voor jou waar je mee bezig bent!

Het verhaal van de regenbogen is duidelijk dat probleem zie je zelf ook gelukkig.

De rest tja ik denk dat de lalia juist niet past omdat deze van lagere temperaturen houden maar de andere twee koppels kunnen ook goed blijven gaan als je geluk hebt,mijn zwager had beide in zijn 180 en dat ging prima. Men gaat er vaak vanuit dat een man en vrouw een koppel gaan vormen met alle gevolgen van dien maar zeker weet je dat absoluut niet hoor! Je kan altijd nog vissen verwijderen als ze problemen opleveren toch?

Ik heb vandaag al besloten dat de Praecox eruit gaan.

Ik ga ze hier in het onderdeel AANGEBODEN neerzetten (gratis op te halen in Lelystad!! hint hint)
Als iemand ze wil hebben prima...en zo niet...tja...dan zet ik ze mogelijk op marktplaats.

Wat ik absoluut niet kan is de vissen dood maken omdat IK een fout heb gemaakt..dat gaat ZWAAR tegen mij gevoel in.
Een zieke vis heb ik geen moeite mee...maar ik weiger gezonde vissen dood te maken.

Ach komt wel goed.....ze zijn mooi genoeg om snel kwijt te raken denk ik..(en mensen die niet lezen op forums als dit!!) haha
In plaats voor de Praecox komen er nog wat neon-tetra's bij..heb er nu 10 maar denk als ik die aanvul tot 15 dat dat de middenlaag ook mooi vult..

En de rest van het vissen blijven er wel in zitten.
Ik heb diverse verhalen gelezen over 2 koppels goerami's waarbij het goed gaat in een 1 meter bak.
En heb vandaag met de winkel afgesproken dat als het echt vechten gaat worden dat ik ze dan mag komen OMRUILEN voor een ander exemplaar waarbij het mogelijk wel klikt.
Een koppeltje hoef ik niet te hebben!! wil juist voorkomen dat er kleintjes komen want dan wordt de bak NOG voller met die vissen.haha.

Maar..iedereen bedankt voor jullie advies en oordeel....

Mooi dat je erkent dat je zelf een foutje hebt gemaakt en nu daar verandering in gaat aanbrengen :thumbs:.
Foutjes maken we allemaal op zn tijd wel hoor.

Ik zou in elk geval de Corydorassen ook nog aanvullen, zul je er zelf ook meer plezier van hebben 🙂

Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik je regenbogen graag bij mijn groep gezet.

Ik heb gistermiddag de regenbogen hier op het forum aangeboden en binnen 2 uurtjes was er al iemand die ze wel wou ruilen voor wat drijfplantjes.

Dus..over 2 weekjes zijn de regenbogen uit mijn bak...(persoon is eerst even een weekje op de lange latten)

En dan ga ik inderdaad nog wat Corydorassen erbij nemen..ik las dat die ook liever een grotere groep hebben dan 4 stuks.
En heeeeeeeeeeeel misschien dat er nog wat Neontetra's bij komen maar dat weet ik nog niet.

Maar...ik ben in elk geval blij dat mijn regenbogen een goed nieuw huis krijgen.

Voor wie het weten wil.

Mijn 2 blauwe spat vissen gaan morgen ook mijn bak uit.

Ik vond het toch te onrustig in de bak en ben terug gegaan naar de verkoper die mij vertelde dat het wel kon.
Morgen mag ik de 2 spats terug brengen en wat anders uitzoeken.

Ikke blijijijij

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan