Maanvis met groeiende wond aan kop


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,196
Beste allemaal,
Ik ben nieuw op het forum, en zal me op een ander moment nog even fatsoenlijk voorstellen. Vanwege de kerst zit ik met een lichte tijdsdruk. Maar ook zit ik met een probleem met mijn maanvis, en ik hoop dat iemand mij kan adviseren over wat ik nu het beste kan doen.

Ik zal proberen kort de situatie te beschrijven. Mijn maanvis Ariël had bij aanschaf (anderhalve week geleden) al wat vreemde plekken naast het oog aan de linkerzij. (Zie de middelste foto, ik ontdekte dit twee dagen na aanschaf). Ik ben met deze foto terug gegaan naar de aquariumspeciaalzaak waar ik hem/haar gekocht heb, waar mij werd geadviseerd om het nog even aan te kijken. De vis was actief, at, en had normale ontlasting. De waterkwaliteit is goed (en constant goed).
Ariël woont samen met 7 andere maanvissen in een Juwel rio 450.
Na verloop van tijd bleek de wond niet te genezen, maar erger geworden. Afgelopen dinsdag ben ik daarom terug gegaan naar de winkel (zie de foto meest rechts), daar werd mij geadviseerd om een kuur baktopur direct te doen, dat heb ik dus ook gedaan, maar de wond is eigenlijk alleen maar groter geworden (zie de eerste foto).
Al mijn andere vissen zijn intact/ vertonen geen symptomen. Voor zover ik kan zien is de ontlasting normaal. Ariël lijkt wel minder eetlust te hebben en verschuilt zich iets meer achterin de bak.

Ik ben nu net over kool gaan filteren, vanavond na de kerstviering ben ik van plan om een waterwissel te doen.

Omdat ik pas zondag in de gelegenheid ben om medicatie aan te schaffen/langs de winkel te gaan (vanwege dat alles dicht is met kerst), en ik toch niet te lang wil wachten met ingrijpen, vind ik het erg fijn als iemand met me mee kan denken over wat ik nu het beste kan doen. Zelf denk ik richting gatenziekte, maar ik twijfel omdat de ontlasting normaal is. Ook heb ik nog geen jarenlange ervaring met het houden van maanvissen. Ik hoor graag wat u denkt.

Ik heb nog in huis aan medicatie:
- een half flesje esha 2000
- esha exit
- Cerpofor Dactycid
- Cerpofor Flagellex
- aquariumzout

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Wens jullie allen een paar goede dagen toe, in goede gezondheid, en goed gezelschap! Merry Fishmas!

Met vriendelijke groet,
Barwaz
 

Bijlagen

  • visvandaag1.jpg
    visvandaag1.jpg
    116.4 KB · Weergaven: 109
  • vis week geleden.jpg
    vis week geleden.jpg
    203.9 KB · Weergaven: 112
  • vistweedagengeleden.jpg
    vistweedagengeleden.jpg
    382.2 KB · Weergaven: 148
Die esha2000 is alles resistent voor (door vooral amateurs die het prefentief gebruiken waardoor dus resistentie is ontstaan) dus kan je weggooien
Esha exit helpt ook niet want dat is voor tegen stip
Dactacyd is voor tegen wormen en dat is het ook niet
Flagelaten zijn het ook niet

Blijft over"aquariumzout, daar zou ik mijn pijlen op richten en d evis even dagelijks een zoutbadje geven
 
Mag ik je adviseren om die zaak waar je de vis hebt gekocht in het vervolg te meiden.....een zieke vis meegeven, advies uitbrengen dat kant nog wal raakt en tenslotte bactopur adviseren.
Als je niet op let is dat je hele filtercultuur om de zeep, krijg je ammonium en nitriet pieken en wordt de rest van je vissen ziek.
 
Wat het is dat durf ik niet te zeggen maar ik zou de vis terugbrengen en op mn strepen gaan staan.
 
Zonder microscopisch onderzoek kan je net zo goed het antwoord zoeken in een glazen bol.
Dat het iets bacterieel is lijkt me vanzelfsprekend maar welke...
Mijn gok zou naar vis tbc gaan ( zo goed als 50% van alle aquariumvissen zijn hier drager van)
Met bactopur ga je daar niet vanaf geraken.
 
Hartelijk dank voor al jullie reacties, het meedenken, adviezen en alle (aanvullende) informatie! Super!
@Vis&versa, speciale dank voor de videolink, dit was voor mij heel erg verhelderend! Ik begrijp hierdoor ook beter waarom je uitkomt op de mogelijke diagnose vistbc.

Ik ga hier maandag zeker mee terug naar de zaak waar ik de vis gekocht heb. Dit is niet goed gegaan, maar mijn eerdere ervaringen met deze zaak zijn erg goed en vooral heel erg klantvriendelijk, retourneren zal geen enkel probleem zijn. Afgelopen dinsdag heb ik ook een second opinion gevraagd bij een andere aquariumspeciaalzaak, omdat ik daar toevallig was voor waterplanten. Zij gaven eveneens het advies baktopur, en als dat niet helpt, alparex (vanwege dat het schimmel zou kunnen zijn).

Toen ik vanavond terug kwam had de vis twee 'nieuwe' symptomen. Als eerste nu rode strepen/striemen op de 'neus'. Ook lijkt de wond nu naar buiten uitgezet, alsof er een soort witte proppen uit komen. Zie ook de nieuwe foto's.
Verheldert dit wellicht iets wat betreft een diagnose?

Op het moment van schrijven ben ik bezig met een flinke waterwissel. Ariël heeft een eerste zoudbadje gehad, en dat goed en dapper doorstaan. Het zit nu weer terug in de bak bij de anderen omdat ik helaas geen quarantainebak heb. Temperatuur van de bak is iets omlaag gebracht vanwege de vistbc verdenking (uit de video over vistbc begreep ik dat dat aan te raden is), ik mik nu op 23 graden.
Ik hoop dat ik hier goed aan gedaan heb, en ik hoor het erg graag als jullie nog tips of andere adviezen hebben over hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Met vriendelijke groet, en nogmaals ontzettend bedankt!
 

Bijlagen

  • strepenopneus.jpg
    strepenopneus.jpg
    99.3 KB · Weergaven: 96
  • wondvanzijkant.jpg
    wondvanzijkant.jpg
    24.2 KB · Weergaven: 114
Gezien je denkt dat het TBC zou kunnen zijn, je al een kuur hebt gedaan die niet heeft geholpen, hij toch redelijk snel achteruit gaat een nieuwe symptomen heeft en je geen quarantaine bak hebt dus bij een volgende kuur weer de hele bak zou behandelen, zou ik euthanasie overwegen.
 
Vissen krijgen vaak een secundaire schimmelinfectie op wonden die niet snel genoeg genezen. Maar ook de leefomgeving van de vis speelt daar een rol in. Schimmelinfecties komen sneller voor als de bacteriële druk in aquarium aan de hogere kant is (veel afval aanwezig in bak/bodem/filter)
Zoals ik al eerder schreef, enkel microscopisch onderzoek kan duidelijkheid brengen.
Maar zowizo zijn rode strepen geen goed teken, deze wijzen op sepcis.
Mijns inziens is de vis aan z'n laatste loodjes bezig.
 
Dank voor de reacties!
Ik heb positief lijkend nieuws, Ariël lijkt wat op te knappen! De rode strepen/striemen zijn nagenoeg verdwenen, en de wond lijkt ook een stukje minder 'erg'.
Denk dat ik daarom voorlopig de suggestie van Nicolientje-W aanhoud om een paar dagen een zoutbadje te proberen.

@quistero , ik begrijp de overweging. Zowel de tbc als de secundaire schimmelinfectie lijken me op dit punt een mogelijkheid, het past in het plaatje zogezegd, maar ik ben nog niet volledig overtuigd van het een of het ander. Omdat de vis nu lijkt op te knappen, wil ik het graag de kans geven op een leven. Ariël gedraagt zich ook alles behalve lusteloos, op de wond na lijkt er niks aan de hand te zijn.
Ik ga op zoek naar een quarantainebak. @Vis&versa , goed dat je die omgevingsfactor nog even noemde, ik denk dat ik de bak aardig schoon houd, maar denken is niet weten, dus ik ga er nog even aandachtiger op letten.

De overige vissen in de bak lijken het goed te maken. Zijn er dingen waarvan jullie zeggen, let daar even extra goed op de komende tijd?
Met speciale vraag over waar ik op moet letten m.b.t. de ontlasting van de vissen: wat zijn de signalen dat er iets niet goed zit? Begint dat al bij elke vorm van witte/doorzichtige ontlasting (dus een klein stukje wat aan een regulier stukje uitwerpsel zit), of gaat het dan daadwerkelijk om substantiëlere stukken? Zijn slierten altijd slecht? Ik weet hier eigenlijk te weinig van af, als iemand me door kan verwijzen naar informatie hierover, heel graag!

Heel erg bedankt voor het meedenken!
 
Ik heb toch nog iets wat ik in het licht van dit alles nog even aan jullie voor wil leggen...
Ben net nog even na gaan zoeken in het online hospitaal (uit het online hulp visziekten topic). Daar schrok ik toch even toen ik de plaatjes bekeek en iets zag wat ik bij een van mijn andere maanvissen had gezien (en niet had herkend als problematisch): Camallanus, freeskopworm. Ik heb er een foto van kunnen maken.
Ik baal echt dat ik dit eerder niet herkend heb als iets kwalijks. Zeker twee van mijn maanvissen lijken dit te hebben. (Ariël overigens niet, maar het zou me niks verbazen als deze vis het ook heeft).

Ik heb cerpofor dactycid in huis. Is dit een goed middel om de gehele bak nu mee te behandelen? Of kan ik beter morgen/maandag proberen om een ander middel aan te schaffen/toe te dienen? Het water is vannacht nog voor 40% ververst, en de baktopur die er in zat zal er inmiddels wel uit zijn (filter sinds eergisteren over kool).
Ontzettend bedankt alvast en nog steeds voor het meedenken.


 

Bijlagen

  • camallanus.jpg
    camallanus.jpg
    174.1 KB · Weergaven: 100
Voor camalannus heeft hier lernex pro (geadviseerd door diverse l-nummerskwekers omdat L-nummers erg gevoelig zijn voor camalannus) erg goed gewerkt, dactacyd heb ik wisselende verhalen over gehoord (sommigen lopen ermee weg en anderen vervloeken het)
 
Hier een goed en snel resultaat met dactycid toen ik de maantjes nog had maar...

maantjes kleurden donker en gingen inactief boven in een hoek hangen.

Dit hoeft natuurlijk niet aan het middel te liggen, het kan natuurlijk ook een reactie zijn geweest op bv afstervende wormen.
Vond het toch het vermelden waard.

Als jij al een tijdje wormen ziet is die infectie niet van gisteren om het maar zo te zeggen. In dat geval zou ik even wachten met behandelen tot je bv de hand kunt leggen op Lernex Pro

Er is nog een middel dat het erg goed doet maar ik kom niet op de naam 😐. Volgens mij weet @michelle1 wat ik bedoel.
 
Dank jullie wel voor jullie feedback! Super!
Ik zie de wormen inderdaad al een tijdje. Ik denk eigenlijk al vanaf het moment dat ik de maanvissen gekocht heb. De aanschaf is in twee etappes gegaan. De vissen zijn allemaal afkomstig van dezelfde speciaalzaak, vanuit daar wel uit verschillende bakken. Eerste groep bestond uit 6 vissen, aangekocht op 5 november, tweede groep uit drie vissen, waaronder Ariël, aangekocht op 14 december. Een van de vissen uit de eerste groep is op 9 december overleden. De vis leek bij aanschaf prima in orde, werd alleen wat mager, wilde ook niet goed eten. Heb hierover met de dierenwinkel overlegd. Ik mocht de vis komen ruilen, maar voordat ik dat heb kunnen doen was het al te laat. Met het verhaal terug gegaan naar de dierenwinkel. Twee nieuwe vissen gratis meegekregen, en nog een bijgekocht. Leken alle drie helemaal gezond, maar zowel de winkeleigenaar als ik hebben niet gezien dat Ariël op dat moment al een wond/huidafwijking had. Dat zag ik pas later terug op de foto's die ik had genomen (ik fotografeer graag, en vaak, en alles wat ik nieuw in de bak stop).
De vissen waarbij ik nu de camallanus gespot heb, zijn vissen die zowel in de eerste als tweede lichting zijn aangeschaft, en niet oorspronkelijk uit dezelfde bak zijn gekomen. De rode sprieten waren me redelijk in het begin al opgevallen, maar ik heb het gewoon compleet gemist als zijnde iets schadelijks.
Dit nog even ter achtergrondinfo.

@NicoleE , dank je wel voor het vermelden van de 'bijwerkingen'! Hebben je maanvissen daar permanent last van gekregen? Of is dat in de loop der tijd nog wat verbeterd?
@Nicolientje-W , goed dat je dat even zei van die Lnummers! Ik heb hier ook een Lnummer in de bak, die lijkt het tot nu toe nog prima te maken.

In hoeverre is het toch wel raadzaam om nu in te grijpen met die Dactycid vanwege de maanvis die nu ook met die verwondingen zit? Houdt de kopverwondingen van Ariël verband met wormen? Of zit ik eigenlijk met twee afzonderlijke problemen?
Op dit moment lijken alleen mijn maanvissen zichtbaar last van wormen te hebben, en betrapte ik zonet ook een boesemanivrouwtje op een slierterig poepje.

Ik neig er gevoelsmatig een beetje naar om toch zo snel mogelijk een behandeling te starten, vanwege de situatie met Ariël, maar ook omdat nu vanwege covid alles met de post super langzaam komt, ik niet weet of ik op korte termijn op een andere manier aan dit middel kan komen, en ik (gelukkig?) wel iets in huis heb wat mogelijk werkt. Eerst maar eens Ariël in een zoutbadje doen.

Ik waardeer het enorm dat jullie vandaag en gisteren zo met me mee denken, zo tijdens de kerst. Heel tof!
 
Ja je zit met twee verschillende problemen inderdaad, ik zou hoe dan ook de bak kuren met een anti-wormenkuur en dan maar hopen dat je zieke maanvis dat overleeft, kuur je niet gaat alles dood door die wormen
 
Geef je 1 advies , heb jaren met koi karpers gewerkt , vanaf 1990 tot 2008 een koi vijver gehad van 22 kub met alle toeters en bellen , koste een boom duiten duurste vissen geen probleem, microscoop injecties alles heb ik gedaan bij de koi . Maar hoe meer medicatie je gebruikt hoe zwakker het systeem word , luister naar de mensen hiervoor zie veel reactie zout is een goede oplossing maar de rest ?. heb zekker mijn twijfel bij de zaak die je deze vissen verkoopt. maar een zieke vis gaat bij mij de kliko in hoe jammer ook .
 
@Nicolientje-W , ik heb zojuist toch de dactycid-kuur ingestart. Hoop dat dat gauw, snel en goed gaat werken. Houd het nauwlettend in de gaten.
@Harold Sikkema , dank je wel voor je bericht. Ik begrijp wat je bedoelt. En je hebt zeker een punt. Meerdere punten.

Ik ga morgen een quarantainebak proberen aan te schaffen. Zodat ik Ariël apart kan plaatsen. Maandag een gesprek voeren bij de winkel.
 
dank je wel voor het vermelden van de 'bijwerkingen'! Hebben je maanvissen daar permanent last van gekregen? Of is dat in de loop der tijd nog wat verbeterd?
Als ik het me goed herinner werden ze vanaf de derde dag minder schuw.
Ik weet ook weer de naam van het andere medicament. Levamisole. Vroeger bij de dierenarts te koop maar de regels zijn aangescherpt. Het mag zover ik weet alleen nog aan je verkocht worden als je varkens hebt. Het spul via de DA kostte geen drol.
Het is nu van het merk Manaus te koop onder de naam Levamicil

Je hebt een punt als je zegt dat de kans groot is dat een pakket pas na dagen, of met pech een week, bij je is. Ik durf je geen raad te geven.
 
Denk dat je er wel goed aan heb gedaan behandeling op te starten. Altijd beter zsm beginnen om schade te beperken. Dit heb je nu in huis en wie weet hoe lang het duurt voordat je iets anders in huis heb.

Camelanus brengt schade in de darmen en misschien heeft het gat in de kop daar mee te maken. Bij flagelaten in de darm kun je ook hole in head krijgen.

Bestel een flesje voogle en iets van een vitamine drupje voor het voer in te weken. Na de kuur trachten weerstand te verhogen. Het zoutbadje af en toe aanhouden om het wondje helpen schoon te houden. Zijn wel meer dingen voor de wond te behandelen maar ik denk dat het vrij moeilijk is om een maanvis in de hand te nemen dus dan het zout het beste.

Succes met Ariel en ik hoop dat je haar er boven op krijg (y)
 
@michelle1 en @NicoleE ; dank jullie wel voor de informatie! Top!
Voogle heb ik in huis, dat zal ik zeker na afloop toevoegen. Wat betreft het zoutbad; ik heb het topic er wel op nagelezen, maar helemaal duidelijk werd het me nu niet; is het een probleem als ik daar (bijvoorbeeld) dat baleine zeezout van de supermarkt voor gebruik?

De Dactycid lijkt effect te hebben! De wormen komen tevoorschijn en ik zag er ook al wat op de bodem liggen net. Vissen lijken het naar omstandigheden goed te maken. Is het aan te raden om ze nu juist wel of juist even niet te voeren? Of minder? Op dit moment krijgen ze duplarin granulaat en hikari vibra bites. Ben sinds Ariël verslechterde even gestopt met diepvries geven.
 
 
Vissen lijken het naar omstandigheden goed te maken. Is het aan te raden om ze nu juist wel of juist even niet te voeren?
ik heb gevoerd met de achterligende gedachte dat de darmen in beweging moet blijven om de dode wormen uit te drijven. Mijn eigen theorie, niks wetenschappelijks. Ik heb zeer matig gevoerd.
 
Ha allen,
Even een update. Het is gelukt om een quarantainebak aan te schaffen vandaag, dus die staat hier nu gevuld met water uit de grote bak op temperatuur te komen. Water uit de grote bak weer aangevuld, met het percentage dactycid van het water dat ik er uit gehaald heb voor de quarantainebak. Dus ik ga straks Ariël maar weer eens in bad doen, en daarna naar de quarantainebak brengen.
De overige vissen hebben momenteel wat schijt aan de situatie 😉. Wat me wel wat zorgen baart, want zowel de pleco als een boesemani produceren nu wat deels doorzichtige slierten. Een van mijn andere maanvissen lijkt nu wat putjes te krijgen aan één zijde. Ik heb foto's bijgevoegd.
Vissen zwemmen verder actief rond, ik herken op het moment geen verdere eigenaardigheden. Alleen de maanvissen hebben zichtbaar wormen.

@rjoemman dank voor de link! Ik heb inmiddels een grote pot colombo aquasalt gekocht, maar ik bookmark 'm voor de volgende keer!
@NicoleE, dank je wel, ik denk dat ik hetzelfde gaan doen. Gulden middenweg hopelijk!
 

Bijlagen

  • slinger.jpg
    slinger.jpg
    253.7 KB · Weergaven: 102
  • putjes.jpg
    putjes.jpg
    270.5 KB · Weergaven: 133
Zo'n slingers heb ik inderdaad ook wel gezien nu jij erover begint.
Wat betreft die putjes. Wilde gooi, schubben die missen? Geknokt in de bak?
 
@NicoleE , dat het om een beschadiging gaat zou goed kunnen, heb geen grote ruzies gezien, wel soms een beetje duwen. Niks ogenschijnlijk heftigs.
@meksjoef , dat was inderdaad ook een van mijn gedachten, al moet ik zeggen dat ik de putjes niet van grootte en vorm heb zien veranderen de afgelopen halve dag, en ik een beschadiging niet helemaal uit sluit.

Op dit moment behandel ik de hele bak voor camelanus cotti, er zit sinds gisteravond Dactycid in de bak, en volgens de bijsluiter zou ik ergens morgenavond 25% moeten verversen. Ze bevelen aan om de kuur na 14 dagen te herhalen. Is het wijsheid om dat eerst te doen, dus eerst deze kuur afmaken, dan alles schoon filteren, en daarna eventueel te behandelen met cerpofor flagellex (wat dus neer komt op twee a 3 weken wachten met de flagellex)? Of kan ik dit beter op een andere manier aanvliegen?

Wederom enorm bedankt voor het meedenken!
 
Waarom in quarantaine? Je moet alles behandelen en zekers de herhaling als dit word omschreven in de gebruiksaanwijzing.

Zou eerst deze kuur af maken en kijken hoe het zich ontwikkeld. de flagelaten kuur kan je altijd later nog inzetten. De camelanus en de medicatie zal gevolgen geven in de darmen dus de witte slierten ontlasting hoort erbij. Flagelaten weet je niet of ze hier last van hebben en de camelanus is zeker. Na de kuur zullen ze ook even tijd moeten hebben om te genezen en sterker te worden. Kuur na kuur als het niet nodig is verzwakt ze alleen maar. Of iemand vinden met microscoop.

Door de ellende in de darmen loopt er iets niet goed in de spijs vertering. Ik weet niet geheel wetenschappelijk maar de ellende trekt iets van voedingsstoffen uit de vis en daardoor krijg je de putten/gaten in de kop. Google even op hole in head disaese daar zul je wel iets meer info vinden. Vandaar toevoegen voogle en vitamine. Je heb van manaus ook potje diploral hiervoor. Fijn spul.

Succes
 
Waarom in quarantaine? Je moet alles behandelen en zekers de herhaling als dit word omschreven in de gebruiksaanwijzing.
Ik heb Ariël apart gezet vanwege het oorspronkelijke probleem met het almaar groter wordende gat in haar/zijn kop. Omdat ik niet helemaal zeker ben dat zij/hij niet iets anders besmettelijks onder de leden heeft (vistbc past deels in het plaatje) zit het nu apart, en het quarantaineaquarium heb ik gevuld met dactycid-infused-water (heb ik uit de grote bak gehaald, en het tekort in de grote bak aangevuld met vers water/preparaat naar de hoeveelheid water die ik heb toegevoegd).
Dus netto heb ik nu twee bedacticydeerde bakken draaien, die simultaan dezelfde kuur draaien. Alle vissen worden nu behandeld voor camelanus. Ariël haal ik eke dag even uit de quarantainebak voor een zoutbadje, in afwachting van hoe de wond zich ontwikkelt. Ik zal ze ook allebei nadoseren.

Goed dat je me er nog even op wijst dat ik tussendoor even een kuurpauze moet inlassen. Ga ik doen!
 
bedacticydeerde bakken :unsure: hersenkrakertje :DD

Hou rekening mee dat gebruiksaanwijzing uitgaat van 25 % verversing dus zal er nog medicatie in blijven. Ik ken het middel niet en weet niet wat samenstelling is, maar test even voor zekerheid je NO2 dat die niet teveel gaat oplopen. Dat trekt Ariel denk niet meer.

Doe rustig aan met de zoutbadjes. Elke dag is misschien wat veel van het goede. Volgens mij zijn maanvissen stress visjes en elke dag stress ook gezien de quarantaine kan ook avenrechts werken. Observeer de wond en beetje inschatten zout of niet. Zout stript ook de slijmhuid en je wil niet dat die geheel weg gaat. Dat is verdediging tegen ander onheil.
 
bedacticydeerde bakken :unsure: hersenkrakertje
Galgjewoord :DD (ik hoop in dit geval niet letterlijk trouwens).

Ik ga die NO2 uit de gaten houden! En in de smiezen! ;) Dank je wel!
 
Beste allemaal, hierbij nog een update.
Ik ben vandaag naar de winkel gegaan waar ik de maanvissen vandaan heb, en heb de situatie besproken. Ik had de indruk dat de eigenaar er nogal van schrok, het werd ieder geval erg serieus genomen en is daar nu in ieder geval bekend. Ik blijf Ariël nu in quarantaine houden omdat ze daar nu eenmaal al in zit, en behandelen voor zowel de wormen als schimmel (elke dag een zoutbad). Kijken wat dat doet. Koppel dit later nog terug met de winkel.
Na afloop doorgefietst voor een second opinion, het voelde voor mij prettig om dat te doen. We kwamen eveneens wat Ariël betreft uit op niet geheel uitsluitbaar tbc, maar zeer mogelijk ook die schimmel, dus die behandel ik nu.

Esha2000 kwam nog ter sprake als mogelijk middel m.b.t. de schimmel van Ariël. Mogelijk in halve dosering ook in combinatie met dacticyd. Ik vind het niet een heel prettig idee om medicatie te gaan mengen. Houd het voorlopig op zout. En hoor graag eventuele andere suggesties. Naar aanleiding van wat Nicolientje-W al eerder aangaf over esha2000 zal ik op een ander moment nog even naar speuren wat er hier op het forum over is gezegd.

De dactycid lijkt aan te slaan bij de manen in de rio450. Daar ga ik nu gewoon mee door. Wel zijn nu na anderhalve dag nog niet alle wormen uitgescheiden, dus ik twijfel of ik vanavond al die 25% water moet verversen, of beter even een dag extra tijd kan geven voor het middel om zijn werk te doen. Wat denken jullie?
Is het daarbij aan te bevelen om tussen de 'eindwissel' van vanavond/morgen en de herhaalkuur over twee weken water te verversen? En over kool te filteren? Of juist niet? De bijsluiter zegt hier eigenlijk niks over. Alleen dat je na 48 uur 25% van het water moet verversen, en de kuur na 14 dagen te herhalen.

De 'putjes' op mijn maanvis Yuri lijkt niet te zijn toegenomen (onze manen hebben namen met een maanthema).
Ariël (vernoemd naar een maan van Uranus) lijkt niet duidelijk op te knappen of te verslechteren. De rode strepen lijken wat terug komen en weer af te nemen na het zoutbad. Zwemt rustig rond in de quarantainebak (70L). Lijkt nog niet echt zin te hebben in eten. Heb ik nog geen wormen zien uitscheiden, eigenlijk als enige van alle manen niet.

Ik wil jullie nogmaals heel erg bedanken voor het meedenken en alle informatie, hoop bijgeleerd de afgelopen dagen 😅.
 
Ik ken het middel verder niet maar Als in beschrijving staat na 48 uur 25% verversen en na 2 weken herhalen gaan ze ervan uit dat er nog 14 dagen een zwakkere dosis actief in het water is. Geen flauw idee in wat voor mate dit nog wat doet. Herhaling betekend 48 uur de kuur dan 25% verversen en na 14 dagen weer klaar. Zo zou ik het lezen.

Je kunt overwegen een tussentijdse verversing te doen maar zou dan wel iets doseren ipv die 75 % wat er nog in hoort te zitten.

Als je na een dag of wat nog levende camelanus zie zou ikzelf overwegen een ander product te gebruiken. De lernex of van manaus.

Bij Ariel is het gewoon afwachten of deze nog hersteld. Je kunt niet weten wat de wormen van binnen al stuk hebben gemaakt. De schimmel an sich is niet heel ernstig dit is vaak secundair aan wonden. het moet natuurlijk niet veel meer gaan worden. De wond kan geinfecteerd zijn met bepaalde bacterieen. Zout helpt wel wat tegen bacterieen maar als het teveel is dan ook niet meer. Je heb vele bacterie stammen en je moet gericht een middel gebruiken voor dit stam. Dit is alleen te zien op kweek. Dus een lab. Je heb gram positief en gram negatieve bacterieen. Als je niet weet wat het is is het beste breed spectrum te gebruiken. Net als bij mensen.

Als je al iets voor bacterieen wil gebruiken dan neem je beste de bactopur direct versie. De tabletten!!! Dit dood veel bacterieen en geeft ook vaak gedonder met je filter bacterieen. Helaas is dit ook niet altijd de oplossing want dit helpt vaak alleen als je behandeling start in vroeg stadium.

Bacterieen kunnen via de wond naar organen gaan en in bloed terecht komen dan is het einde verhaal.

De wond zit ook nog bij de kieuw wat een erg belangrijk onderdeel van Ariel is. In je aquarium en op al je vissen leven ook nog andere soorten ellende. Als een vis verzwakt en er problemen zijn met slijmhuid komen die krengen ook als door stroop aangetrokken naar de zieke vis en helpen hem nog meer stukje bij neetje naar de vissen hemel.

Het enig is nu afwachten en hem trachten zo sterk mogelijk te maken. zodat hij geneest en weer afweer opbouwt. Eten is hierin ook erg van belang.

Heb je nog wat stof om over na te denken en te googlen.

Hoe graag je ook wil soms doe je van alles maar loopt het niet zoals je zou willen. Bedenk dat dit niet aan jou ligt want je doet al meer dan menig zal doen voor een vis (y)
 
@michelle1 Dank je wel voor je mooie uitgebreide antwoord! Geweldig!

Als je na een dag of wat nog levende camelanus zie zou ikzelf overwegen een ander product te gebruiken. De lernex of van manaus.
Helder. Kan ik dat er gelijk achteraan doen? Dan bedoel ik; dactycid eruit filteren over kool. en dan na een dag starten met een ander middel? Of is het beter om daar meer tijd tussen te houden?

Als je al iets voor bacterieen wil gebruiken dan neem je beste de bactopur direct versie. De tabletten!!!
Super fijn dat je de moeite hebt genomen om me uit te leggen hoe het zit met de bacteriën! Want dat maakt het voor mij ook weer een stuk overzichtelijker!
Het eerste wat ik gedaan heb toen ik zag dat die wond van Ariël niet genas, was een kuur bactopur direct, maar dat hielp niet, de wond verslechterde in rap tempo. Vervolgens ben ik dit topic gestart.

Goede opmerking ook nog over dat uitkijken met teveel zout en de slijmlaag! Overweeg daarom om vanavond misschien even het zoutbad over te slaan inderdaad. (half) dagje rust. Ik denk dat ik vanavond in ieder geval die 25% water wissel ivm de dacticydkuur uit de quarantainebak haal. Is het dan verstandig om daar gelijk dan ook voogle achteraan te doseren? Of wordt dat een vervelende mix met de dacticyd-restanten?
Ik heb nog even een foto van de patiënt toegevoegd. Mijn camera maakt het ietsje roder en rauwer dan het nu in het echt is.

We maken er het beste van toch!
 

Bijlagen

  • ariel.jpg
    ariel.jpg
    300.5 KB · Weergaven: 86
Als je met een zoutbad aan de gang gaat is een EC meter wel een must vind ik
 
Als je met een zoutbad aan de gang gaat is een EC meter wel een must vind ik
Ik moest even googlen naar wat een EC meter was! 😅 Wat je er eigenlijk mee doet is dat je de geleidbaarheid van het water meet waardoor je dus een indicatie hebt van het zoutgehalte? (zodat je dit kunt controleren en constant kan houden?)
Ik heb tot nu toe het zoutbad-handleiding van het forum gebruikt, aquasalt en een emmer met maataanduiding.
Is er een EC-meter die je specifiek kunt aanbevelen?
 

Terug
Bovenaan