Wat is er nieuw

Maanvis met groeiende wond aan kop

Lang leve Google.
Ik heb gewoon de goedkoopste die EC en TDS meet waarbij het van belang is dat de EC in uS is. Kost een twintig euro.
Ik zal even wat zoeken
 
Nog even een kleine aanvulling over mijn ervaring met Dactycid.
Heb net zowel de grote bak als de quarantainebak 25% waterwissel gegeven. Maanvis Yuri lijkt als enige nog een levende worm aan/in zich te hebben hangen, ook zag ik nu aan zijn andere zijde wat putjesvorming. Ik wacht de nacht even af.
Ook vond ik de filters van mijn grote bak niet al te fris ruiken (even uitgeknepen in een emmer aquariumwater). De laatste grote waterwissel tijdens kerstnacht was dat nog niet zo. Bacteriënsterfte?
Ik heb in de grote bak ook een hele kolonie posthoornslakken wonen. Die heb ik daar laten zitten tijdens de kuur omdat ik ergens had gelezen dat ze drager kunnen zijn, dus eruit halen/terugstoppen leek me niet heel zinvol. Ze hebben het, voor zover ik nu kan zien, allemaal overleefd. De bijsluiter stelt dat het middel schadelijk kan zijn voor slakken, maar in mijn geval lijkt dit niet het geval te zijn. Misschien kan deze info iemand nog helpen.
 
Dat van de slakken kan kloppen want ik heb ooit een klein bakje behandeld en de slakken gaven er niets om eigenlijk.
 
@michelle1 Dank je wel voor je mooie uitgebreide antwoord! Geweldig!


Helder. Kan ik dat er gelijk achteraan doen? Dan bedoel ik; dactycid eruit filteren over kool. en dan na een dag starten met een ander middel? Of is het beter om daar meer tijd tussen te houden?


Super fijn dat je de moeite hebt genomen om me uit te leggen hoe het zit met de bacteriën! Want dat maakt het voor mij ook weer een stuk overzichtelijker!
Het eerste wat ik gedaan heb toen ik zag dat die wond van Ariël niet genas, was een kuur bactopur direct, maar dat hielp niet, de wond verslechterde in rap tempo. Vervolgens ben ik dit topic gestart.

Goede opmerking ook nog over dat uitkijken met teveel zout en de slijmlaag! Overweeg daarom om vanavond misschien even het zoutbad over te slaan inderdaad. (half) dagje rust. Ik denk dat ik vanavond in ieder geval die 25% water wissel ivm de dacticydkuur uit de quarantainebak haal. Is het dan verstandig om daar gelijk dan ook voogle achteraan te doseren? Of wordt dat een vervelende mix met de dacticyd-restanten?
Ik heb nog even een foto van de patiënt toegevoegd. Mijn camera maakt het ietsje roder en rauwer dan het nu in het echt is.

We maken er het beste van toch!

Ik neem aan dat je niet de dacticyd pro versie heb? Net even snel gekeken wat de samenstelling van dactycid is. Kan niet vinden. Inderdaad leuke gebruiksaanwijzing. Na 48 uur 25% verversen waardoor er dus 75% in blijft maar kool en uvc kun je na 48 uur aan zetten 🙄 Onbegrijpelijk wie die gebruiksaanwijzingen toch schrijft voor al die medicatie in aquarium. Bij de bactopur staat ook niet vermeld dat je lichten uit moet laten, vis niet genezen herhalen......... hoe weet je dat vis is genezen. Ikea kastje toch eenvoudiger :rolleyess:

Als je ander middel ga gebruiken moet je wel alles eruit hebben. Zou zeker even flink gaan verversen ook omdat je ergens meld dat je filter stinkt. Heb je de bactopur ook in je aquarium/filter gehad? NO2 NH3/4 test druppels? Heb je al gemeten?

Ikzelf zou verversen en kool gaan filteren en de levamicil bestellen. Dit is wat duurder maar zeker effectief. Potje diploral erbij. Water schoon dan de voogle er even bij totdat je in huis heb. Als je nog vis zie met levende wormen is het niet dood en ze zullen ook weer eieren leggen of een ander soort van voort planting hebben zodat je er dan nooit vanaf kom. Daarvoor moet je ook na behandelen om baby wormen weer de nek om te draaien.

Ik weet niet wat voogle icm dactycid doet. Voogle is een natuurlijk product dus ik denk niet dat je ze zult vergiftigen maar de kans dat de meds iets van de voogle om zeep helpt zou goed kunnen. Geen idee.

Bij mensen is een rode door bloede wond beter dan met aanslag geel/groen/zwart. Als er aanslag op zit geneest het veel moeilijker. Zwart weefsel wil je niet zien dat is necrose.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je niet de dacticyd pro versie heb? Net even snel gekeken wat de samenstelling van dactycid is. Kan niet vinden. Inderdaad leuke gebruiksaanwijzing. Na 48 uur 25% verversen waardoor er dus 75% in blijft maar kool en uvc kun je na 48 uur aan zetten 🙄 Onbegrijpelijk wie die gebruiksaanwijzingen toch schrijft voor al die medicatie in aquarium. Bij de bactopur staat ook niet vermeld dat je lichten uit moet laten, vis niet genezen herhalen......... hoe weet je dat vis is genezen. Ikea kastje toch eenvoudiger
Ik heb de 'gewone' dacticyd denk ik, de cerpofor dacticyd van colombo met inderdaad een erg karige gebruiksaanwijzing.
Ik schrik een beetje van wat je zegt over de baktopur, dat wist ik dus ook niet.
Zou zeker even flink gaan verversen ook omdat je ergens meld dat je filter stinkt. Heb je de bactopur ook in je aquarium/filter gehad? NO2 NH3/4 test druppels? Heb je al gemeten?
Heb gisteren 25% uit de bak gehaald. Bactopur heb ik in het gehele aquarium gehad (op aanraden van de winkel). Ik gebruik de JBL teststrips. NO2 is sinds het opzetten van de bak constant 0. NH3/4 test heb ik niet, ga ik aanschaffen. Heb je tips welke ik het beste kan kopen?

Op dit moment zie ik geen levende wormen meer in de bak. Heb gezien dat een van de zaken waar ik kom Levamicil verkoopt, dus daar kan ik gelukkig makkelijk aan komen. Houd het voor nu nauwlettend in de gaten. De vissen zijn hongerig en actief en gedragen zich wat schrikachtiger dan ik van ze gewend ben.

Met Ariël lijkt het best redelijk te gaan. De wond is tot nu toe niet verslechterd.

Met mijn goudvis gaat het daarentegen wat minder goed (zit apart in zijn eigen bak). Ik maak daar even een apart topic voor aan, omwille van de leesbaarheid.

@michelle1 Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord, je advies, en het meedenken met me! Super!
 
Ik heb de 'gewone' dacticyd denk ik, de cerpofor dacticyd van colombo met inderdaad een erg karige gebruiksaanwijzing.
Ik schrik een beetje van wat je zegt over de baktopur, dat wist ik dus ook niet.

Heb gisteren 25% uit de bak gehaald. Bactopur heb ik in het gehele aquarium gehad (op aanraden van de winkel). Ik gebruik de JBL teststrips. NO2 is sinds het opzetten van de bak constant 0. NH3/4 test heb ik niet, ga ik aanschaffen. Heb je tips welke ik het beste kan kopen?

Op dit moment zie ik geen levende wormen meer in de bak. Heb gezien dat een van de zaken waar ik kom Levamicil verkoopt, dus daar kan ik gelukkig makkelijk aan komen. Houd het voor nu nauwlettend in de gaten. De vissen zijn hongerig en actief en gedragen zich wat schrikachtiger dan ik van ze gewend ben.

Met Ariël lijkt het best redelijk te gaan. De wond is tot nu toe niet verslechterd.

Met mijn goudvis gaat het daarentegen wat minder goed (zit apart in zijn eigen bak). Ik maak daar even een apart topic voor aan, omwille van de leesbaarheid.

@michelle1 Ontzettend bedankt voor je uitgebreide antwoord, je advies, en het meedenken met me! Super!

🙄 een goudvis in zijn aparte bak. Wil ik het wel lezen :rolleyess:

Ok bactopur direct inderdaad zonder licht. Licht breekt werkzaam goedje af. In aquarium geen goed idee geweest zonder verdere info. Dit dood bacterieen en ook die je nodig heb in je filter/aquarium de kans dat je waterwaardes niet goed zijn is groot. Dus verversen, Verversen zolang je niet goed kan meten. Bij Ariel ook die apart zit.

je heb verschillende merken testen. Volgens mij zit er weinig verschil in de ene of ander. Ikzelf heb een koffertje met de belangrijkste van JBL. Ik meen iets van 30 euro maar losse testen kan ook. Geen 2 na vullingen want dan heb je de glazen testbuisjes niet.
 
🙄 een goudvis in zijn aparte bak. Wil ik het wel lezen
Ik weet nu dat je goudvissen liever niet alleen houdt, wat betreft 'gewone goudvissen' liefst ook in een vijver en een school. Dat wist ik, toen ik hem 13 jaar geleden samen met een soortgenoot bij de Hornbach heb gekocht, helaas nog niet.
Zijn maatje is afgelopen zomer overleden. De vis die nu nog bij mij is is blind, en kwakkelt al jaren met zijn gezondheid. Daarom heb ik besloten om hier geen soortgenoten meer bij te plaatsen, of de vis een ander huis te geven. Dat leek mij, gezien de omstandigheden en voorgeschiedenis, het beste voor hem. Nu woont hij in een rio180. Vind hem de laatste twee dagen wat uit zijn doen, lijkt wat last te hebben van jeuk en ik vind hem schrikachtig (wat hij normaal nooit is). Zit nu net op vers water, ik zit me af te vragen of de camelanus een rol kunnen spelen (aangezien de posthoornslakken waar hij nu mee samen woont een paar weken geleden in de rio450 zaten). Maar vanwege de langere voorgeschiedenis wilde ik daar een apart topic over starten.

Mede door deze ervaring met de goudvis probeer ik me nu (en de afgelopen jaren) in ieder geval fatsoenlijk te laten informeren voordat ik 'zomaar' iets doe. Dat gaat niet altijd goed. De baktopurkuur in de hele bak was op advies van de speciaalzaak waar ik kom. Ik beschik pas sinds twee dagen geleden over een quarantainebak, gelukkig heb ik die nu zodat ik dat in de toekomst anders kan doen.

Ik ga het nog even bekijken over de testen! En dank je wel dat je me deze feedback geeft, dat waardeer ik heel erg!
 
Korte update.
Heb inmiddels Levamicil, nh3/nh4 tests en EC/TDSmeter besteld, flink water ververst in alle bakken, kool in de bakken, morgen verder met voogle.
Ariël lijkt momenteel stabiel, heeft nog niet willen eten, maar lijkt in ieder geval nu niet verder achteruit te gaan.
Nogmaals super bedankt voor alle hulp, tips, en adviezen!
 
Ik weet nu dat je goudvissen liever niet alleen houdt, wat betreft 'gewone goudvissen' liefst ook in een vijver en een school. Dat wist ik, toen ik hem 13 jaar geleden samen met een soortgenoot bij de Hornbach heb gekocht, helaas nog niet.
Zijn maatje is afgelopen zomer overleden. De vis die nu nog bij mij is is blind, en kwakkelt al jaren met zijn gezondheid. Daarom heb ik besloten om hier geen soortgenoten meer bij te plaatsen, of de vis een ander huis te geven. Dat leek mij, gezien de omstandigheden en voorgeschiedenis, het beste voor hem. Nu woont hij in een rio180. Vind hem de laatste twee dagen wat uit zijn doen, lijkt wat last te hebben van jeuk en ik vind hem schrikachtig (wat hij normaal nooit is). Zit nu net op vers water, ik zit me af te vragen of de camelanus een rol kunnen spelen (aangezien de posthoornslakken waar hij nu mee samen woont een paar weken geleden in de rio450 zaten). Maar vanwege de langere voorgeschiedenis wilde ik daar een apart topic over starten.

Mede door deze ervaring met de goudvis probeer ik me nu (en de afgelopen jaren) in ieder geval fatsoenlijk te laten informeren voordat ik 'zomaar' iets doe. Dat gaat niet altijd goed. De baktopurkuur in de hele bak was op advies van de speciaalzaak waar ik kom. Ik beschik pas sinds twee dagen geleden over een quarantainebak, gelukkig heb ik die nu zodat ik dat in de toekomst anders kan doen.

Ik ga het nog even bekijken over de testen! En dank je wel dat je me deze feedback geeft, dat waardeer ik heel erg!

Nou een 13 jarige goudvis in een 180 liter is gelukkig geen heel erg drama. Ik was bang te lezen goudvis in 40 liter ofzo.

Het is ook wel moeilijk alles goed te doen en info te achterhalen. Als LFS de bactopur mee geeft is wel handig dat ze even aangeven dat je moet oppassen om op je biologisch evenwicht te checken. Maar die service krijg je bijna nergens meer in LFS

Nu we toch bezig zijn maak een close up van de goudvis van de zijkant, bovenkant en een foto met kop van voren. Misschien extra een fimpje als hij last heeft van jeuk?

Wat voor filter zit er op dit aquarium? Wat doe je aan onderhoud, verversingen?

Lijkt last van jeuk te hebben. Omschrijf een wat je zie aan gedrag van de goudvis?

Kijk eens of de vis beide kieuwdeksels gebruikt of er eentje gesloten houd? Als ze beetje open staan zie je slijmdraden in de keiuwen? Wat voor kleur is de binnen kant van de kieuwen?

Eet en grondelt hij nog? Wat eet deze? Hoe ziet zijn ontlasting eruit?

Camelanus zou je ook uit de poepert moeten zien. Ja slakken kunnen de ellende door geven. Heeft de goudvis samen met andere vissen gezeten?


Pff wat een vragen heb je nog wat te doen😉
 
@michelle1 , ik ga straks even uitgebreid reageren op je vorige antwoord. Is het handig dat ik dat in een apart goudvissentopic zet (wat is gangbaar op dit forum)? Het wordt waarschijnlijk een wat langer verhaal vanwege een stuk (ziekte)geschiedenis wat ik erbij wil geven.

Ariël is zojuist overleden. Eerder vanmiddag leek er nog niks aan de hand, ze zwom 'normaal' rond, een beetje in het midden van de bak. Wond leek ook niet verergerd. Wat er precies gebeurd is weet ik niet, maar het moet ergens in de tijdspanne van 2 uur drastisch zijn verslechterd. Ik heb het einde nog gezien. Ze was wat schichtig en stuiptrekkend aan het zwemmen, kwam plat te liggen, krabbelde weer op, etcetera. Dit is voor zover ik weet een minuut of 10 geweest, ik was in de tussentijd aan het zoeken wat ik het beste kon doen (euthanaseren, of niet, zo ja, hoe), maar ze is me daarin voor geweest.
Waterwaarden voor zover ik kon meten waren goed (net nog even gechecked). Gisteren een grote waterwissel gedaan (helft er uit gehaald).

Met dit nieuws komt eigenlijk het oorspronkelijke topic-onderwerp ten einde, maar ik zou hier, als dat goed is, graag nog verder berichten over het camelanus-verhaal. Ik wil jullie ontzettend enorm bedanken voor alle tips en adviezen. Heel erg bedankt!
 
Omdat ellende nooit alleen komt. Ik vond net een dode danio in mijn rio450.
Buik was opgezet, dus ik vermoed dat het samen kan hangen met de camelanus.
Ga nu weer een flinke waterwissel doen.
Rest van de vissen zwemt ogenschijnlijk normaal rond, maar drie van mijn manen nu wel weer met een slinger ontlasting, een van mijn Boesemani-mannen ook.

Dacticyd gaat/is er nu dus uit, Levamicil hoop ik morgen binnen te krijgen.

Is het aan te raden om straks filtermedium van easy life toe te voegen?
Of een bacteriestarter?
 
Sneu bericht van Ariel maar je heb je best gedaan.

Hoop dat je de rest weer top fit ga krijgen. De witte ontlasting kun je even een tijdje zien hoor. De medicatie werkt op de darmen dus dat is geen heel raar fenomeen. Soms is er gewoon teveel intern stuk en zullen sommige het helaas niet redden. Ik ga duimen dat het bij 2 vissen blijft
 
Hai allen, ben ik weer met even een tussentijdse update, en wat vragen.
Op dit moment ben ik nog aan het wachten tot mijn bestelling (met o.a. de levamicil) binnen is. Ik hoop dat het maandag komt, 🤞.
De vissen lijken het tot nu toe redelijk te maken. Hebben een enorme eetlust en vertonen voor zover ik weet geen heel uitzonderlijk gedrag.
Ik heb geen wormen meer gezien. Wel zie ik nu op de voorvinnen van twee van mijn manen een wit stipje (zie ook de foto). Een van de twee manen had dit vorige week ook al. Omdat ze al in de dacticyd-behandeling zaten heb ik dat even aangekeken. Bij hem/haar lijkt de plek sindsdien niet te zijn veranderd. De putjes op de zijden van Yuri zijn verdwenen. Wel is daar nu dit stipje bij gekomen. Er hangen nog steeds wat slingers aan mijn vissen, maar het witte doorzichtige lijkt verminderd.

Ik zit me een beetje af te vragen wat ik nu het beste kan doen. Hoor daar graag jullie visie op. Had gehoopt de levamicil inmiddels al binnen te hebben. De vissen hebben inmiddels wel de eerste ronde dacticyd gehad, daar 48 uur ingezeten, vervolgens heb ik alles er uit gefilterd, water ververst, en ze zitten nu bevoogled. De eerste ronde dactacyd is inmiddels precies een week geleden ingestart. Er zitten twee weken tussen de twee behandelrondes vanwege het uitkomen van de eieren. Is het wijsheid om, wanneer de levamicil binnen komt (maandag op zijn vroegst), te wachten tot volgende week zaterdag met behandelen (zodat ik dat 2-weken-principe aan houd)? Of maakt het niet uit wanneer ik dat gelijk in start wanneer ik het binnen heb?
Hoe kan ik het beste omgaan met de witte stipjes (waarvan ik echt twijfel of het überhaupt stip is?). Zijn er dingen die ik daar nu aan kan doen, of is het verstandiger om het aan te kijken en eerst de camelanus behandeling af te maken?
En nog een andere vraag. Kan ik nu profito aan de bak toevoegen, of is dat onverstandig i.v.m. eventuele wisselwerkingen straks met de levamicil?

Ik hoor graag hoe jullie erover denken. En alvast super bedankt voor het meedenken en alle (eerdere) adviezen!
 

Bijlagen

  • witstipje.jpg
    witstipje.jpg
    365.2 KB · Weergaven: 100
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan