Maanvis met schimmel/nog iets anders?


Hoe gaat het nu. Lees dat je bilocil heb gehaald. Prima spul.
 
Hoe gaat het nu.
Het licht is nog uit, dus het is deels nog een verrassing :unsure:, maar voor zover ik kan zien leeft iedereen nog!
Maanvis Luna houdt nog steeds een kieuwdeksel dicht. Maanvis Mundilfari hangt nog steeds onder de kikkerbeet.
Hoe lang duurt het voordat het middel effect laat zien? Weet iemand dat?

Zal straks eens kijken of ze een hapje lusten. Wordt vervolgd.

Lees dat je bilocil heb gehaald. Prima spul.
Mja, ik had nog een restje dacticyd, maar dat was niet meer genoeg voor twee rondes, en ik dacht, kan ik beter gewoon gelijk het beste middel kopen en op advies werd dat dit middel (nog goedkoper ook).
Ik kocht de bilocil sensitive. De 'gewone' variant wordt minder goed verdragen door L-nummers en harnasmeervallen. Ook gaf degene die in de winkel werkt (en echt veel weet heb ik gemerkt) aan dat de sensitive-versie beter is voor maanvissen en discussen. Staat niet in de bijsluiter, maar wellicht handig om te weten.
 
Het licht is nog uit, dus het is deels nog een verrassing :unsure:, maar voor zover ik kan zien leeft iedereen nog!
Maanvis Luna houdt nog steeds een kieuwdeksel dicht. Maanvis Mundilfari hangt nog steeds onder de kikkerbeet.
Hoe lang duurt het voordat het middel effect laat zien? Weet iemand dat?

Zal straks eens kijken of ze een hapje lusten. Wordt vervolgd.


Mja, ik had nog een restje dacticyd, maar dat was niet meer genoeg voor twee rondes, en ik dacht, kan ik beter gewoon gelijk het beste middel kopen en op advies werd dat dit middel (nog goedkoper ook).
Ik kocht de bilocil sensitive. De 'gewone' variant wordt minder goed verdragen door L-nummers en harnasmeervallen. Ook gaf degene die in de winkel werkt (en echt veel weet heb ik gemerkt) aan dat de sensitive-versie beter is voor maanvissen en discussen. Staat niet in de bijsluiter, maar wellicht handig om te weten.
7 dagen en dan verversing zullen ze wel opknappen :DD Zit toch medicijnen in hun watertje dus dat ze zich wat anders gedragen lijkt me wel logisch. Dan is maar net wat en hoeveel er beschadigd is. De sterkere zullen sneller weer boven jan zijn dan de zwakkere. Na de eerste dosis moeten er al wat wormen de pijp uit zijn. De herhalingen is meestal in het kader van baby wormen. De eitjes worden meestal niet gedood door medicatie.

De dactycid heb ik gevonden wat er in zit. Wel via een chicllide forum dus hoe betrouwbaar dit is .............. Maar schijnt een mengels van flubenol en levimasol te zijn. Schijnt nogal heftig kuurtje te zijn voor vissen. Gebruik dit absoluut niet voor kwakkkel!!! Goudvissen kunnen flubenol heel slecht verdragen. Ik gebruikte ook bilocil sensitive en nu de cypresil voor de sluiers.

Hoop dat het kieuw wormen zijn en ze gaan opknappen zodat je even rust krijg na al je ziekte ellende.(y) Rare zin , :juggle:natuurlijk hoop ik dat ze geen wormen hebben maar als dit het niet is zit je nog steeds met een probleem
 
Dank je wel @michelle1!

Heb net een klein beetje voer gegeven, de vissen zijn niet echt heel erg happig. Mundilfari en Luna hebben geen trek, Neil, de andere maan die een centenbakkie deed, trekt inmiddels weer een 'normaal' bekje'. Het kopschudden heb ik niet meer gezien.
En iedereen leeft nog, zwemt nog rechtop, en zwemt nog normaal. Alleen Mundilfari hangt nog passief onder de kikkerbeet. De plekjes lijken nog steeds onveranderd, misschien wel een heeeeel klein beetje afgenomen.
Luna inderdaad nog steeds één deksel gesloten. De rest ademt wel met beide deksels.
Tijd zal het moeten leren. Eerst maar gewoon de kuur afmaken.
Wat zou het mogelijk anders nog kunnen zijn? Ontlasting lijkt in orde.

Gebruik dit absoluut niet voor kwakkkel!!! Goudvissen kunnen flubenol heel slecht verdragen.
Wat enorm fijn dat je het hebt nagekeken van de Dacticyd! Held!
Ik had al zo'n gevoel dat het middel minder lekker is voor de vissen dan die van Manaus.
Dat verklaart achteraf nu wel iets ook. Helaas. Want kwakkel heeft toen eind december al een ronde gehad vanwege de camelanus. Staat ook niks over in de bijsluiter dat goudvissen hier gevoelig voor zijn... Ben ik even blij dat ik hem er niet mee nabehandeld heb toen... Cypresil zag ik ook staan bij LFS, goed om te weten dat ze die hebben.

Hoop dat het kieuw wormen zijn en ze gaan opknappen zodat je even rust krijg na al je ziekte ellende.(y) Rare zin , :juggle:natuurlijk hoop ik dat ze geen wormen hebben maar als dit het niet is zit je nog steeds met een probleem
Lief. We gaan het zien. Stapje voor stapje het traject maar weer door, en dan bouwen we verder op de uitkomst.
 
Ik maak me een beetje zorgen om de volledig afwezig lijkende eetlust van Mundilfari.

Heeft het, naar jullie ervaring, zin om hem apart te zetten, waardoor hij mogelijk eerder zou kunnen gaan eten (rustiger), of heeft dit geen zin?
Ik wil hem niet onnodig vangstress bezorgen.
 
Update. Ik heb Mundilfari gevangen en apart gezet.
Vind hem sterk vermagerd. Zie nu ook een tweede schimmelplekje.
Geef 'm eerst even wat rust, denk dat ik hem daarna geleidelijk op een wat hogere watertemperatuur zet naar 28 graden (i.v.m. de schimmel) en simultaan met de andere bak blijf behandelen met bilocil. Op die manier hoop ik beide problemen aan te pakken.
Dan hoop ik dat hij toch iets wil eten vandaag, want anders zie ik het somber in.

Nog iets anders wat ik kan doen en waar ik nu niet aan denk? Ik hoor het heel erg graag.

Toch ook goed nieuws; maan Luna opent het dichte kieuwdeksel alweer een beetje, dus de bilocil helpt in ieder geval bij één al.
 
Balen zeg. Niet je temperatuur gaan opschroeven. Als het iets bacterieels is dan doe je die ellende een plezier met hogere temperatuur. Inderdaad moet hij gaan eten anders zal het vlot berg afwaarts gaan. Heb je niets iets wat ze heel lekker vinden? Rode muggen ofzo? Gooi een tabletje bactopur in water en laten oplossen en het voer erin weken zodat vol zuigt. Zo krijgt hij nog wat binnen met medicatie. Ik weet niet wat favoriet is bij maanvissen maar zullen best iets heel lekker vinden.

Ik weet niet of beide samen gaan maar zo te lezen is het anders ook gauw met hem gebeurd. :cry:

Goed om te lezen dat je toch ook goed resultaat zie bij de andere.

Ik kan bij jou wel sterkte maar weer in me handtekening gaan plaatsen :rolleyes:
 
Dank je wel @michelle1, voor je feedback en adviezen! Heel erg fijn weer! Dank je!

Van wat ik zie, en wat ik weet, heb ik niet het idee dat het iets bacterieels is. Zie geen opbollende ogen, geen gerafelde vinnen. Geen wonden. Geen bleke kleuren. Geen beschadigde kieuwen, wel sneller pompende kieuwen, maar nu wel beide deksels open.
Wat ik duidelijk zie is het snelle ademen, en de schimmel op plekjes waarvan ik denk dat er al beschadiginkjes waren, al dan niet door een bonje met een andere maan. Maar dat dijt niet uit, het zijn echt hele kleine puntjes van maximaal 1mm doorsnee.

Maan hangt mooi rechtop, nu wat onderin. Hapt niet naar lucht, niet meer onder het wateroppervlak. Ik heb drie kanten van de bak bekleed met een vuilniszak om hem wat beschutting te geven. Zitten ook wat planten in. Licht even uit gelaten.
Ik zie er nu wel een 'normale' ontlasting uit komen, en ook redelijk wat, in het kenmerkende 'hikari-red' ;) . Betekent dat dus dat er een voedselopname plaats heeft gevonden?

Rode muggenlarven heb ik al gegeven, het is wat duister in de bak maar ik heb een mild vermoeden dat hij er wat van zou kunnen hebben opgegeten (want ik zie het niet meer op de bodem liggen).
Straks even hikari vibra bites proberen, dat lust hij graag.

Dat mixen van medicatie, dus voer in baktopur weken, maak ik me wat zorgen over.
Ik heb de kennis niet over werkzame bestanddelen, en weet niet waar ik mee bezig ben als ik dat inwendig bij de vis ga mixen met bilocil.
Ik wil eerst even proberen om de vis aan het eten te krijgen (anders heeft voer weken sowieso geen zin). Als dat eenmaal lukt vermoed ik dat de vis vanzelf weer kan aansterken. Als ik 'm nu zo zie maakt hij geen doodzieke indruk. Dus ik heb goede moed dat het goed kan komen met hem.
Ik heb hem vandaag apart gezet vanwege de groepsprocessen in de tank; naar mijn idee ging er iets te veel energie naar het stukje groepsparticipatie dan in het eigen herstel. Nu hoeft hij even niet op te letten waar andere manen mee bezig zijn en wie er met z'n vriendin blupt, dat soort dingen. Hoop dat het hem nét even dat stukje rust kan geven om te herstellen.
 
Het is en blijft moeilijk hoor zieke vis. De bilocil zal zeker de kieuwwormen de nek omdraaien. Dit kun je ook voor de goudvissen gebruiken. De cypricil is een latere medicatie en ervoor gebruikte ik ook de bilocil.

De schimmel zit me dwars. Eerst een plukje en nu nog een plukje erbij. Dit ontstaat niet door kieuw wormen. Ik zit dan wellicht te ver te denken,. camelanus heeft de darmen te grazen genomen en infectie in darm dat is ook bacterieel. Een infectie kan natuurlijk overal ontstaan. ook in wondjes

Maar je moet jezelf ergens goed bij voelen dus ga gewoon op je gevoel af. Duimen dat hij met rust en wat beter gaat eten weer aansterkt. Hopen dat hij geen gebroken hart heeft en uitzicht heeft op blub die met een ander zit te voosen :eek:
 
Hopen dat hij geen gebroken hart heeft en uitzicht heeft op blub die met een ander zit te voosen
Mja hier heb ik ook nog even aan gedacht. Of ik Buzz erbij in quarantaine moest zetten. Maar ik vond dat een moeilijke afweging, mogelijk plaats ik haar dan in een benarde positie als blijkt dat er iets besmettelijks speelt.
Heb haar en Bebhionn nog niet zien flikwaterflooien. De laatste dagen was Mundilfari zich sowieso al meer aan het afzonderen, als ze continue samen op trokken had ik haar misschien wel erbij gezet.
Ik heb nog een koppel in de rio zitten wat volgens mij met eieren loopt, want die zitten momenteel alles en nogwat weg te duwen, dus dat was mede een reden on Mundilfari even apart te zetten, heb het idee dat ie de rust wel nodig heeft. Kan ie daarna weer gaan duelleren om de dame.

De schimmel zit me dwars. Eerst een plukje en nu nog een plukje erbij.
Mij zit het ook dwars. Het is echt een klein (nu niet meer zo wit) stipje, eigenlijk. Een paar hele kleine witte stipjes, ik zou zeggen, maximaal 1mm grootte, dus ik zie geen echte plukken, die waren er ook niet, niet zoals ik bij Ariël toen gezien heb, dat was overduidelijk 'dons'.
Vandaar dat ik in eerste instantie ook twijfelde aan schimmel. Je ziet 't op de foto ook, het is echt moeilijk te zien ook, al helemaal vanwege zijn 'tekening'.
Toch mogelijk witte stip dan? Heb esha exit in huis. Behandelen is geen probleem. Doe ik dan denk ik wel na de bilocil.

Dit ontstaat niet door kieuw wormen.
Dat vermoeden heb ik ook. Ik heb het idee dat er twee (en met veel pech nog meer) dingen aan de hand zijn.
Dus, die kieuwwormen (waar ik nu echt duidelijk verbetering zie bij maan Luna door de bilocil). Maar ook bij Mundilfari zie ik nu een rustiger ademhaling.
En dan is er denk ik bij Mundilfari nog een tweede probleem aan de hand. Iets wat is gaan opspelen door de kieuwwormen die hem mogelijk verzwakt hebben waardoor iets anders (zoals jij altijd mooi zegt 'andere ellende') nu de kans krijgt om iets naars te doen?

Ik zit dan wellicht te ver te denken,. camelanus heeft de darmen te grazen genomen en infectie in darm dat is ook bacterieel. Een infectie kan natuurlijk overal ontstaan. ook in wondjes
Ja precies, we denken een beetje dezelfde kant uit.
Momenteel zie ik niks raars aan wat er uit de darmen komt. Kleur is normaal, consistentie eigenlijk ook, een tikje slingerig, maar absoluut geen camelanus.

Wat ik nu wel zie, aan zijn andere zijde, is mogelijk een putje in het kieuwdeksel. Ik zeg mogelijk omdat het echt onwijs moeilijk te zien is door zijn tekening. Dat, in combinatie met aangetaste inwendigheid, denkt mij richting mogelijk gatenziekte?
Iets wat mogelijk bij maan Ariël nog wel eens een rol gespeeld kan hebben (die had enorme gaten) en aangezien ze uit dezelfde LFS komen? Ik lees dat het ook erg lang kan duren voor zoiets aan de oppervlakte komt.

Lastig omdat er veel is wat ik niet zeker weet.
Wat ik in ieder geval echt zeker weet is dat hij die camelanus lang inwendig gedragen heeft (kwam ziek uit LFS en pas een maand later ontdekt en behandeld).
En hij reageert op de bilocil. Dus die kuur maak ik af, dan weet ik zeker dat dat straks niet nog eens op speelt door de nakomelingen.
Maar er bestaat inderdaad een kans dat er inwendig iets stuk gegaan is met die camelanus wat nu opnieuw of nieuwe problemen geeft.


Ik heb vandaag ronde 2 gegeven van de bilocil, dat moet zondag nog een keer, en dinsdag is het klaar en kan er weer water ververst.
De hikari lustte hij niet, maar ik heb het idee dat er mogelijk wel wat worm verorberd is. Morgen nog maar eens proberen te voeren. Als dat lukt, kan ik overwegen om het te weken in baktopur.
Hij heeft nu gezelschap van een posthoornslak die de voederresten die ik niet weg weet te zuigen, alsnog opvreet. Licht laat ik nog maar even uit, ik heb het idee dat hij dat fijner vindt.
Morgen weer een dag. Tenzij er ineens rampen ontstaan denk ik dat alles goed komt ;) .

@michelle1 ik vind het echt geweldig hoe je me hiermee helpt. Dank je wel. Echt fantastisch van je.
 
Mundilfari heeft het niet gered. Vond hem vanmorgen dood op de bodem.
 
Wat sneu :cry: Het zit je niet mee.

Het is balen maar na een maand camelanus, 2 verlies kun je denk niet mopperen hoewel het natuurlijk erg sneu is. Wie weet hoelang ze het in de LFS hadden. Zou daar in ieder geval geen vissen meer halen,

Nu maar vol frisse moed door en hopen dat je even gevrijwaard blijf van ellende. Medicatie eruit filteren en lekker fris watertje en goed eten zodat ze allemaal weer fit en sterk worden.
 
ter info voor je omdat je verwijs naar flagelaten.

Flagelaten zijn andere krengen dan camelanus. Beide leven in de darm en daardoor ontstaan er tekorten in het lichaam wat de gaten geeft. Het beestje maakt dus geen gaten in de kop. Bij camelanus heb je die gaten normaal niet maar ik kan me voorstellen dat als een lange tijd camelanus in de darmen zit dit ook problemen kan geven met voedingstoffen die ze nodig hebben.
 
Misschien maar beter ook nu istie uit zijn lijden verlost, wel naar voor jouw uiteraard
Ik vind het heel erg jammer. Maar een lijdende vis, dat is voor niemand goed inderdaad. Dank je.

Het is balen maar na een maand camelanus, 2 verlies kun je denk niet mopperen hoewel het natuurlijk erg sneu is. Wie weet hoelang ze het in de LFS hadden. Zou daar in ieder geval geen vissen meer halen,
Inderdaad, ik haal daar geen vissen meer. En ik ben inmiddels drie maanvissen verloren: Spoetnik en Mundilfari (beiden marmers) die zijn gestopt met eten en zeer waarschijnlijk als gevolg van camelanus (afkomstig uit dezelfde tank in de winkel, hadden zichtbaar ook wormen). En Ariël, die met een gat uit LFS kwam (met hen besproken uiteraard, werd gezegd 'vangschade'). En aan het begin bij mijn eerste aanschafronde heb ik een vis geretourneerd (omgeruild voor Spoetnik) omdat ie met een enorm gat in zijn flank kwam. Dat was trouwens ook een marmer.

Nu maar vol frisse moed door en hopen dat je even gevrijwaard blijf van ellende. Medicatie eruit filteren en lekker fris watertje en goed eten zodat ze allemaal weer fit en sterk worden.
Maanvis Luna (een mooie platinum) was gisteren ook niet erg happig op voer. Dus we gaan gewoon rustig door met de problemen oplossen zoals ze zich aandienen, kopje koffie erbij, stapje voor stapje. Gelukkig hebben we weer warm water (onze ketel was stuk), dat scheelt toch een hoop met water verversen :DD.


ter info voor je omdat je verwijs naar flagelaten.

Flagelaten zijn andere krengen dan camelanus. Beide leven in de darm en daardoor ontstaan er tekorten in het lichaam wat de gaten geeft. Het beestje maakt dus geen gaten in de kop. Bij camelanus heb je die gaten normaal niet maar ik kan me voorstellen dat als een lange tijd camelanus in de darmen zit dit ook problemen kan geven met voedingstoffen die ze nodig hebben.
Dank je voor de goede uitleg. Je hebt hier een goed punt.
Het lastige is daardoor voor mij dat ik niet goed weet waar ik dan die gatenziekte van kan onderscheiden t.o.v. de effecten van de camelanus. Maar die camelanus hebben ze zeker weten gehad, dus is het waarschijnlijk aannemelijker dat het daar vandaan komt.
 
Ik vind het heel erg jammer. Maar een lijdende vis, dat is voor niemand goed inderdaad. Dank je.


Inderdaad, ik haal daar geen vissen meer. En ik ben inmiddels drie maanvissen verloren: Spoetnik en Mundilfari (beiden marmers) die zijn gestopt met eten en zeer waarschijnlijk als gevolg van camelanus (afkomstig uit dezelfde tank in de winkel, hadden zichtbaar ook wormen). En Ariël, die met een gat uit LFS kwam (met hen besproken uiteraard, werd gezegd 'vangschade'). En aan het begin bij mijn eerste aanschafronde heb ik een vis geretourneerd (omgeruild voor Spoetnik) omdat ie met een enorm gat in zijn flank kwam. Dat was trouwens ook een marmer.


Maanvis Luna (een mooie platinum) was gisteren ook niet erg happig op voer. Dus we gaan gewoon rustig door met de problemen oplossen zoals ze zich aandienen, kopje koffie erbij, stapje voor stapje. Gelukkig hebben we weer warm water (onze ketel was stuk), dat scheelt toch een hoop met water verversen :DD.



Dank je voor de goede uitleg. Je hebt hier een goed punt.
Het lastige is daardoor voor mij dat ik niet goed weet waar ik dan die gatenziekte van kan onderscheiden t.o.v. de effecten van de camelanus. Maar die camelanus hebben ze zeker weten gehad, dus is het waarschijnlijk aannemelijker dat het daar vandaan komt.
Flagelaten zitten altijd in de darm. Die zie je niet met het blote oog niet. De camelanus heb je zeker gezien dus 1+1 is

De behandeling is laat gestart dus de kans dat er iets intern niet goed is, is groot. Dit kun je verder niet behandeling met medicijnen. De kuurtjes heeft ook invloed op hun afweer systeem.; Je heb nu alles behandeld wat mogelijk voor de hand ligt en zullen ze nu erop of eronder moeten gaan eten. Van eten sterken ze weer aan. Diprolal erbij en afwachten.

Leuke LFS dat ze visjes omruilen die ziek zijn. Dat schiet lekker op. Al krijg je 20 euro toe met andere visjes, zou ik ze niet willen want ziekte drama s is het het niet waard. Ook je andere vissen kunnen in gevaar zijn met ellende in de nieuwe visjes.

Ik snap heel goed als je een zieke vis heb dat je iets wil doen maar helaas kun je niet alles oplossen met kuurtjes. Volgens mij zijn rode muggenlarven iets wat ze heel lekker vinden en voedzaam is dus verwen ze maar goed zodat ze weer aansterken. Bij Lfs ook veel vitamine drupjes. Ik heb van JBL een flesje. Diepvries blokje ontdooien en spoel ik even af en dan wat drupjes erop in laten trekken. Dit werkt natuurlijk alleen als ze eten.

Hoop even geen slecht nieuws meer van jou te horen. Genoeg is genoeg hoor :juggle:
 
Ik snap heel goed als je een zieke vis heb dat je iets wil doen maar helaas kun je niet alles oplossen met kuurtjes.
Ik doe wat ik kan, en dan is het verder wat het is.
Ben het wel met je eens dat er een punt is waarop je moet nadenken of het zinnig is om nog door te behandelen of niet.
Ik wilde het in eerste instantie bij de levamicil laten, maar die kieuwworm leek me, vanwege bij meerdere vissen, wel iets waar ik nog wel wat aan moest doen.
Dat is nu gebeurd, ik laat het hier verder ook bij, voor zover dat gaat.
Zorgen dat de basis goed is (water, eten).

Leuke LFS dat ze visjes omruilen die ziek zijn. Dat schiet lekker op. Al krijg je 20 euro toe met andere visjes, zou ik ze niet willen want ziekte drama s is het het niet waard. Ook je andere vissen kunnen in gevaar zijn met ellende in de nieuwe visjes.
Ja dat was flink waardeloos. Hier heb ik gewoon echt heel erg pech mee gehad. Combinatie van mijn onwetendheid en dat van de LFS denk ik.
Van mijn andere vissen hebben een paar het inderdaad ook niet gered. Ik had een groep van 12 danio's erbij in, daar zijn er nu nog 6 van over.

Volgens mij zijn rode muggenlarven iets wat ze heel lekker vinden en voedzaam is dus verwen ze maar goed zodat ze weer aansterken.
Die krijgen ze al van me!
Vitaminedrupjes ga ik halen/ bestellen! Goede tip!
 
De bilocil had ik ook gedaan hoor ivm die kieuwen.
 

Terug
Bovenaan