Malawi 200x70x75 (nieuw op te zetten)


*Ger

Well-known member
Lid geworden
5 oktober 2016
Berichten
105
Leeftijd
66
Locatie
Helmond
Het is zover, bak is besteld en kan elk moment geleverd worden, het is een Aquatlantis Fusion 200 Beton (059) geworden.
Na wat jaren aanmodderen met een wandaquarium toch weer terug naar de oude liefde, Malawi.
Ik ben er heel wat jaren uit en er is heel veel veranderd in die tijd, er is nu een veelvoud aan vis te koop in vergelijking met de tachtiger jaren toen ik de Malawi hobby beoefende, vandaar ook dat ik dit topic opstart, nu kan ik een en ander nog beïnvloeden.

Nu gaat het me vooral om het visbestand, zelf heb ik dit op het oog.
Aulonocara Red FlashKoppel2
Metriaclima sp. Zebra Gold KawangaHarem3
Cynotilapia sp. HaraKoppel2
Labeotropheus Trewavasae ChilumbaHarem3
pseudotropheus salousischool10
Pseudotropheus sp. AceiSchool6

Maar dat is zo als gezegd nog beïnvloedbaar, graag dan ook uw goede raad ;)

Wat hebben we verder al:
  • 24 volt 400 watt voeding (nodig 2x 88watt)
  • 2x TC420 controller voor de led verlichting
  • Achterwand en een berg stenen.
Filter en verlichting zitten bij aquarium en kan ik niet weg laten.
(Alle Fusion modellen worden geleverd met EASY LED 2.0 verlichting (2 X LED ≈88W bij dit model). Deze Fusion 200 is 200 cm lang, 75 cm hoog en 70 cm diep en heeft een inhoud van 882 liter.
Dit model wordt inclusief 2x Cleansys Pro 1400 Buitenfilter)


20200728_205433.jpg




Mijn oude liefde 33 jaar geleden.
Aquarium .JPG
 
Welkom terug in de oude liefde Malawi.

Er is idd veel veranderd. Voor deze bakmaat zou je opzich nog wel wat meer vissen kunnen houden. Dan bedoel ik niet persee meer soorten maar bijv wat meer vrouwen bij je Aulonocara red flash en Cynotilapia. Puur om de agressie meer te verdelen.

Er zijn in het meer niet veel soorten die een koppel vormen voor het leven, op o.a. een aantal Utaka soorten na dan en misschien nog een enkele uitzondering.

Verder nog een must in mijn ogen is 1 of 2 stromingspompen. Dit met name voor de Metriaclima en Pseudotropheussen die je op het oog hebt. Deze vissen zijn er op gemaakt om in de branding (waar zich een sterke golfstroming bevind) hun voedsel bij elkaar te grazen/scharrelen.

Verder ben ik benieuwd wat je ervan gaat maken. Je achterwand ziet er veelbelovend uit en je oude Malawi bak was ook mooi.

Weet je jou visbestand van toen nog? ?.

Gr. Ed
 
Mooie achterwand zeg! Veel succes met de opzet! Ben benieuwd naar t eindresultaat!
 
Nu gaat het me vooral om het visbestand, zelf heb ik dit op het oog.
Aulonocara Red FlashKoppel2
Metriaclima sp. Zebra Gold KawangaHarem3
Cynotilapia sp. HaraKoppel2
Labeotropheus Trewavasae ChilumbaHarem3
pseudotropheus salousischool10
Pseudotropheus sp. AceiSchool6

Maar dat is zo als gezegd nog beïnvloedbaar, graag dan ook uw goede raad ;)
Mooie plannen en mooie spullen ook. Daarmee moet je zeker een fraaie Malawi bak kunnen maken. Worden het alleen rotsen of wil je er ook planten in doen?

Je hebt al een mooie viskeuze gemaakt. Ik zie hoofdzakelijk Mbuna, maar ook Aulonocara. Verder een flink aantal Saulosi (ik neem aan dat je de Chindongo Saulosi bedoelt). Dit is geen scholenvis al kun je er wel meer van houden. Maar er komt altijd maar één man op kleur, tenzij er ruimte is voor twee territoria. De Acei is juist wel een scholenvis, daar zou je nog wel wat meer van kunnen hebben.
 
Worden het alleen rotsen of wil je er ook planten in doen?
Zo als je ziet in mijn oude bak had ik vallisneria staan, ook in mijn nieuwe bak ga ik daar mee aan de slag, maar het is niet zo gemakkelijk als het klinkt weet ik uit ervaring ;)
Visbestand ben ik zelf ook nog niet helemaal uit.
 
Vanavond nog eens wat zitten puzzelen op een visbestand, hoofdzakelijk op kleur en karakter kwam ik op dit lijstje van 32 vissen

AantalManVrouw
Otopharynx Lithobates black orange312Keizerbaars
Aulonocara eureka312Keizerbaars
Copadichromis azureus312Utaka
Pseudotropheus saulosi514Mbuna
Pseudotropheus sp. Acei yellow Tail826Mbuna
Pseudotropheus zebra red514Mbuna
Labidochromis Caeruleus Yellow514Mbuna
 
Dat is een serieus visbestand! weet zelf te weinig van malawi om er iets dieps over te zeggen behalve dat ik het interessant vind hoe je je selectie maakt op kleur en karakter. Ben benieuwd hoe het gaat ontwikkelen. Volg je ontwikkeling graag
Heel leuk om te zien dat oude keuringsrapport trouwens?
 
  • Leuk
Waarderingen: *Ger
2 opmerkingen om even nader te bekijken:
- Otopharynx mannen hebben een groot stuk zand nodig waar zij hun territorium/kuil kunnen maken om de vrouwtjes naar toe te lokken. Zijn redelijk territoriaal. Kijk goed of je dit kan bieden in jou bak.
- Pseudotropheus zebra red is een zeer karakter volle vis. Staat gemiddeld genomen wat meer aan de agressievere kant. Heb 1 man momenteel in mijn bak, nog niet volgroeid en volledig op kleur maar staat zeker zijn mannetje. Kijk goed of het matched met wat je voor ogen hebt. Kan zijn bv dat de eureka's niet passen in dit "geweld".

Goede Yellows zijn in ieder geval zeker een aanwinst in nagenoeg iedere Malawi bak. Kanarie geel en inkt zwarte vinnen ?.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: *Ger
Vanavond nog eens wat zitten puzzelen op een visbestand, hoofdzakelijk op kleur en karakter kwam ik op dit lijstje van 32 vissen

AantalManVrouw
Otopharynx Lithobates black orange312Keizerbaars
Aulonocara eureka312Keizerbaars
Copadichromis azureus312Utaka
Pseudotropheus saulosi514Mbuna
Pseudotropheus sp. Acei yellow Tail826Mbuna
Pseudotropheus zebra red514Mbuna
Labidochromis Caeruleus Yellow514Mbuna
Dit gaat de richtig op van het bestand van mijn 'droombak' waar ik momenteel plannen voor aan het uitwerken ben. Ed maakt enkele goede opmerkingen. Is Pseudotropheus Zebra de correcte naam trouwens, moet dit niet Metriacilima Zebra zijn? Hij lijkt sterk op de Saulosi trouwens. Persoonlijk zou ik dan liever voor meer variatie qua uiterlijk gaan., bijvoorbeeld https://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=756 Deze 'Maigano' heb ik zelf sinds kort ook.


Zo als je ziet in mijn oude bak had ik vallisneria staan, ook in mijn nieuwe bak ga ik daar mee aan de slag, maar het is niet zo gemakkelijk als het klinkt weet ik uit ervaring ;)
Visbestand ben ik zelf ook nog niet helemaal uit.
Het lukt mij wel aardig om Vallisneria te laten groeien met Mbuna's. Goede verlichting en niet overbevolken lijken te helpen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: *Ger
Otopharynx mannen hebben een groot stuk zand nodig waar zij hun territorium/kuil kunnen maken om de vrouwtjes naar toe te lokken
Heb ik nu een vraagteken achter gezet in mijn lijst, eens kijken voor een mooie vervanger, tips welkom ;)
Pseudotropheus zebra red
Heb ik weer geruild tegen Pseudotropheus cyaneorhabdos

We komen er wel, is het niet vandaag dan morgen :D
 
Is Pseudotropheus Zebra de correcte naam trouwens, moet dit niet Metriacilima Zebra zijn?
Dit is de correcte naam. Hij wordt wel verward met de Metriaclima estherae, echter heeft deze laatste soort een lichtblauwe aarsvin met gemiddeld 3 ei stippen. Ook wordt deze iets groter.

Zal verder eens meedenken voor een mooie vervanger voor de Otopharynx.


Pseudotropheus cyaneorhabdos
Wordt sins kort zo genoemd. Voorheen heette hij Melanochromis maigano. Stukje extra info ?. Belangrijk bij deze soort is dat je geen 2 mannen neemt. Ze kunnen vechten tot de dood erop volgt bij 1. Verder prima vis om te houden.


We komen er wel, is het niet vandaag dan morgen :D
Puzzelen is 1 van de mooiste dingen die er is, kost idd tijd. Ben zelf ook weken bezig geweest.

Gr. Ed
 
Voor een vervanger voor de Otopharynx zou je kunnen denken aan:

Protomelas virgatus. Houd van een overgangszone tussen rotsen en zand. Makkelijk te creeeren in jou bak vanwege de diepte. Kan prima gehouden worden met Mbuna's. Heel andere kleurstelling met voornamelijk rood, geel/oker en azuur blauw tinten.

Wil je toch de Otopharynx houden, zorg er dan in ieder geval voor dat je een "grotere" grot kan creeeren in je bak waar het mannetje zich kan huisvesten, daarvoor een iets grotere zandvlakte en het zou moeten kunnen.

Wil je graag een rode tint in je bak denk dan bv aan de Aulonocara eureka super red en/of voor de Pseudotropheus zebra red kan je natuurlijk voor de Metriaclima estherae gaan in dezelfde verhouding. Juist mooi tegenover al het blauw net als de Yellow's.

Voor nog wat andere kleuraccenten of aparte vissen kan je nog eens kijken naar:
Labidochromis pearlmutt 1 van mijn favouriten, heb hem gehad. Niet meer helaas ?.
Labeotropheus feulleborni (marmervorm) komt ook in het meer voor. Houd wel van wat meer stroming.
Pseudotropheus flavus is zwart met gele strepen overgaant naar de staartvin in lichtgroen.

Het mooie vind ik persoonlijk om kleurstellingen op elkaar aan te passen/laat overgaan, zodat je een natuurlijk ogend geheel krijgt. Hier hoort natuurlijk mate van agressie en huisvesting zeker bij.

Kijk anders ook even naar mijn Malawi bak, link staat in mijn handtekening.

Gr. Ed
 
Kijk anders ook even naar mijn Malawi bak, link staat in mijn handtekening.
:D Heb ik natuurlijk al een paar keer gedaan :love:
De Protomelas virgatus, natuurlijk mooie vervanger voor de Otopharynx , zat in mijn oude bak ook. Weet nog dat het destijds een rib uit mijn lijf was, iets van 150 gulden voor een koppel
De pearlmutt zou een prachtig mooie aanvulling zijn 1 man 2/3 vrouwen :!

Bedankt weer voor de tips en adviezen Ed
 
Ook mijn assistent kan niet wachten tot ze weer in de weg kan lopen en ze weer visjes kan kijken ;)
20200805_204929.jpg

Zal nog even geduld moeten hebben, de bak is er nog niet, en al zou hij er zijn mag ik nog niks, gister aan staar geopereerd
 
Ga een Jebao stromingspomp bestellen, in Nederland bekend onder de naam Jecod.
Deze pomp heeft het voordeel dat hij 24 volt is, hetzelfde als mijn verlichting en dus te voeden en te schakelen met mijn TC420

1596705125246.png
 
Zo nu komt het, "slapeloze" nacht gehad :help:

Mijn achterwand gaat er niet in dus dat wordt door slijpen/zagen, heb een dremel, kleine slijpschijf en een decoupeerzaag ter beschikking dus dat zou geen probleem moeten zijn, ff uitvogelen wat het beste gaat.
Wat wel een probleem is hoe repareer ik de achterwand weer? aquariumzaak zegt gewoon tegen elkaar zetten met siliconenkit er tussen, ik zelf dacht meer aan reparatieset voor polyester, wie heeft ervaring met deze materie :rolleyes:

En dan vraag 2, achter de achterwand heb ik dadelijk veel ruimte, de retourleiding komt daar achter uit en er ontstaat dus een redelijke stroming, is het een idee om daar bijvoorbeeld netjes met Seachem Matrix of keramische pijpjes te hangen om zo een soort extra bioloog te creëren voor de bacteriën?
 
Kijk dat is een mooi combi zie dat je de vloer gelijk maar aangepast hebt naar de bak en kast of anders om ;)
 
Kijk dat is een mooi combi zie dat je de vloer gelijk maar aangepast hebt naar de bak en kast of anders om ;)
Beide op elkaar afgestemd idd.
Gelijk ook een waterdichte vloer, dat werkt wel zo gemakkelijk, vrouw ook weer blij :giggle:
 
Zal nog even geduld moeten hebben, de bak is er nog niet, en al zou hij er zijn mag ik nog niks, gister aan staar geopereerd
Mijn achterwand gaat er niet in dus dat wordt door slijpen/zagen, heb een dremel, kleine slijpschijf en een decoupeerzaag ter beschikking dus dat zou geen probleem moeten zijn, ff uitvogelen wat het beste gaat.
Gezien de eerst regel zou ik het slijpen zagen niet zelf doen en ook tillen is uit den boze (misschien ten overvloede)
Wat de kleuren betreft daar zal een wereld voor je op gaan was bij mij althans zo
Ben zelf de 6 geholpen aan staar wist niet dat ik zo veel rood en verschillende soorten groen in de bak had en visjes waarvan ik dacht die zijn allang gaan hemelen zie ik ook ineens weer terug. (y) ;)
 
Gezien de eerst regel zou ik het slijpen zagen niet zelf doen en ook tillen is uit den boze (misschien ten overvloede)

Inmiddels 2 weken geleden en ik mag weer lichte werkzaamheden verrichten :giggle:
Bij het plaatsen van de bak mooi opzichter gespeeld en andere die kast van 200 kg en die bak van 250 kg 4 hoog laten brengen ;)
 
Zo nu komt het, "slapeloze" nacht gehad :help:

Mijn achterwand gaat er niet in dus dat wordt door slijpen/zagen, heb een dremel, kleine slijpschijf en een decoupeerzaag ter beschikking dus dat zou geen probleem moeten zijn, ff uitvogelen wat het beste gaat.
Wat wel een probleem is hoe repareer ik de achterwand weer? aquariumzaak zegt gewoon tegen elkaar zetten met siliconenkit er tussen, ik zelf dacht meer aan reparatieset voor polyester, wie heeft ervaring met deze materie :rolleyes:

En dan vraag 2, achter de achterwand heb ik dadelijk veel ruimte, de retourleiding komt daar achter uit en er ontstaat dus een redelijke stroming, is het een idee om daar bijvoorbeeld netjes met Seachem Matrix of keramische pijpjes te hangen om zo een soort extra bioloog te creëren voor de bacteriën?
@*Ger: wat ik zou doen is vanuit het midden met de stenen mee gleuven slijpen met je Dremel. Daarna kan je de 2 helften weer in elkaar lijmen met zwarte aquarium zuurvrije siliconenkit. Je ziet dan niks meer ban je zaag/kitrand omdat deze wegvalt in de schaduw/gleuf van de stenen in je achterwand.

Zelf ben ik geen fan van filtermateriaal achter je achterwand te zetten, waterflow zal heel anders zijn achter je achterwand dan in een pomp of sump. Zelf hevel ik het vuil achter mijn wand af. Vertrouw op je zandbed en filters voor het omzetten van afvalstoffen.

Gr. Ed
 
@Ed dank voor je antwoord
Ben er ondertussen achter dat met de decoupeerzaag prima gaat, moet alleen ff een langer ijzerzaagje halen.
20200818_170322.jpg

Doeken langs de zaagsnede tegen beschadiging en fijngetande lange ijzerzaag er in en je vliegt door het materiaal, idd en uiteraard door de groeven van de stenen.
Wat betreft achter de achterwand ik kijk het nog wel een tijdje aan, misschien test ik mettertijd wel even een paar weken.
wavepomp uit China is ook binnen. (y)
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan