Malawi 200x70x75 (nieuw op te zetten)


Eerste helft achterwand en de (nep)steen staan in de epoxy
20200819_102610.jpg
 
Doe je 2 lagen @*Ger?
Is wel de bedoeling Ed, maar de 2e laag doe ik pas als hij er in zit.
Alle leidingen zitten er nu in, filters zijn aangesloten en nu ga ik met de stroom aan de gang, ondertussen kan mooi de achterwand een beetje drogen, morgen het eerste stuk achterwand in de bak lijmen
Moet nog even bedenken wat ik doe met de nepsteen die over de aanzuiging komt te liggen, ik denk dat ik er een paar stenen in lijm zodat hij goed zwaar is, aan de aquariumbodem vastlijmen wil ik niet doen omdat ik dan nergens meer bij kan.

Net ook alvast sel gehaald,
1597838509504.png
 
Vastlijmen zou ik idd ook niet doen. Hoe duur is dit zout @*Ger? Altijd handig om te vergelijken. Wat is de verhouding die je voor ogen hebt?

Gr. Ed
 
Zout kost hier € 2,25/kg (klik) en ik ga 0,25 gr/L gebruiken, opstart met 200 gr
bij waterwissel van 300 liter dus 75 gr toevoegen
 
Ik kon het niet laten om ff een paar dingen te testen, even een stukkie achterwand er in en de kei van de bodem ophangen zodat ik een idee krijg van welke stenen ik nog moet bestellen.

20200819_161450.jpg


Zo als je ziet op de foto heb ik de rechter zijwand dichtgeplakt met statische folie (ook om te testen) ik wil geen inkijk van die kant om dat je daar binnenkomt, met de tijd bouw ik nog een kast om de aquarium maar nu moet zoiets even voldoen.
Het valt me niet echt tegen maar mooi is anders.
 
Ziet er al mooi uit die achterwand en hangende steen. Wat betreft de zijwand van je aquarium bij binnenkomst, is zwarte plak folie een optie of wellicht zwarte verf? Heb dat laatste gedaan in mijn bak, maar ik heb mijn zijwanden ook bekleed met een meubelpaneel dus dat is toch wel wat anders.

Vind dat wit er idd ook niet echt bij passen.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: *Ger
Vind dat wit er idd ook niet echt bij passen.
Gr. Ed

Het gaat me op dit moment even alleen om de binnenkomst Ed, en dan is zwart ook niet heel mooi, maar ik kijk het nog even af
20200819_182314.jpg


Even test draaien, alles vol aan en eerst maar eens kijken of er niets (te)warm wordt, staat nu een uurtje aan en alles voelt nog lekker koel.

20200819_182403.jpg


Het blijft aanklooien he :oopss:

20200819_182149.jpg
 
En autotintfolie? Hier op de lido geplakt een tijdje geleden. Geeft van voor een spiegeling in het glas, maar van de zijkant is er nog net door te kijken
 
En autotintfolie? Hier op de lido geplakt een tijdje geleden. Geeft van voor een spiegeling in het glas, maar van de zijkant is er nog net door te kijken
De pest met dat soort folie is dat het zo definitief is, je hebt de grootste moeite om de lijmlaag weer te verwijderen.
Er is gewoon pikzwarte ondoorschijnende of zwarte doorschijnende statische folie in de handel, dat is het probleem ook niet, ik vindt het gewoon geen gezicht dat zwarte vlak, het wordt wel zwart als de ombouw klaar is, maar dat kan nog ff duren.
Een maand, half jaar, 2 jaren ;)
Maar het is altijd fijn als andere meedenken, dat dan weer wel (y)
 
Nee joh! Die folie hier trek je er zo weer af. Alsof er niks op heeft gezeten. Dat is ook de reden dat ik het er hier op heb; mocht ik willen, kan het er zo af
 
Ziet er goed uit. Die ruimte onder je achterwand ga je opvullen met tempex platen?

Gr. Ed
 
Landscaping foam black, en daar stenen voor zo als op deze foto.

20200728_205433.jpg
 
passend en ingelijmd, voordeel van een grote bak is, je kunt er in werken :thumbs:

20200824_195021.jpg
20200824_195954.jpg


De zaag naad lijkt op de foto heel breed, maar het valt mee ik kan hem nagenoeg helemaal wegwerken, met wat alg weet je niet meer dat hij er zit

20200824_201544.jpg
 
Ik kon met mijn lengte compenseren 😊 in mijn Malawi wereld, maarrrr......welke zaagnaad 🤔😉👍.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: *Ger
Heb je boven nog ruimte open om achter je wand te komen @*Ger ? Zodat je eventueel troep kan afzuigen.

Gr. Ed
 
Ziet er netjes uit @*Ger. Ik zie idd dat je genoeg ruimte heb om achter je wand te komen voor onderhoud.

Nog ff een tip van mij: Vul de openingen met stukken filtermatten. Dit voorkomt dat vissen achter je achterwand terecht kunnen komen door bv een sprong. Je komt er dan nagenoeg niet bij om deze weer te vangen en terug te zetten.

Verder wordt hij steeds mooier. Mooi stukje techniek ook.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: *Ger
Tijd voor een update.

Eenvoudig systeempje gemaakt om water te verversen, werkt prima heb ik ervaren, wel de kraan naar het aquarium open zetten bij het vullen anders klapt de slang er af :stom:

20200828_113717.jpg


nog een handigheidje, oud pompje in de overhangende rots, perfect weggewerkt en een prima uitstroming, mooie rimpeling op het wateroppervlakte

20200829_121313.jpg


Taaadaaa

20200829_121902.jpg
 
rots wat naar achter gehangen en verlichting iets aangepast.
Dit is hoe hij overdag is, in de avond gaat de verlichting voor uit en achter naar 10% (voorlopige instellingen)

30-8-2020 .jpeg
 
Op hoeveel uur zit je @*Ger? Zelf draai ik 13 h, met 1,5 h zonsopkomst en 1,5 h zonsondergang. 10 h op 60% intensiteit nu.

10% verlichting kan nog te licht wezen, maar dat noet je zelf ff uitvinden idd. Ikzelf hou van een periode gewoon donker. Vooral de opkomst en ondergang vind ik belangrijk. Vissen reageren er ook goed op.

Gr. Ed
 
Hoi Ed
Achterste strip
8:00 - 9:30 zon op, intensiteit 70%
17:30-20:00 zon onder van 70% naar 10%
blijft 10% tot 23:00 dan tot 23:30 naar 0%
Moet nog veel testen om de juiste instelling te vinden.

Voorste strip, deze gebruik ik alleen om wat licht op de overhangende rots te laten vallen
8:15 - 8:30 van 0 naar 10%
21:00 - 21:15 van 10 naar 0%
 
Update! Ellende! ;)

Vorige week vissen er in gezet, vrijwel direct 6 vissen achter de achterwand, gelukkig waren ze vrij gemakkelijk te vangen.
Alles afgezocht waar ze er door zouden kunnen, niets te vinden dus een zak grind gekocht en achter de achterwand gestort. Opgelost dacht ik daar er de eerste uren geen vissen meer achter kwamen.
Helaas de volgende morgen weer 3 vissen er achter, hoe in hemelsnaam is dat mogelijk? weer alles afgezocht en de afdekking verbeterd zodat ze er ook niet boven over konden. Rust, verder de hele zondag geen vis er achter, maandag morgen naar mijn werk en om 9 uur telefoon, mijn vrouw "je raad het nooit" ikke zucht nee hé, nou ja geduld tot einde van de week dan maar daar ik meestal de hele week van huis ben.

s'middags een appje 3 later een app 2 weer even later een app 0, dag erna een app 2 etc. etc.
Schijnbaar gaat het ze heel gemakkelijk af om heen en weer te zwemmen, maar waar?
Vrijdag avond bij thuiskomst zat er één achter, die gevangen en het waterpijl laten zakken.
Vanmorgen geen vis te zien achter de achterwand, mijn conclusie was dus het moet waarschijnlijk boven zitten.
Alles aan een minuscuul onderzoek onderworpen en zie daar een plekje waar de achterwand iets lager zit als de waterspiegel en kwam de afdekking niet geheel tot tegen het glas en was er dus een minuscuul gat waar de heren en dames met wat moeite door konden, en schijnbaar was dit aantrekkelijk voor hun om dat spelletje te spelen en mij tot wanhoop te drijven :giggle:

Afdekking opnieuw gemaakt en nu sluit hij 100% aan overal, alleen de beide uiteinden zijn middels een "deksel" te openen zodat ik daar kan afzuigen mocht het nodig zijn.

20200919_210855.jpg

Ik kan trouwens niets doen in de bak of ze knabbelen aan mijn hand en als ik voorbij loop volgen ze me die twee meter, bang of schrikachtig zijn ze in elk geval niet.





Nog een keer het totaalplaatje, momenteel zitten er 15 vissen in, helaas niet alleen die vissen die op mijn wens lijstje stonden.


ManVrouw
Pseudotropheus saulosi11
Maylandia estherae Red12
Aulonocara Peacock (OB)12
Metriaclima lombardoi13
Pseudotropheus acei white tail12

de Saulosi was helaas maar één koppel van in de winkel, alle vrouwen waren weg dus daar komen nog 3 of 4 vrouwen bij als ze er weer zijn

20200919_134506.jpg
 

Bijlagen

  • 20200919_211124.jpg
    20200919_211124.jpg
    149.9 KB · Weergaven: 179

Terug
Bovenaan