Mascha&Ivo in Sulawesi


Overheen gelezen dan, sorry ;) Met slakken heb ik helemaal niets maar erg mooie garnalen zijn dat!
 
jaaaaa...tylo's :thumbs:
 
Ziet er erg mooi uit hoor :D
 
Bakje is er klaar voor:

2014-07-07-01_zps9d3c500b.jpg


Links:

2014-07-07-03_zps3d04dbb3.jpg


Schuin voor:

2014-07-07-02_zps4eff78c9.jpg
 
Netjes hoor,wanneer komen de garnalen?
 
Mooi gedaan! :thumbs:
 
ziet er goed uit zo :thumbs:
 
Dankjullie :)

Wanneer kardinaaltjes? Nog geen idee, eerst de Tylo's. We hebben nu 8 Mini's. Komen waarschijnlijk nog 6 mini's en 5 Orange Poso's bij.
Dan even aankijken of die zich niet tegoed gaan doen aan de Vallisneria, want dan moeten we nog even wat verzinnen om het filtertje op een andere manier te maskeren.

Voor nu wat plaatjes :)

Deze hebben we omgedoopt tot SUPERSLAK (want hij is zo cool gestippeld!):

2014-07-08-01_zps5aa5cf17.jpg


2014-07-08-02_zps0a40076d.jpg


2014-07-08-03_zpse08a4ad6.jpg


Een 'gewone' gele Mini:

2014-07-08-04_zps51f4f200.jpg


Gifje van diezelfde Mini:

7eCj0g29TFYyzPN6vBaQ8btrH7YMYzS5.gif
 
zoveel planten in een sulawesi aquarium ? :stars:
dacht dat deze juist in biotopen leven zonder tot bijna geen planten !
maar vooral steen en af en toe wat hout :/

of ben ik nu helemaal mis
 
't blijft natuurlijk wel een aquarium he? Jij hebt ook de nodige planten in je hillstream, niks mis mee ;)

Kardinalen komen inderdaad voor in biotopen zonder veel planten, wel wat grasachtigen overigens.
 
ja ja helemaal mee akkoord hoor ;) is een mooi bakkie ;)
maar het viel me gewoon op
 
Prachtige foto's :petjeaf: en mooie slakken die Tylo's! ;)
 
Kans is sowieso toch aanzienlijk dat er weinig plant overblijft met de wat grotere Tylo's.
Hebben we toch eventjes wat groen kunnen zien :D
 
Mooi spul jullie slakken,zeker die zwarte met gele stippen!
 
Wat een pracht slakken!!
 
geweldig die Tylo's
vooral Superslak is erg mooi
 
Mooie bak Masha en Ivo. Prachtige slakken. Ben benieuwd naar de kardinaalgarnalen!!
 
We hadden nog een klein filmpje:

 
Wat een snelheid! :D
 
Knap filmpje! ;)
 
Nou, truc filter uit het zicht wegwerken met planten = mislukt.
Tot 3 keer doe en gezien drie keer is scheepsrecht en ons geduld ook wel op was hebben we het wat rigoreuzer aangepakt:

2014-07-19-01_zpsee08f1ad.jpg
 
Wat een slechte muziek bij dat filmpje. Verder mooie bak hoor.
 
Ik heb ook een grote tylo in een bakje. Volgens mij valt het met de vraatzucht wel mee. Pas wel op met stengelplanten zoals cabomba en dergelijke, die slopen ze misschien wel.

P.S. Ik vermoed dat ze ook kleine dode visjes 'opruimen'. Die vind ik namelijk nooit terug!
 
Hoi Macha & Ivo!

Prachtige bak zeg, less is more komt in me op. Kleine bak; prachtig resultaat!

Mag ik vragen waarom jullie de zijkanten met schoolbordverf hebben bewerkt? Is dit rustiger voor de bewoners of?
 
Alleen de rechtse kant hoor, linkerkant kunnen we gewoon doorheen kijken ;) oogt vooral wat rustiger, ik geloof dat omdat hij rechts bijna tegen een witte muur aan staat, we het gewoon wat minder mooi vonden, en er valt 's ochtends best lang zon net op die kant. Maar links is open, anders vond ik het ook te gesloten worden.

- Mascha
 
Korte update:

Twee stukjes hout verplaatst, de varen rechtsachter is naar het midden verplaatst. Rechtsachter nu een langbladige Cryptocoryne (retrospiralis?)

2014-09-19-01_zpsc48f7db7.jpg


Daarnaast een testje gedaan om te kijken wat mooi zou zijn als avond-/nachtverlichting.
Onderstaande is van het flitertje van een telefooncamera (Galaxy S4) en een zaklamp app. Wel een fraai resultaat vonden we zelf.

2014-09-19-02_zps52cca4fb.jpg


Als iemand weet hoe sterk zo'n lampje is of een vergelijkbaar lampje weet en waar dat te koop is houden we ons aanbevolen! :D
 
Leuk :) Inderdaad mooi de gestippelde Tylo!
 
Superfish Led 28 icm optionele Booster.
http://www.aquaplantsonline.nl/p/4845/s ... light-kit/

Had ik boven mijn 125cm-bak.

Geeft een natuurlijker maanlicht-effect dan al die lelijke blauwe verlichting welke de meesten hier gebruiken. (Sorry :p )

Kan je dimmen en zo kan je radius van het licht ook wat beter instellen. Hoe feller je hem zet, hoe groter de radius van de lichtbundel.
 
Jacobus zei:
Ik heb ook een grote tylo in een bakje. Volgens mij valt het met de vraatzucht wel mee. Pas wel op met stengelplanten zoals cabomba en dergelijke, die slopen ze misschien wel.

P.S. Ik vermoed dat ze ook kleine dode visjes 'opruimen'. Die vind ik namelijk nooit terug!
Denk zelf dat het wel mee valt dat 'opruimen', tenminste een dode garnaal kruipen ze gewoon voorbij. Kan zijn dat ik vegetarische Tylo's heb.

Planten daarentegen..naaldgras wordt doorgeknaagd, anubias gaan ze aan hangen en eten ze ronde gaten in, varens bijtens ze de steeltjes van door. Het enige groen wat ze met rust laten is een mosbal.
 
Bij de foto's van de 22e zie ik meerdere stenen rood gekleurd, terwijl ze op de foto 1,5 maand terug dit nog niet hadden. Enig idee wat het is? Weet dat kardinalen het erg fijn vinden om kleine deeltjes (alg) van stenen te eten, maar mijn stenen blijven brandschoon en steenkleurig.

Eten de Tylo's nog niet de planten op? Vind jullie bakje zoals nu met wat groen namelijk erg leuk bij staan.
 
Ja, dat is iets van een algensoort. Welke, geen idee. Zal vast ontstaan onder de verlichting van 15 Watt op een liter of 50, zonder verdere toediening van plantenvoeding. Jouw verlichting was vrij mager te noemen, toch?

Nee, geen tylo's betrapt op vreetpartijen aan de planten. Het zijn wel mini-tylo's.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Ja, dat is iets van een algensoort. Welke, geen idee. Zal vast ontstaan onder de verlichting van 15 Watt op een liter of 50, zonder verdere toediening van plantenvoeding. Jouw verlichting was vrij mager te noemen, toch?

Nee, geen tylo's betrapt op vreetpartijen aan de planten. Het zijn wel mini-tylo's.

~ Ivo
Dat zullen de toekomstige garnalen vast niet erg vinden, die algen. Werd volgens mij op sommige sites zelfs aangeraden om zo een voedselvoorraad voor de garnalen voor te bereiden.

Ik neem aan dat de garnalen nog steeds op de wensenlijst staan? Neem aan dat je zelf wel een goed adres er voor hebt, maar anders weet ik ook nog wel een goede (waar ik mijn kardinaaltjes gehaald heb). En als je niet zo veel haast hebt: over een paar weken zijn er waarschijnlijk veel van mijn garnalen volwassen - kan je zo wat van ophalen @Gorinchem.

Mijn verlichting vond ik vrij mager ja (12watt op 40 liter bij een hoog aquarium) maar voor het huidige plant- en dierbestand is het perfect.

Wat versta je onder mini tylo? Hoe groot moet ik die inschatten? Mijn Tylo's zijn zo'n 5cm en lijken niet verder te groeien.
 
Als ik heb wel heb gaat het Tylomelania sp. "mini yellow", oftewel een soortje dat ook echt kleiner zou blijven. De grootste zal nu tegen de 2,5cm zijn.
 

Terug
Bovenaan