Mascha&Ivo in Sulawesi


M

Mascha&Ivo

Guest
Onze Sulawesi bak komt er uiteindelijk toch, staat rechts naast de zitbank :D

Alvast wat feiten op een rij:

Aquarium
60*30*42

Filtratie
Aquael turbo 500

Verlichting
2x 18W T8 Philips 865

Bodem
zwart zand merkloos (Hornbach)

Decoratie
achterwand Fefi S-Cliff Gray
ardenner breuksteen

Flora
Vallisneria spiralis
Micranthemum sp. 'Monte Carlo 3' / Eleocharis sp.

Fauna
??x Caridina dennerli
??x Tylomelania ...

Waterwaarden
Nog onbekend. We zullen hiervoor puur osmosewater gebruiken, aangevuld met Sulawesi mineral 7.5. De pH wordt dan ca. 7,5; KH en GH worden verhoogd in de verhouding 0.42/1 en de EC zal plusminus 270 bedragen.

De bak staat nog niet op zijn plek, maar de achterwand is reeds erin gelijmd en diverse spullen staan al klaar. Qua plantjes verandert er misschien nog wat, maar veel komt er niet in en bij de beoogde inrichting past zeker niet alles, integendeel.

M&I
 
Super! maar ging tijd worden ook hoor ;)
Ben benieuwd.
 
ja, wachten duurt lang voor de :foto:
 
Jeetje wat zijn jullie allemaal van plan!
Echt een hoop bakken..

Nou ben benieuwd..
 
Seabait zei:
Super! maar ging tijd worden ook hoor ;)
Ben benieuwd.
Helemaal gelijk in! Al hebben we geen moment spijt ervan gehad de bak met de lavawand te gebruiken voor onze West-Afrikaantjes. Al moet ik toegeven dat ik denk dat ��n van de redenen dat ik Mascha kon overtuigen van project de bakken van M&I 2.0 was dat er eindelijk 'haar' garnalenbakje kwam, de reden waarom we ooit een aquarium opzette.

astrid j zei:
ja, wachten duurt lang voor de :foto:
Binnen 2 weken. Netjes toch :sorry:

MsFelix zei:
Nou ben benieuwd..
Daar gaan we dan!


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


Hierbeneden het volgende:
- eerste foto: achterwandje, nog lege bak (ja, vol met lucht voor de puristen onder ons)
- tweede foto: achterwandje, met stenenstapeltje zoals enigszins beoogd, nog net zo leeg [ja, zelfde nuance voor de puristen ;-)]

2014-02-26-01a_zps3ee3b1ac.jpg


2014-02-26-02a_zpscb555487.jpg
 
Gaaf! Ga dit topic zeker volgen, wat voor Tylo'tjes wil je nemen? Ik ben echt d�l op mijn tylootjes nog steeds, haha. Nog steeds de oranges, en sinds een half jaartje een white spotted :)
 
Wou ze een tijd terug ook aanschaffen (3 jaar terug ofzo)... En hoewel ik ze prachtig vind, ben ik blij want het zijn niet mijn dieren :p Heb nu enkel vuurgarnalen voor de kweek, alleen kweken ze niet hard... Raar want alle andere dieren die ik heb kweken constant :) Kan dus rustig zeggen, ik ben garnalen amateur :p
 
Een heuse aquariumverbouwing! :p
 
Rechtse zijruitje hebben we inmiddels van de buitenkant voorzien van een dubbele laag schoolbordverf.

Plantjes zijn besteld, het worden:
- Vallisneria spiralis, die komt aan de rechterkant voor het filtertje en de verwarming te staan en mag lekker langs het oppervlak luifelen;
- Micranthemum sp. 'monte carlo 3' als bodembedekkertje;
- Microsorum pteropus var. mini, eigenlijk was dit niet beoogd, maar het was of verzendkosten betalen of nog een extra plantje uitzoeken en geen verzendkosten ;-), eerste idee is deze tussen de stenenstapel te stoppen

M&I
 
Jeetje zeg,bijna een maand verder en nog niet klaar... ;)
 
Ben nieuwsgierig?
 
Nog een paar daagjes geduld, voor het eind van de werkweek fotoverslagje van de opbouw en het eindresultaat :)
 
nou ik wil ook wel eens ff resultaat zien hoor
 
Nou, here we go :D

Eind vorige week nog even langs het tuincentrum gefietst voor wat breuksteen, ditmaal van formaatje bijzonder aan de maat. Immers, met de hierboven weergegeven configuratie waren we niet onverdeeld content, omdat we het met die kleine stenen (i) het erg gemaakt vonden uitzien want je moet nu eenmaal goed stapelen en uitmeten wilt alles blijven staan en (ii) er veel meer (lees: vermoedelijk veel te veel) schuilplaatsen ontstaan dan met gebruik van grotere stenen. Grote stenen maken een bak dan wel optisch kleiner, maar daartegenover staan inieminie garnalen dus dat compenseert mooi!

Mogen we dan na alle geleuter wat tromroffel a.u.b.!!!

wHCaueabscyzEaYD6Lbr-1UtsApowwXo.gif

Voorbereiding
Stenenstapel buiten de bak, na enig uitproberen wordt dit de bedoeling:

2014-03-27-01_zps9cf52325.jpg


2014-03-27-02_zpsa3c07403.jpg

Opbouw
De opbouw in de bak uitproberen:

2014-03-27-03_zps6fe32e40.jpg


2014-03-27-04_zpsafea268f.jpg


2014-03-27-05_zps5cdb5d8b.jpg


Paar stenen weer weg, om overal zand te kunnen plaatsen en opnieuw stapelen:

2014-03-27-06_zps0b6e4f40.jpg


2014-03-27-07_zpscd408bd4.jpg


Vullen, plantjes planten, verder vullen - en dat tweemaal:

2014-03-27-08_zps5a14de93.jpg


2014-03-27-09_zpse679bef8.jpg

Eindresultaat
2014-03-27-10_zpsa124ddcd.jpg

M&I
 
Is dat echt nodig met die spoilertags? Erg onhandig voor smartphonegebruikers. :(
 
Heb je al die stenen op de fiets meegenomen?
 
moooooooooooooiiiiiiiiiiijjjjj geworden zeg, jeetje
 
Plaatjes worden geblokkeerd op me werk :(
 
Jones zei:
Is dat echt nodig met die spoilertags? Erg onhandig voor smartphonegebruikers. :(
Speciaal voor jou dan zonder tags:

Mascha&Ivo zei:
Nou, here we go :D

Eind vorige week nog even langs het tuincentrum gefietst voor wat breuksteen, ditmaal van formaatje bijzonder aan de maat. Immers, met de hierboven weergegeven configuratie waren we niet onverdeeld content, omdat we het met die kleine stenen (i) het erg gemaakt vonden uitzien want je moet nu eenmaal goed stapelen en uitmeten wilt alles blijven staan en (ii) er veel meer (lees: vermoedelijk veel te veel) schuilplaatsen ontstaan dan met gebruik van grotere stenen. Grote stenen maken een bak dan wel optisch kleiner, maar daartegenover staan inieminie garnalen dus dat compenseert mooi!

Mogen we dan na alle geleuter wat tromroffel a.u.b.!!!

eLe-PnFKctLr4oAuBMxRg3zkDkiMFhUY.gif


Voorbereiding

Stenenstapel buiten de bak, na enig uitproberen wordt dit de bedoeling:

2014-03-27-01_zps9cf52325.jpg


2014-03-27-02_zpsa3c07403.jpg


Opbouw

De opbouw in de bak uitproberen:

2014-03-27-03_zps6fe32e40.jpg


2014-03-27-04_zpsafea268f.jpg


2014-03-27-05_zps5cdb5d8b.jpg


Paar stenen weer weg, om overal zand te kunnen plaatsen en opnieuw stapelen:

2014-03-27-06_zps0b6e4f40.jpg


2014-03-27-07_zpscd408bd4.jpg


Vullen, plantjes planten, verder vullen - en dat tweemaal:

2014-03-27-08_zps5a14de93.jpg


2014-03-27-09_zpse679bef8.jpg



Eindresultaat

2014-03-27-10_zpsa124ddcd.jpg


M&I
 
:thumbs: mooi hoor !!!!
 
Bij de eerste spoilers dacht ik dat het achterwandje en de stenen niet mooi bij elkaar zouden staan. Iets met te weinig contrast (of juist te veel).
Eenmaal ingericht past het prima. Het totaalplaatje ziet er dan ook prachtig uit!
 
Mooie bakken inrichten kunnen ze daar in Rotterdam wel hoor!
Nou nog mooie Sulawesi garnalen ;)
 
Wauw, gaaf resultaat!
 
Mooi resultaat en ben erg benieuwd naar het vervolg...
 
Mooi hoor!

Update?
 
Tekstuele update dan maar :)

De Vallisneria doet precies waar 'ie goed in is in het begin: verslijmen, maar dat komt wel goed :)
Bakje is verder wel ingedraaid, dus vandaag maar eens gemaild of er voor ons nog 8 stuks mini Tylo zitten.

~ Ivo
 
Verslijmen.. Ja dat doet ie hier ook hartstikke goed :p
 
een paar kleinigheden veranderd in de bak:
- linksachter steen erbij, met javavaren erbovenop;
- aan de rechterkant twee stenen erbij, de ene tegen de achterwand, de ander wat meer naar voren;
- Vallisneria gedist, in plaats daarvan Egeria najas;
- er is wat Micranthemum minder.

2014-05-18-01_zps49a610bf.jpg
 
Waarvan is die SCHITTERENDE achterkant gemaakt?
 
Jullie reizen ook wat af! Maar je hebt goeie inspiratie opgedaan daar want het is een erg leuk bakje geworden. Wat komt er precies in?
 
Dankjulie :)

Antwoorden staan ook in de startpost, maar nogmaals:
- achterwand is een fabriekswandje: Fefi S-Cliff Gray
- bewoners worden: kardinaalgarnalen (Caridina dennerli) en een Tylomelania soort, waarschijnlijk een van de mini varianten.
 

Terug
Bovenaan