Mascha&Ivo in West-Afrika


voor mn eerste meterbak, ja ik weet het, met het wat grovere grind..

de Moliwe variant hoogstwaarschijnlijk!
 
Staat mooi hoor, maar is het niet eens tijd voor wat nieuwe foto's van ook de flora, en overzicht vh bakje ? Slaat de blobitus al wat aan ?
Toch jammer dat alle afrikanen nu uit het WK liggen he. Ik kijk al uit naar Belgi�-Nederland.
 
Dankjullie :)

Pol_de_gezzmol zei:
Staat mooi hoor, maar is het niet eens tijd voor wat nieuwe foto's van ook de flora, en overzicht vh bakje ? Slaat de blobitus al wat aan ?
Het overgrote deel van jouw Bolbitis slaat goed aan :D
Wel wat (draad)algjes dus close-ups van de plantensets mijden we even tot dat onder controle is ;)

Pol_de_gezzmol zei:
Toch jammer dat alle afrikanen nu uit het WK liggen he. Ik kijk al uit naar Belgi�-Nederland.
Nouja Jerome Boateng heeft toch mooi een gouden plak kunnen oppikken :)
 
Bolbitis is een onderschatte plant, M&I. Ik heb er twee, ook wel wat algjes Ik weet niet, heb er gewoon iets mee! Ze groeien heel langzaam, maar zijn vrij sterk. Uiteraard nooit in de bodem planten, maar tussen stenen of hout klemmen.
 
Helemaal mee eens! In 'de boeken' staat wel eens dat zacht, lichtzuur en CO2 rijk water noodzakelijk is, maar in de vorige West-Afrika bak deed 'ie het prima - doch gestaag - op middelhard, neutraal en CO2-arm water. Wel hebben we de indruk dat onder de eerstgenoemde omstandigheden de plant iets 'frisser' ('groener') oogt), maar dat is een eerste idee.

Hij staat er nu bij in de omcirkelde zone, gebonden op een lavasteen:

2014-07-14-01_zps7e5f9b63.jpg
 
Mooi hoor!
Ik vind de bolbitis ook een mooie makkelijke plant, maar vond 'm op den duur wat groot worden.
 
blijf het een erg mooie bak vinden.
hebben jullie bewust het midden wat opener gelaten, om zo de rivier na te bootsen?
 
Ik heb lang misserie gehad met die bolbitus, maar ondertussen slaat het heel erg aan en groeit het de volledige bak toe.
 
Zwits zei:
hebben jullie bewust het midden wat opener gelaten, om zo de rivier na te bootsen?
Nee niet bewust. In eerste instantie hadden we in het midden ook nog dat lagere stukje hout, maar op de een of andere manier beviel dat toch niet. Nu het zo open is (en het naaldgrasje toch echt heeft gefaald, met verrotte wortels) hebben we maar besloten het in het midden eens te gaan proberen met een groene lotus.

asgard zei:
Ik vind de bolbitis ook een mooie makkelijke plant, maar vond 'm op den duur wat groot worden.
Pol_de_gezzmol zei:
Ik heb lang misserie gehad met die bolbitus, maar ondertussen slaat het heel erg aan en groeit het de volledige bak toe.
Wie weet overwoekerde hij hier de toenmalige 60cm W-A wel niet omdat de omstandigheden niet perfect voor 'm waren. Zou zomaar eens kunnen schelen in de groeisnelheid. Hij heeft er toch een poosje ingestaan.
 
Ondanks dat jullie veel bakken hebben, verzorgen jullie alles goed. Elke bak ziet er prima uit.
Leuk om te zienn.
Wat me ook opvalt is dat jullie altijd kleine vissen gebruiken. Nooit de wens gehad grotere vissen te nemen?
Ik vind het overigens erg natuurlijk staan die kleine vissen in de bakken. Misschien hebben jullie dat bewust gedaan?
 
Dankjewel Harry :)

Jawel zeker de wens voor grotere vissen. Willen dolgraag een keer maanvissen en toen we voor een 1m20 bak gingen hadden we ervoor kunnen kiezen op zoek te gaan naar eentje met genoeg waterhoogte voor manen. Maar (i) dat zou een kleuterklasje worden, dus dat vonden we niks; (ii) we zien naar onze smaak toch te vaak gezeik voorbijkomen met manen in een 1m20 en (iii) eigenlijk ziet het optisch ook niet uit, grote vissen in een relatief kleine bak.
Dus inderdaad: het is bewust en daar hebben we totaal geen spijt van :)
 
Nou, vooruit dan! :D :D

Alle diertjes staan erop, al is ��n soortje even zoeken ;)

2014-08-06-01_zpsbdf0fa79.jpg


2014-08-06-02_zps87e570c6.jpg


2014-08-06-03_zps4ded1af3.jpg


2014-08-06-04_zpsb9e5cc4e.jpg


2014-08-06-05_zpsaa1828e7.jpg


2014-08-06-06_zps835c72e3.jpg


2014-08-06-07_zps1eb1fe3e.jpg


2014-08-06-08_zpsac337685.jpg


2014-08-06-09_zps64287075.jpg


2014-08-06-10_zpsdafbacb9.jpg


M&I
 
De dag dat een van onze dwergklauwkikkertjes een levende prooi van formaat aanvalt zullen we ons zeker melden

BKRZO_p0WA3uMwTCz4BqNdCtlaG-v1BF.png
 
Mascha&Ivo zei:
Dankjewel Harry :)

Jawel zeker de wens voor grotere vissen. Willen dolgraag een keer maanvissen en toen we voor een 1m20 bak gingen hadden we ervoor kunnen kiezen op zoek te gaan naar eentje met genoeg waterhoogte voor manen. Maar (i) dat zou een kleuterklasje worden, dus dat vonden we niks; (ii) we zien naar onze smaak toch te vaak gezeik voorbijkomen met manen in een 1m20 en (iii) eigenlijk ziet het optisch ook niet uit, grote vissen in een relatief kleine bak.
Dus inderdaad: het is bewust en daar hebben we totaal geen spijt van :)

Mee eens! Wat ik leuk vind, en naar streef is een grote bak (mijn Vision 260) met relatief veel, maar kleine vissen. Dat geeft een natuurlijk effect en veel interactie. Liever een aquarium met veel kleine vissen dan enkele grote tot zeer grote vissen die relatief weinig ruimte hebben.

Maar het gaat me ook om het optisch effect: een redelijk grote bak met veel kleine vissen 'oogt' groter dan een even grote bak met grote bewoners.
 
Weer erg leuke foto's!
Mooi hoor, die Killivissen.

Ik had begrepen dat zij niet alleen van levend voer eten?
Wat eten zij zoal allemaal...
 
heel erg mooi! :thumbs:
je dageti-mannetje op de (2e foto ) weet zich goed te tonen...vrouwtje in de buurt? :D

die killi's ook...stelletje g**le maniakken :p
 
Die krijgt toch een lavasteen wandje :)

Dat misten we toch wel, erg mooi met de Anubias erop dus we zijn weer aan het klussen
ukt97PtdN9YCudPAB5k-kSa4HHMR-3sm.gif
 
Wandje is bijna af! :D

Daarover snel meer. Als zoethoudertje nog wat foto's:

2014-10-14-01_zps8e40fa7b.jpg


2014-10-14-02_zps53340510.jpg


2014-10-14-03_zpsf5917ba3.jpg


2014-10-14-04_zps002df916.jpg


2014-10-14-05_zps255dd057.jpg
 
Het wandje is af! :D

Deze keer hebben we het wat anders aangepakt als met het vorige wandje. Niet meer in de bak zelf lijmen, maar buiten de bak op een PVC-plaat die iets kleiner is als de achterruit.
Begonnen met een paar lamellen kliklaminaat als bescherming voor de tafel eronder. Daarop hebben we meteen de afmetingen van de achterruit getekend. Plaat erop en stenen vastkitten maar. De lijnen rechts zijn om aan te geven waar de aanzuig van het filter komt te hangen, daar mochten dus geen stenen komen.

2014-10-19-01_zps252849cd.jpg


Na het kitten laten drogen en met sat�prikkers aangegeven waar nog op te vullen gaten zaten:

2014-10-19-02_zps91ec7bf2.jpg


Gaten gevuld en de PVC-plaat van een laagje kit voorzien:

2014-10-19-03_zpsa16042be.jpg


Bak op zijn kant (eerste foto), de hele achterruit vol met kit (geen foto) en de wand erop plaatsen (tweede foto):

2014-10-19-04_zpsdd74c830.jpg


2014-10-19-05_zps4fde9fd6.jpg


Na de droogtijd rechtop ermee:

2014-10-19-06_zpsb6164e15.jpg


Vervolgens op de zijkant zetten voor nog een stapeltje stenen (met een holletje erin gebouwd):

2014-10-19-07_zps2df09859.jpg


Na de droogtijd daarvan de bak weer rechtop zetten:

2014-10-19-08_zps39741d09.jpg


Resultaat:

2014-10-19-09_zps4eca9c66.jpg


2014-10-19-10_zps034eff32.jpg


Vervolgens nogmaals goed laten drogen en toen kon het spoelen, filteren over kool en inrichten beginnen. Daarover laten meer.
 

Terug
Bovenaan