Mascha&Ivo in Zuid-Amerika


prachtig!

Hoe is de broedzorg bij deze visjes? is het mannetje ook actief hierin?
 
Ziet er goed uit! Zou gaaf zijn als ze uit gaan komen!
 
Nou, de eitjes zijn weg, maar dat was verwacht. Nu is het alleen de vraag of ze zijn uitgekomen of niet en in het eerste geval of er nog iets over is. Het vrouwtje verdedigde vandaag de hele dag een klein gebiedje rond de legplaats, alsof er 'iets' was dat verdedigd moest worden. Het mannetje was ook fel, onder andere naar de neons als die te veel in de buurt kwamen. Normaliter zou het vrouwtje haar larfjes geregeld verplaatsen, ten minste eenmaal daags volgens diverse kweekverslagen.

@Mark-Jan: voor het mannetje specifiek geldt dat dit eigenlijk best vergelijkbaar is met Apistogramma's, de mannetjes hebben een groter territorium, de vrouwtjes een kleiner territorium hierbinnen. De broedzorg van de mannetjes is er in feite niet echt rechtstreeks ten aanzien van de eitjes of jongen, slechts ten aanzien van het territorium. Als je meer wilt lezen:
- http://www.tfhmagazine.com/freshwater/f ... ntosus.htm
- http://www.fishchannel.com/freshwater-a ... hlids.aspx

Het jeukt nu een beetje om een bakje dat we nog in de kelder hebben staan in ieder geval tijdelijk even op te zetten voor dit koppeltje. Nog even over nadenken.

~ Ivo
 
Snap dat jullie een kweekbakje willen opzetten.
Niet langer laten jeuken dan....doen ;)
 
Ik zou toch ook is een poging wagen met kweken :) Altijd leuk dat kleine grut!
 
De eitjes zijn dus uitgekomen :D

Vrouwtje heeft de larfjes op de meest onmogelijke plaats in de bak gepositioneerd. Best mogelijke foto'tje:

2014-03-31-01_zps09868bfb.jpg


M&I
 
yeahhhhhhhhhhhhhhhhh hahahaha gaaf hoor!! tjah dat doen goeie moeders he, die denken, daar kunnen ze niet bij,
oooh hoop dat je er wat groot van krijgt
 
...ik heb nog wel een onderwater-camera, is dat niet wat voor jullie? ;)

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.
 
Gaaf zeg...
Nu hopen dat het goed blijft gaan ..
 
Dat is wel heel leuk! Hopelijk houd je er een paar over.
 
Mevrouwtje heeft het legsel weer eens verplaatst. Nu iets beter fotografeerbaar.

Moeders even op patrouille:
2014-04-01-01_zps454635a5.jpg


Moeders weer bij de kleintjes:
2014-04-01-02_zps30a437d4.jpg
 
Handig neergelegd..goed zichtbaar voor jullie. Leuk!
 
Close-upje van de larfjes geprobeerd, door een loepje:

2014-04-01-03_zps3110f867.jpg


2014-04-01-04_zpsbef80d7c.jpg


Deze is met een klein lampje erop gericht, vandaar de grote hoeveelheid blauw in de foto:
2014-04-01-05_zps5691539c.jpg


M&I
 
wat een supergave foto's! leuk is dit
 
En jawel, de larfjes plakken weer aan het onbereikbare Echinodorus blad.
Mevrouwtje is er maar druk mee.

We hebben goed proberen te tellen en het zijn er ca. 80 als we het goed hebben gezien.

~ Ivo
 
De larfjes liggen inmiddels weer op hetzelfde blad als gistermiddag.
Ze zijn alweer ietsje gegroeid:

2014-04-02-01_zps3352dbcf.jpg


2014-04-02-02_zpsc80c8205.jpg


M&I
 
Gaaf zeg :)
Dat is toch nog een flink nest, ik weet nog wel dat mijn vrouwen altijd hele kleine nesten hadden.
 
hahahaha grappig zeg, wist helemaal niet dat vissen dat ook deden,
wel leuk om het eens een keer allemaal te zien
 
Ik dacht even dat het een nest smurfen was, zonder hoedje dan. Leuk nestje, hopelijk loopt het verder goed.
 
Hele bijzondere foto's van die eitjes die uitkomen, je ziet al duidelijk oogjes, pff, je zou maar zo'n groot gezin krijgen in een keer, arme ouders :rolleyes:
 
Ze beginnen een klein beetje vrij te zwemmen nu, en donderen dus regelmatig van het echi-blad af. En mama er maar achteraan om ze op te vangen en terug te stoppen bij de rest. Je voelt al bijna de 'mama-stress' bij het beestje, hahaha. "Blijf nu eens liggen! Hiera waarschuw ik niet meer hoor! En NU liggen!! Aaaarghhh...." :p

- Mascha
 
Ach gossie, ja, ik voel ook de stress, het zijn er ook zoveel, en zo te horen houden ze van al hun kinderen, ben blij dat ik een mens ben.
Ik heb ooit 1 aflevering gezien 12 and still counting, pffff ik zou wanhopig worden.
 
En in beeld ziet dat er zo uit:

larfje op avuntuur, een hele wereldreis zo'n 2 cm van de groep vandaan:
2014-04-04-01_zpsd7720fba.jpg


Dan komt mama, oppakken en terugspuwen met grote precisie:
2014-04-04-02_zps1d1895b8.jpg


Kort wat bewegende beelden:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Pe0MMrVHdJ0[/video]

~ Ivo
 
Dat is inderdaad goed gemikt! Leuk gezicht zo, ze heeft het er maar druk mee.
 
Mooi hoor, dat zorgzame, zo zou je toch zeggen dat vissen wel degelijk gevoel hebben, mooi gezicht !
 
Erg bijzonder en zeker mooi gedrag.
 
Dankjullie :)
astrid j zei:
Mooi hoor, dat zorgzame, zo zou je toch zeggen dat vissen wel degelijk gevoel hebben, mooi gezicht !
Hahaha, twee dingen:
- natuurlijk heb ik er een zwijmelmuziekje onder geklust;
- ik ben benieuwd of je hetzelfde nog zegt als je zou zien hoe mevrouw iedereen die te dichtbij komt hardhandig verjaagt.

;)
 

Terug
Bovenaan