Wat is er nieuw

Mascha&Ivo in Zuidoost-Azië

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Mascha&Ivo
  • Startdatum Startdatum
Dankjewel 🙂

Dat zijn de zogenaamde 'rommeltjes' die grote houtmeneer Hans meestuurt als je daarheen vraagt.
Zeg maar de kleinste stukjes hout die meekomen uit het veen dus.
 
Pfff begin zo zachtjes aan een nieuwe liefde in mijn leven te ontdekken geloof ik...

Wildvorm Labyrint(jes).
 
Tijd voor een paar plaatjes 🙂

Pangio:

2014-12-10-01_zps16e216c7.jpg


2014-12-10-02_zps805f3f71.jpg


Het effect van pH 5.4 op javavarens. Horrorfoto's voor plantenliefhebbers.

2014-12-10-03_zps3b9be5fc.jpg


2014-12-10-04_zps679e8616.jpg


2014-12-10-05_zpsb3556061.jpg


Die varens vielen letterlijk uit elkaar bij het ernaar kijken. Zijn dus de bak uit.
We hebben wel een plantje gevonden dat op zich om zou moeten kunnen gaan met barre pH omstandigheden.
Er zijn namelijk een aantal blackwater crypto's. We hebben weten te scoren: C. cordata.
Waarden uit de natuur gaan as low as pH 4.77. Straffe jongens dus!

Vanavond herinrichting gedaan, morgen foto's 😀
 
Prachtig aquarium! Hoe voorkom je dat het bruine water zijn kleur verliest bij bijvoorbeeld een water verversing?
Ik wil mijn bruine kleur in het water behouden maar dit lukt niet altijd omdat het er na een water verversing weer uit is en ik weer een lange tijd moet wachten tot het bruin is.
 
Prachtig, en euh die PH, how low can you go !!
 
Als zelfs Java varens het niet trekken weet je dat je laag zit.
 
kuhli's zijn toch aziaten ?

kunnen ze dan zo goed tegen de waarden in jullie bak die prachtig is trouwens ?
 
Lurensz66, we hebben niet echt last van kleurverschil. Elzenproppen zou je kunnen proberen voor de kleur. Of aan het ververswater wat (biologische, geen toevoegingen) rooibosthee toevoegen.

Maurice, you bet!

Senne, dit zijn Pangio semicincta, als we het goed zien. Die komen van Malakka (Maleisisch schiereiland), Sumatra en Borneo. Zuidoost-Azi� dus. Die waarden is geen enkel probleem, sterker nog: ze komen juist net als de andere vissen uit wateren met zeer zacht en zuur water.

Nog twee mooie websites.
YouTube kanaal met heul veul Crypto's
Website met heul veul Crypto's

Foto's wordt aan gewerkt as we speak!
 
totaaltje, vers van de pers 🙂

2014-12-10-01_zps4df6ec61.jpg
 
Mooi toch En hoe simpel kan het eigenlijk zijn he. Wat takjes wat blaadjes drijvertje enkele plantjes en je hebt eindelijk ook een bestemming voor die jakkusse rooibos thee die je schoonmoeder steeds meebrengt.
 
Wat is het bestand nu van deze bak ? Heb jij ervaring met paro's ?
 
Mooi bakje hoor.
Lijkt wel dat de pangio van de tweede foto iets van een waas over z'n snuit heeft.
 
4 Betta coccina (koppel + 2 in de bak geboren en opgroeiende jongen, gok is 1 kereltje en 1 dametje).
10 Boraras brigittae
5 Parosphromenus linkei
13 Pangio semicincta

We hebben de Paro's vanaf maart. Doen het goed, al blijkt wel dat een groter groepje zeker mogelijk was geweest. Het zijn zeer rustige visjes, zelfs het pronken is gemoedelijk. Wat dat betreft absoluut geschikt voor kleine bakjes, al zijn het geen visjes die je in een impuls moet aanschaffen en dan op gewoon leidingwater gaan houden.

John, dat lijkt zo, maar ligt gelukkig aan de foto. Wel goed om scherp te blijven! 🙂

~ Ivo
 
Mooie bezetting, die coccina zijn ook wel wat aparts.

Impulsaankopen ben ik gelukkig al ontgroeid. Ben mij volop aan het inlezen en heb ondertussen via dit forum een kweker uit de buurt kunnen opsporen. Ik wil eerst het een en het ander zeker weten voor ik de stap zet naar aankoop.
Mss beetje terug off topic, maar voeder jij ze enkel levend, of ben je al overgeschakeld naar een combinatie leven en diepvries ?
 
Ja 't is een lekker bestandje zo 🙂

Ze aten hier vanaf het eerste moment diepvries.
John, nee de foto is van Mascha, maar ik zag het maffe beest zo ingegraven zitten dus Mascha ff geinstrueerd :deal:
En als we het toch hebben over maffe beesten, op 's nachts op twee takjes liggen:

2014-12-12-01_zps505f9718.jpg


~ Ivo
 
dit is echt zo'n mooie bak net zo als al jullie baken,
ik sta echt iedere keer weer te kwijlen als jullie een totaaltje uploaden :thumbs:
 
Nieuw totaaltje 🙂

2015-01-17-01_zps4c84f167.jpg
 
Volgens mij kijkt iedereen verdraaide slecht, want er zijn toch echt duidelijk een aantal nieuwe visjes te bekennen 😉

~ Ivo
 
Mooie bak.
Zijn dat choco goerami's?
Hoe bavallen ze en hebbe ze een leuk karakter?
 
Ja dat heb je goed gezien Jeffrey! 🙂

2015-01-23-01_zpsd4a6546e.jpg


2015-01-23-02_zps95d356d2.jpg


2015-01-23-03_zps61af0392.jpg
 
Jeej chocos :smitten: :smitten:
Vetmesten die handel ;>

Geweldige bak natuurlijk! Maar we zijn niet meer anders gewend.
Welke temperatuur houden jullie aan in deze bak?
 
Dank eenieder 😀

Moeten ook toegeven dat er twee van de zes wat minder fraai kleuren (productiefoutje van Moeder Natuur?), maar och ze zij zo lief en statig! Dat vetmesten zal wel lukken, zijn aardige schrokoppen al!

Temperatuur is 24 graden Frank.
Jeffrey ze bevallen zekers te weten! Statige zwemgedrag dat ze hebben, maar best fel op voer en (heel) soms op elkaar doet wel een beetje aan maanvissen denken - en laten we die nog een keer willen!
 
Hele mooie visjes die choco gourami's.
Heb alleen begrepen dat ze vrij kwetsbaar zijn.Misschien houden mensen ze veelal niet op de goede waterwaardes.
Je vissen zien er mooi uit hoor!!! :thumbs:
 
Super leuke bak 🙂 wat zijn de afmetingen of heb ik daar overheen gelezen ?

Waar halen jullie precies de informatie van de biotoop vandaan ? Wil graag mijn 60 cm een Zuid-Oost Azie biotoopje maken maar kan niet echt goede informatie vinden. Bewoners zijn een aantal Desmopuntius pentazona als ik het goed heb komen deze ook uit een zwartwater rivier.

Krijgen jullie het water zo bruinachtig door alleen het turf ?
 
Dankjullie heren 🙂

- uaruman: jup zo kun je 't noemen. Gevoelig voor 't verkeerde water, pikt snel ellende op, stressgevoelig, op absolute rust gesteld. Kortom: speciaalbakmateriaal - over turf gefilterd regen- of osmosewater, rustige medebewoners, rust in de bak. Veel over ingelezen en vaak komt toch voorbij dat alles schijnbaar ok lijkt maar wordt niet aan hun eisen voldaan en dan ineens is het voorbij, voortijdig. De aquariumspeciaalzaak waar wij graag komen heeft ze niet zitten omwille hiervan. Levert ze wel als je er apart om vraagt en dan is het meteen ophalen geblazen als ze vanuit de groothandel binnenkomen (scheelt een keer overwennen en blootstelling aan weer extra mogelijke ziekteverwekkers). Ze werden ook aangeleverd op zacht zuur water met een lage geleidbaarheid (en wat van dat blauwe spul, vast iets om te kalmeren). Voorgaande zegt ons veel. Was trouwens hetzelfde verhaal met de coccina's. Een ramirezi is er echt helemaal niks bij en die heeft toch al een status.

- Kevin: het is een Rio 125, een 80 cm dus. De info kwam in eerste instantie van seriouslyfish met wat aardige algemene info over de Aziatische zwartwaterbiotopen op Borneo, Sumatra en het Maleisisch schiereiland. We hadden ook wat reisverslagen gevonden met foto's (zie eerste pagina van dit topic) en als je bij Google afbeeldingen zoekt naar 'peat swamp' of 'peat swamp forest' staat je scherm vol met foto's. Pas een tijdje terug vonden we een werkelijk briljant YouTube kanaal met ook onderwaterbeelden! Op de eerste pagina van dit topic hebben we zelf wat algemeens geschreven.
Tof dat je de inmiddels (weer?) geldige naam van het genus ook paraat hebt! Nu heb ik me wel laten vertellen dat de aangeboden 'vijfstreepbarbeel' eigenlijk de D. hexazona (hexa van 6 dus) is, waarbij ook de pentazona als vijfstreepbarbeel door het leven kan gaan en het verschil hem zit in hoe de beschrijvers van beide soorten precies hebben geteld. De pentazona heeft een stipje op de rug, ter hoogte van de helft van de rugvin en dat stipje ontbreekt bij de hexazona. Hij komt inderdaad uit zwart water. Er zijn zelfs onderwaterbeelden van! In dit filmpje zie je hem vanaf 7.00 zwemmen (en die user op YouTube is diegene van al die gave filmpjes!).
Het echte bruine zal voornamelijk van turf zijn ja. Maar hout en wat bladeren werken in veel bakken al naar een subtiel goudgeel toe ;-)
Je woont trouwens in de buurt - of wat daar na aanstaande donderdag van over is - zo te zien dus wees uitgenodigd als je een keer wilt langskomen om het er eens in alle rust over te hebben 🙂

M&I
 
Zo, zullen wij de maand maart maar eens aftrappen als eerste met verse foto's?

2015-03-01-01_zpsbqvxgeuy.jpg


2015-03-01-02_zps2fp7ruot.jpg


2015-03-01-03_zpszkgiqlrz.jpg


2015-03-01-04_zps8l2cc6yf.jpg


2015-03-01-05_zpsia82qldt.jpg


2015-03-01-06_zpspou0unva.jpg


2015-03-01-07_zpsu7a0wdbn.jpg
 
Prachtig hoor! Choco's zijn fantastische vissen.

Zitten de Paro's er nog in? Zo ja, gaan die wel goed overweg met de Betta's en de Choco's?
 
Wauw,..prachtige foto's 🙂
 
Jeppo zei:
Zitten de Paro's er nog in? Zo ja, gaan die wel goed overweg met de Betta's en de Choco's?
Geen probleem! Heb zelf nog geen enkele interactie tussen de paro's en de Betta's en Choco's gezien. Allemaal rustige visjes die zich weinig van anderen aantrekken (behalve de choco's onderling. Het pispaaltje van de groep is inmiddels aangewezen, maar even aankijken hoe lang die het nog trekt).

En thanks 🙂

- Mascha
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan