Mascha&Ivo in Zuidoost-Azië


Merken jullie iets van paaigedrag bij de Boraras? Ik heb ook een schooltje in een van de bakken en ze zijn mooi op kleur, maar ik vraag me af of het zin heeft om de geleidbaarheid daar voor het paaien te verlagen, of dat het geen zin heeft.
 
Da's een goede vraag! Geen idee eigenlijk. Is dus niet 'zomaar' opgevallen. Eens op letten. Wel onderling imponeergedrag van de mannen.
Aan de waterwaarden zou het niet moeten liggen, pH om en nabij de 5, EC 49 �S.

~ Ivo
 
Het nieuwe beeldmateriaal is misschien wat onorthodox, maar niettemin leuk om toch even te delen.

2015-03-15-01_zpsxclwjdga.jpg


Oftewel een bronzen diploma behaald bij de districtskeuring, met een puntentotaal van 375,5 / 60.

En dat als groentjes, de eerste keuring voor ons waarbij een keurmeester betrokken was, en nota bene met een bakje waarbij de keurwijzer totaal niet in het achterhoofd is gehouden (een maand voor de keuring nieuwe Crypto's, twee weken voor de keuring nieuwe vissen, etc.). Could've been much worse dachten we zo.

Leuk tijdens de presentatie was een vorm van verbaasdheid in het publiek bij de getoonde waterwaarden (pH 5,5 en EC 51) (men moest eens weten dat de pH na de laatste turfwisseling nog wat is gedaald tot 4.8)
De keurmeester was ook lovend over de manier van aquariumhouden alhier te huize, gericht op de bewoners en het voor hen cre�ren van zo goed mogelijke omstandigheden. De gedeeltelijk bruin uitgeslagen Microsorum pteropus 'trident' werd weliswaar vermeld, maar ook meteen door de vingers gezien vanwege het voorgaande.

Op het formulier een paar opmerkingen:
- fraaie school Boraras, gaaf in de huid en mooi op kleur
- de choco's zijn nog jong, ontwikkeling gaan we zien
- helaas niet alles bewoners even goed in beeld tijdens de keuring
- algen langs de achterwand
- inrichting ruimschoots voorhanden
Behoeft eigenlijk weinig toelichting. We weten dat de diertjes er niet altijd even veel zin in hebben als de lampen op ongewone tijdstippen aan zijn (de keurmeester en zijn gevolg waren er nu eenmaal 4 uur voordat de lampen normaal aan gaan). Het puntje van de algen stond onder het kopje 'soortkeuze vegetatie', wat volgens ons - gezien ook de toelichting in de keurwijzer - wijst op juist een positieve waardering hiervoor.

Erg jammer vonden we dat tijdens de presentatie de dieren die niet goed op de foto's terecht zijn gekomen dan ook maar niet getoond werden in de diapresentatie. Dit ondanks het aanbod om foto's aan te leveren, van dieren die de keurmeester echt wel heeft gezien. We hoorden dit van meer deelnemers. Volgens ons zou hier moeten prevaleren de bedoeling het publiek een zo fraai mogelijke presentatie voor te schotelen. De beoordeling van de keurmeester hangt er ook niet vanaf. In dit geval hebben de aanwezigen niet gezien wat een Betta coccina in volle glorie voor imposant diertje is.
 
Mascha&Ivo zei:
De keurmeester was ook lovend over de manier van aquariumhouden alhier te huize, gericht op de bewoners en het voor hen cre�ren van zo goed mogelijke omstandigheden.

Hihi, dat wisten jullie al een tijdje ;) . Ik vind het wel leuk dat hij dat bij jullie in de vereniging ook nog eens heeft bevestigd.

Toch ook weer een leuk resultaat.
 
Leuk, mascha en ivo. Mooie bevestiging van waar jullie mee bezig zijn!
 
Laaaaang geleden, dus maar even snel een nieuw totaaltje:

2015-07-09-01_zpskpsi1pap.jpg
 
Mooi hoor! Plantjes laten groeien in een bak met een dergelijke pH e weinig licht is niet makkelijk h�? Of zitten die voorgrondplantjes er pas net in?
 
Onze Pangio's zijn de laatste tijd een beetje gek in hun hoofd - overal en nergens maar hangen:

2015-07-17-01_zps17iptqhg.jpg


2015-07-17-02_zpsz0ee25hm.jpg


vooral ook met meer tegelijk :D :D

2015-07-17-03_zpsyhlowwmd.jpg
 
Grappig :D wat is dat voor muur op de 2e foto?
 
Hangjongeren zeker.. Mooie foto's. En wat een bijzondere en mooie vissen om te zien.
 
Jeppo zei:
Mooi hoor! Plantjes laten groeien in een bak met een dergelijke pH e weinig licht is niet makkelijk h�? Of zitten die voorgrondplantjes er pas net in?
Een maand geleden nog niet zo lang nee. Nu gaan we zien of ze het willen doen.
 
We zijn nu een week of 5 verder

2015-08-15-01_zps9kjbtulk.jpg


2015-08-15-02_zpsmdkbcyty.jpg


Borarasje van voren:
2015-08-15-03_zpsrlennbdf.jpg


Paro:
2015-08-15-04_zpss6thv1yl.jpg


2015-08-15-05_zpsnshsu1a1.jpg


Pangio grazend tussen de alg op de achterwand:
2015-08-15-06_zpssicfls2t.jpg


...of hangend in de eikenbladvaren:
2015-08-15-07_zpsimvvcpiy.jpg


Kleintje Betta:
2015-08-15-08_zpsl03itnoi.jpg
 
Prachtige bak, meteen wat nieuwe vissen gezien ;) (Voor mij nieuw dus)
 
De kleintjes Betta coccina toen ze nog klein waren

2015-09-13-01_zpsj6nmdbfp.jpg


2015-09-13-02_zpscsd5xkwq.jpg
 
Nog wat van de pubertjes:

2015-09-16-02_zpsf6qisgse.jpg


2015-09-16-03_zpshj6st4pe.jpg


2015-09-16-04_zpss7ygr9a5.jpg


2015-09-16-05_zpsaggmxqjq.jpg


Het bakje zag er zo uit:

2015-09-16-01_zpsqg9jsdcf.jpg
 
Wat is eigenlijk jullie ervaring met algengroei in een dergelijk klimaat ?
 
Dankjullie :)
MauriceM zei:
Wat is eigenlijk jullie ervaring met algengroei in een dergelijk klimaat ?
Dat die zich vooral hecht aan de dode materialen zoals achterwand, hout, zelfs kitnaden maarv-verbazingwekkend- nauwelijks aan de planten en de voorruit schoonmaken hoeft ook al weinig.
 
Opvallend ja. Misschien is het een slag agjes met een voorkeur ? Ik weet eigenlijk niet of alle soorten algen zo een zuurgraad kunnnen hebben. Hoe dan ook in zo een bak is een milde algengroei in mijn ogen alleen maar een verhoging van de feestvreugde.
 
vrouwtje osphromenoides heeft de bek vol met larfjes:

2015-11-23-01_zps8cyj8nky.jpg
 
Leuk! Hoe gaat het inmiddels met de larfjes?

Vanmiddag, ziekig thuis, jullie bakken (deels opnieuw) bekeken: erg mooi, 'natuurlijk' en sfeervol!
 
Daar wil ik ook wel het vervolg van horen!!
 
Wachten vol spanning!
Hoelang dragen de goerami�s hun jongen in hun bek?
 
Het vrouwtje heeft de bek in ieder geval niet meer vol. Dus of ingeslikt, of ergens in de bak uitgespuwd en in dat geval nog ergens diep verscholen of als voer geeindigd.
 
Het zou jammer zijn mocht er helaas niet van over blijven...het blijven moeilijke visje h�!
 
Erg mooi aquarium. Erg mooie foto's ook!
 
2016-04-17-01_zpsw3ta8ux5.jpg


2016-04-17-02_zpsvixmgvyg.jpg
 
Ik ben er hier als de kippen bij om het vervolg te zien....
Kan je nog eens verduidelijken wie of wat er nu in dit bakje zit. Hoe zijn de waterwaarden?
Mooi, mooi!! Zitten de choco�x samen met de Betta�s of heb ik het mis?
Ik ben vandaag iets gelijkaardigs opgestart...
 
Hoi Christien!

Ja leuk dat je er zo snel bij bent steeds! Is alleen dat het bakje niet zoveel verandering ondergaat en dan is elke week updaten een beetje ja, dubbel ;)

Er zwemt nog steeds rond: Pangio semicincta, Parosphromenus linkei, de choco's, een kleine 10 Borarasjes en een kleine 10 Betta coccina. Dus inderdaad, Betta + goerami + Paro.
Waterwaarden zijn KH en GH niet meetbaar, EC rond de 60, pH iets onder de 6.
Verversingen met puur osmosewater, aangezuurd met eikenextract.

Wat ben je zelf gestart?
 
Dank je voor de toelichting....
Je varens lijken het toch goed te doen niettegenstaande je waterwaarden.

Deze morgen een 60cm blackwater gestart en maak gebruik van regenwater die ik vooraf filter over kool en nu voor de opstart extra water uit mijn ander aq. Ik ben al een paar weken op zoek naar de Betta burdigala of eventueel een soortje uit de Coccina groep. Helaas tevergeefs...Een 2 tal jaar geleden waren die nog makkelijk te verkrijgen. Als ik geen betta vind dan zijn de parosphromenus of de chocoladegoerami ook nog een optie. Voor een combinatie is mijn bakje te klein.
Nu alles enkele weken laten rijpen ondertussen verder zoeken.
Mocht je eventueel weten waar ik wilde Betta�s kan vinden, ik hoor het graag want die zijn mijn eerste keus.
 

Terug
Bovenaan