Materiaal in juwel binnenfilter aanpassen


danpaatje

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2017
Berichten
70
Hai, ik had een vraagje over het interne filter van de juwel 125, een bioflow 3.0 is dat als ik het goed heb. Ik heb hier gewoon het filtermateriaal gebruikt wat erbij komt en nooit iets vervangen (wel af en toe uitgespoeld in aquariumwater uiteraard). Zijn twee groene sponzen, twee blauwe en een zwarte en heb er nog filterwatten in. Cirax zit er niet eens in (dacht dat dit standaard met de bak kwam maar heb dit nooit gehad) Nu weet ik echt 0 van filtratie maar heb wel gelezen dat de zwarte medicatie eruit filtert (is dit nou goed of slecht? Want de vissen hebben af en toe wel medicatie nodig) en de groene filteren volgens mij de nitraat eruit wat slecht is voor de planten. Ik vroeg me dus af welke sponzen ik eruit moet halen en welk materiaal ik het beste in de plek van die sponzen kan gebruiken.

Groetjes Merel
 
Die zwarte spons dien je om de paar weken te vervangen anders stopt de actieve kool met werken. Het werkt dan natuurlijk nog wel mechanisch als spons. Die groene nitraat spons doet vrij weinig, gewoon als normale spons beschouwen.

Laatst zo'n zelfde topic alleen dan voor een kleinere variant van het filter en daar heb ik al mijn visie op dit filter los gelaten, wellicht heb jij hier ook nog iets aan.

 
Heel erg bedankt voor het antwoord! Heb het even gelezen. Vroeg me af welke siporax jij gebruikt? Als ik het opzoek dan vind ik de prijzen een beetje tegenvallen (€8 voor 210 g etc.)
 
Heel erg bedankt voor het antwoord! Heb het even gelezen. Vroeg me af welke siporax jij gebruikt? Als ik het opzoek dan vind ik de prijzen een beetje tegenvallen (€8 voor 210 g etc.)
Heb het al gezien, sera
Maar kan ik dit toevoegen aan een al draaiende bak? Mijn bakje draait al een aantal jaar dus, maar als ik het goed begrijp is het goed om de helft door biologisch materiaal te vervangen maar dit kan ik niet doen zonder nitrietpiek roch?
 
Die zwarte spons zal niets meer doen maar dat hoeft ook niet. Dat zijn kool sponsjes die je alleen nodig zou kunnen zijn na bijvoorbeeld medicijn gebruik om eventuele resten te verwijderen. Je kan hem dus gerust laten zitten om als gewone spons te gebruiken.
 
Siporax is inderdaad van Sera en op amazon.de het goedkoopst te bestellen. Het is zeker niet het goedkoopste soort filtermedia maar wel een van de beste. Dus dan heb je van boven naar beneden 1 grove spons en dan 1 medium spons nodig. Dan wat filterwatten/katoen en de rest kan gewoon siporax zijn. Aangezien je nu alleen spons hebt kun je natuurlijk het beste je huidige spons als mechanisch filter gaan gebruiken dan is het filter direct al deels ingedraaid. Het zal daarna wel een paar weken duren voor het allemaal op orde is. In die tijd even goed opletten op nitriet en indien nodig verversen. Weinig voeren kan helpen hierbij.
 
dankje voor de tip. Ik heb sinds kort wel garnaaltjes en ik krijg morgen waaierhandgarnalen, deze zijn natuurlijk nog gevoeliger voor veranderingen in het water (zijn nog jonge dieren ook). Vind het wel lastig hoe ik het dan moet aanpakken. Zou ik het ook in delen kunnen doen? Eerst kwart van het filter vervangen en driekwart mijn huidge sponzen, dit een tijdje laten draaien (paar weken?) en daarna de andere kwart van de sponzen vervangen zodat ik 50/50 mechanisch en biologisch heb
 
dankje voor de tip. Ik heb sinds kort wel garnaaltjes en ik krijg morgen waaierhandgarnalen, deze zijn natuurlijk nog gevoeliger voor veranderingen in het water (zijn nog jonge dieren ook). Vind het wel lastig hoe ik het dan moet aanpakken. Zou ik het ook in delen kunnen doen? Eerst kwart van het filter vervangen en driekwart mijn huidge sponzen, dit een tijdje laten draaien (paar weken?) en daarna de andere kwart van de sponzen vervangen zodat ik 50/50 mechanisch en biologisch heb
Ja zeker, dat is een goed idee. Stop eerst een beetje siporax helemaal onderin je filter en laat de meeste sponzen zitten, ook niet uitspoelen. Zo kun je elke week een beetje meer siporax toevoegen en wat spons verwijderen.
 
Tijdje geleden heb ik mijn filter juwel filter ook aangepast en er hoefde toen maar 1 spons uit om plek te maken voor de siporax (en 1 plek die nog vrij was) Ik had al een juwel bakje cirax extra erin. Dus wellicht hoef je helemaal geen sponsen eruit te halen om sera siporax toe te voegen en dus alleen maar wat te schuiven met de indeling.

De sera siporax zit al in een netje. (Mijne komt van de Hornbach)
 
Heel erg bedankt voor het antwoord! Heb het even gelezen. Vroeg me af welke siporax jij gebruikt? Als ik het opzoek dan vind ik de prijzen een beetje tegenvallen (€8 voor 210 g etc.)
Hornbach 10 eu voor 1 liter
 

Terug
Bovenaan