Wat is er nieuw

Me platys verstoppen zich.

Pieter427

Active member
Lid geworden
5 mei 2017
Leeftijd
23
me platys doen de laaste week best raar. ze zwemmen bijna niet meer rond en verstoppen zich onder de filter

Hoelang heb je ze al?
Hoe groot is de bak?
Wat zijn hun medebewoners?
Heb je de afgelopen tijd nog iers mer het aquarium gedaan?😉

mijn bak is 60x30x30.

tempratuur bak is 25 tot 26 graden daar tussen in.
Filter Juwel

medebewoners zijn
3x glasgarnalen
3x corydoras aenues

laast was ik bij de riftwachter om me water te laten testen toen hadt ik redelijk hoog nitraat toen heb ik de bak met 1/2 leeg laten lopen en nieuw water er in in gedaan en een halfe week later weer. heb ook een nieuwe waterplant gekocht.
IMG_1179.jpg

Bak ziet er opzich goed uit, veel schuilplekken etc.:thumbs:

Hoeveel platy's zijn het?

Corydorassen zou ik uitbereiden, zijn groepsvissen.😉

Corydoras aenues wil maximaal 23 graden (http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/corydoras-aeneus)
Glasgarnalen 18-30 graden, dus daarmee zit je goed
Platy's 18-25 (https://www.visaquarium.nl/vis/Xiphophorus-maculatus)
Zou de temperatuur dus iets lager zetten 22-23 graden(of iers anders, als andere leden dat zeggen)😉
Als je dit doet, doe het dan geleidelijk, en niet in 1 keer.

oke dankjewel. ik vindt het best gek want ik moest van de riftwachter minimaal 26 graden bereiken

ruben01 hoeveel moet ik er bij kopen volgens jouw dan?

ja omdat de platy anders zich niet thuis voelen. en ik kreeg anders geen gerantie op hun

ruben01 hoeveel moet ik er bij kopen volgens jouw dan?
Ik denk dat je het wel kun uitbereiden naar een stuk of 8.
Het enige is, dat corydorassen zand nodig hebben.
Grind kan wel, maar dan kunnen hun baarddraden afschuren, en dan laten ze niet hun normale gedrag zien.
ik had ook eerst grind en nu zand. Cory's zijn ineens een stuk levendiger, kop in het zand, lekker grondelen.
ja omdat de platy anders zich niet thuis voelen. en ik kreeg anders geen gerantie op hun
Tja, ik ben geen expert in platy's, maar meestal hebben dierenwinkels er geen hol verstand van.\
Dus even wachten wat andere leden ervan zeggen. (dit is een stille hint allemaal, ik ben tot nu toe de enige die reageert😀😀)😉

Dankjewel ruben voor je aandacht naar mijn probleem. ik ben gewoon naar een aquarium winkel gegaan en zij ik heb deze bak en toen ging ik kijken hoeveel er in konden en ze zeiden dat dit een mooi gevulde bak was. moet ik nog iets doen aan de inrichting om de vissen beter te laten voelen.

ik heb nu 3 waterplanten en gras
2 potjes en een kunstgrot om te kunnen verstoppen.
en ik ga nu afbouwen naar 23 graden in me aqaurium dacht ik

en hoe moet ik de bodem veranderen want ik heb wel nog een goeie voedingsbodem? en naar welk zand? en wat moet ik dan doen met de vissen? en kunnen glasgarnalen ook tegen zand bodem?

moet ik ook een nieuwe filter kopen? ik gebruik nu van mijn juwel set.
ik heb de juwel korall lux 60
btw geld is geen probleem

Geen verstand van platys maar volgens mij is riffwachter een van de betere aquaria zaken in Nederland hoor. Geven ook opleidingen op gebied van aquariums. Als je daar in de buurt woon Misschien nog eens je water even laten testen en vragen waarom je tempratuur zo hoog en je probleem bij hun voorleggen?

ik woon er 2 km er vandaan en heb alles gedaan wat zei zeiden. mijn nitraat is weer oke. en mijn tempratuur moet van hun 26 graden blijven voor de platys dat zeggen ze al van af het begin. en dit probleem hebb ik nog niet aan hun voorgeleged

Hoi Pieter,

Wat zijn je waterwaardes? Platys willen hard, alkalisch water, misschien is je hardheid erg laag en gedragen zich daardoor vreemd. of is je ph aan de lage kant.

Ik denk dat je het wel kun uitbereiden naar een stuk of 8.
Ik denk dat met 8 aeneus een aquariumoppervlakte van 60x30 wel erg klein is. Sowieso is 60 aan de kleine kant voor een aeneus. een corydoras panda of pygmeus past beter bij dit formaat bak.

Terecht wordt wel opgemerkt dat zand absoluut noodzakelijk is voor corydoras. Ik probeer te bedenken wat een oplossing is, want aangezien je een voedingsbodem hebt wordt het een enorm gekloot om je grind dan te vervangen. Misschien is het een optie om het open stuk vooraan op de foto het grind af te hevelen en daar dan een soort zandstrand te maken waar je corydoras in kunnen gondelen. Gevaar is wel dat dit stuk zand zich gaat vermengen met de rest van het grind. Om dit te voorkomen zou je door middel van 2 lange platte stenen of stukken hout een soort terras kunnen maken zodat de bodem zich niet zo vermengt. Ik zou kijken of je eventueel je 3 aeneus kunt inruilen voor 6-8 pymaeus of panda's.

26 graden is voor zover ik weet en lees ook aan de hoge kant, probeer eens geleidelijk de temperatuur naar beneden te schroeven, zeg een graad of 23-24. Misschien doet het wonderen (ze kunnen er sowieso tegen).

dankjewel jongens voor jullie aandacht ik ga overmorgen naar de riftwachter om fijnzand te halen en 4 aeneuses. dan heb ik er tortaal 7. ik ga al het grind er uit halen en mijn vissen/garnalen tijdelijk in 2 emmers van 10 litter verdelen ik denk dat dit max 3 uur is voor ze. allen moet ik het aqaurium water van de emmer dan nog gebruiken of niet?
ik heb me verwarming zojuist 2 graden kouder gezet over halfe week weer 1 graad kouder en is het 23-24 graden.

Is er een bouwmarkt bij je in de buurt? Zo ja, haal een speciekuip van 65 liter. Vervolgens doe je alles in de kuip, dus het water, je filter, verwarming, vissen planten alles. Let op dat je eerst het water en dieren in de kuip zet en dan pas de planten loshaalt en overzet. Dit heeft namelijk veel troep wat je niet in je speciekuip wilt. Laat je filter gewoon doordraaien in de kuip.

Als je dan toch lekker bezig bent, zou het advies van mij en van 90% van de andere forum leden zijn om ook meteen de voedingsbodem weg te doen. In mijn ervaring levert je dit uiteindelijk veel meer nadeel dan voordeel op. google maar eens op voor en nadelen voedingsbodem aquarium.

Ik zag dat je donker grind hebt. Als je ook graag donker zand wilt is het zwarte aquariumzand van de hornbach een dikke aanrader. https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html

Heel veel leden gebruiken dit zand en het is echt perfect, heb het zelf ook.

Reden van de speciekuip is dat je je filter niet uit wil hebben en het water op temperatuur houden.

Vervolgens schep je dus je grind en alles eruit, je zand erin, plastic tas op de bodem, voor 20-30% vullen met leidingwater, plastic tas eruit, aanvullen met het aquariumwater uit de speciekuip, filter verwarming vissen planten over, en je bent back in business.

Succes

Hebben ze ook gezegt, waarom?

Ik gok dat ze in de winkel op 26 graden zitten, en als mensen ze dan meteen op 20 gaan zetten er kans is dat ze de overgang niet redden, en dus willen voorkomen dat ze bezig blijven met nieuwe vis.

Neemt niet weg dat dit veel te hoog is voor een platy en aeneus, 23 is veel geschikter.

Dankjewel ruben voor je aandacht naar mijn probleem. ik ben gewoon naar een aquarium winkel gegaan en zij ik heb deze bak en toen ging ik kijken hoeveel er in konden en ze zeiden dat dit een mooi gevulde bak was. moet ik nog iets doen aan de inrichting om de vissen beter te laten voelen.

ik heb nu 3 waterplanten en gras
2 potjes en een kunstgrot om te kunnen verstoppen.
en ik ga nu afbouwen naar 23 graden in me aqaurium dacht ik

Hoe lang draait de bak? Kan het filter het goed bij houden?

Ik gebruik dat zand van de Hornbach ok met de Panda s in de 60cm en dat bevalt prima. Zeker geen voedingsbodem nemen en bij een eventuele nieuwe bodem de waterwaarden goed in de gaten houden en zuinig voeren.

Ik gebruik ook een zandbodem zonder voedingsbodem. Let wel dat je de zandbodem niet te dik maak want dan krijg je bodemrot. Dit heb ik ook ooit eens gehad en is echt niet leuk.

Dat is ook mijn ervaring met een hele fijne bodem geweest.

wat gebeurd er dan als je een voedingsbodem doet?

oh oke dankjewel iedereen voor deze hulp

hey dankjewel ik ben even nu ook aan het kijken naar 80cm of 100 cm bak want dan kan de school goed uitbreiden kwa zwemruimte. weten jullie nog een leuke aderes waar het beetje goedkoop.

hey dankjewel ik ben even nu ook aan het kijken naar 80cm of 100 cm bak want dan kan de school goed uitbreiden kwa zwemruimte. weten jullie nog een leuke aderes waar het beetje goedkoop.
Marktplaats:daisy:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan